Maalaismiehen* lukemattomat kirjat panivat minut miettimään kirjahyllyn lähihistoriaa meidän sukupolvemme näkökulmasta. Ainakin kaupunkiasunnossa kirjahylly kuului "pakollisiin" hankintoihin ensimmäistä kotia perustettaessa. Se oli yhtä ehdoton kuin yhden sohvan ja kahden nojatuolin sohvakalusto. Eikä sillä ollut mitään merkitystä, kuuluiko kirjojen lukeminen harrastuksiin.
Kirjahyllyyn (ellei ollut lukutoukkatyyppiä) hankittiin yleensä ovelta ovelle kiertävältä kirjaedustajalta yksi moniosainen tietosanakirjasarja, useimmiten vuoden tai kahden osamaksusopimuksella. Hyväosaisemmat valitsivat nahkaselkäisen, köyhempien oli tyytyminen kangasselkäisiin. Loput hyllyt täytettiin muistoesineillä ja sukua esittävillä valokuvilla.
Nykyisin kirjahyllyt eivät ole enää muotia, eivät ainakaan nuorten kodeissa. Niitä on tarvekaluina vain lukemista harrastavilla. Eikä nykyajan kaupunkiasuintoihin kirjahyllyjä helpolla mahdukaan. Huoneet ovat usein pelkkiä kopperoita.. (Eivät sentään ihan niin ahtaita kuin 1900-luvun alkupuolen hellahuoneet, jotka olivat tyypillisiä työläisasuntoja kaupungeissa.)
Hyllymetrejä ja täytettä ovelta ovelle
14
203
Vastaukset
- hele-na
hankittiin tietokirjasarja joskus 1950-60 lukujen taitteessa. Pettymyksekseni tietokirja-, ei tietosanakirjasarja, se olisi ollut vielä hinnakkaampi. Osamaksulla ostettiin, se oli tapana silloin. Siellä on kirjahyllyssä vieläkin, milloin lienee viimeksi avattu tiedon etsimisen takia.
Nykyisin lähinnä, kun sarjan kirjoja lueskelee, tulee useinkin hymy huulille, niin erikoisilta monet tiedot ja asenteet tänä päivänä tuntuvat. Tosiasioina esitetyt kuvaukset vaikkapa eri kulttuurien tavoista.
Uusi aika on tuonut paljon uutta tietoa, osoittanut entiset paikkansapitämättömiksi.
Tämän kevään aikana mies käväisi lähimmässä kierrätyskeskuksessa. Siellä oli ollut myytävänä valtavasti ko. kirjasarjoja, muistaakseni 10 eurolla/sarja.
Onneksi mies ei ostanut. Pitipä silti hänen jotain ostaa, nimittäin leipäkone. Sitä kun meillä ei ole koskaan ollut. Nyt se on yhtä käyttämättömänä kaapin piilossa, kuin ilmeisesti oli ollut entisessä kodissaankin.
Kuinka paljon, aina enemmän ja enemmän, meille kaikkea kaupataankaan.
Kuinka vähän hankkimastamme lopulta tarvitsemmekaan. - Maalaismies*
Ei sille mitään voi, että nuori polvi hakee luettavansa netistä. Taulukin on muuttunut tauluTVksi. Lukeminen jäänee harvojen herkuksi. Kirjalla on kuitenkin sellainen merkitys, jota ei helposti pyyhkäistä pois.
Vaikka tuntuu siltä että netin tietopankki sisältää kaiken, niin ei se ihan niinkään ole. Kirjan mentävä aukko siihen jää ja on jäävä.- capt.cöpenick*
Niistä kiireinen tyyppi löytää etsimänsä.
Eikä tavri sanoa: Valitettavasti. - Maalaismies*
capt.cöpenick* kirjoitti:
Niistä kiireinen tyyppi löytää etsimänsä.
Eikä tavri sanoa: Valitettavasti.Stubb sanoi eräässä haastattelussa EU:sta, että se on niin kuin netti. Pitipä niistä tai ei, molemmat ovat olemassa.
- capt.cöpenick*
Maalaismies* kirjoitti:
Stubb sanoi eräässä haastattelussa EU:sta, että se on niin kuin netti. Pitipä niistä tai ei, molemmat ovat olemassa.
"Missä EU, siellä ongelma. Pian totta: Missä EU ja ehdokas S, siellä kohtuullinen liksa menetetystä työajasta.
- äijjät peräkanaa
"Missä EU, siellä ongelma. Pian totta: Missä EU ja ehdokas S, siellä kohtuullinen liksa menetetystä työajasta.
latoo itsestäänselvyyksiä.
äijjät peräkanaa kirjoitti:
On ostettu itse ja perinnöksikin on tullut jokunen metri.
Sillon kun muutin tänne Tukholmaan, ennenkö tuli muut tavarat hinasin vedettävillä matkalaukuilla (muka) ne arvokkaammat kirjani.
Oli se tosi kauheeta ,näin jälkeenpäin aatella ,kun en itse saanut nostettua sitä matkalaukkua ylös Taksiinkaan.
Taksikuskikin ihmetteli että tiiliskiviäkö siinä laukussa on.
Ja minullahan ei ole ollut koskaan omaa autoa,niin että oli se hankala reissu.
´
Täälä ne nyt on koko seinä Suomalaista kirjallisuutta.
Ja jotkut tuttavani (suomalaiset) pyytävät lainaksi ,mutta en ole antanut ,pitävät kyllä minua ,aikalailla hassuna ,arvelen.
Mutta pitäkööt.
Olen Kalevala teoksiakin kerännyt ,monet kuvitetut on ja vanhoja teoksia on monta.
KALEVALA LYHENNETTYNÄ, Suomalaisen kirjallisuuden seura.
Kirjapaino-osakeyhtiö ALFA Helsinki vuodelta 1933 on hieno ,siinä on kaikenlaisia entisajan tarvekaluja kuvitettu viimeisillä lehdillä.- Atolfia
ullamirjami kirjoitti:
On ostettu itse ja perinnöksikin on tullut jokunen metri.
Sillon kun muutin tänne Tukholmaan, ennenkö tuli muut tavarat hinasin vedettävillä matkalaukuilla (muka) ne arvokkaammat kirjani.
Oli se tosi kauheeta ,näin jälkeenpäin aatella ,kun en itse saanut nostettua sitä matkalaukkua ylös Taksiinkaan.
Taksikuskikin ihmetteli että tiiliskiviäkö siinä laukussa on.
Ja minullahan ei ole ollut koskaan omaa autoa,niin että oli se hankala reissu.
´
Täälä ne nyt on koko seinä Suomalaista kirjallisuutta.
Ja jotkut tuttavani (suomalaiset) pyytävät lainaksi ,mutta en ole antanut ,pitävät kyllä minua ,aikalailla hassuna ,arvelen.
Mutta pitäkööt.
Olen Kalevala teoksiakin kerännyt ,monet kuvitetut on ja vanhoja teoksia on monta.
KALEVALA LYHENNETTYNÄ, Suomalaisen kirjallisuuden seura.
Kirjapaino-osakeyhtiö ALFA Helsinki vuodelta 1933 on hieno ,siinä on kaikenlaisia entisajan tarvekaluja kuvitettu viimeisillä lehdillä.joka lähtöön. Seinällinen kirjoja monelta aikakaudelta. Tuli itsekin aikoinaan hankittua ja perintönä on tullut lisää.
Tietokirjojakin on monenlaista sarjaa. Kotimaiset klassikot kököttävät rivissä. On Emännän tietokirjaa kahdenaikakauden oppaineen. On kansojen historia, johon tulin hankkineeksi vielä 2 lisää joku vuosi sitten. En tiedä, onko senjälkeen ilmestynyt lisää tietoa.
Sitä olen vain miettinyt, että mihinkähän tuo perikunta tuon kirjamäärän upottaa meidän jälkeemme. Heilläkin kun näyttää olevan jo kirjoja yli oman tarpeen.
Kauppaamahan niitä ei kannata ruveta, koska niistä tuntuu olevan ylitarjontaa.
Paperikeräyksenkään ei oikein vielä tohtisi viedä vai pitäisiköhän rovio sytyttää.
Siinäpä pulmaa kerrakseen. - capt.cöpenick*
äijjät peräkanaa kirjoitti:
Tämäkin 'itsestään selvyys': Tuloo aika jolloin sinunkin syntymästä tuloo kulunuheksi 70v. ja risaat. Notta.
6-vuotias lapsenlapseni kuuli minun käyneen ennakkoon äänestämässä eurovaaleissa. Hän kysyi, ovatko ne rahavaalit, lapsihan tuntee euron rahayksikkönä. Poika osuikin hyvin asian ytimeen.
En usko, että paperista kirjaa ainakaan lähiaikoina syrjäytetään. Se on totta, että lukuharrastus ei ole enää koko kansan asia, kuten aiemmin, nuorten mielenkiinnosta kilpailevat niin monet asiat. Kirjastolaitos on pitänyt pintansa laman aikanakin, vaikka kirjamäärärahat ovat tiettävästi niukentuneet, ja tällaisina aikoina käyttäjille vastikkeeton kirjastolaitos juuri osoittaa tarpeellisuutensa.
Kirjamessuja järjestetään jo lukuisilla paikkakunnilla, pienetkin kustantamot sinnittelevät. Kirjailijat ovat julkkiksia, monenlaisia kirjallisuuspalkintoja jaetaan.
Kun käyn lasten perheissä , huomaan ilokseni, että aina on käyty lasten kanssa kirjastossa, ja lastenkirjarintamalla on vilkasta. Esimerkiksi Tatu ja Patu kiinnostavat minuakin ihan oikeasti. Mikäs on isovanhemmalle ja lapselle herttaisempaa kuin lämmin lukuhetki mummin tai vaarin sylissä.
(Sulkuihin laitan, että mummolassakin on aika hyvä lasten dvd-kokoelma)Ramoona1 kirjoitti:
En usko, että paperista kirjaa ainakaan lähiaikoina syrjäytetään. Se on totta, että lukuharrastus ei ole enää koko kansan asia, kuten aiemmin, nuorten mielenkiinnosta kilpailevat niin monet asiat. Kirjastolaitos on pitänyt pintansa laman aikanakin, vaikka kirjamäärärahat ovat tiettävästi niukentuneet, ja tällaisina aikoina käyttäjille vastikkeeton kirjastolaitos juuri osoittaa tarpeellisuutensa.
Kirjamessuja järjestetään jo lukuisilla paikkakunnilla, pienetkin kustantamot sinnittelevät. Kirjailijat ovat julkkiksia, monenlaisia kirjallisuuspalkintoja jaetaan.
Kun käyn lasten perheissä , huomaan ilokseni, että aina on käyty lasten kanssa kirjastossa, ja lastenkirjarintamalla on vilkasta. Esimerkiksi Tatu ja Patu kiinnostavat minuakin ihan oikeasti. Mikäs on isovanhemmalle ja lapselle herttaisempaa kuin lämmin lukuhetki mummin tai vaarin sylissä.
(Sulkuihin laitan, että mummolassakin on aika hyvä lasten dvd-kokoelma)Olen paha kirja-fani.. Ostan niitä kaupasta ja kirppiksiltä..Kirppiksiltä löytyy ihan uusia kirjoja,,tuskin edes luettu kertaakaan..Minulla on vastapäätä kirjasto,joten käyn sielläkin ahkerasti..Voi olla,että tästä tietokoneeltakin löytyy kirjoja,mutta
luen keittiön pöydän ääressä aina..Kotona,kirjahyllyni ei ole koriste-esineiden paikka,vaan tarkoitukseensa tehty.Kirja-sarjoista; Ostin kerran nuorena tyttönä ,
Grimbergin Kansojen historia-sarjan..Luin ne heti kaikki. Oli todella kiinnostavaa..
En ole koristeeksi ostanut yhtäkään kirjaa..Ei mikään ole ihanampaa,kuin lukeminen.
Kunpa pystyisin sitä harrastamaan vielä pitkään..Kun ikää tulee,silmät rasittuvat,vaikka onkin silmälasit päässä..Nyt luen kirjaa:"Pieni lankakauppa"
Kirja innosti kutomaan ja löysin lankaa kotoa ja kudoin sukat ..hih...Joissain ,jopa dekkareissa,on hyviä ruokaohjeita,joita pitää kokeilla..TV:stä tuli joku italialainen
dekkari-sarja.Siinä yksi vanha rouva otti leivänsiivusta keskustan pois ja pisti pannulle ja siihen keskelle rikkoi munan ja paistoi..Hyvä idea..Olen sitä tehnyt senjälkeen..Hyviä vihjeitä saa milloin mistäkin..Mukavaa päivää..alkaa kirkastua vihdoinkin,mutta viileää on.. t.Irkkuirkku-37 kirjoitti:
Olen paha kirja-fani.. Ostan niitä kaupasta ja kirppiksiltä..Kirppiksiltä löytyy ihan uusia kirjoja,,tuskin edes luettu kertaakaan..Minulla on vastapäätä kirjasto,joten käyn sielläkin ahkerasti..Voi olla,että tästä tietokoneeltakin löytyy kirjoja,mutta
luen keittiön pöydän ääressä aina..Kotona,kirjahyllyni ei ole koriste-esineiden paikka,vaan tarkoitukseensa tehty.Kirja-sarjoista; Ostin kerran nuorena tyttönä ,
Grimbergin Kansojen historia-sarjan..Luin ne heti kaikki. Oli todella kiinnostavaa..
En ole koristeeksi ostanut yhtäkään kirjaa..Ei mikään ole ihanampaa,kuin lukeminen.
Kunpa pystyisin sitä harrastamaan vielä pitkään..Kun ikää tulee,silmät rasittuvat,vaikka onkin silmälasit päässä..Nyt luen kirjaa:"Pieni lankakauppa"
Kirja innosti kutomaan ja löysin lankaa kotoa ja kudoin sukat ..hih...Joissain ,jopa dekkareissa,on hyviä ruokaohjeita,joita pitää kokeilla..TV:stä tuli joku italialainen
dekkari-sarja.Siinä yksi vanha rouva otti leivänsiivusta keskustan pois ja pisti pannulle ja siihen keskelle rikkoi munan ja paistoi..Hyvä idea..Olen sitä tehnyt senjälkeen..Hyviä vihjeitä saa milloin mistäkin..Mukavaa päivää..alkaa kirkastua vihdoinkin,mutta viileää on.. t.IrkkuOlen aina ihmetellyt niitä ihmisiä, jotka ovat hankkineet upean kirjahyllyn pitääkseen siinä pari Netta Muskettia, Tuntemattoman sotilaan, muutamia naistenlehtiä, kummilapsen ylioppilaskuvan, taidelasimaljakon ja matkamuistoja.
Ehkä totta puhuen olen ollut melkein kateellinen, sillä meillä on ollut aina liian vähän tilaa kirjoille tai, niin kuin jälkikasvu väittää, liian paljon kirjoja.
Tarkoitukseni ei ole halventaa Muskettia. Olen itsekin muutaman kerran lainannut hänen romaanejaan, ja niin romanttisen jännittäviähän ne ovat olleet, että niitten parissa on ollut helppo rentoutua.
Jokuhan on joskus sanonut, ettei tärkeintä ole se, mitä lukee. Pääasia on, että lukee.
Aiemmin, kun kävimme kirjastossa, luin kaikki lainakirjat, kun ne kerran oli kotiin kannettu. Nykyisin saatan jättää kesken, jos kohdalle on sattunut tylsä kirja.
Valinnat teen pääasiassa enttententtenteelikamentten -menetelmällä ja olen kaikkiruokainen.
Sen kyllä huomaa kirjahyllystämmekin; Christietä ja Sariolaa Dostojevskin ja Hugon välissä. Mikään ei ole koskaan ollut aihe- tai aakkosjärjestyksessä vaan pelkästään koon tai sopivan raon mukaan.
Nykyisin kirjat keräävät pölyä kahdessa rivissä, kun entiseen kotiimme jäi kymmenen metriä rakennelmaa, joka toiselta puolelta korvasi kaiteen ja olohuoneen puolelta kirjahyllyn.
Lottoan ahkerasti voittaakseni sen verran että voisin hankkia koko seinän levyisen ja korkuisen kirjahyllyn, jossa kirjat olisivat lasin takana.
Joistakin kirjoista voisin luopuakin, mutta eihän niitä keräyspaperilaatikkoonkaan voi laittaa, kun niissä on kovat kannet. Suurimmassa osassa on lisäksi ex-libris. Siitähän näkee heti, kuka on hyljännyt vanhan ystävänsä!- vissiin?
irkku-37 kirjoitti:
Olen paha kirja-fani.. Ostan niitä kaupasta ja kirppiksiltä..Kirppiksiltä löytyy ihan uusia kirjoja,,tuskin edes luettu kertaakaan..Minulla on vastapäätä kirjasto,joten käyn sielläkin ahkerasti..Voi olla,että tästä tietokoneeltakin löytyy kirjoja,mutta
dekkari-sarja.Siinä yksi vanha rouva otti leivänsiivusta keskustan pois ja pisti pannulle ja siihen keskelle rikkoi munan ja paistoi..Hyvä idea..Olen sitä tehnyt senjälkeen..Hyviä vihjeitä saa milloin mistäkin..Mukavaa päivää..alkaa kirkastua vihdoinkin,mutta viileää on.. t.IrkkuKäytätkö Maalaisruisleivänsiivua?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Harris vai Trump - ketä kiinnostaa?
Ärsyttää suunnattomasti, kun meillä Suomessa ovat mediat täynnä USA:n presidentin vaalikampanjaa. Meillä ei ole siellä2121409Ehkäpä tunnet sinuun kohdistuvan rakkauden
Mutta tunnetko tuskani siitä sinuun kohdistuvasta suuresta ikävästä ja toteutumattomasta läheisyydestä? Vaistoatko kun i651344- 801022
Venäjän vuonna 2022 Ukrainalle tarjoama "rauhansopimus"
on tällainen: Ukraina julistaa puolueettomuutensa. Ukraina vähentää armeijan 50 tuhanteen ihmiseen, mukaan lukien puol280886- 73843
Iida Vainio tilittää Farmista - Paljastaa yllätyshaaveen Archie-rakkaan kanssa: "Me ei..."
Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen ovat kihloissa ja odottavat ensimmäistä yhteistä lastaan. Lue Iidan haas6821Juuri nyt: Ei soraääniä, Kunnanhallitus esitti sittenkin kivitipun ostoa.
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että kunta ostaisi Kivitipun 170 000 euron kauppahinnalla. https://ilkkapohjalaine68818Joko Niinistökin hiukan ymmärtää että oli huono veto Suomelta tässä ajassa alkaa härnäämään Venäjää?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010801464.html "Niinistö varoitti Venäjän ja Naton yhteenotosta – näin hän komment185797- 38740
Älä epäile itseäsi
äläkä epäile minua. En ole menossa mihinkään - ellet pyydä minua poistumaan. 🧡31725