Kolesteroli ja me

Syöttekö kolesterolilääkkeitä? Jos näin on niin lopettakaa heti.

Kolesterolilääkkeet ovat kalliita ja siksi lääkärit näitä lääkkeitä määräävät.

Lihasvoimat heikkenevät jos näitä käytätte. Yllättäkää lääkärinne lopettamalla ko. lääkkeen käyttö - kolesteroliarvot penenevät.

Voin syöntikin on paljon terveellisempää kuin oletette. Ei ihmisen elimistö ole margariineihin tottunut, voihin kyllä jo Aatamin ajoista.

14

737

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kolesteroli

Tuosta on käyty keskusteluja puolesta ja vastaan, mieluummin uskon ne asiat jotka ovat sitä vastaan.

Kokemuksen syvällä rinta äänellä tässä teille juttelen, on ollut useita lääkkeitä 3 muistaakseni, ensimmäinen syöntierä kesti n 3 v, tuli aivan mielettömät lihaskivut, sain lähetteen vesijumppaan, ei apua.

Toinen sama juttu mutta jo 3 kk syönnin jälkeen, nyt viimeiset olen kyllä jo ostanut, mutta harkinnassa on syönkö?

Ja ne krampit joita yöllä sain jalkoihin jäi niin kammottamaksi kokemukseksi että jotenkin vaan päätökseni olen tehnyt, toistaiseksi.

Hyvin herkästi kirjoitetaan resepti, tässä samassa ikäryhmässä varmasti useimmat popsii noita palleroita.

• Jatta

Suvussa on perimä, korkeat kolestrooliarvot.
      Lääkärin kanssa kokeilimme ruokavaliolla ja runsaalla liikunnalla, eivät auttanee.
      Kirjoittivat reseptin ja ne auttavat, arvot pysyvät normaalina. Nytkin on kontrolli vuoden kuluttue edellisestä, vasta lokakuussa.

En kyllä uskalla jättää pois, kun hyväksi olen havainnut. Eikä ole kalliitakaan, puolen vuoden annos maksaa n. 8 e.
      Siskollani aivan sama juttu. Nyt käytän voitakin ruuanlaittoon ja joskus leivällekin.
      Saa syödä melkein mitä mieli tekee.

Kokeillahan voisi tietysti, lääkärin luvalla, en muuten.

• Kolesteroli

Minulla on ilman lääkitystä arvot 4.1 - 4.6 välillä, ja siksi tämän harkinnan olen mielessäni tehnyt.
        Verenpainekin 120/75 yleensä näissä lukemissa kun kotona mittaan, oli lääkitys mutta alkoi niin kova huimaus ja pahoinvointi että oli kamalaa selvitä päivän töistä.
        Nyt ne painelääkkeet on pois ja elämä on ihan ok.
        Se että olen I-diabetikko. pitäis näitä syödä??

• Maalaismies*

Lääkkeiden monikäyttö, ( 5 tai enemmän vuorokaudessa) taitaa olla yksi asiantuntijoita eniten askarruttavista kysymyksistä. Myös lääkkeiden liikakäyttö kuin myös pitäisikö vanhan syödä enemmän vai vähemmän.

Mitä kolesteroliin tulee, olen kuullut varsin uskottavan kertomuksen miksi meillä suomalaisilla luonnostaan se on korkea. Muinaisina aikoina kylmyys suosi verisuonten rasvoittumista. Ankara elämä pakotti sydämen kovaan työhön elämän ylläpitämiseksi. Kolesteroli toimi lämmön säätäjänä.

Geenimme muistavat tuon ajan, mutta me elämme lämpimissä huoneissa eikä työnteko rasita sydäntä niin kuin ennen. Iän myötä sydän heikkenee kuten kaikki muukin joten ahtaat verisuonet, ts. kolesteroli tekee pahojaan.

Minulla on lievä kolesterolilääkitys. Teetän vuosittain laajahkon verikokeen. Jos ja kun arvot pysyvät viitearvojen sisällä, tyydyn siihen.

• *Kukkahame*

Tuossahan tutkimusta tehtiin tupakasta, kolesterolista ja verenpaineesta, en kyllä muista millaiset lopputulokset saatiin, kai ainakin tupakanpoltto väheni.

Mutta Suomessa P-Karjalassa ihmisillä on korkeita lukemia, johtuneeko perimästä vai ruokailutottumuksista, voisi ne tulokset löytyä jos innostuisi noita arkistoja penkomaan, Puska siinä oli ainakin yhtenä mukana.

Löytyi ja kerrottiin että tämä projekti pelasti neljännes miljoona ihmistä, mitenhän tuokin on saatu laskettua?

• sukurasite
        *Kukkahame* kirjoitti:

Tuossahan tutkimusta tehtiin tupakasta, kolesterolista ja verenpaineesta, en kyllä muista millaiset lopputulokset saatiin, kai ainakin tupakanpoltto väheni.

Mutta Suomessa P-Karjalassa ihmisillä on korkeita lukemia, johtuneeko perimästä vai ruokailutottumuksista, voisi ne tulokset löytyä jos innostuisi noita arkistoja penkomaan, Puska siinä oli ainakin yhtenä mukana.

Löytyi ja kerrottiin että tämä projekti pelasti neljännes miljoona ihmistä, mitenhän tuokin on saatu laskettua?

Vaikea rasva-aineenvaihdunnan häiriö,eli hyperkolesterolia ei hoidu ilman lääkitystä.

Siinä elimistö,maksa tuottaa sitä ylenmäärin,jolloin lukemat voivat ilman diettiä nousta toiselle kymmenelle.

Hoidettuna lääkityksellä,takaa pienentyneen infarktiriskin ja aivohalvaantumisen.
        Nykyään ihmiset kohonneen kolesteriarvon 6,ja myös lääkärit suosittelevat lääkitystä,mikä todella on turhaa,jos kysymyksessä ei ole geneettinen virhe.

Tuo eläinrasvojen,tai öljyjenkin käyttö lisää kyllä lihomistamme,jos emme kuluta niitä kaloreita liikkumalla enemmän.

Tässä ikäluokassa se tuo pelkän metabolisen oireyhtymän,joka sekin altistaa sydän infarktille.

Diabetespotilaan ruokavalio on erittäin sopiva myös ikäihmisille!

• Hintriika*
        sukurasite kirjoitti:

Vaikea rasva-aineenvaihdunnan häiriö,eli hyperkolesterolia ei hoidu ilman lääkitystä.

Siinä elimistö,maksa tuottaa sitä ylenmäärin,jolloin lukemat voivat ilman diettiä nousta toiselle kymmenelle.

Hoidettuna lääkityksellä,takaa pienentyneen infarktiriskin ja aivohalvaantumisen.
        Nykyään ihmiset kohonneen kolesteriarvon 6,ja myös lääkärit suosittelevat lääkitystä,mikä todella on turhaa,jos kysymyksessä ei ole geneettinen virhe.

Tuo eläinrasvojen,tai öljyjenkin käyttö lisää kyllä lihomistamme,jos emme kuluta niitä kaloreita liikkumalla enemmän.

Tässä ikäluokassa se tuo pelkän metabolisen oireyhtymän,joka sekin altistaa sydän infarktille.

Diabetespotilaan ruokavalio on erittäin sopiva myös ikäihmisille!

Olen kuullut sydän- ja verisuonitautien asiantuntijoiden sanovan, että kolesterolilääkkeet antavat suojaa myös dementiaa vastaan, siis estävät aivojen kalkkeutumista.

Varmasti liian herkästi noitakin lääkkeitä määrätään, mutta en sentään menisi sanomaan, että se aina on turhaa. Sitä paitsi kolesterolilääkkeet eivät nykyisin potilaalle paljon maksa. Jos saa erityiskorvauksen, niin 3 kk:n lasku halvimman lääkkeen mukaan on pari euroa, pienemmissä vahvuuksissa vieläkin vähemmän! Eri asia on, paljonko yhteiskunta käyttää rahaa niihin kuin kankkulan kaivoon.

Ennen lääkevaihtoa koskevaa lakia kolesterolilääkkeet(kin) olivat todella kalliita. Ja vanha lääketeollisuus piti kauheaa mökää, että rinnakkaislääkkeet suorastaan vaarantavat potilasturvallisuuden. Oma napa paras napa...

• fiiulin......

Mikähän se onkaan.
      Minulta otettiin kaikki mahdolliset veri kokeet vuoden-07alussa.
      Silloinmäärättiin "simvastatin" kolesterolian lääkkeeksi.En m

• Jatta

onko Sinulla sivuvaikutuksia ko. lääkkeen käytöstä?
        Minulla sama lääke, eikä mitään suurempia sivuvaikutuksia ole tullut.
        Joskus, hyvin harvoin, oikean säären lihaskramppausta, mutta silloin tällöin otan illalla karkeaa suolaa pari raetta kielen alle. Se auttaa.

• Katleija3

Olin kieltäytynyt kolesterolilääkkeestä kerran ja se kirjoitettiin "papereihinikin", mutta tuttu lääkäri sai minut suostumaan lääkkeen aloittamiseen. Kolmen kuukauden käytön jälkeen reisilihakset kipeytyivät, jopa aamukahvilla keittiön tuolilla istuminen sattui, tyyny oli peffan alle haettava. Lenkkeilyt jäivät pois särkyjen levitessä muihinkin lihaksiin, jopa puremalihakset kipeytyivät ja ikenet.

Minä en eläissäni ole särkylääkkeitä joutunut syömään, kun mitään jatkuvia särkyjä ei ole ollut. Nyt jouduin ottamaan Buranaa 2-3 kertaa päivässä. Lopetin lääkkeen välittömästi. Lääkärini hyväksyi sen hyvin. Nyt vasta lääkäri puhui tästä sivuvaikutuksesta, kuinka toisilla ihmisissä on geeneissään ominaisuus saada tämä vaiva ja ne joilta se puuttuu sietävät lääkkeen hyvin.

Hämmästyttävän kauan kesti ennenkuin kivut loppuivat täysin. Kahden kuukauden jälkeen viimeinenkin vaiva, leukaperien ja ikenien kivut, loppuivat.
      Ihmeen vähän lääkärit informoivat potilaitaan tästä pahasta sivuvaikutuksesta lihaksiin.
      Nyt olen tavannut jo monia, jotka välittavat särkyjään, mutta eivät tajua yhdistää sitä kol.lääkkeeseen.
      Olen sitä mieltä, että kipu on elimistön hälytys jostain haitallisesta vaikutuksesta sen toimintaan ja syy piatää poistaa.
      Ystäväni ikäiseni( laiha sh) kertoi kolesteroliarvonsa olevan kahdeksan, mutta ei ole ottanut lääkettä. Hän kertoi äidillään olleen kolesteroli kymmenen, mutta eli 96 vuotiaaksi. Nyt on sellainen linja menossa, että melkein kaikille suositellaan lääkettä. Myös kolesteroli arvojen suosituksia on laskettu.

Kerettiläisesti ajattelen, että lääketehtaitten on alettava saada terveitä ihmisiä tuotteittensa kuluttajiksi, kun sairaita ei riitä tarpeeksi.
      Jos vähänkin viitsii ottaa selvää, lääketieteen asiantuntijoiden joukossa on myös toisinajattelijoita tämän asian suhteen. Tunnen farmasia-alalla työskennelleen ikäiseni, joka on myös kieltäytynyt ko. lääkkeestä. Hän kun tietää enemmän siitä kuin tavalliset pulliaiset.

Minulla on tällainen asenne, mutta en yllytä ketään ajattelemaan samalla tavalla. Jokainen tekee omat ratkaisunsa.
      ps. muistan ajan jolloin kieltäydyin myös hormoonikorvaushoidoista, joita joka vaihdevuosiikäisille tarjottiin. Haittoja ei pystytty silloin tietämään. Vuosikymmenten jälkeen vasta tilastot osoittivat käyttöriskit.

• Että yhdelle sopii yhdenlainen lääke, toiselle ei. kokeilemalla sen tietää. Ei kannattaisi kovin kauan kärsiä,jos joku lääke ei sovi, pitäisi mennä lääkärin puheille.
        Psyykken lääkkeet ,samoin kuin kolesteroli lääkkeet, ja monet muut, ovat hyvin yksilöllisesti kokeiltava mikä sopii. Tuskin nyt lääkäritkään ilkeyttään määräävät sellaisia sopimattomia lääkkeitä- niitä ei vaan voi tietää kun ihmisetkin ovat hyvin yksilöllisiä. Apuahan sinne yleensä mennään hakemaankin.
        Monesti tilanne korjaantuu lääkkeen vaihdolla.

Korkeassa kolesteroli arvossa kiinnitetään huomiota siihen LDL arvoon eniten. joka on ns."paha kolesteroli" sen pitäisi olla mahdollisimman alhainen. Ja HDL taas saisi olla korkea.
        Mutta jokainen päättää toki itse mitä lääkkeitä ryhtyy käyttämään.
        Itse käytän edullisia kol. lääkkeitä. Koska perintönä on anabolinen oireyhtymä.
        Kiertelen kovia rasvoja, sokeria ja liikun paljon. Vuosikontrollissa kaikki tarkat arvot olivat erinomaisia.

Mutta ei kannata kamppailla sopimattomien lääkkeiden kanssa. Siitähän tulee ainoastaan vihaiseksi. Kun vaihdolla voi saada korjauksen aikaan.
        Eikä ylipäätään turhaan aloittaakaan mitään ellei ole oikea tarve.
        Särkylääkeitä en ole juuri koskaan käyttänyt, ainakin on hyvin vähäistä ja tilapäistä.

Itse pitää tietää, miten herkästi alkaa käyttämään mitäkin lääkettä, mutta ei lääketehtaiden uhri ja maksumies kuitenkaan kannata olla !

• pilvi*
        meri-kukka98 kirjoitti:

Että yhdelle sopii yhdenlainen lääke, toiselle ei. kokeilemalla sen tietää. Ei kannattaisi kovin kauan kärsiä,jos joku lääke ei sovi, pitäisi mennä lääkärin puheille.
        Psyykken lääkkeet ,samoin kuin kolesteroli lääkkeet, ja monet muut, ovat hyvin yksilöllisesti kokeiltava mikä sopii. Tuskin nyt lääkäritkään ilkeyttään määräävät sellaisia sopimattomia lääkkeitä- niitä ei vaan voi tietää kun ihmisetkin ovat hyvin yksilöllisiä. Apuahan sinne yleensä mennään hakemaankin.
        Monesti tilanne korjaantuu lääkkeen vaihdolla.

Korkeassa kolesteroli arvossa kiinnitetään huomiota siihen LDL arvoon eniten. joka on ns."paha kolesteroli" sen pitäisi olla mahdollisimman alhainen. Ja HDL taas saisi olla korkea.
        Mutta jokainen päättää toki itse mitä lääkkeitä ryhtyy käyttämään.
        Itse käytän edullisia kol. lääkkeitä. Koska perintönä on anabolinen oireyhtymä.
        Kiertelen kovia rasvoja, sokeria ja liikun paljon. Vuosikontrollissa kaikki tarkat arvot olivat erinomaisia.

Mutta ei kannata kamppailla sopimattomien lääkkeiden kanssa. Siitähän tulee ainoastaan vihaiseksi. Kun vaihdolla voi saada korjauksen aikaan.
        Eikä ylipäätään turhaan aloittaakaan mitään ellei ole oikea tarve.
        Särkylääkeitä en ole juuri koskaan käyttänyt, ainakin on hyvin vähäistä ja tilapäistä.

Itse pitää tietää, miten herkästi alkaa käyttämään mitäkin lääkettä, mutta ei lääketehtaiden uhri ja maksumies kuitenkaan kannata olla !

.ohitusleikattuna ja sukurasitteen saaneena,kuitenkin korostaisin,että jos kysymyksessä on geneettinen rasvaaineenvaihdunnan häiriö,ei todella kannata jättää lääkkeiteitä ottamatta.
        Itselläni ei ole ollut mitään haittavaikutuksia kolesterolilääkkeistä,ei lihaskipuja tms.Kuulun tutkimusryhmään,jotka olivat koekaniineina,ennenkuin lääke ylipäätään hyväksyttiin Suomessa.

Reagoin parhaana koeryhmässämme,vuoden kestävän koeajan aikana.Tätini,jolla oli 8 infarktia,eli kuitenkin 93 vuotiaaksi,mutta tilastoitiin myös Meilahdessa.Äidilläni ei ollut vastaavia geenivirheitä,mutta kahdella kolmesta lapsestani on jo pallolaajennettu sydän.

On tärkeää tietää,onko kysymyksessä elintason aiheuttama kolesterolin nousu,vaiko oman elimistön tuottama.

Tuo Vappu tätini ei olisi elänyt ilman lääkitystä niin pitkään!

• pilvi* kirjoitti:

.ohitusleikattuna ja sukurasitteen saaneena,kuitenkin korostaisin,että jos kysymyksessä on geneettinen rasvaaineenvaihdunnan häiriö,ei todella kannata jättää lääkkeiteitä ottamatta.
        Itselläni ei ole ollut mitään haittavaikutuksia kolesterolilääkkeistä,ei lihaskipuja tms.Kuulun tutkimusryhmään,jotka olivat koekaniineina,ennenkuin lääke ylipäätään hyväksyttiin Suomessa.

Reagoin parhaana koeryhmässämme,vuoden kestävän koeajan aikana.Tätini,jolla oli 8 infarktia,eli kuitenkin 93 vuotiaaksi,mutta tilastoitiin myös Meilahdessa.Äidilläni ei ollut vastaavia geenivirheitä,mutta kahdella kolmesta lapsestani on jo pallolaajennettu sydän.

On tärkeää tietää,onko kysymyksessä elintason aiheuttama kolesterolin nousu,vaiko oman elimistön tuottama.

Tuo Vappu tätini ei olisi elänyt ilman lääkitystä niin pitkään!

onkin se, että ihmiset hoitavat nykyisin itseään entistä paremmin. Ja on tietoa ja taitoa saatavilla.
        Ja niitä oikeanlaisia täsmälääkkeitä. Kolesteroolin hoidossa on kuten tiedät se laihduttaminen ja ruokavalio. Sitten lääkkeet tueksi.
        Kuten tädilläsikin , niillä on päästy hyviin tuloksiin ja korkeaan ikään.
        Samalla lailla ne aivoverisuonetkin rasvoittuvat ja kovettuvat kuin sydämessä.
        Eipä nuorena sellaisiin ajatustaan haaskannut. Nyt iäkkäänä pitää kiinnittää huomiota kaikkeen sellaiseen, ja pyrkiä "hoitamaan"itseään.
        Tulikin mieleen juttu, kun vanha vaari ja mummu käveli hautausmaalla.
        Vaari piti mummoa kädestä kiinni ja esitteli:
        "tuonneha sitä myökii joskus jouvutaa, jos eletää ja terveenä ollaa,,,,,

• meri-kukka98 kirjoitti:

onkin se, että ihmiset hoitavat nykyisin itseään entistä paremmin. Ja on tietoa ja taitoa saatavilla.
        Ja niitä oikeanlaisia täsmälääkkeitä. Kolesteroolin hoidossa on kuten tiedät se laihduttaminen ja ruokavalio. Sitten lääkkeet tueksi.
        Kuten tädilläsikin , niillä on päästy hyviin tuloksiin ja korkeaan ikään.
        Samalla lailla ne aivoverisuonetkin rasvoittuvat ja kovettuvat kuin sydämessä.
        Eipä nuorena sellaisiin ajatustaan haaskannut. Nyt iäkkäänä pitää kiinnittää huomiota kaikkeen sellaiseen, ja pyrkiä "hoitamaan"itseään.
        Tulikin mieleen juttu, kun vanha vaari ja mummu käveli hautausmaalla.
        Vaari piti mummoa kädestä kiinni ja esitteli:
        "tuonneha sitä myökii joskus jouvutaa, jos eletää ja terveenä ollaa,,,,,

on kolestroli lääkitys,en ole huomannut mitään sivuvaikutuksia.

Nuo säryt mitä minulla on,niin tiedän tasan tarkkaan mistä ne johtuu,ei ainakaan lääkkeestä.

Minkäs kulumille tekee,pitäis koko alaranka uusia.
        Eikä ne ole vielä keksineet siihen apuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      8
      1672
    2. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1165
    3. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      117
      1157
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      963
    5. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      63
      864
    6. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      193
      796
    7. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      746
    8. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      81
      743
    9. solmussa solmussa

Tilanne solmussa. Umpisommussa🫢
      Ikävä
      35
      689
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      42
      653
    Aihe