Pinnojen säännöllinen katkeileminen

Trekman

Ajelen (pelkästään kesällä) Trek 7300 FX merkkisellä hybridi pyörällä noin pari tuhatta kilometriä kolmen kesäkuukauden aikana. Pyörä on vuosimallia 2000 ja ostettu aikanaan uutena.

Ongelmana on takapyörän pinnan (tai pinnojen) säännöllinen katkeaminen noin tuhannen kilometrin välein. Mistä tämä voisi johtua? Ajotyylini ei ole mitenkään erityisen runnova ja huollatan pyörän joka kevät ammattiliikkeessä (huoltoon sisältyy yleensä poikki menneen pinnan vaihtaminen). En myöskään paina kuin noin 70 kiloa.

Säilytän pyörää talven yli parvekkeella joten pyörä kokee talvella isojakin lämpötilan vaihteluja. Voiko tämä mahdollisesti aiheuttaa pinnojen metallin haurastumisen? Olisiko järkevää vaihdattaa huollon yhteydessä kaikki takapyörän pinnat uusiin samalla kerralla?

45

14225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dekker

      Sitä sattuu paremmissakin perheissä, niinkuin sanotaan. Syynä pinnojen katkeamisiin on vain se, että ne on alunperin kiristetty liian tiukalle. Puolien vaihtaminen yksitellen vain pahentaa tilannetta. Paras tapa poistaa ongelma on puolauttaa kiekko uudestaan ja vaikka pyytää etteivät vedä liian tiukalle.

      • Anonyymi

        Höpö höpö. Löysät pinnat katkeavat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö. Löysät pinnat katkeavat!

        Tämä fakta ei ole kohta 20 vuodessa muuttunut. Halpapyörien kiekot kasataan koneella. Ne vedetään ihan yltiötiukalle, koska "ei se ostaja kuitenkaan pidä niistä huolta". Pinnoja alkaa mennä, kun kiristys vähän antaa periksi. Vierestä napsahtaa, ihan suoralla tasaisella tielläkin.

        Vähän arvokkaammissa pyörissä on edelleen tarve tehdä se ensihuolto muutaman sadan ajetun kilometrin jälkeen. Siinä jälkikiristetään pinnat ja huolletaan pyörä muutenkin lopulliseen ajokuntoon.


    • arvauksia

      En koskaan ole kuullut pinnojen haurastumisesta, en materiaalivioistakaan. Pinnoja ei todellakaan kannata vaihtaa ennen ongelman syyn selvittämistä.

      Pinnojen löystyminen on yleisin pinnojen katkeamisen aiheuttaja. Löysä pinna ei katkea, mutta vanne alkaa heittämään ja muiden pinnojen kuorma voi kasvaa liikaa. Pinnat voi kiristää itsekin ja rihdata vanteen suoraksi, jos tietää mitä on tekemässä.

      Jos pinnat ovat kireällä ja vanne suora, saattaa olla että, vanne ei sijaitse takahaarukkaan nähden keskellä. Näin on voinut tapahtua, jos kokoonpanossa ei ole oltu huolellisia. Korjaus: toisen puolen pinnoja löysätään, toisen puolen pinnoja kiristetään. Vaatii kokemusta.

      Eräs vikamahdollisuus on se, että puolausmenetelmä on väärin valittu, puolaus ei ole tarpeeksi kantava. Mitä enemmän puolat menevät puolauksessa kestänään ristiin, sitä kantavampi kiekko. Pyöräsi merkki, malli ja oma painosi huomioiden uskoisin, ettei tehdas olisi sortunut tuollaiseen suunnitteluvirheeseen. Jos puolaus ei ole tarpeeksi kantava, pitää kiekko puolata uudelleen alkuperäistä pitemmillä puolilla.

      Yksi mahdollisuus voisi olla, että pyörän vanne on materiaaliltaan veltto. Hyväkään puolaus ei pidä velttoa vannetta suorassa. Näin velttoa vannetta tuskin Trekistäsi löytyy. Voi myös olla, että alunperin kiero vanne on jouduttu vetämään suoraksi kireydeltään epätasasaisen puolauksen avulla.

      • Anonyymi

        Miten tavallinen tallaaja tietää pinnojen oikean kireyden, ettei tule liian tiukkaa tai liian löysää?


    • roope

      Katselin nettikuvia Trek 7300 FX:stä ja niistä sain sen käsityksen, että etu- ja takapyörässä on 32 puolaa. Puolaluvun pienetessä lisääntyy vaara puolien katkeamisen suhteen. Perinteinen luku on 36 ja puolaus 3 ristiin. Mitä pienempi puolaluku, sitä kevyempi kiekko ja pienempi ilmanvastus. Hyvä niin, mutta onko sitä niin kiire jonnekin, että pitää tinkiä lujuudesta.
      26" vanteissa puolat kestävät yleensä paremmin kuin 28":ssa.

      Puola katkeaa useammin taka- kuin etupyörästä. Tähän on syynä muutama perusasia. (taas sitä riivatun teoriaa!).
      - Takapyörä on enemmän kuormitettu ja joutuu ottamaan vastaan suuremmat kuormitusvaihtelut ajettaessa kuoppaisella tiellä.
      - Joka kierroksella etu- ja takakiekossa 3...5 kpl maakosketuskohdan läheistä puolaa löystyy ja tämä pienentynyt voima siirtyy muihin puoliin lisäämään niiden vetojännitystä.
      - Takapyörä joutuu siirtämään ajajan polkeman momentin katuun ja napalaipasta eteen suuntautuvat puolat kuormittuvat vedolla tästä tangentiaalisesta voimasta.
      - Johtuen takarataskasetista - 5...10 ratasta - joudutaan takapyörä puolaamaan epäsymmetrisesti. Rataspuolella puolat ovat lyhyempiä kuin vastapuolella.
      - Takanavassa on laipat lähempänä toisiaan kuin etunavassa ja jotta epäsymmetrisyys ei kasvaisi liikaa on laippaväliä kavennettu enemmän kuin kasetti yksin vaatisi. Takana laippaväli on n. 55 mm ja edessä n.70 mm. Takanavassa vasemman ja oiken puolen puolat on kiekon epäsymmetrisyydestä johtuen eri kireydellä. Etupyörässä kaikkissa puolissa tulee olla sama esikiristys.

      Etuvannetta kuormittaa 2 voimakomponenttia (radiaalinen ja poikittainen vaakasuora) ja takapyörää 3 ( tangentiaalivoima momentista). Varsinkin kun ajetaan ylämäessä "putkelta", syntyy pyörään suuri sivuttainen vaakasuora voimakomponentti. Tämä sivuvoima on otettava vastaan puolilla. Mitä pienempi on laippaväli ja mitä jyrkemmin puolat laipasta vanteeseen menevät (takarattaiden puoli), sitä suurempi vetovoima niihin syntyy voimien tasapainotilassa. Puolien esijännitys pitää olla riittävän suuri, ettei maakosketuksesta ja sivuvoimasta löystyvien pinnojen esikiristys mene nollille. Pinnojen esikiristys tulisi olla 500...900 N. Mieluummin kiristys tiukkaan kuin löysälle. Tosin suuri kiristysvoima huonontaa ajomukavuutta - kiekko on jäykkä ja "tuntee" ajoradan epätasaisuudet.

      Kun ajon aikana jokainen puola pakosti joutuu vaihtelevan kuormituksen alaiseksi, niin se saattaa johtaa väsymismurtumaan. Pinnoissa on kaksi kohtaa jotka on herkkiä väsymismurtumalle. Perinteisen puolan taivutettu kohta, jolla se kiinnittyy napalaippaan ja vastakkaisessa päässä nippelikierre. Kierre sinänsä on epäjatkuvuuskohta, mutta vastakkaisen pään taivutuksissa saattaa esiintyä valmistustekniikasta johtuvia naarmuja tai painautumia, jotka muodostavat väsymismurtuman alkukohdan. Pinnojen materiaali vaikuttaa väsymiskestävyyteen, kuten myös muotoilu - keskeltä ohennetut kestävät tasapaksuja paremmin. (vertaus: autossa kiertokangen pultit) Mitä joustavampia puolat ovat, sitä tasaisemmin ne ajossa kuormittuvat ja sitä kauemmin ne kestävät. Kun pyöräilijän paino ylittää 75 kg tulisi käyttää pinnoja joiden paksuus kierteessä ja mutkassa on 2 mm ja keskellä 1,8 tai mieluummin 1,6 mm. 100-kiloisten tulisi käyttää vieläkin paksumpia ohennettuja pinnoja.

      Kyllä pinnojen pitäisi n. 5000 km ajon kestää, mutta kun katkeamia alkaa esiintyä, ei yksittäisten pinnojen vaihto ole mielekästä. Koko kiekko - mikäli se muuten on kunnossa - on puolattava uusilla laadukkailla pinnoilla. Muutaman sadan km ajon jälkeen uudelleen puolatun kiekon suoruus ja pinnojen kireys kannattaa tarkastaa ja tarvittaessa jälkiKIRISTÄÄ. Usein kuitenkin kannattaa hankkia uusi parempilaatuinen valmis kiekko tilalle.

      Jos puhutaan aluvanteista, niin vanteen materiaalin laadulla ei ole merkitystä pinnojen kestävyyden kannalta. Syy on se, että vain vanteen taipumalla on merkitystä puolien elinikään. Taipumaan vaikuttaa poikkipinnan hitausmomentti ja materiaalin ominaisuuksista kimmokerroin ja se puolestaan on kullekin materiaalille (teräs, alumiini) ominainen ja vetolujuudesta riippumaton suure.
      Vanteesta saadaan jäykkä - suurempi hitausmomentti - muotoilemalla profiili pisaran muotoiseksi, - eli sellaiseksi, jossa on suljettu kotelorakenne. |o| :lla yritän kuvata ko. rakennetta. Jos vanne on valssattu ja ilman koteloa, |_| tällainen -, niin jäykkyys on (yleensä) pienempi ja puolat joutuvat lujemmalle verrattuna edelliseen rakenteeseen..

      [Tarinan asiasisältö perustuu osin "fillariguru", expyöräilijä ja kirjailija Hans-Cristian Smolik:n kirjoituksiin
      http://www.smolik-velotech.de/ ]

    • ????

      Samaa vika täällä. Takapyörän pinnat korjautettava noin kerran vuodessa. Alkaa homma joksenkin tympimään. Polkupyörä on Helkama Kulkuri ja se maksoi muistaakseni jotain 500, joten ihan halvin mahdollinen kaupasta löytyvä pyörä ei ole kyseessä.

      Eikö ole kehitetty mitään muuta vaihtoehtoa kuin pinnat, ne kun ei oikein tunnu soveltuvan polkupyörään?

      • Joo, siis ei

        Pyöräsi ON halvin mahdollinen, erona muihin halpoihin Helkamassa vain on parin sadan euron Helkama-lisä, jolla ei pyöräänsä saa kuin pari tarraa.

        Halvassa pyörässä on aina halvat kiekot. Yllättävän hyvinhän ne ovat kestäneet.


      • ????
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Pyöräsi ON halvin mahdollinen, erona muihin halpoihin Helkamassa vain on parin sadan euron Helkama-lisä, jolla ei pyöräänsä saa kuin pari tarraa.

        Halvassa pyörässä on aina halvat kiekot. Yllättävän hyvinhän ne ovat kestäneet.

        Voisitko kertoa minkä hintaluokan pyörissä on kestävät pinnat?


      • edrftgvfcdx
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Pyöräsi ON halvin mahdollinen, erona muihin halpoihin Helkamassa vain on parin sadan euron Helkama-lisä, jolla ei pyöräänsä saa kuin pari tarraa.

        Halvassa pyörässä on aina halvat kiekot. Yllättävän hyvinhän ne ovat kestäneet.

        sää se sit jaksat haukkua kaikkien muiden pyöriä paitsi omaasi. mitä välii sillä on millä joku ajaa, henkilö esitti kysymyksen ja toivoi siihen vastausta.
        sit kysymykseen yleensä puolan katkeamisen aiheuttaa navanläpivienti koska se on yleensä niin osassa kalliita kuin halvoissa navoissa senkaamaton, jolloin kun puola kääntyy reijässä 90 astetta se jää ainoastaan reijän terävään kulmaan kiinni.
        ja kun puola elää niin pikkuhiljaa se reijän terävä reuna leikkaa sen poikki.
        puolahan kestää suoraa vetoa aivan järjettömästi eli sinäänsä puolaus tavalla ei ole puolan katkemiseen mitään syytä


      • hualatovääpeli
        edrftgvfcdx kirjoitti:

        sää se sit jaksat haukkua kaikkien muiden pyöriä paitsi omaasi. mitä välii sillä on millä joku ajaa, henkilö esitti kysymyksen ja toivoi siihen vastausta.
        sit kysymykseen yleensä puolan katkeamisen aiheuttaa navanläpivienti koska se on yleensä niin osassa kalliita kuin halvoissa navoissa senkaamaton, jolloin kun puola kääntyy reijässä 90 astetta se jää ainoastaan reijän terävään kulmaan kiinni.
        ja kun puola elää niin pikkuhiljaa se reijän terävä reuna leikkaa sen poikki.
        puolahan kestää suoraa vetoa aivan järjettömästi eli sinäänsä puolaus tavalla ei ole puolan katkemiseen mitään syytä

        Olette varsinaisia neroja! Ette ymmärrä, että on hyvälaatuisia pinnoja ja helvetin huonolaatuisia pinnoja.
        Halvimmista pinnoista parhaita ovat Saksalaiset Prym, nykyään loput ovatkin Vietnam ym. Fu-Manchuja ....
        Muutaman tuhatta pyörännäköistä laitetta töissä tulee vuosittain ehjättyä. Näkee asiat realistisesti.
        Huonoillakin pinnoilla pärjää, mutta kireyksiä onkin sitten jatkuvasti justeerattava.
        Laadultaan surkeimmat pinnat löytyy Crescenteistä ja Tuntureista.


      • opiuyhjklö
        hualatovääpeli kirjoitti:

        Olette varsinaisia neroja! Ette ymmärrä, että on hyvälaatuisia pinnoja ja helvetin huonolaatuisia pinnoja.
        Halvimmista pinnoista parhaita ovat Saksalaiset Prym, nykyään loput ovatkin Vietnam ym. Fu-Manchuja ....
        Muutaman tuhatta pyörännäköistä laitetta töissä tulee vuosittain ehjättyä. Näkee asiat realistisesti.
        Huonoillakin pinnoilla pärjää, mutta kireyksiä onkin sitten jatkuvasti justeerattava.
        Laadultaan surkeimmat pinnat löytyy Crescenteistä ja Tuntureista.

        tosin tunturikin käyttää prymmin puolia ja nippeleitä.


      • Eroa on
        opiuyhjklö kirjoitti:

        tosin tunturikin käyttää prymmin puolia ja nippeleitä.

        15 vuotta Tunturilla ja ei ole tarvinnut kertaakaan edes kiristellä pinnoja, saatika että olisi katkennut, tosin tämä onkin vielä aito peli. Ajomäärä ehkä n. 20 tkm

        Pojan niskahiki, pinnat löystyy heti ja katkeilee, kun joutuu löystymisen takia oikomaan vannetta vedolla...


      • Fifo_
        Eroa on kirjoitti:

        15 vuotta Tunturilla ja ei ole tarvinnut kertaakaan edes kiristellä pinnoja, saatika että olisi katkennut, tosin tämä onkin vielä aito peli. Ajomäärä ehkä n. 20 tkm

        Pojan niskahiki, pinnat löystyy heti ja katkeilee, kun joutuu löystymisen takia oikomaan vannetta vedolla...

        Älä oikaise vannetta pinnoilla vetämällä. Tulee vain epätasainen jännitys pinnoihin ja varma pinnojen katkeilukierre alkaa. Tee oikaisu siten, että löysää ensin kaikkia pinnoja hieman mutkan kohdalta. Oikaise vanne suunnilleen suoraksi vaikkapa polvea vasten. Tämän jälkeen kiristä pinnat takaisin alkuperäiseen kireyteen tasaisesti niin, että vanne pysy suorassa.

        Yleisin syy pinnojen katkeiluun on ensin liian löysät pinnat ja sitte kiihtyvällä vauhdilla väärän korjaamisen seurauksena tullut epätasainen pinnojen kireys.


      • Alkup_maantiepyöräi
        ???? kirjoitti:

        Voisitko kertoa minkä hintaluokan pyörissä on kestävät pinnat?

        Pinnat kestävät kyllä, mutta kuten tuossa on tullut esille, niin pitää löytää sellainen kiekko, joka on ammattitaidolla käsin tehty. Koneella tehty ei ole oikeassa kireydessä kuin sattumalta. Hintaluokassa mennään muutamaan tonniin.

        Toinen vaihtoehto on löytää pyöräliike, joka tekee luovutushuollot huolella. Avaa ja kiristää kiekot uudestaan. Halvin tuollainen vastaan tullut oli yksi vähän alle tonnin fiksi muutama vuosi sitten. Myyjänä oli tuolloin pyorahuolto.com. Silloin liikkeessä oli taitava kiekkoguru, tämän hetken tilannetta en tiedä.


      • Anonyymi
        ???? kirjoitti:

        Voisitko kertoa minkä hintaluokan pyörissä on kestävät pinnat?

        1800,- hybridi. 5 vuotta vanha ja nyt pitäisi takakiekko rihdauttaa.


      • Anonyymi
        ???? kirjoitti:

        Voisitko kertoa minkä hintaluokan pyörissä on kestävät pinnat?

        Hyvä kysymys, mutta ei ihan yksinkertainen vastata. Päälle 1000 € pyörissä alkaa olemaan vakiona säännönmukaisesti käyttökelpoisia kiekkoja, mutta ne on puolattu koneella, joten ne pitää kiristää uudestaan luovutushuollossa. Halvemmissakin pyörissä saattaa olla ok kiekkoja, mutta kestävyyden ratkaisee pitkälti luovutushuolto.


      • Anonyymi
        opiuyhjklö kirjoitti:

        tosin tunturikin käyttää prymmin puolia ja nippeleitä.

        Ei tarvii kun nuotti korvaa niin pinnat on oikealla kireydellä.Kattoo vaan kireimpien pinnojen nuotit ja siitä matkii loput.


    • 37män

      Minun mielestäni on turha aina syyttää pyörän tai pinnojen valmistajaa.
      Myös omalla ajotavalla on merkitystä.
      Mitä kovemmalla vauhdilla ohitat risteyksen korokkeet, se suurempi mahdollisuus on rengas-, pinna- ja vannevaurioihin.
      Oikeastaan syyllinen onkin teiden suunnittelijoissa, jotka noita korokkeita rakennuttavat. Monikohan heistä on ajanut polkupyörällä lapsuutensa jälkeen ollenkaan?

      • pyörät_pyörii_taas

        Vein taas takapyörän pinnattavaksi ja nyt vaihdettiin paksummat pinnat ja ongelmat loppui siihen.

        Valmistajat voisivat heti tehtaalla asentaa tällaiset aikuisten pinnat.


    • mitä lie

      Jotain sekundaahan nuo tuollaiset katkeilevat on.

    • LauriPyörittää

      ite vedän jalkajarrullisella pyörällä perävaunua, 46 kg tyhjänä. on pinnoja katkennu ennenkin ja kaveri sanoi, että romuista saa haettua uuden. Pinnat ei sinällään paljoa maksa, tyyliin 50 centtiä-joitain euroja. Toi rihtaaminen sitten onkin oma taitonsa. Mäkin olen sitä yrittänyt ja ranskalainen pyöränkorjaaja opetti, että löysäämällä toiselta puolelta ja kiristämällä toiselta, saa mutkan oiottua. Polvea vasten varmaankin toimii, onko se vaikeaa? Ite nostan pyörän koukkuun roikkumaan ja rihtaan siinä ilmassa, pyöränkorjaaja otti kiekon irtin ja omassa penkissä katsoi heilunnan ja siitä sai rihdata. Mulla kiekko oli paikallaan pyörässä ja kumin palalla katsoin, että paljonko heiluu ja mistä kohtaa. Niin siis pinnoja on katkeillut ja viimeisen rihtaamisen jälkeen on kiekko vinossa yhdestä kohtaa, että mun opit ei ole aivan pomminvarmoja. Viimeksi nimittäin rihtasin koko kiekon, takakiekon, molemmat puolet samaan kireyteen ja kiekko veti aivan vasempaan laitaan. poljin sillä sitten 350 km ja rihtasin takaisin keskemmälle. Kiekko liikkui oikealle ja nyt se pirkan pyöräilyn aikana palautui hieman vasemmalle ja alkoi vipattaa pikkuisen. Taka-akselin paikkakin voi muuttua, varskinkin jalkajarrullisissa pyörissä sekä, jos vääntää ylämäessä kovaa. Siis, jos on iso vaihde ja seisten vääntää, niin taka-akseli liikkuu vedon suuntaa eli kiekko menee vinoon vasemmalle. Pitäis pitää vain pientä vaihdetta ylämäessä, niin voimansiirto pääsis vähemmällä. Mulla on Kulkurissa, Helkama, enemmän vaihteita ja pientä voi laittaa silmään. Rattaat ja ketjutkin ovat todella kuluneet, että ei hirveästi pysty kovaa vääntämään. Kampea vääntämään lukkopolkimilla kyllä pystyis. :) Nousuun kirmaista.

    • OstaUusiVannekehä

      Höpö höpö. Mutkaa ei oiota millään.

      • LauriPyörittää

        Kyllä mutkan saa oiottua pinnoja avaimella löysäämällä-kiristämällä. Pitää löytää kohta, jossa mutka alkaa ja siitä mutkan loppuun löysätään mutkan puolelta ja kiristätään vastapuolelta. Pitää ajatella kiertosuunta. Ite ajattelen pullon korkkia, se aukeaa vastapäivään. Pinnat jos on alaspäin, täytyy käänteisesti avata. Helppoa se on rihdata, varsinkin jos 1/4 kierroksen avaa ja kiristää joka toista nippeliä. Joskus nippelit ovat jumissa ja rihtausavain voi nylpätä. Nippeli-pyöräliike myi kokoa isomman nippeliavaimen, että avaimen saa paikalleen ja irti helpommi. On kätevämpää silleen, vaikka kaikkein tiukimpia nippeleitä on vaikeampi kiertää. Kumin pala kertoo mutkan alun vanteessa, pyöritän kiekkoa ja siinä näkee hyvin, kun kiekko vispaa. :)


      • Ketjuhyppii

        LauriPyörittää luulin olevan asiasta jotain tietoinen, mutta totuus selvisi sitten lopussa.


    • DBSrules

      Noh aika mietoa nuo kaikki edellä tai siis asiaa. Tossa vuosi sitten kaveri pyysi kylään ja oli huolissan, kun kappakierroksen jälkeen oli markettipyörän takavanteelle tallannut. Liki viiden sentin sivuttaisheitto oli halpisvanteessa ja ei mahtunut edes haarukan välissä pyörimään. Sitten muutaman kaljan jälkeen suostuin korjaamaan kiekon. Löysäsin puolat heiton kohdalta molemmin puolin ja asetin pyörän makuulleen vanne maata päin. Alle muutama kakkosnelosen pätkä oikealle kohdalle ja muutama kunnon hyppy väääntyneeseen vanteen mutkaan ja kas aika suoralta näyti ja jopa pyöri jo mihinkään kiinni ottamati. Sitten pikainen rihtaus suurinpiirtein ja noin millin päähän sivuttaisheitto. Pystyheittoa kyllä jäi hieman, mutta kapakkireissut tuollakin heittää eikä akka motkota rikkoutuneesta fillarista :)

    • uolevi5656

      tullut huomattua vuosien varrella että kun ostaa kunnon fillarin kunnon kiekoilla niin ei tarvitse paljoa pinnoja kiristellä eikä katkeile...ja itselläkin on painoa vajaa 100kg ja kyse on maantie kiekoista.halpojen marketti pyörien pinnoja saat olla aikaajoin kirrailemassa ja napsuvat poikki jne,,mutta tässäkin pätee se että halvalla ei saa hyvää....

    • kehittämisenpaikka

      Miksi pinnat on suunniteltu hankaliksi vaihtaa? Takavanteesta voi joutua irroittamaan jopa rattaan tai rattaat yhden vaivaisen pinnan takia. Tuntuu, että 100 vuodessa ei ole keksitty mitään pyörän huoltamisen helpottamiseksi.

    • Anonyymi

      LauriPyörittää jatkoa
      Menee taas pinnoja jalkajarrullisesta pyörästä poikki. Ite olen rihdannut ja vaihtanut pinnan. Alkaa vaan olemaan aika hommaa, kun pari viikkoa saa ajaa pyörällä ja pinna katkeaa. Pinnojen vaihto on isompi operaatio. Ihmettelin tuossa, että miten saa korvaavan pinnan, kun katkennut on mennyt taivutetun hartian kohdalta ja pari milliä on lyhentynyt pinna. täytyy jotenkin pyöränkorjaajan kanssa löytää korjauspinna. Kai sen vielä yhen pinnan kerrallan vaihtaa.

    • Anonyymi

      Laita sellaiset 2mm paksut moottoripyörän pinnat niin eivät katkea helposti.

      • Anonyymi

        Pyörän pinnat ovat tyypillisesti juuri 2mm paksuja.


    • Anonyymi

      Ei vaan sellainen kokonainen levy, hiilikuitua pinnojen tilalla, mitä olympialaisissakin näkee monilla, takapyörässä sellainen.

      Harvoilla on kyllä napavaihteita kilpailuissa käytössä.

      Olen iloinen sain juuri sopivasti uuden hienot renksut pyörään ennen myrskyä, myrskyllä voin nyt sisällä asentaa paikoilleen :)

    • Anonyymi

      Ihmettelin että mikä tämä E25 -merkki on noissa Contineltalin renkaissa, en kiinnittänyt huomiota, mutta netistä katsoin Continentalin sivbuilta että suunniteltu vähintään 25mk/h ajoon tuollaiset, kai hiljempaakin voi ajella, ajattelisin näin.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Minun pyörässä pinnat kestävät korjauksen jälkeen muutaman päivän tai parhaassa tapauksessa 2-3 kuukautta, ennen kuin taas napsuu pinna poikki.

      On sen verran iso urakka aina purkaa auto lastenistuimista yms. ja viedä pyörä korjaamolle, että olen toistaiseksi lopettanut pyöräilyn. Toivottavasti tulevaisuudessa keksitään joku toimiva ratkaisu pinnaongelmaan. Käytiinhän kuussakin yli 50 vuotta sitten, joten ehkä polkupyörävalmistajatkin löytävät ratkaisun tähän ongelmaan jonain päivänä.

      Polkupyörä tuntuu muutenkin olevan aika vikaherkkä laite. Youtuben polkupyörävideoissakin tuntuu pyörän korjaaminen ja huolto olevan isommassa osassa kuin itse pyörällä ajo.

      Ajatelkaa millainen maailma olisi, jos vaikka autot olisi yhtä vikaherkkiä kuin polkupyörät . Omaa autoani käytän lähinnä määräaikaishuolloissa. Ei tarvitse pähkäillä jättääkö tielle. Sen sijaan polkupyörää olen joutunut taluttelemaan usein pitkähköjäkin matkoja.

      • Anonyymi

        Silloin on rihdattu väärin. Pinnojen kiristeleminen on tarkkaa toimintaa ja vaatii asiantuntemusta ja huolellisuutta, tai sitten vanne on kertakaikkisen sekundaa. Hyvin kasattu kiekko kestää tuhansia kilometrejä rankkaakin ajoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin on rihdattu väärin. Pinnojen kiristeleminen on tarkkaa toimintaa ja vaatii asiantuntemusta ja huolellisuutta, tai sitten vanne on kertakaikkisen sekundaa. Hyvin kasattu kiekko kestää tuhansia kilometrejä rankkaakin ajoa.

        Pinnojen kestoon vaikuttaa kiekon kuvionti , pinnojen määrä ja pituus ja laatu ja vannekehän ominaisuudet. Elopaino vaikuttaa myös pinnojen kestämiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pinnojen kestoon vaikuttaa kiekon kuvionti , pinnojen määrä ja pituus ja laatu ja vannekehän ominaisuudet. Elopaino vaikuttaa myös pinnojen kestämiseen.

        Todellisuudessa vain pinnojen ja vannekehän laatu. Itsekin vähän hämmästelen, näin satakiloisena, kuinka hyvin laadukas kiekko, oikein rihdattuna kestää. Olen noilla polkenut kuusituhatta kilometriä vailla yhtäkään rihtaamistoimenpidettä. 24 laadukasta pinnaa per kiekko, ja edelleen yhtä kireällä kuin uutena. Vanteet ei heitä mihinkään suuntaan. On sentään ollut toisinaan parikymmentä kiloa kuormaa polkijan lisäksi ja kuoppaisia teitä, kovin kuoppaisia teitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellisuudessa vain pinnojen ja vannekehän laatu. Itsekin vähän hämmästelen, näin satakiloisena, kuinka hyvin laadukas kiekko, oikein rihdattuna kestää. Olen noilla polkenut kuusituhatta kilometriä vailla yhtäkään rihtaamistoimenpidettä. 24 laadukasta pinnaa per kiekko, ja edelleen yhtä kireällä kuin uutena. Vanteet ei heitä mihinkään suuntaan. On sentään ollut toisinaan parikymmentä kiloa kuormaa polkijan lisäksi ja kuoppaisia teitä, kovin kuoppaisia teitä.

        Älähän sentään, jo kolmen ylityksen kuvionti on kestävämpi kuin kahden crossin.


    • Anonyymi

      Laihduta.

    • Anonyymi

      Löysät pinnat eivät kestä kevyenkään alla.

    • Anonyymi

      Täytys saada polkupyöriinkin sellainen umpinainen ratkaisu kuin vaikkapa kottikärryn renkaassa tai vaikka autoissa.

      Kuka ylipäätään on keksinyt niin älyttömän ajatuksen, että renkaan pitää olla rautalankojen varassa?

      • Anonyymi

        Sivutuuli on ongelma umpinaisissa kiekoissa. Painokin lisääntyisi.


    • Anonyymi

      Levyjarrullisella pinnat joutuvat lujille.

    • Anonyymi

      En ole tilanu mitään

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6450
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2190
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      72
      1870
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe