Mitkä akvarellivärit parhaat?

Metti

Kysyisin käyttäjäkokemuksia. Mitkä taiteilijalaadun akvarellivärit ovat hyvät? Rembrandt, Rowney, Windsor Newton...? Tarkoitan siis näitä, joissa hinta määräytyy pigmentin mukaan.

27

12493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koulutettu

      Kun en tiedä mitkä parhaat niin nimeän vanhat venäläist oikeat ammattitaiteilijalle tarkoitetut joita sai ostaa jostain pesutuvasta Leningradista. En niitä koskaan itse käynyt ostamassa mutta minulle tuotii niitä sieltä.

      Hyvän värin tunnistaa siitä että se on pehmeä sellainen tytisevä kuin "aladoopi" ja sisältää paljon bigmenttiä eikä ole muita täyteaineita, kuin tehtaan omat salaisuudet. Väri ei saa olla peittävä vaan sen tulee olla läpikuultava. Kannattaa kokeilla paperin reunaan rinnakkain niin kyllä näkee erot niiden välillä.

      Näistä merkeistä mitä mainitsit en ole löytänyt vastaavaa ehkä lähelle joissakin yksilöissä riipuen väristä.

      • jhjkjkk

      • Mistä..
        jhjkjkk kirjoitti:

        Mielestävi "venäläiset" ST-Petersburg on parhaat http://www.artshop.fi/index.php?cPath=38_40

        Mistä suomessa saisi näitä ST-Petersburkin akvarelli-värejä?,itse olen maalannut viimeksi muutamia -vuosia (30) öljyväreillä.Nyt kiinoistaisi akvarellit,ja aiheita on.Kerroppa paikka Länsi-Suomessa,jos vain on?.


      • Maalaisi..
        jhjkjkk kirjoitti:

        Mielestävi "venäläiset" ST-Petersburg on parhaat http://www.artshop.fi/index.php?cPath=38_40

        Mitä eroa on 40-euron ja 44-euron akvarellien välillä?Onko pikmentti erilainen?vai mikä?


      • akvarellisti
        Mistä.. kirjoitti:

        Mistä suomessa saisi näitä ST-Petersburkin akvarelli-värejä?,itse olen maalannut viimeksi muutamia -vuosia (30) öljyväreillä.Nyt kiinoistaisi akvarellit,ja aiheita on.Kerroppa paikka Länsi-Suomessa,jos vain on?.

        Minä tilailen tarvikkeita mm. täältä: http://www.minoa.fi/taiteilijantarvikkeet/,
        nuo St. Petersburgit on tuolla paljon edukkaampia kuin muualla.
        Briteistä tilailen osoitteesta: http://www.artsupplies.co.uk/, erinomainen palvelu.


      • Akarellisti

      • prokuraattori

      • prokuraattori
        Maalaisi.. kirjoitti:

        Mitä eroa on 40-euron ja 44-euron akvarellien välillä?Onko pikmentti erilainen?vai mikä?

        kustannukset valmistaa, kustannukset varastoida, markkinoida, pigmentti, reseptit, koneet joilla maalit tehdään maksaa ja tietenkin myyjän oma voitto maksaa. Kokeilemallahan parhaiten tietää mikä väri soveltuu mutta mistä saa 40 euron ja 44 eron akvarelleja? Eipä taida olla mikää värinappi niin paljon maksaa tietääkseni ellei nyt aitoa Lapis Lazulia ole mutta ei sitä taida saada...


    • rtkk

      Parhaat ja kalleimmat vesivärit ovat myrkyllisiä. Ei kannata töhrätä niillä itseä eikä kostutella pensseleitä suussa! Eli ei sovi puristella sormilla pensseleitä kuivaksi.

      • nimi-merrkki

        En sanoisi että parhaat myrkylliisä osa on ja osa ei väriaineen osalta muiden aineiden osalta en tiedä muistelenpa että eräässä oli varoitus yhdestä ei väriaineesta kaikissa sävyissä. Mutta ei silti mitään niistä suuhun. ja kyllä paljon hinta ratkaisee laatuun. ekat missään mielessä kunnolliset itsellä oli nuo mainitut st petersburgit. Cotmanit oli sitä ennen parasta mitä tiesin (sitä ennen taas nämä kotimaiset wennströmin tuotteet ei nekään surkeinta mitä maailmassa on ehkäpä sellaista olisi Cariocan lapsille tehdyt jossa sävyt valmiiksi jotain ei tarvitse oppia lapsen sekoittamista myös todella ohuet napit) ja ne vanhat cotmanit ainakin ei oikein säväyttäneet no ongelmat niissä ratkottu eli valonkestot joillain alueilla jo vuosia sitten. joten nykyään nekin voi mennä vaikeapa tietää tosin myös stpetersburgin valonkestosta olen huonoa kuullut no eipä johdu pigmenteistä ainakaan siinä mielessä että samoja tosin eri tehtaan käytettään muuallakin.
        totuus niistä tietämätön mutta ainakin väri koe on pimeässä hyvänä säilyny. harmi kun ei tiedä totuutta valonkestosta ja vaikeahko testata itse.
        mutta Schinckeä,Windsor&Newtonilla täydentäen suosin (eräät sävyt yksi maaväri ainakin ja joskus jos toinen on loppu.)
        ostanen tosin enemmänkin kuin yhden Umtonin (sävyä ei ole noilla kahdella muulla tehtaalla) vielä joskus testiin. vaikka enempi koko napeista pidänkin... ja jos oikein tiukaksi talous menisi ottaisin mielummin varmaan 6 laadukasta sävyä tosin vaieaksi menisi mitkä kuin vaikkapa 12 huonoa sävyä nuo umtonit olis hyvä kompromiss hinnassa ehkä muuten jos budjettini menisi tarkaksi mutta ruusunpunaiset uupuu talens taas myös muuten mutta sen ns ruusunpunaisten tummuus on ikävää laatua. näin kukka ja modernin tekijänä tarvitsee laajan paletin nyt lienee 25-30 josta isohko siivu schincken opiskelija laatua josta siirryn vähitellen pois. kun loppuvat ekana varmaan cadmium keltainen loppuu (teen siitä usein vihreät ja oranssit ja keltaisenakin pidän siitä paletissani on silti 4 keltaista (kaksi eri cadmium keltaista,ja kaksi läpikuultavaa pigmentit kait py3,ja py65) ja keltraokra,ja oranssikin löytyy kaksin kappalein toinen pettymys (sekoitus) suurelti pitääkin miettiä mitä teen noille pettymys väreille jotka opiskelija laatua pitää maalata ne varmaan piakkoin loppuun saan paletti rasiaan tilaa käteville,tosin yksi opiskelija laadun sävy eli napolin keltaisen korvike on ihan hauska jossain jutuissa tosin varmaan senkin korvaan valkoisella myöhemmin kummaa käyttöä itsellä sille teen kukka värejä joskus siitä)
        kaiken kaikkiaan paras opiskelija lajitelma (sävyt minusta kivan kirkkaat ja talensin tuotetta paremmin sekoavat värit mielestäni) ainakin nämä jossa oli vielä aidot cadmium sävyt (nyttemmin korvattu varsinkin pohjoismaiden toiveista kuulemma tai jotain sinnepäin). nykyäänkin ihan laatu korvikkeet vaikkei keltaisen korvike peitä enään punaisen sentäs.


      • rtkk
        nimi-merrkki kirjoitti:

        En sanoisi että parhaat myrkylliisä osa on ja osa ei väriaineen osalta muiden aineiden osalta en tiedä muistelenpa että eräässä oli varoitus yhdestä ei väriaineesta kaikissa sävyissä. Mutta ei silti mitään niistä suuhun. ja kyllä paljon hinta ratkaisee laatuun. ekat missään mielessä kunnolliset itsellä oli nuo mainitut st petersburgit. Cotmanit oli sitä ennen parasta mitä tiesin (sitä ennen taas nämä kotimaiset wennströmin tuotteet ei nekään surkeinta mitä maailmassa on ehkäpä sellaista olisi Cariocan lapsille tehdyt jossa sävyt valmiiksi jotain ei tarvitse oppia lapsen sekoittamista myös todella ohuet napit) ja ne vanhat cotmanit ainakin ei oikein säväyttäneet no ongelmat niissä ratkottu eli valonkestot joillain alueilla jo vuosia sitten. joten nykyään nekin voi mennä vaikeapa tietää tosin myös stpetersburgin valonkestosta olen huonoa kuullut no eipä johdu pigmenteistä ainakaan siinä mielessä että samoja tosin eri tehtaan käytettään muuallakin.
        totuus niistä tietämätön mutta ainakin väri koe on pimeässä hyvänä säilyny. harmi kun ei tiedä totuutta valonkestosta ja vaikeahko testata itse.
        mutta Schinckeä,Windsor&Newtonilla täydentäen suosin (eräät sävyt yksi maaväri ainakin ja joskus jos toinen on loppu.)
        ostanen tosin enemmänkin kuin yhden Umtonin (sävyä ei ole noilla kahdella muulla tehtaalla) vielä joskus testiin. vaikka enempi koko napeista pidänkin... ja jos oikein tiukaksi talous menisi ottaisin mielummin varmaan 6 laadukasta sävyä tosin vaieaksi menisi mitkä kuin vaikkapa 12 huonoa sävyä nuo umtonit olis hyvä kompromiss hinnassa ehkä muuten jos budjettini menisi tarkaksi mutta ruusunpunaiset uupuu talens taas myös muuten mutta sen ns ruusunpunaisten tummuus on ikävää laatua. näin kukka ja modernin tekijänä tarvitsee laajan paletin nyt lienee 25-30 josta isohko siivu schincken opiskelija laatua josta siirryn vähitellen pois. kun loppuvat ekana varmaan cadmium keltainen loppuu (teen siitä usein vihreät ja oranssit ja keltaisenakin pidän siitä paletissani on silti 4 keltaista (kaksi eri cadmium keltaista,ja kaksi läpikuultavaa pigmentit kait py3,ja py65) ja keltraokra,ja oranssikin löytyy kaksin kappalein toinen pettymys (sekoitus) suurelti pitääkin miettiä mitä teen noille pettymys väreille jotka opiskelija laatua pitää maalata ne varmaan piakkoin loppuun saan paletti rasiaan tilaa käteville,tosin yksi opiskelija laadun sävy eli napolin keltaisen korvike on ihan hauska jossain jutuissa tosin varmaan senkin korvaan valkoisella myöhemmin kummaa käyttöä itsellä sille teen kukka värejä joskus siitä)
        kaiken kaikkiaan paras opiskelija lajitelma (sävyt minusta kivan kirkkaat ja talensin tuotetta paremmin sekoavat värit mielestäni) ainakin nämä jossa oli vielä aidot cadmium sävyt (nyttemmin korvattu varsinkin pohjoismaiden toiveista kuulemma tai jotain sinnepäin). nykyäänkin ihan laatu korvikkeet vaikkei keltaisen korvike peitä enään punaisen sentäs.

        Arabikumi on yleistä tavallsissa väriaineissa. Mutta kalliimmissa on gummiguttaa, joka on myrkyllistä, mutta ilmeisesti hyvä kiiniteaine, kun käyttävät sellaista.


    • Syksynlehtiä

      Hei,

      Akvarelliväreistä laadukkaita ovat esim. Schmincke Horadam-sarjan akvarellinapit. Niissä on laadukkaat pigmentit ja hienot, puhtaat sävyt. Saksalainen tuote.

      Lisäksi tuubeista esim. Van Goghin akvarellivärit ovat hyvälaatuiset ja kestävät valoa.

      Näitä tuotteita on myynnissä ainakin verkkokaupassa www.porintaidekeskus.com

    • prokuraattori

      tää koko keskustelu on täynnä taas jotain ihmeellistä tietoa, ihan uskomatonta paskaa.
      "Arabikumi on yleistä tavallsissa väriaineissa. Mutta kalliimmissa on gummiguttaa, joka on myrkyllistä, mutta ilmeisesti hyvä kiiniteaine, kun käyttävät sellaista. "
      mitä vitun paskaa tää on? on taas joku vitun tietäjä asialla...
      "Lisäksi tuubeista esim. Van Goghin akvarellivärit ovat hyvälaatuiset ja kestävät valoa."
      van gogh on talensin opiskelijatasoinen vesiväri. Rembrandt on talensin taiteilijatasoinen väri. vitun tursot...
      "Hyvän värin tunnistaa siitä että se on pehmeä sellainen tytisevä kuin "aladoopi" ja sisältää paljon bigmenttiä eikä ole muita täyteaineita, kuin tehtaan omat salaisuudet. Väri ei saa olla peittävä vaan sen tulee olla läpikuultava. Kannattaa kokeilla paperin reunaan rinnakkain niin kyllä näkee erot niiden välillä."
      voi vittu tytisevä kun aladoopi ... vesivärinapit on valettu muottiin joten ne ei tytise. ei koskaan. "väri ei saa olla peittävä"... VESIVÄRIN OMINAISUUKSIIN KUULUU ETTÄ SE ON LÄPIKUULTAVA PAITSI MUUTAMA VÄRI JOKA ON PEITTÄVÄ...
      venäläiset vesivärit (white nights) on ihan hyviä mutta on niitä parempiakin
      cotman on winsor newtonin harrastelijamerkki jossa on vähemmän pigmenttiä ja muita täyteaineita.
      "harmi kun ei tiedä totuutta valonkestosta ja vaikeahko testata itse."
      väreihin on yleensä merkitty tähdillä valonkesto 1-3 tähteä venäläisissä joista 3 on paras. 2 on 50-100 vuotta museota vastaavissa olosuhteissa ja 1 on huonoin. nykyiset harrastelijaväritkin ovat parempia kuin 1700-1800 luvun värit joten valonkestoki on sellainen asia jota ei kannata välttämättä niin paljon miettiä. kunhan ei käytä värejä joiden valonkesto on 1 *.

      • prokuraattori

        suosittelen sitten sellasta että jos ette halua tukea riistokauppa temperaa tilatkaa saksasta www.boesner.de nettikaupasta schminken värit. huomattavasti halvempi ja helpompi ja tulee edullisemmaksi kuin ostaisitte ryöstö-temperasta :) temperahan ei myy edes schminken puolinappeja joita boesnerilta löytyy...


    • prokuraattori

      Noniin nyt oikeasti kertokaas totuus mikä on paras vesivärimerkki?
      -Winsor & Newton Artist series
      -Daniel Smith
      -Schminke Horadam
      -Maimeriblu
      -Rembrandt

      Vain jos olet käyttänyt oikeasti näitä merkkejä joita saa suomesta paitsi Daniel Smithiä.

    • Nimimerkkkki

      prokuraatti: se makuasia täysin ja tämä oli totuus nyt tulee mielipiteitä ja oikomisiäkin. ja Rembrandtista vain paria sävyä käyttänyt ei huono laisinkaan pitää ehkä testata lisääkin joskus vaikka pieniä nappeja vihaankin (tykkään kokonapeista ja periaateessa tuubeistakin). ja Winsor&Newtonia tarvitsen joihinkin sävyihin mutta pääosin tulen toimeen Schmincke Horodam sarjalla (huomaa oikea kirjoitus asu! tarkoitan siis ekan osan k kirjainta edeltävää C kirjainta eli muita virheitä saattoi tulla mutta tuo kuuluu olla noin). Luultavasti mitä värikarttaa olen tutkaillut tulen jatkossa varmaan aika hyivn Schmincke Horodam sarjalla yksin erään värin kun ostanen ensivuonna paljastanee korvaako samasta pigmentistä tehdyn W&N sävyn. ja Rembrandtilla esim. en tulisi koska olen emempi moderni (=kirkkaita värejä tarvitaan) ja kukkamaalari jos maalasin vain maisemia rembrandt sarjaan voisin olla täysin tyytyväinen lisäksi silloinkin kismittäisi lämpimien keltaisten oleminen usein useampaa pigmenttiä (huomatkaa oikea kirjoitus asu ei tule b kirjaimella vaan p). ja nämä nyt oli oikeasti käyttävän ihmisen kanta en työkseni mutta laatutietoinen olen. pigmentti ei ole täyteaine kuten eärän lauseesta voisi kuvitella. lopuksi jos haluat välttää eläinkunnan tuotteita Schmincke akvarellit (kumpikaan sarja) ei silloin sinulle sovi. W&N ei tietääkseni sisällä kuin Ivory Black nimistä pigmenttiä sisältävissä väreissä eläinkunnan tuotteita. Poikkeuksena heidän halpa Cotman sarja jossa jossain väreissä taisi olla eläinperäistä ainesosaa. Rembrantista en tiedä tästä puolesta.
      ps. Maimeriblu sarjaa halausin itse vielä joskus ainakin kokeilla.

    • prokuraattori

      Schmincke Horodam sarjalla (huomaa oikea kirjoitus asu! tarkoitan siis ekan osan k kirjainta edeltävää C kirjainta eli muita virheitä saattoi tulla mutta tuo kuuluu olla noin)

      ->Kuitenkin se on Horadam eikä mikää Horodam :D

      useampaa pigmenttiä (huomatkaa oikea kirjoitus asu ei tule b kirjaimella vaan p). ja nämä nyt oli oikeasti käyttävän ihmisen kanta en työkseni mutta laatutietoinen olen. pigmentti ei ole täyteaine kuten eärän lauseesta voisi kuvitella.

      -> kirjoitin epäselvästi tosiaan. Värin koostumus on aina pigmentti sideaine ja vesivärin tapauksessa sideaine on arabikumi. Sideaine voi olla hunaja arabikumi pohjainen kuten uusissa Sennelierin väreissä. Lisäaineet ovat yleensä vesiväreissä säilöntäaineita ja täyteaineet ovat aineita joita lisätään halpoihin väreihin joukkoon.
      Tässä on vielä mainos L'aquarelle väreistä että en puhu palturia: http://www.youtube.com/watch?v=0ioUXv6oaQc
      Mulla on jossain Pip Seymourin kirjasta ohje miten itse tehdään vesivärejä. Tietenkin eri tehtaan maaleissa on eri reseptit, mistä pigmentti on kotoisin ja mistä arabikumi jne.

      opuksi jos haluat välttää eläinkunnan tuotteita Schmincke akvarellit (kumpikaan sarja) ei silloin sinulle sovi. W&N ei tietääkseni sisällä kuin Ivory Black nimistä pigmenttiä sisältävissä väreissä eläinkunnan tuotteita. Poikkeuksena heidän halpa Cotman sarja jossa jossain väreissä taisi olla eläinperäistä ainesosaa. Rembrantista en tiedä tästä puolesta.

      -> suurin osa nykyisistä pigmenteistä on käsittääkseni synteettisiä.. Wikipedian mukaan: "Bone char is also used as a black pigment. It is sometimes used for artist's paint, printmaking, calligraphic and drawing inks as well as other artistic applications because of its deepness. Ivory black is an artists' pigment formerly made by grinding charred ivory in oil. Today it is considered a synonym for bone char. Actual ivory is no longer used because of the expense and because animals who are natural sources of ivory are subject to international control as endangered species." Eli aito musta on kallista kun lapis lazuli, nykyisin ivory black on myös synteettinen enkä usko että halvassa cotman sarjassa käytettäis aitoa luuta. Googlaa pbk9 se että jos värin nimi on ivory black ei tarkoita että se sisältäis just pbk 9 eli joka on pigment black 9

    • prokuraattori

      http://www.paintmaking.com/grinding_watercolor_gouache.htm

      Tästä sivulta löysin ne ohjeet:
      2 parts of pulverized Gum Arabic
      4 parts of boiling distilled water
      1 part of Glycerin
      2 drops of wetting agent per 100 ml
      2 drops of preservative per 100 ml

      eli periaatteessa arabikumi voi olla myös juoksevaakin. tislattu kiehuva vesi, glyseriini ja wetting agent eli "kostuttaja" tämä voi olla sitä filminkehitys ainetta eli Ilfotolia esim. Kostuttajan ansiosta vesiväriä joka on jäänyt esim kanteen voi vedellä saada taas toimimaan. Preservative on säilöntäaine joka on apteekista saatavaa säilöntäainetta kapseleissa mitä voi siis myös ruuan säilömiseen..

    • henk1

      Itse käytin aiemmin usean valmistajan värejä, myös kiinalaisia ja venäläisiä. Pari vuotta sitten heivasin kuitenkin sekalaiset napit pois vakiopaletistani. Syynä se, että maalaustaidon kehittyessä oppii käyttämiensä värien käyttäytymisen paperilla ja toisten värien kanssa. Jopa eri valmistajien värit, joissa on käytetty samaa pigmenttiä käyttäytyvät eri tavalla. Niitten peittävyys, granulaatiotaipumus ( kasaantuvat erityisesti karkean paprein kuoppiin) ja muut ominaisuudet ovat erilaisia ja niiden hallinta vaatii oppimista ja tottumista.
      Tästä syystä käytän nykyään aina saman valmistajan värejä. Minulla se sattuu olemaan Winsor Newton, mutta voisi olla moni muukin laatuvärivalmistaja.

    • figaroman2016

      Minulla on hinta/laatusuhteiltaan parhait vesivärejä !
      Venäläisiä vesivärejä ( Neva) tuubissa, jotka itse puristan balettiin ja annan kuivua siinä. Erittäin laadukasta väripigmenttiä. Jos kiinnostuit niin [email protected].

    • Artcom

      Ei niitä ainakaan kannata panna suuhun ollenkaan!

      • dametso

        SCHMINKE on laadukas.


    • nimimerkkiaukiolo

      oletteko kauppa?

    • Taiteilijaa

      Schminke on paras, mutta kallis. Ostan välillä sen Paynen harmaata ja joskus olen ostanut myös ultramariinia, on laadukasta ja väri täyteläistä. Edellä mainitut St. Peterspurg on hyviä värejä hinta -laatusuhteeltaan. Ihan kelpoja siis. Niitä ostan eniten. Nyt löysin jotain kivoja uusia sinisen sävyjä Umtonilta, hyviltä vaikuttavat ja ivat isoja nappeja (eivät muuten mahdu muovirasiaan, jossa joustamattomat reunat.)

      - P.S. VINKKINÄ: PARAS (ainakin erittäin hyvä) vaihtoehto vesiväripaletille on yksinkertaisesti jääpalamuotti"rasia". Toimii, ja on tarpeeksi syvät kolot, omassani niitä in myös tarpeeksi.

    • Niukkaa

      Siis Umtonin 1/1 kokoiset palat ei mahdu St. Petersburgin avattavaan muovirasiaan.

    • Anonyymi

      En periaatteessa pidä siitä, että värit maksavat niin törky paljon. Siksi mietin tarkkaan ennen kuin ostan mitään. Nyt olen kiinnostutut ranskalaisesta erittäin korkealaatuisesta Sennelier merkistä. Luin eri arvosteluita netissä, ja kehuvat värejä ainutlaatuisiksi mitä värikylläisyyteen ja transparencyyn tulee. Mietin tarkkaan ennen kuin ostan.

      Nyt minulla on schinckeä ja white nights ja van gogh´ia. Periaatteessa tarvitsen vain muutamia perusvärejä. Kuitenkin, erillisten nappien hinta on kova.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1822
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1469
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1160
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      266
      948
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      932
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      877
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      818
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe