Samara 1998-2002

Arzamas

Olen katsellut sillä silmällä käyttikseksi 1998-2002 vuosimallin Samaraa. 50-80tkm ajetun yksilö maksaa näemmä pyöreästi tonnin.

Miten huolettomia käyttöpelejä tuon ikäiset Samarat ovat? Mulla ei itselläni ole remonttitaitoa eikä -intoa, joten kaikki huollot ja korjaukset teettäisin korjaamoilla. Samara taitaa olla suht yksinkertaista tekniikkaa huollattaa/korjata, vai ovatko tyypillisesti kuluvat varaosat miten kalliita?

Ladasta ei taida olla liiemmin luotettavuustilastoja, mitä katsastusasemien hylkäystilastot. Noissa tilastoissa se muistaakseni on sijoittunut keskivaiheille.

Jakohihna tuon ikäisessä ja -ajetussa autossa pitäisi ilmeisesti jo olla vaihdettu, onko muuta suurempaa mitä autoissa pitäisi olla tehtynä tai todennäköisesti tulee eteen?

10

3991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9. vuosi omistajana

      Samaran jakohihna vaihdetaan joko 60'000 km tai 4 vuoden välein. Tuon ikäisen Samaran heikoin kohta on kytkin, joka saattaa luistaa. Muut ongelmat johtuvat huollon laiminlyönneistä, esimerkiksi venttiileitä ei ole tarkastettu ja säädetty (säätöpalat) 30'000 km välein tai vetoakseleiden kumeja ei ole tarkastettu. Myös imu- ja pakosarjan muttereiden kireys ja tiiveys voi aiheuttaa harmia, jos niitä ei ole ikinä katsottu. Vuodot ovat tarkistetteva: onko kaikki letkut terveen näköiset. Vaihdelaatikko antaa 5. vaihteella ulinaa 80-90 km/h nopeudella, mutta se on normaalia - pääasia on, että vaihteet pysyvät paikoillaan kiihdytyksessä ja moottorijarrutuksessa. Useat Samaran omistajat ovat laiminlyönneet täydellisesti ruostesuojauksen, joten pellit voivat olla todella pahasti ruosteessa. Muista katsoa, että Check Engine valo palaa käynnistäessä, ja sammuu käynnistyksen jälkeen. Monet ladamyyjät ovat ottaneet Check Engine valon pois.

      Itse olen huoltanut Ladaa hyvin. Vaihtanut öljyt säännöllisesti. Jakohihnan vaihto sujuu minulta rutiinilla, ja olen ostanut Venäjältä venttiilin työkalut, joilla säätöpalojon vaihto on naurettavan helposti. Omatoiminen huoltaminen on edullista ja Delta-autossa äärimmäisen kallista.

      • Arzamas

        Onko huoltaminen Delta-autossa kallista muihin merkkihuoltoihin, nyrkkipajoihin vai omatoimiseen huoltoon verrattuna? Oma huolto toki maksaa aina murto-osan siitä mitä korjaamolla tehty, mutta jos ei sitä remonttitaitoa eikä -intoa ole niin sitä ei silloin ole.

        Kun puhutaan 1000-2000€ autosta niin monilla ei sitä huoltointoa ole, varsinkaan jos huollot pitäisi tehdä korjaamolla. Tuon hintaisista autoista monesti vaihdetaan vain öljyt ja ehkä jakohihna, eikä tehdä mitään muita huoltoja ennen kuin katsastuksessa sanotaan tai paikat leviää.

        Nyrkkipajalla huoltohinnat voisivat tietty olla edullisemmat. Eniten tuossa Ladan ostossa mietityttää se, minkälaisen auton tuolla hinnalla saa, ja miten paljon sitä joutuu korjaamolla käyttämään. Ts. miten paljon se komensoi tuota alhaista ostohintaa.


      • Karvanen94 lada
        Arzamas kirjoitti:

        Onko huoltaminen Delta-autossa kallista muihin merkkihuoltoihin, nyrkkipajoihin vai omatoimiseen huoltoon verrattuna? Oma huolto toki maksaa aina murto-osan siitä mitä korjaamolla tehty, mutta jos ei sitä remonttitaitoa eikä -intoa ole niin sitä ei silloin ole.

        Kun puhutaan 1000-2000€ autosta niin monilla ei sitä huoltointoa ole, varsinkaan jos huollot pitäisi tehdä korjaamolla. Tuon hintaisista autoista monesti vaihdetaan vain öljyt ja ehkä jakohihna, eikä tehdä mitään muita huoltoja ennen kuin katsastuksessa sanotaan tai paikat leviää.

        Nyrkkipajalla huoltohinnat voisivat tietty olla edullisemmat. Eniten tuossa Ladan ostossa mietityttää se, minkälaisen auton tuolla hinnalla saa, ja miten paljon sitä joutuu korjaamolla käyttämään. Ts. miten paljon se komensoi tuota alhaista ostohintaa.

        Jos ostat asiantuntevista käsistä hyvin huolletun ja siistin ladan niin isolla todennäköisyydellä hyvä Lada halvalla.
        Vähiin kilometreihin ei kannata tuijottaa koska mittaria on helppo saada taaksepäin 2002 vuoteen asti.

        Kunnon pitkä koeajo paljastaa moottorinohjauksen viat kun seuraa cheg-engine valoa tai hyvin varustetuissa autoissa ajotietokonetta.

        Bosch-moottorinohjausjärjestelmässä on jonkinverran enempi vikoja kuin vanhemmassa gm-versiossa. Varsinkin jos bosch-osien tilalle on vaihdettu kiinalaisia osia (niissä ei ole varaosanumeroita) Ainakin lambda-anturi ja ilmamäärämittari ovat kriittisiä, jos vähänkään kiinnostaa ajella normaalisti toimivalla autolla. Samoin ajonestolaitteen punainen ja musta pampula pitää tulla auton mukana.

        Yleensä samarat pelaa hyvin, mutta kyseessä on huoltoa vaativa auto, ei kertakäyttöinen joten huolto kannattaa.. Ennätyskilometrit ovat tähänsaakka 400tkm.

        Myös ennen katalysaattoriaikaa valmistetut samarat kannattaa huomioida, ne ovat hämmästyttävän hyvää tekoa, jopa ruosteettomia tapaa.

        Delta-auto veloittaa aika reilusti, jopa 500 euroa alle päivän työstä. Ei kannata aina vielä sinne koska kokemuksen mukaan vikaa ei edes selvitetä, vaihdetaan kalliita osia kunnes auto alkaa toimia. Hyväpikkukorjaamo on ok vaihtoehto ladan korjaukseen, mutta huijareita ja ladan vihaajia kannattaa varoa.

        Jos saman hintaisiin euroautoihin vertaa niin aika pitkälle saman verran vikoja, mutta varaosat halvempia, ja korjaajalle ei tunteja tule välttämättä yhtä paljoa.


      • Arzamas
        Karvanen94 lada kirjoitti:

        Jos ostat asiantuntevista käsistä hyvin huolletun ja siistin ladan niin isolla todennäköisyydellä hyvä Lada halvalla.
        Vähiin kilometreihin ei kannata tuijottaa koska mittaria on helppo saada taaksepäin 2002 vuoteen asti.

        Kunnon pitkä koeajo paljastaa moottorinohjauksen viat kun seuraa cheg-engine valoa tai hyvin varustetuissa autoissa ajotietokonetta.

        Bosch-moottorinohjausjärjestelmässä on jonkinverran enempi vikoja kuin vanhemmassa gm-versiossa. Varsinkin jos bosch-osien tilalle on vaihdettu kiinalaisia osia (niissä ei ole varaosanumeroita) Ainakin lambda-anturi ja ilmamäärämittari ovat kriittisiä, jos vähänkään kiinnostaa ajella normaalisti toimivalla autolla. Samoin ajonestolaitteen punainen ja musta pampula pitää tulla auton mukana.

        Yleensä samarat pelaa hyvin, mutta kyseessä on huoltoa vaativa auto, ei kertakäyttöinen joten huolto kannattaa.. Ennätyskilometrit ovat tähänsaakka 400tkm.

        Myös ennen katalysaattoriaikaa valmistetut samarat kannattaa huomioida, ne ovat hämmästyttävän hyvää tekoa, jopa ruosteettomia tapaa.

        Delta-auto veloittaa aika reilusti, jopa 500 euroa alle päivän työstä. Ei kannata aina vielä sinne koska kokemuksen mukaan vikaa ei edes selvitetä, vaihdetaan kalliita osia kunnes auto alkaa toimia. Hyväpikkukorjaamo on ok vaihtoehto ladan korjaukseen, mutta huijareita ja ladan vihaajia kannattaa varoa.

        Jos saman hintaisiin euroautoihin vertaa niin aika pitkälle saman verran vikoja, mutta varaosat halvempia, ja korjaajalle ei tunteja tule välttämättä yhtä paljoa.

        Ok, eli vähän ajetuksi ilmoitetusta autosta kannattaa tarkistaa kilometrit katsastusasemalta. Sinänsä ihan fiksu rutiinitarkastus aina ennen autokauppaa.

        Katsoin Helsingin Sanomien vikasarjasta Samaran tyypillisimmät viat. Siellä ei mainittu että iskarit, jarrulevyt, -hihnat tai vesipumppu olisivat erityinen ongelma. Missä iässä/km -määrässä nuo yleensä menevät vaihtoon?

        Vetonivelen suojuskumit ja itse vetonivel mainittiin myös. Ymmärtääkseni sen vaihtaminen ei ole ihan ilmainen juttu.

        Mistä päin Samara alkaa ruostua ensimmäisenä?


      • 9. vuosi omistajana
        Arzamas kirjoitti:

        Ok, eli vähän ajetuksi ilmoitetusta autosta kannattaa tarkistaa kilometrit katsastusasemalta. Sinänsä ihan fiksu rutiinitarkastus aina ennen autokauppaa.

        Katsoin Helsingin Sanomien vikasarjasta Samaran tyypillisimmät viat. Siellä ei mainittu että iskarit, jarrulevyt, -hihnat tai vesipumppu olisivat erityinen ongelma. Missä iässä/km -määrässä nuo yleensä menevät vaihtoon?

        Vetonivelen suojuskumit ja itse vetonivel mainittiin myös. Ymmärtääkseni sen vaihtaminen ei ole ihan ilmainen juttu.

        Mistä päin Samara alkaa ruostua ensimmäisenä?

        Iskarit ja jarrulevyt menevät Samarassa vaihtoon noin 150'000 km kohdalla. Takajarruhihnoissa tulee ongelmaksi vanhemmiten ruostumisesta aiheutuva kitkapinnan irtoaminen, mutta ne on onneksi helppo vaihtaa uusiksi. Itse tarkastan takajarruhihnat joka kevät, kun vaihdan kesärenkaat alle. Vesipumppu kannattaa vaihtaa uuteen joka toisella jakohihnan vaihtokerralla, eli 120'000 km välein. Termostaattikin tahtoo sanoa noissa kilometreissä työsopimuksensa irti. Vetoakselin kumit pitää tarkastaa joka vuosi, ettei tarvitse vaihtaa vetoniveleitä. Samarassa, jossa ei ruostesuojauksesta ole huolehdittu, niin ruostuminen alkaa konepellistä, takaluukusta, ovista ja helmapellistä. Tarkista onko Samarassa lokarit?


    • samaraheikki

      palaa ainakin minun samarassa joka on 170tkm ajettu ja vm-00.Otin johdot irti ilmamäärämittarista ni kävi puoli päivää hyvin,sit taas alko "mooaamaan" niin laitoin johdot takaisin.Auto ei kyllä toimi oiken mitenkään mutta pakko sillä on yrittää päästä töihin.Uusi ilmamäärä mittari varmaan auttais.

      • arska vm. 45

        kun po. valo palaa moottori alkaa nykimään muutaman ajokilometrin jällkeen. ajo jatkuu taas kun sammuttaa
        moottorin ja kynnistää uudelleen. valon saa sammumaan irroittamalla hetkeksi kojelaudan alla oikealla olevan
        keskimmäisen sulakkeen. tällä toimenpiteellä olen pärjäillyt useita kymmeniä kilometrejä. nykiminen toistuu
        harvemmin kun nopus on yli 100 km/h. samara vm. 2002. aj. nyt n.105000 km.


    • Ladamiäs

      Jos löydät jonkun hyvän, alle pari satkua ajetun, niin se kannattaa ostaa.

    • latan omistaja

      mikä on kun palaa tuo check engine valo eikä auto lähde enää käyntiin ja kun hinattiin niin käynnistyi hetkeksi ja sammui heti kun löysäsi kaasun auto on 1995 vm ja ajettu 53000

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      85
      3250
    2. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      1859
    3. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      87
      1703
    4. Nuorempi mies

      Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      140
      1533
    5. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1458
    6. Miksi teillä meni...

      ...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      162
      1413
    7. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

      Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      167
      1331
    8. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

      Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      93
      1329
    9. Jos siis saamme

      Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      100
      1274
    10. Onko sinulla

      Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      86
      1247
    Aihe