Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Beetasalpaajan vrk-annos?

..Painekattila..

Minulla on metoprololi beetasalpaajalääkitys korkeaan verenpaineeseen. Vrk-annos 100 mg, aamuisin. Lepopulssi on kuitenkin 75 - 85 eli mielestäni liian korkea. Onkohan annos liian pieni? Paljonko teillä on tuon lääkkeen annos? Olen mies, 51-v., painoa 100 kg.

5

991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entä paineet?

      Niin, siis millaiset sitten ovat paineet? Jos kerta verenpaineeseen määrätty, niin kait sitä ensin katsotaan miten paineet ovat laskeneet.

      Ja toki sekin kiiinnostaa mitä pulssi oli ennen tuon lääkityksen aloittamista eli miten paljon purrut pulssiin?

      • ..Painekattila..

        koholla, sys = 80 - 90 ja dia= n. 140. Tuon lisäksi syön lisinopriilia (ACE-estäjä) 10 mg/vrk ja nyt myös felodipiini 5 mg/vrk (kalsium estäjä). Aamupaineet ovat kunnossa, mutta nousevat iltaa kohti. Ennen felodipiinia lepopulssi oli 60 - 70.


      • jos noin...
        ..Painekattila.. kirjoitti:

        koholla, sys = 80 - 90 ja dia= n. 140. Tuon lisäksi syön lisinopriilia (ACE-estäjä) 10 mg/vrk ja nyt myös felodipiini 5 mg/vrk (kalsium estäjä). Aamupaineet ovat kunnossa, mutta nousevat iltaa kohti. Ennen felodipiinia lepopulssi oli 60 - 70.

        Siis systolinen (yläpaine) matalampi kuin diastolinen (alapaine).

        Oletan, että pitäisi olla toisinpäin, vai mitä?

        Jos siis ajatellaan diastolinen 80-90 ja systolinen noin 140, niin tosiaan vain vähän koholla, jos ollenkaan.

        Minun mielestäni ei lääkityksellä voida aina pyrkiä joka suhteessa täysin ideaaleihin arvoihin. Ei nuo pulssilukemat mitenkään erikoisen korkeat ole, koska et kuitenkaan ole ns. terve henkilö. Lääkärihän siihen parhaiten kantaa osaa ottaa mitä tarvisi/kannataisi tehdä.


      • kalsiumsalpaaja
        ..Painekattila.. kirjoitti:

        koholla, sys = 80 - 90 ja dia= n. 140. Tuon lisäksi syön lisinopriilia (ACE-estäjä) 10 mg/vrk ja nyt myös felodipiini 5 mg/vrk (kalsium estäjä). Aamupaineet ovat kunnossa, mutta nousevat iltaa kohti. Ennen felodipiinia lepopulssi oli 60 - 70.

        Sain verenpainelääkkeeksi kalsiumsalpaa, ja heti alkoi nousta ensinnäkin verenpaine, ja toiseksi pulssi, kolmantena päivänä oli verenpaine jo 190/110 ja pulssi 90, seuraavana aamuna verenpaine 180/105 ja pulssi 85, söin lääkettä viikon ja tahti kiihtyi, pulssi oli ihan hirveä sataan nousi ja minä soitin lääkärille että mitä tämä tarkoittaa kun paineet nousee koko ajan ja pulssi kiihtyy samaa rataa, no lääkärihän ei uskonut että kalsiumsalpaajassa on vika mutta minä uskoin.
        Lopetin heti sen käytön ja kolmen pv. meni kun verenpaine aleni ja pulssi myös
        minulla on normaalipulssi 56-65 ja tiedän sen takuuvarmasti kun verenpainemittari on ollut minulla jo 15 vuotta.
        Ajattelin että käykö kaikki lääkkeesi yhteen, minulla oli toinen lääke Coxaar siinä sivussa ja tämä oli Escor


    • tätyli

      En yleisesti tiedä, millä annoksilla verenpainetta hoidetaan, ja varsinkaan kokemusta ei ole tuosta metoprololista (propranololi tms. on enempi tuttu).

      Itselleni aloitettiin kokeeksi verenpaineen laskemiseksi (jo aiemmin vapinaan tarvittaessa syömäni) beetasalpaaja - 10mg päivässä. En tiedä liekö tuosta annostuksesta itselläni vaikutusta - vaan sittenhän sen 3 kk:n jälkeen näkee.

      Mikäli erityyppiset beetasalpaajat ovat määrissään verrattavissa toisiinsa, kuulostaisi tuo 100mg aloitusannoksena ihan kohtalaiselta? Jos kyseessä on vasta aloitettu lääkitys. Kontrollikäynnillä se sinullakin selvinnee, miten asia on. Annostukseen vaikuttaa ilmeisesti paino? Joku asiasta enemmän perillä oleva varmaankin tietää paremmin sanoa, mutta ajattelin lisätä oman settini soppaan.

      Niin, ja itsellä nuo lukemat heittelevät tyyliin yläpaine: 110-175, alapaine 80-110 (keskimäärin lienee tuossa hieman päälle sadan, yläpaine puolestaan keskim. n. 140 tuntumassa) ja pulssia riittää asteikolla 80-120. Nämä siis kotimittauksissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      87
      2305
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      51
      1997
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      89
      1837
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1432
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1390
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1351
    Aihe