Miksei omppupuu kuki?

Pöhkö

Mulla on ollut noin 10-15 vuotta omenapuu, keltakaneli ilmeisesti, mutta vain yhden ainoan kerran se on tähän mennessä hennonut kukkia.Taisi olla peräti 8 kukkaa, ja niistä tuli 2 pikkuruista ja pahanmakuista omenaa.
Puu on aika iso, 3 metriä korkea ja liki saman leveä, mutta kukkimaan ei vain suostu eikä siten tee omppujakaan. Mikä vikana? Lähellä(3 -5 m päässä) kasvaa isohko mänty ja tuomi. Viekö ne siltä voimat. Pitäisikö lannoittaa 8 kertaa enempi vai siirtää muualle vaiko antaa kirveelle töitä?

13

3331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minulla

      lajikin on sama.annoin syksyllä pk-lannoituksen vaan ei auttanut,kertokaa viisaammat

    • multakänny*

      Lannoituksesta voi johtua kukattomuus, omenapuu tarvitsee voimakkaan lannoituksen syksyisin ja keväisin, googletappa, löydät lannoitus tarpeen yms.

    • viirukas

      kaveriksi toinen omenapuu. Useimmat omenapuut ovat ristipölytteisiä. Hedelmöittyäkseen kukat tarvitsevat toisen lajikkeen siitepölyä. Onko naapurissa omenapuita lähellä? Hyvä pölyttäjä on esim. valkea kuulas. Omenat on hyvän makuisia ja runsassatoisia.

      • nyt ole

        ongelmana pölytys vaan kukkien puute!


      • puute lienee
        nyt ole kirjoitti:

        ongelmana pölytys vaan kukkien puute!

        minulla ollut 30vuotta kaksi omenapuuta .ja olen laittanut lannoitteeksi AINOASTAAN tuhkaa kun lämmitämme takkaa,ja siitä tulee tuhkaa.ja omenoita tulee toisina kesinä saavi kaupalla (30 litran) Nytkin on puut täynnä kukkia ,vaan taitaa tältä suvea sato jäädä tulematta jos ei ilmat äkkiä lämpiä.
        Puut ovat Huvitus ,ja Puna kaneli ,Kukkivat vähän eri aikaan ,vaan silti pölyttyvät.Hankkikaa Huvitus omenapuita jos haluatte äkkiä satoa .sehän kukkii jo kaupoissa ollessaan myynnissä.ja on hyvän makuinen mieto omena.


      • täällä myös
        puute lienee kirjoitti:

        minulla ollut 30vuotta kaksi omenapuuta .ja olen laittanut lannoitteeksi AINOASTAAN tuhkaa kun lämmitämme takkaa,ja siitä tulee tuhkaa.ja omenoita tulee toisina kesinä saavi kaupalla (30 litran) Nytkin on puut täynnä kukkia ,vaan taitaa tältä suvea sato jäädä tulematta jos ei ilmat äkkiä lämpiä.
        Puut ovat Huvitus ,ja Puna kaneli ,Kukkivat vähän eri aikaan ,vaan silti pölyttyvät.Hankkikaa Huvitus omenapuita jos haluatte äkkiä satoa .sehän kukkii jo kaupoissa ollessaan myynnissä.ja on hyvän makuinen mieto omena.

        Kerrotteko kuinka paljon ja kuinka usein laitatte sitä tuhkaa puullenne?


      • täällä myös
        puute lienee kirjoitti:

        minulla ollut 30vuotta kaksi omenapuuta .ja olen laittanut lannoitteeksi AINOASTAAN tuhkaa kun lämmitämme takkaa,ja siitä tulee tuhkaa.ja omenoita tulee toisina kesinä saavi kaupalla (30 litran) Nytkin on puut täynnä kukkia ,vaan taitaa tältä suvea sato jäädä tulematta jos ei ilmat äkkiä lämpiä.
        Puut ovat Huvitus ,ja Puna kaneli ,Kukkivat vähän eri aikaan ,vaan silti pölyttyvät.Hankkikaa Huvitus omenapuita jos haluatte äkkiä satoa .sehän kukkii jo kaupoissa ollessaan myynnissä.ja on hyvän makuinen mieto omena.

        Punakaneli kasvaa Huvitus tekee kuolemaa,oksia kuivuu pois.


      • on hyvä konsti
        täällä myös kirjoitti:

        Kerrotteko kuinka paljon ja kuinka usein laitatte sitä tuhkaa puullenne?

        ,ja kun on kyseessä isot puut sitä saa laittaa laajalle alueelle, eli koko puun oksiston alueelle ei ihan rungon viereen.ainakin puoli metriä rungosta pois päin .on sitä laitettu noinkolme ämpärillistä puuta kohden,Sirotellaan joka puolelle,ei kasoihin .Ja jos on sateinen kesä ,voi laittaa myös kesälläennen sadetta ,niin painuu maahan saman tien


      • täällä myös kirjoitti:

        Punakaneli kasvaa Huvitus tekee kuolemaa,oksia kuivuu pois.

        Omenapuita on kaksi. toinen huvitus, toinen punakaneli.Ovat neljä vuotta vanhoja.Ne on istutettu talon taakse rinteeseen. Ovat hyvän kokoisia, ja hyvän muotoisia. 0n lannoitettu syksyllä ja keväällä, joskus vähän kesälläkin. On viety tuhkat, kompostimultaa paksulti syksyllä, kesällä juurille nurmikonleikkuu jäte kuorikkeeksi. olen kastellutkin aina keväisin, ja kuivina aikoina kesällä, mutta eivät kuki. Toiset neljä puuta puutarhamaalla kukkii normaalisti samoin konstein. Jopa kaksi kääpiöpuuta on kukassa. En ymmärrä mikä noiden kahden navassa on?


      • on niitä,
        marja-liisa41 kirjoitti:

        Omenapuita on kaksi. toinen huvitus, toinen punakaneli.Ovat neljä vuotta vanhoja.Ne on istutettu talon taakse rinteeseen. Ovat hyvän kokoisia, ja hyvän muotoisia. 0n lannoitettu syksyllä ja keväällä, joskus vähän kesälläkin. On viety tuhkat, kompostimultaa paksulti syksyllä, kesällä juurille nurmikonleikkuu jäte kuorikkeeksi. olen kastellutkin aina keväisin, ja kuivina aikoina kesällä, mutta eivät kuki. Toiset neljä puuta puutarhamaalla kukkii normaalisti samoin konstein. Jopa kaksi kääpiöpuuta on kukassa. En ymmärrä mikä noiden kahden navassa on?

        jotka alkavat vanhoina kukkimaan ja satoa tekemään. Jotain 8v.

        Eikä omenapuut tee joka vuosi mitään, vaan lepäävät välillä. Mulla meni kaksi vuotta ilman omppuja. Tänä vuonna tulee kahdesta puusta kunnolla. Kotsuilla menee iso osa pellolle... Omppuhilloa saa tarpeekseen:))
        Uusia puita on kolme. Kahteen tulee muutamia omppuja. Päärynään ensimmäiset hedelmät, on Kustavia.
        Päärynäpuu ei kaipaa liikoja vesiä. Yhden homehdutin liialla kastelulla.

        Mielenkiintoista tämä puutarhailu!


    • Sama pöhkö

      Kiitos kaikille vastauksista.
      Ite epäilen liian vähäistä lannoitusta, varjopaikkaa ja ehkä tuhka fosforipitoisena luomutuotteena voisi lisätä kukkanuppujen määrää. Muita omenapuita on meillä kolme ja ne kasvaa ja kukkiii ja voi hyvin, mutta niillä kaikilla on aurinkoisempi paikka ja vierellä ei ole isompia puita. Hyvää ja onnellista kesää kaikille omenapuun kasvattajille! Meillä päin on tänä kesänä paöjon pölyttäjiä! Kiitos Luojalle!

      • et tiedä

        Varmuuden ravinnetilasta saisit lähettämällä maanäytteen Viljavuuspalvelun tutkittavaksi. Mutta kun käytät tarpeeksi jotain lannoitetta, jossa on sopivasti kaikkea, voit hyvinkin päästä samaan lopputulokseen. Kokeileppa hevosen lantaa, siinä on ravintosisältö puutarhakasveille sopiva.


      • idea
        et tiedä kirjoitti:

        Varmuuden ravinnetilasta saisit lähettämällä maanäytteen Viljavuuspalvelun tutkittavaksi. Mutta kun käytät tarpeeksi jotain lannoitetta, jossa on sopivasti kaikkea, voit hyvinkin päästä samaan lopputulokseen. Kokeileppa hevosen lantaa, siinä on ravintosisältö puutarhakasveille sopiva.

        ottaa maanäytteet. Epäilen, että aloittajan maa on liian hapanta, jolloin lannoitteiden ravinteet eivät ole käyttökelpoisessa muodossa. Eli keskustelun aloittajan kannattaa tutkituttaa myös maan PH.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3010
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2089
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      1863
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe