Alla ohjeistus lastensuojeluviranomaisille puhelimitse tehtyjen lastensuojeluilmoitusten vastaanottamisesta, joiden tarkoituksena kaiketi on estää ilkivaltaisten ilmoitusten tekeminen.
Ohjeistuksessa tuodaan nimenomaisesti esiin se seikka, onko ilmoittajalla ensikäden tietoa asiasta. Tarkoittanee siis, että onko ilmoittaja täysin varma asiasta, että lasta on kohdeltu jollakin tavoin kaltoin. Lastensuojeluilmoituksen tekijän on kyettävä todistamaan väittämänsä. Joko lakituvassa, taikka mikä miellyttävin toimintamalli, jo ilmoituksen tekemisen yhteydessä, heh..
Miten usein lastensuojeluilmoitusten vastaanottajat tarkistavat ilmoittajan mielenterveystiedot- taikka muulla tavoin varmistuvat siitä, että tällainen lapsen kaltoikohtelutapaus on todella tapahtunut? Perätön lastensuojeluilmoitus on rikos, josta lainsäädännössämme on määritelty myös teon rangaistavuus.
Ja seuraavaksi Sosiaaliportin ohjeistus, jota sosiaalitoimien tulisi noudattaa:
Puhelimessa:
· Lapsen nimi tai henkilötunnus (tarkista asiakastietojärjestelmästä puhelun aikana).
· Tarkista myös, että puhelu on tullut oikeaan toimistoon.
· Katso, onko lapsi jo asiakkaana ja onko perheelle jo määritelty vastuusosiaalityöntekijä.
· Pyydä ilmoittajan yhteystiedot mahdollista myöhempää yhteydenottoa varten (jos ilmoittaja haluaa pysyä nimettömänä, kysy perustelut). Kerro periaatteesta, että lapsella / perheellä on pääsääntöisesti oikeus tietää, kuka on tehnyt lastensuojeluilmoituksen.
· Kerro yleisellä tasolla, miten lastensuojelussa työskennellään ilmoituksen jälkeen
· Ilmoittajan havainnot ja tiedot lapsesta/perheestä.
· Onko ilmoittaja itse kuullut tai nähnyt (monennenko käden tiedoista on kyse)?
· Koskeeko ilmoitus perheen kaikkia lapsia, onko kaikilla sama tilanne ja millä tavalla?
· Onko ilmoittaja itse tehnyt asialle jo aiemmin jotain, esimerkiksi puuttunut tilanteeseen?
· Onko hän ilmoittanut lapsen tilanteesta muille tahoille?
· Onko perhe (myös lapsi) tietoinen ilmoituksen teosta?
· Mitä ilmoittaja odottaa sosiaalityöntekijältä/ lastensuojelulta?
· Miten ja missä ongelmia on yritetty aiemmin ratkoa?
· Anna ilmoittajalle palautetta ilmoituksen tekemisestä.
· Kerro, että ilmoittajan on tärkeää tehdä uusi ilmoitus, jos tilanne jatkuu samanlaisena.
· Kerro, että tarvittaessa ilmoittaja(ilmoitusvelvollinen viranomainen) kutsutaan mukaan alkutapaamiseen.
Sosiaaliportin ohjeistus lastensuojeluilmoituksen vastaanottamisesta..
0
168
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713075
- 922865
- 512095
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201555- 151339
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51318Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131263- 181230
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241222