Lasiampullin avaaminen - mikä vikana?

Jaana79

Hei, olen saanut töitä ja hankkinut asianmukaiset pistoluvat.
Aina silloin tällöin työpaikallani tulee tilanteita jolloin pitää pistää i.m ja lääkeaine otetaan lasiampullista, jossa on valmis annos.

Ongelmani on se, etten osaa avata sitä lasiampullia siististi! Miten saatte sen siististi auki ilman että se sirpaloituu. Olen saanut jopa haavan sormeeni.

Kysyin tätä asiaa työpaikallani ja neuvottiin "vaan napsaisemaan se auki" ja se siitä.

Mutta kun "vaan napsaisen" niin ei se kaula koskaan jää siistiksi.

Apua ;D

47

16517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esa-

      Minä laitan aina pään pienen lapun sisään ja painan sitten auki.

    • Tietäjä.

      Joissakin ampulleissa on pieni piste kaulassa ja pitää taittaa ampullin päätä ikäänkuin poispäin pisteestä. Apuna voi käyttää pientä lappua jotta ei tule sirpaleita sormeen. Viimeinen keino on ottaa esim. kahden millilitran ruisku ja poistaa sisäosa. Ruiskun ulko-osa sopii monen ampullan päälle ja pääosan voi taittaa suojatusti.

      • anestesia sh.

        Ei voi olla noin vaikeeta, ehkä jollain on aikaa tuhdata lappujen, saati jonkun ruiskun kanssa, mutta kyllä se lasiampullin avaaminen onnistuu ihan paljain käsin, taittaa vaan napakasti! Jos lasiampullassa on piste, niin se taitetaan tavallaan ulospäin, niinkuin joku taisi jo kirjoittaakin.

        Harjoitus tekee mestarin, mutta ei tällä alalla tuhtaajat pärjää. Jos on kiire ja pitää saada vaikka adrenaliinia tai atropiiniä nopeasti, niin silloin voitte unohtaa laput ja ruiskut! Kuten myös silloin jos pitää avata vaikka 10 lasiampullaa, niin kyllä työvuoro ehtii loppua tollasella arkailulla ja pelillä ennenkuin saatte kaikki ampullat auki.

        Jos menee siruja ampullaan, niin lääkkeen voi vetää suodatineulalla ruiskuun.


      • Justjoo.
        anestesia sh. kirjoitti:

        Ei voi olla noin vaikeeta, ehkä jollain on aikaa tuhdata lappujen, saati jonkun ruiskun kanssa, mutta kyllä se lasiampullin avaaminen onnistuu ihan paljain käsin, taittaa vaan napakasti! Jos lasiampullassa on piste, niin se taitetaan tavallaan ulospäin, niinkuin joku taisi jo kirjoittaakin.

        Harjoitus tekee mestarin, mutta ei tällä alalla tuhtaajat pärjää. Jos on kiire ja pitää saada vaikka adrenaliinia tai atropiiniä nopeasti, niin silloin voitte unohtaa laput ja ruiskut! Kuten myös silloin jos pitää avata vaikka 10 lasiampullaa, niin kyllä työvuoro ehtii loppua tollasella arkailulla ja pelillä ennenkuin saatte kaikki ampullat auki.

        Jos menee siruja ampullaan, niin lääkkeen voi vetää suodatineulalla ruiskuun.

        Onpa siinä näsäviisas sairaanhoitaja kun kuvittelee että kaikki ampullat on vaikea aukaista! Haloo, ei lasiampullan avaaminen tosiaankaan mitään erikoisosaamista tarvita eikä aukaisemiseen puolta sekuntia enempää mene. Jos kymmenen lasiampullan avaaminen uhkaa mennä ylitöiden puolelle niin silloin on kyllä täysin väärällä alalla. Sitä paitsi luulisi kunnia-asian olevan potilaan hoitaminen eikä se että työstä pääsee minuutilleen.

        Alkuperäinen kysyjä taisi olla vain sairaanhoitaja opiskelija jolle ei ollut vielä koulussa tai työssä opetettu ampullan avaamista. Ehkä se ampullan avaaminen sitten kokeilun tai kuukausien perehdytyksen myötä alkaa jossain vaiheessa sujua.


      • sinulle...
        Justjoo. kirjoitti:

        Onpa siinä näsäviisas sairaanhoitaja kun kuvittelee että kaikki ampullat on vaikea aukaista! Haloo, ei lasiampullan avaaminen tosiaankaan mitään erikoisosaamista tarvita eikä aukaisemiseen puolta sekuntia enempää mene. Jos kymmenen lasiampullan avaaminen uhkaa mennä ylitöiden puolelle niin silloin on kyllä täysin väärällä alalla. Sitä paitsi luulisi kunnia-asian olevan potilaan hoitaminen eikä se että työstä pääsee minuutilleen.

        Alkuperäinen kysyjä taisi olla vain sairaanhoitaja opiskelija jolle ei ollut vielä koulussa tai työssä opetettu ampullan avaamista. Ehkä se ampullan avaaminen sitten kokeilun tai kuukausien perehdytyksen myötä alkaa jossain vaiheessa sujua.

        En todellakaan kuvittele, että ampullat on vaikea aukaista. Täällä jotkut vaan tekee siitä jotain salatiedettä ruiskujensa kanssa!

        Näköjään osa hoitajista tarvitsee ainakin erityisopetusta, jollei sitä erityisosaamista (lue:alkeellisimpiakaan taitoja) ole olemassa.

        Sanoin vaan että "tietäjän" ohjeilla kyllä vuoro loppuu ennenkuin noilla konsteilla on ampullat auki. Katsos se oli lähinnä vertauskuva ajan rientämisestä, ei ehkä ihan tosissaan, kirjaimellisesti otettava "ajanmääre".

        Oli opiskelija tai ei, niin minua hän ei kyllä pistäisi, tuskin oikeasta annoksesta ja lääkkeestäkään on tietoa, kun lääkkeenanto tökkii jo lääkkeen ulos saamisessa ampullasta:(

        Jos tarvii kuukausien perehdytyksen ampullan avaamiseen rikkomatta käsiä, niin kyllä tämän maan terveydenhuollossa on paljon tehostamisen varaa ja parannettavaa, tosi surullista...

        Potilas voi kuolla, jos lääke ei tule ajoissa, siinä sulle kunnia-asia!


      • just joo
        sinulle... kirjoitti:

        En todellakaan kuvittele, että ampullat on vaikea aukaista. Täällä jotkut vaan tekee siitä jotain salatiedettä ruiskujensa kanssa!

        Näköjään osa hoitajista tarvitsee ainakin erityisopetusta, jollei sitä erityisosaamista (lue:alkeellisimpiakaan taitoja) ole olemassa.

        Sanoin vaan että "tietäjän" ohjeilla kyllä vuoro loppuu ennenkuin noilla konsteilla on ampullat auki. Katsos se oli lähinnä vertauskuva ajan rientämisestä, ei ehkä ihan tosissaan, kirjaimellisesti otettava "ajanmääre".

        Oli opiskelija tai ei, niin minua hän ei kyllä pistäisi, tuskin oikeasta annoksesta ja lääkkeestäkään on tietoa, kun lääkkeenanto tökkii jo lääkkeen ulos saamisessa ampullasta:(

        Jos tarvii kuukausien perehdytyksen ampullan avaamiseen rikkomatta käsiä, niin kyllä tämän maan terveydenhuollossa on paljon tehostamisen varaa ja parannettavaa, tosi surullista...

        Potilas voi kuolla, jos lääke ei tule ajoissa, siinä sulle kunnia-asia!

        Asialla on ilmeisesti taas joku näistä ihanista nykypäivän "empaattisista" sairaanhoitajista. Itse sanoisin, että paljon mieluummin antaisin epävarmankin opiskelijan (joka kuitenkin on huolissaan ja kiinnostunut siitä miten kuuluu toimia oikein) kuin kaikkitietävän ja tylyn, mutta valmiin, sairaanhoitajan pistää itseäni. Jokaiselle meistä on joskus tullut ensimmäisen kerran eteen ampullin avaaminen, eikä kukaan ole seppä syntyessään. Ja mitä nopeuteen tulee, sitä kertyy vain ajan ja kokemuksen myötä, oli opittava asia mikä hyvänsä. Opiskelijoilla, varsinkin ensimmäisellä sairaalaharjottelulla, tulee tuhat ja yksi opittavaa asiaa. Ei siinä juuri muu auta kuin nöyränä harjoitella ja taas harjoitella.

        Toisekseen, yhdenkään potilaan henki ei ole kiinni opiskelijasta. Opiskelija on sairaalassa vain opiskelemassa eikä yhtenä työntekijänä. Näin ollen aikaa kyllä on harjoitella vaikka sitä ampullin avaamista.

        Alkuperäiseen kysymykseen liittyen itse käytän ampullien avaamiseen sellaista kuivaa puhdistuslappua. Ei vie kuin nanosekunnin kun sen nappaa siltä samalta pöydältä missä lääkkeet muutenkin sekottaa.


      • Niinp-pä
        just joo kirjoitti:

        Asialla on ilmeisesti taas joku näistä ihanista nykypäivän "empaattisista" sairaanhoitajista. Itse sanoisin, että paljon mieluummin antaisin epävarmankin opiskelijan (joka kuitenkin on huolissaan ja kiinnostunut siitä miten kuuluu toimia oikein) kuin kaikkitietävän ja tylyn, mutta valmiin, sairaanhoitajan pistää itseäni. Jokaiselle meistä on joskus tullut ensimmäisen kerran eteen ampullin avaaminen, eikä kukaan ole seppä syntyessään. Ja mitä nopeuteen tulee, sitä kertyy vain ajan ja kokemuksen myötä, oli opittava asia mikä hyvänsä. Opiskelijoilla, varsinkin ensimmäisellä sairaalaharjottelulla, tulee tuhat ja yksi opittavaa asiaa. Ei siinä juuri muu auta kuin nöyränä harjoitella ja taas harjoitella.

        Toisekseen, yhdenkään potilaan henki ei ole kiinni opiskelijasta. Opiskelija on sairaalassa vain opiskelemassa eikä yhtenä työntekijänä. Näin ollen aikaa kyllä on harjoitella vaikka sitä ampullin avaamista.

        Alkuperäiseen kysymykseen liittyen itse käytän ampullien avaamiseen sellaista kuivaa puhdistuslappua. Ei vie kuin nanosekunnin kun sen nappaa siltä samalta pöydältä missä lääkkeet muutenkin sekottaa.

        Osa sairaanhoitajista on itsetietäviä paskoja joilta ei apua tipu kollegoille. Sen siitä saa kun on naisvaltainen ala jolla kateus on tärkein jaksamisen voimavara.


      • sh-opiskelija
        Niinp-pä kirjoitti:

        Osa sairaanhoitajista on itsetietäviä paskoja joilta ei apua tipu kollegoille. Sen siitä saa kun on naisvaltainen ala jolla kateus on tärkein jaksamisen voimavara.

        Olin itse ekassa harjoittelussa kun vanhempi sairaanhoitaja pyysi auttamaan ampullin avaamisessa kun ei saanut sitä auki. Ei ne aukene aina niin helpolla. Ei se tee kenestäkään huonompaa hoitajaa jos lasipulloa ei heti saa auki. Kukaan kun ei ole täydellinen.


      • waude
        sh-opiskelija kirjoitti:

        Olin itse ekassa harjoittelussa kun vanhempi sairaanhoitaja pyysi auttamaan ampullin avaamisessa kun ei saanut sitä auki. Ei ne aukene aina niin helpolla. Ei se tee kenestäkään huonompaa hoitajaa jos lasipulloa ei heti saa auki. Kukaan kun ei ole täydellinen.

        moi!
        Waude miten kiivas väittely täällä syntyikin noinkin arkisesta asiasta ;)
        Minäkin pistän lusikkani soppaa ja hämmennän.

        Jokainen avatkoon lasiampullin parhaaksi katsomallaan tavalla ja vinkkejä saa antaa ja ottaa vastaan.

        Harmillista on minun mielestäni ilkeämieliset kuittailut. Sellaiset kertovat kyllä enemmän kuittailijan sydämen sivistyksen tasosta kuin ammattitaidosta.

        Oltais ny ihmisiksi edes tällasen asian eessä. over and out.


      • anestesia sh.
        just joo kirjoitti:

        Asialla on ilmeisesti taas joku näistä ihanista nykypäivän "empaattisista" sairaanhoitajista. Itse sanoisin, että paljon mieluummin antaisin epävarmankin opiskelijan (joka kuitenkin on huolissaan ja kiinnostunut siitä miten kuuluu toimia oikein) kuin kaikkitietävän ja tylyn, mutta valmiin, sairaanhoitajan pistää itseäni. Jokaiselle meistä on joskus tullut ensimmäisen kerran eteen ampullin avaaminen, eikä kukaan ole seppä syntyessään. Ja mitä nopeuteen tulee, sitä kertyy vain ajan ja kokemuksen myötä, oli opittava asia mikä hyvänsä. Opiskelijoilla, varsinkin ensimmäisellä sairaalaharjottelulla, tulee tuhat ja yksi opittavaa asiaa. Ei siinä juuri muu auta kuin nöyränä harjoitella ja taas harjoitella.

        Toisekseen, yhdenkään potilaan henki ei ole kiinni opiskelijasta. Opiskelija on sairaalassa vain opiskelemassa eikä yhtenä työntekijänä. Näin ollen aikaa kyllä on harjoitella vaikka sitä ampullin avaamista.

        Alkuperäiseen kysymykseen liittyen itse käytän ampullien avaamiseen sellaista kuivaa puhdistuslappua. Ei vie kuin nanosekunnin kun sen nappaa siltä samalta pöydältä missä lääkkeet muutenkin sekottaa.

        Joo kyllä mulla empatiaa riittää potilaille aina, mutta tollasille uusavuttomille tuhtaajille sitä ei aina jaksa ammentaa syvyyksistään.

        Mistä sä keksit, että aloittaja on opiskelija??? Hän sanoi saaneensa töitä ja pistoluvat, mutta mistään kesätyöstä, opiskelijana olemisesta tms hän ei maininnut. Jos hän olisi opiskelija, hänellä olisi varmaan ohjaaja/perehdyttäjä, jolta pyytää käsi-kädessä opetusta. Joten kommenttisi "yhdenkään potilaan henki ei ole kiinni opiskelijasta. Opiskelija on sairaalassa vain opiskelemassa eikä yhtenä työntekijänä. Näin ollen aikaa kyllä on harjoitella vaikka sitä ampullin avaamista." perustuu omaan olettamukseesi, että aloittaja on opiskelija. Jos puhutaan opiskelijoista, niin asia on tietenkin eri. Vaikkakin harjoittelujaksolla harjoitellaan, KESÄTÖISSÄKIN OLLAAN TÖISSÄ. Joten suotakoon opiskelijoille harjoittelussa mahdollisuus treenata ampullien avaamista, mutta työssä se täytyy osata!

        Joo monta uutta asiaa tulee opiskelijalla harjoittelussa eteen ja uusia asioita tulee jatkuvasti työelämässä, mutta aloittaja ei ilmoittanut olevansa opiskelija ja kyllä sairaanhoitajalta vaaditaan sen verran sorminäppäryyttä, että ampullin avaamiseen ei tarvita ruiskua...

        Mä en kyllä päästäisi sellaista opiskelijaa harjoittelusta läpi jossei pääpiirteittäin ala sujumaan k.o. homma. Enkä palkkasi myöskään sellaista työntekijää, jonka kädentaidot ei yllä edes noin alkeellisiin asioihin. Kaikilla se ampulla joskus hajoo palasiks ja joskus tulee pari sirua, mutta pääasillisesti homman pitäisi luistaa, vaikka sitä lappua apuna käyttäen.

        Silti, opiskelijat opiskelkoot ja treenatkoon, MUTTA valmiit työntekijät voisi käyttää järkeä "luotettavan lähdekritiikin vaalimisessa" ja hakea opetusta muualta kuin täältä keskustelupalstalta.


      • onn
        Niinp-pä kirjoitti:

        Osa sairaanhoitajista on itsetietäviä paskoja joilta ei apua tipu kollegoille. Sen siitä saa kun on naisvaltainen ala jolla kateus on tärkein jaksamisen voimavara.

        Näin on näppylät.. meillä töissä myös on kopeita hoitajia, sh, lh, ph,,,, kaikissa ryhmissä, jopa laitosapulaisissa löytyy semmosta ylimielistä tyyppiä. Eikä Ylimielisyys ole iästä tai ammattivuosista kiinni.. Ei ole kiva tehä töitä sellasen kanssa.


      • Alalla ollut
        sh-opiskelija kirjoitti:

        Olin itse ekassa harjoittelussa kun vanhempi sairaanhoitaja pyysi auttamaan ampullin avaamisessa kun ei saanut sitä auki. Ei ne aukene aina niin helpolla. Ei se tee kenestäkään huonompaa hoitajaa jos lasipulloa ei heti saa auki. Kukaan kun ei ole täydellinen.

        On tullut aukaistua vähitntään satoja ampulleja kiiretilanteessa. Yleensä ne aukeavat helposti mutta aina löytyy joku joka ei aukeakaan paljon mitenkään. Jos on kiire niin otetaan vain toinen ampulla ja aukaistaan se.


      • Anonyymi
        sinulle... kirjoitti:

        En todellakaan kuvittele, että ampullat on vaikea aukaista. Täällä jotkut vaan tekee siitä jotain salatiedettä ruiskujensa kanssa!

        Näköjään osa hoitajista tarvitsee ainakin erityisopetusta, jollei sitä erityisosaamista (lue:alkeellisimpiakaan taitoja) ole olemassa.

        Sanoin vaan että "tietäjän" ohjeilla kyllä vuoro loppuu ennenkuin noilla konsteilla on ampullat auki. Katsos se oli lähinnä vertauskuva ajan rientämisestä, ei ehkä ihan tosissaan, kirjaimellisesti otettava "ajanmääre".

        Oli opiskelija tai ei, niin minua hän ei kyllä pistäisi, tuskin oikeasta annoksesta ja lääkkeestäkään on tietoa, kun lääkkeenanto tökkii jo lääkkeen ulos saamisessa ampullasta:(

        Jos tarvii kuukausien perehdytyksen ampullan avaamiseen rikkomatta käsiä, niin kyllä tämän maan terveydenhuollossa on paljon tehostamisen varaa ja parannettavaa, tosi surullista...

        Potilas voi kuolla, jos lääke ei tule ajoissa, siinä sulle kunnia-asia!

        Toivottavasti tämäkin kirjoittaja on jo oppinut aseptiikasta jotain tähän päivään mennessä. Jos joku onneton lukee tätä, niin aseptiikka se on ampullin avaamisessakin, jos sitä jotain injektoidaan ja ylläoleva Toivottavasti kukaan ei pistä minua ikinä, joka toteaa jotain "voihan sitä suodatinneulaa käyttää, jos sirut pelottaa" Suodatin neula kiitos. Ja lukekaa ihmiset Käypähoitosuosituksia.


      • Anonyymi
        sinulle... kirjoitti:

        En todellakaan kuvittele, että ampullat on vaikea aukaista. Täällä jotkut vaan tekee siitä jotain salatiedettä ruiskujensa kanssa!

        Näköjään osa hoitajista tarvitsee ainakin erityisopetusta, jollei sitä erityisosaamista (lue:alkeellisimpiakaan taitoja) ole olemassa.

        Sanoin vaan että "tietäjän" ohjeilla kyllä vuoro loppuu ennenkuin noilla konsteilla on ampullat auki. Katsos se oli lähinnä vertauskuva ajan rientämisestä, ei ehkä ihan tosissaan, kirjaimellisesti otettava "ajanmääre".

        Oli opiskelija tai ei, niin minua hän ei kyllä pistäisi, tuskin oikeasta annoksesta ja lääkkeestäkään on tietoa, kun lääkkeenanto tökkii jo lääkkeen ulos saamisessa ampullasta:(

        Jos tarvii kuukausien perehdytyksen ampullan avaamiseen rikkomatta käsiä, niin kyllä tämän maan terveydenhuollossa on paljon tehostamisen varaa ja parannettavaa, tosi surullista...

        Potilas voi kuolla, jos lääke ei tule ajoissa, siinä sulle kunnia-asia!

        Miksi kysymykseen ei voi vastata ja vain vastata. Omat mielipiteet voi pitää mahassaan.


    • anestesia sh.

      Kun täällä on nyt alettu arvuttelemaan onko kukin opiskelija, tyhmä tumpelo muuten vaan tai jotain muuta, niin huomauttaisin seuraavista:

      1) varaudu pistämään myös s.c, mainitsit vaan i.m ja se ei ole mikään itsestään selvyys ja molemmissa tapauksissa lääkeaine voi olla lasiampullassa.

      2)Ampullissa ei ole aina "valmis annos"!!! Katsos ampullassa voi olla vaikka 10 ml ja tarvitset siitä 0,1 ml, se on valmis annos! Annos on valmis, kun sinulla on lääkettä OIKEA määrä ruiskussa! Joskus ampullassa on kuiva-aine, annos on valmis vasta, kun olet liuottanut sen nesteeseen ja ottanut siitä oikean määrän!

      Niin ja tietty nyt kuuluisi luetella, että lääke on oikein säilytetty,voimassa olevaa....annat oikealla potilaalle..oikea tapa, aika, vahvuus...jne jne, mutta toivottavasti lääkehoitotaitosi ovat paremmat kuin kädentaitosi.

      • sh-opisk

        Ei harjoittelupaikoissa ole ampulleja joilla tuosta vaan voisi harjoitella. En ole yhtäkään ampullia saanut avata harjoitusmielessä harjoittelupaikoissa. Yhden olen avannut koulussa ja toisen kun sairaanhoitaja pyysi minua auttamaan kun itse ei saanut sitä auki. Joten tietyt asiat jää kyllä harjoiteltavaksi ihan oikeassa työelämässä. Kukaan ei ole seppä syntyessään vaikka monella hoitajalla voi olla asenneongelmia opiskelijoiden suhteen. Ainahan omaa huonoa egoa voi pönkittää olemalla ilkeä opiskelijoilla ja haukkua heitä tyhmiksi.

        Ja, ikävä kyllä, opiskelijat tekevät myös ilmaista työtä osastolla. Jos haluaa hyvän arvosanan ei kannatta kauheasti pitää oikeuksistaan kiinni. Nähty ja koettu ja varmaan moni muu opiskelija yhtyy mielipiteeseeni.


      • anestesia sh.
        sh-opisk kirjoitti:

        Ei harjoittelupaikoissa ole ampulleja joilla tuosta vaan voisi harjoitella. En ole yhtäkään ampullia saanut avata harjoitusmielessä harjoittelupaikoissa. Yhden olen avannut koulussa ja toisen kun sairaanhoitaja pyysi minua auttamaan kun itse ei saanut sitä auki. Joten tietyt asiat jää kyllä harjoiteltavaksi ihan oikeassa työelämässä. Kukaan ei ole seppä syntyessään vaikka monella hoitajalla voi olla asenneongelmia opiskelijoiden suhteen. Ainahan omaa huonoa egoa voi pönkittää olemalla ilkeä opiskelijoilla ja haukkua heitä tyhmiksi.

        Ja, ikävä kyllä, opiskelijat tekevät myös ilmaista työtä osastolla. Jos haluaa hyvän arvosanan ei kannatta kauheasti pitää oikeuksistaan kiinni. Nähty ja koettu ja varmaan moni muu opiskelija yhtyy mielipiteeseeni.

        En tiedä kuinka pitkällä olet opinnoissasi vai oletko onnistunut keplottelemaan itsellesi helpot harjoittelupaikat vai kenties kadonnut paikalta, kun tulee joku uusi asia eteen. Lähes kaikki huumaavat kipulääkkeet( esim. fentanyl, oxynorm, petidin...), furesis, ketorin yms ihan tavalliset iv/s.c/i.m -lääkkeet ovat lasiampulleissa, niin johan nyt on vallan merkillistä jos et ole tuon enempää ampulleja avannut!

        Mitä lääkkeitä sitten olet antanut, burana 600mg:n tabletin purkista?

        Tietenkään ampulleja ei avata turhaan, mutta merkillisen "hyvin" olet selvinnyt jos et tuon enempää niitä ole kohdannut.


      • huhheijaa.
        anestesia sh. kirjoitti:

        En tiedä kuinka pitkällä olet opinnoissasi vai oletko onnistunut keplottelemaan itsellesi helpot harjoittelupaikat vai kenties kadonnut paikalta, kun tulee joku uusi asia eteen. Lähes kaikki huumaavat kipulääkkeet( esim. fentanyl, oxynorm, petidin...), furesis, ketorin yms ihan tavalliset iv/s.c/i.m -lääkkeet ovat lasiampulleissa, niin johan nyt on vallan merkillistä jos et ole tuon enempää ampulleja avannut!

        Mitä lääkkeitä sitten olet antanut, burana 600mg:n tabletin purkista?

        Tietenkään ampulleja ei avata turhaan, mutta merkillisen "hyvin" olet selvinnyt jos et tuon enempää niitä ole kohdannut.

        En kyllä yhtään ihmettele, jos siellä leikkuripuolella on henkilöstöpuutosta. Sairasta tuollainen ajattelu, että opiskelijat keplottelisivat itselleen "helpot paikat", vain ettei tarvitsisi tehdä mitään...
        Sinullahan on helppoa, kun joudut päivittäin ampulleja ilmeisesti availemaan. Se tekniikkahan tulee kokemuksen myötä. Meillä ampullien kanssa sattuneet tapaturmat ovat pääsääntöisesti tapahtuneet opiskelijoille tai vasta-alkajille. Sairaanhoitajan uran alkuaikoina itsekin pyysin työtoveria jeesaamaan avaamisessa, jos ampulla ei heti poikki napsahtanut. Enään ei tarvi.
        Alkuperäiselle kysyjälle vaan onnea uuteen työpaikkaan ja kokemuksen myötä hommat lähtevät sujumään.


      • anestesia sh.
        huhheijaa. kirjoitti:

        En kyllä yhtään ihmettele, jos siellä leikkuripuolella on henkilöstöpuutosta. Sairasta tuollainen ajattelu, että opiskelijat keplottelisivat itselleen "helpot paikat", vain ettei tarvitsisi tehdä mitään...
        Sinullahan on helppoa, kun joudut päivittäin ampulleja ilmeisesti availemaan. Se tekniikkahan tulee kokemuksen myötä. Meillä ampullien kanssa sattuneet tapaturmat ovat pääsääntöisesti tapahtuneet opiskelijoille tai vasta-alkajille. Sairaanhoitajan uran alkuaikoina itsekin pyysin työtoveria jeesaamaan avaamisessa, jos ampulla ei heti poikki napsahtanut. Enään ei tarvi.
        Alkuperäiselle kysyjälle vaan onnea uuteen työpaikkaan ja kokemuksen myötä hommat lähtevät sujumään.

        a)meillä ei ole henkilöstöpula (tosin se ei liity varsinaiseen aiheeseen)

        b)opiskelijat viihtyy ja joku just sanoi, että tämä oli paras harjoittelu ikinä

        c) kuule opiskelijoita on niin moneen lähtöön, on kaikenlaisia "pakoilijoita" ja "riman" yli juuri ja juuri menijöitä...


      • tullaan täältäkin
        anestesia sh. kirjoitti:

        a)meillä ei ole henkilöstöpula (tosin se ei liity varsinaiseen aiheeseen)

        b)opiskelijat viihtyy ja joku just sanoi, että tämä oli paras harjoittelu ikinä

        c) kuule opiskelijoita on niin moneen lähtöön, on kaikenlaisia "pakoilijoita" ja "riman" yli juuri ja juuri menijöitä...

        moi vaan!

        Ootko sä oikeesti noin äkänen akka kuin sun teksteistä paistaa??


      • ja hahaha
        tullaan täältäkin kirjoitti:

        moi vaan!

        Ootko sä oikeesti noin äkänen akka kuin sun teksteistä paistaa??

        Ja sä suljet silmäs tosiasioilta, käyttäisit aikasi paremmin kuin tollasiin typeriin kommentteihin:) Opiskelijoita on vaan moneen lähtöön ja hoitoala oin täynnä tumpeloita.

        Hoitoalalla on just tuommoisia pillittäjiä, kun sanoo jonkun asian kiertelemättä ja kaartelematta tai nuolematta toisen p****ttä puoli tuntia, niin heti vingutaan ja vongutaan, että onpas toi kamala työnkaveri...

        Jos sanoo faktat faktoina, niin se ei ole äkäsyyttä!


      • sh-opisk.
        ja hahaha kirjoitti:

        Ja sä suljet silmäs tosiasioilta, käyttäisit aikasi paremmin kuin tollasiin typeriin kommentteihin:) Opiskelijoita on vaan moneen lähtöön ja hoitoala oin täynnä tumpeloita.

        Hoitoalalla on just tuommoisia pillittäjiä, kun sanoo jonkun asian kiertelemättä ja kaartelematta tai nuolematta toisen p****ttä puoli tuntia, niin heti vingutaan ja vongutaan, että onpas toi kamala työnkaveri...

        Jos sanoo faktat faktoina, niin se ei ole äkäsyyttä!

        "Mitä lääkkeitä sitten olet antanut, burana 600mg:n tabletin purkista?"

        Tuo kommentti jo kertoo aika paljon asenteestasi opiskelijoita kohtaan.
        Tiedoksi että olen jakanut aika paljon lääkkeitä mutten koskaan buranaa. Pari harjoittelua takana joista olen saanut paljon kiitosta sekä ohjaavalta opettajalta että henkilökunnalta. Se ettei ampulleilla "leiki" tai avaa huvikseen ei ole mitään korrelaatiota sillä että menisi sieltä missä rima on matalin.

        Äkäisiä, mukamas kaikkitietäviä ja ynseitä hoitajia tapailee aina silloin tällöin. Toivottavasti ymmärrän vaihtaa alaa jos sellaiseksi muutun!


      • mutta olkoon...
        sh-opisk. kirjoitti:

        "Mitä lääkkeitä sitten olet antanut, burana 600mg:n tabletin purkista?"

        Tuo kommentti jo kertoo aika paljon asenteestasi opiskelijoita kohtaan.
        Tiedoksi että olen jakanut aika paljon lääkkeitä mutten koskaan buranaa. Pari harjoittelua takana joista olen saanut paljon kiitosta sekä ohjaavalta opettajalta että henkilökunnalta. Se ettei ampulleilla "leiki" tai avaa huvikseen ei ole mitään korrelaatiota sillä että menisi sieltä missä rima on matalin.

        Äkäisiä, mukamas kaikkitietäviä ja ynseitä hoitajia tapailee aina silloin tällöin. Toivottavasti ymmärrän vaihtaa alaa jos sellaiseksi muutun!

        Heh, katsopas Burana 600 mg oli vaan esimerkki noista tavallisista suun kautta otettavista lääkkeistä, sitä ei tarvitse ottaa niin kirjaimellisesti.

        Olet kummínkin helpolla päässyt, jos nuo suun kautta annettavat lääkkeet ovat kokemuksesi lääkkeenannosta. Vaikeammat lääkelaskut ja laimennukset mikrogrammojen tarkkuudella taitaa olla vielä sinulla edessä...

        Jos luet viestinketjun uudelleen, niin huomaat, että kaikki ovat samaa mieltä siitä, että ampulleja ei avata turhaan.

        Hoitoala on täynnä opiskelijoita, jotka aivan ihmeen kaupalla ovat onnistuneet välttämään mitä arkisimpia ja yleisimpiä sh:n tehtäviin kuuluvia asioita.

        Minusta sinulla on pelottava asenne, pidät itseäsi jo kokeneena opiskelijana, "Tiedoksi että olen jakanut aika paljon lääkkeitä "- kommenttisi sopii hiukan pidempään jo alalla työskentelevän hoitajan sanomaksi!

        Jakaa voi vaikka miljoona tablettia ymmärtämättä yhtään miten lääkkeet toimii, miten vaikuttaa, milloin, vasta-aiheet yms...se on osaamisesta, ei tablettien purkkiinlaitto.


      • kuitenkin..
        ja hahaha kirjoitti:

        Ja sä suljet silmäs tosiasioilta, käyttäisit aikasi paremmin kuin tollasiin typeriin kommentteihin:) Opiskelijoita on vaan moneen lähtöön ja hoitoala oin täynnä tumpeloita.

        Hoitoalalla on just tuommoisia pillittäjiä, kun sanoo jonkun asian kiertelemättä ja kaartelematta tai nuolematta toisen p****ttä puoli tuntia, niin heti vingutaan ja vongutaan, että onpas toi kamala työnkaveri...

        Jos sanoo faktat faktoina, niin se ei ole äkäsyyttä!

        no asiathan ratkee just silleen että töksäytetään epäystävällisesti ja pirullisesti. Ne vuorovaikutustaidot on kans ammattitaitoa.. Kun koko ajan ilmaisee itteensä ilkeellä tavalla niin aika paskamaisen kuvan siinä itestään antaa.. Ota lomaa!


      • ...ehdotuksesta
        kuitenkin.. kirjoitti:

        no asiathan ratkee just silleen että töksäytetään epäystävällisesti ja pirullisesti. Ne vuorovaikutustaidot on kans ammattitaitoa.. Kun koko ajan ilmaisee itteensä ilkeellä tavalla niin aika paskamaisen kuvan siinä itestään antaa.. Ota lomaa!

        Lomat on kyllä hoidossa, kuten myös moitteettomat välit työkavereihin ja potilaisiin ja niihin opiskelijoihin tietty, mutta sympatia ei kyllä riitä sen jälkeen enää kaiken maailman puoskareille täällä netissä. Ihme tuhtaajia ja mielistelijöitä.

        Hommat ratkee sillä, että opettelee hoitamaan työnsä!:)


      • pellevaan
        ...ehdotuksesta kirjoitti:

        Lomat on kyllä hoidossa, kuten myös moitteettomat välit työkavereihin ja potilaisiin ja niihin opiskelijoihin tietty, mutta sympatia ei kyllä riitä sen jälkeen enää kaiken maailman puoskareille täällä netissä. Ihme tuhtaajia ja mielistelijöitä.

        Hommat ratkee sillä, että opettelee hoitamaan työnsä!:)

        okei okei hyvin menee,, no joku piilokiukun purkauspaikkahan tää tuntuu sulle olevan kö?!


      • huh..
        anestesia sh. kirjoitti:

        En tiedä kuinka pitkällä olet opinnoissasi vai oletko onnistunut keplottelemaan itsellesi helpot harjoittelupaikat vai kenties kadonnut paikalta, kun tulee joku uusi asia eteen. Lähes kaikki huumaavat kipulääkkeet( esim. fentanyl, oxynorm, petidin...), furesis, ketorin yms ihan tavalliset iv/s.c/i.m -lääkkeet ovat lasiampulleissa, niin johan nyt on vallan merkillistä jos et ole tuon enempää ampulleja avannut!

        Mitä lääkkeitä sitten olet antanut, burana 600mg:n tabletin purkista?

        Tietenkään ampulleja ei avata turhaan, mutta merkillisen "hyvin" olet selvinnyt jos et tuon enempää niitä ole kohdannut.

        Miten kukaan voi olettaa enää että joku uskaltaa kysyä mitään, kun jo anonyymisti netissä kysyvääkin tuolla tavoin kohdellaan?? Onneksi vaihdan alaa, niin ehkä uskallan itsekkin kysellä jatkossa miten joku asia tehdään.. Jostain se on jokaisen aloitettava..


    • kesäsijainen

      Itse naputtelen ensin ampullan yläosaa sormella (vähän niin kuin antaisin sille kevyitä luunappeja) ja sitten otan molemmin puolin ampullan yläosasta kiinni (laput molemmin puolin) ja "väännän" itsestä pois päin. Katso että punainen piste on itseäsi kohti. Näin olen saanut ampullat aina hyvin auki. Naputtelu vähentää lasissa olevaa jännitettä... Toivottavasti auttaa!

      • diipa daapa

        Olen samaa mieltä, että pari napautusta ampullin kaulaan on hyväksi ihan jo senkin takia että kallista lääkettä ei mene hukkaan. Nyt kun säästölinjalla eletään :)

        Ei voi muuta sanoa, kun että huvittaa todella miten tällainen pieni ja viaton kysymys on aiheuttanut näin paljon tunteiden kuohuntaa täällä palstalla.


      • Ampulli 6
        diipa daapa kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, että pari napautusta ampullin kaulaan on hyväksi ihan jo senkin takia että kallista lääkettä ei mene hukkaan. Nyt kun säästölinjalla eletään :)

        Ei voi muuta sanoa, kun että huvittaa todella miten tällainen pieni ja viaton kysymys on aiheuttanut näin paljon tunteiden kuohuntaa täällä palstalla.

        Jos ei ole kokemusta edes ampullin avaamisesta, niin miksi pistää sitä potilaalle!
        Eli kysy asiaa ohjaavalta hoitajaltasi,jollainen sinulle lakien mukaan pitäisi olla, ei tälläisilta yleisillä palstoilta.
        Pyydä häntä neuvomaan.


      • Alalla ollut

        Naputtelu ei vähennä lasin jännitettä. Se valuttaa yläosassa mahdollisesti olevan lääkkeen varsinaiseen ampulliin. Jos lasissa on jännitteitä niin naputtelu voi jopa katkaista ampullin kaulan.


      • relaa vähän
        Ampulli 6 kirjoitti:

        Jos ei ole kokemusta edes ampullin avaamisesta, niin miksi pistää sitä potilaalle!
        Eli kysy asiaa ohjaavalta hoitajaltasi,jollainen sinulle lakien mukaan pitäisi olla, ei tälläisilta yleisillä palstoilta.
        Pyydä häntä neuvomaan.

        "Jos ei ole kokemusta edes ampullin avaamisesta, niin miksi pistää sitä potilaalle!"

        Tällä perusteella kukaan ei ikinä voisi opetella mitään, "miksi edes opettelet, kun et osaa?!" Miten aloittaja muka enää uskaltaa kysyä neuvoa ohjaajaltaan, kun netissä joku ärmy hyökkää piuhoja pitkin kimppuun... Kannattaa opetella tapoja purkaa kiukku ja väsymys esimerkiksi liikuntaan, jotta viattomat ihmiset eivät saa paskaa niskaansa. En sano tätä pahaa tarkoittaen, mutta sinulla on ehkä ongelmia kiukkusi hallinnassa. Huomaat ehkä tappelevasi pienistä asioista myös kotonasi perheesi kanssa? Ei OIKEASTI ole mikään synti kysyä niksejä yksinkertaisiinkin asioihin netissä.


    • lupaa vailla

      Hei. voitko kertoa minullemiten perushoitaja saa hankittua pistoluvan. kiitos

      • esimies 2

        Hei,on pieniä lasiviiloja,millä saat alun hyvin,jotta saat katkaistua ampullin kaulan siististi.Ei hajoa sormien väliin.Sairaanhoitaja ottaa näyttösi vastaan työpaikalla kun haluat saada pistosluvat kuntoon,esim 3 pistoskertaa näyttönä.Minulla työkokemusta 20 v ja olen sairaanhoitaja/hoitotyön esimies.Älkää masentuko jos saatte täällä keskustelupalstoilla kärkkäiä vastauksia,kääntykää luotettavien työkavereidenne puoleen.Ei annetut neuvot mene hukkaan,työyhteisö voi paremmin kun on osaava henkilökunta joka luottaa tekemäänsä työhön.


    • luuseri6547

      kun et kerta mitään osaakaan,HAH HAH!

    • Hulluja koko sakki

      Ihmeellisiä urpoja kun jaksatte tapella tälläsistä asioista. Eniten säälittää tollaiset vittumaiset vanhat kärttyperseet jotka pätee täällä. HOH HOIJAA.

      Ettekö voisi vain neuvoa jos toinen pyytää? Pöljät.

    • colemanni

      ite vedän vitusti horkkaa ja katkasen ampullit ihan perustyylillä vesikauhusen majavan hampailla. sit imen kamat 22g neulalla 2ml ruiskuu ja alan tykittää perseesee tai reitee..

      Problems?

    • ampullan avaava hoit

      Kannattaisikohan harkita alan vaihtoa, jos lääkeampullan avaaminen on noin vaikeaa.

    • Lääket. kand.

      Elikkäs mitä helvettiä?

    • sisätauti

      sitä just. tervetuloa hoitsujen seuraan... :D

    • Testoja perseeseen

      En oo lääkäri, en oo hoitaja, en oo ikinä "päässyt" tätä jaloa taitoa harjottelemaa. eksyin tälle sivulle ku tuli ekankerran haava sormeen ku naksautin mun horkka ampullin auki. kyllä..olen siis urheilija. ajattelin et varmaa on joku oikeeki tapa olemassa. täältä tuli vaa selväks että mun jatkuva vihasuus ei johdukkaa itse hormooneista vaa noitten ampullien naksauttelusta. vihasin on naksutellu eniten!

    • voihan ampulla sentä

      Nimim. "anestesia sh" antaa itsestään juuri sellaisen kuvan, mitä anestesiasairaanhoitajat todellakin ovat: äärimmäisen tylyjä, kylmiä, itseriittoisia ja kaikkitietäväisiä.

      Totuus on, että jos joutuisivat muualle töihin, kuin nukkuvien potilaiden pariin (paria puudutettua mukaan laskematta), menisi useimmiten sormi suuhun.

      Hoitotyö kun on muutakin kuin ampullien avaamista ja lääkeiden ruiskutusta. Ihmiselämän koko kirjo iskee silmille mielenterveysongelmineen, sosiaalisine kuvioineen ja moninaisine vaivoineen leikkaussalin ulkopuolella. Siinä ei paljon auta vaikka kuinka oikeaoppisesti osaa lasipullon kaulan napsauttaa.

      Kokemuksieni mukaan missään ei ole yhtä tylyjä sairaanhotiajia kuin leikkureissa. Siksipä henkilökuntapula siellä vaan jatkuu ja jatkuu.

    • lh-sh-lk

      Avaan ampullan siten, että, laitan kaulassa olevan pisteen "silmän" itseeni päin, harsotaitoksen avulla otan ampullan kaulan yläosasta kiinni ja taitan sitä itsestäni poispäin. Olen avannut n. 10v. aikana monta ampullaa ja joskus on ampullia, joita ei saa millään auki. Otan yleensä uuden, mutta jos ei ole kiirettä, pyydän kollegaa kokeilemaan. Viimeksi eilen oli tällainen hankala ampulla, miespuolinen työkaveri joutui muutaman kerran yrittämään, että sai auki.

      Joskus kostutan hieman taitosta, jottei luistaisi. Pienet ampullat ovat välillä hankalempia. Ensimmäiselle viestin kirjoittajalle tsemppiä töihin ja menestystä ampullien kanssa! ;)

    • sh päivystys

      Ampullat saa auki tosiaan helposti, kun laittaa pisteen itseensä päin ja vääntää itsestä pois päin. Jos on koko rengas ampullan kaulan ympäri voi sen taitaa mistä suunnasta vain. Itse käytän ruiskun suojapaperia sormieni suojana. Jotkut ampullat vaativat vähän enemmän voimaa.

    • Kysyn nyt vain?

      Ampulla vai ampulli?

      • Anonyymi

        Voi luoja. Oli päässy unohtumaan suloiset sairaanhoitajattaret. Tuli tajunnanräjäyttävä herätys.


    • Anonyymi

      No mä oon vetänyt hormoneja sen verran kauan että kivekseni ovat surkastuneet ja olen seonnut useammankin kerran mutta olen avannut tuhansia ampulleja ja teen aina sen varman päälle laittamalla esim Testosteroni ampullin ns klikkikuppiin eli muoviseen yskänlääke ym nestemäisen lääkkeen annostelukippoon ja sitten painan ampullin keskiosasta sitä itseäni vasten, katson että piste sen kaulassa on minua kohti ja sitten vain napsautan keskisormella voimakkaasti ampullin yläosaan ja yleensä se napsahtaa nätisti pisteen kohdalta poikki, voi käyttää muitakin sormia mutta itse suosin sentteriä, muutaman kerran meni aikoinaan kalliit hormoonit maahan mutta kippo on hyvä varmistus. Vaihda neula sen jälkeen kun kama on pumpussa. Okei, ei kun douppaamaan. T: Tuhkamuna

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe