Kengissä

Kyllä.

Eihän kenkiä tarvitse riisua vieraillessa,vaihka ei olisikaan mikään juhlatilaisuus.Nyt kesällä kun jo kevyemmät kengät niin ei pitäisi haitata.Itse en yleensä riisu,koska tottunut kulkemaan kengissä ja ovat osa tyyliäni,toisinaan jotkut nyöritetyt sandaalit hankala riisua.Yleensä kiinnitän huomioni muuhun siirtyessä sisätiloihin ja kengät jäävät jalkaan kuin itsestään,myös omat vieraat otan vastaan kengissä ja toisella tai kolmannella kerralla moni on jo jättänyt riisumatta.Joten suvaitsevaisuutta kengillä kulkevia kohtaan ja kaunista kesää. t.Saija

27

1853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Popo

      Kenkiä ei todellakaan SAA riisua vieraillessa, mutta ulkokengillä ei sisälle tulla, vaan fiksulla vieraalla on erilliset sisäkengät mukana. Lienee amerikkalaisten elokuvien vaikutusta tuo ulkokenkien käyttö sisällä. Ilmastomme vuoksi esim. talvikenkien pitäminen tuntikausia sisälämpötiloissa aiheuttaa aivan varmasti hajuhaittojen lisäksi hautumia ja rikkeymiä vapaiden väleihin, mikä taas altistaa sienitaudeille. Itse en haluaisi, että puhtaaseen kotiini tullaan katujen syljet, koirankakat ja oksennukset kengänpohjissa. Pohjoismainen käytäntö on erinomainen, unohdetaan jenkkiläinen hölmöily.

      • sinulla on tietysti

        tarjota vieraalle sisäjalkineet jos omansa on unohtuneet.


      • jalkavaivainen

        Mulla on vasemmassa jalassa vaiva jonka takia käytän ainoastaan tietyn tyyppisiä paksuhkoja sandaaleja (kesäisin) ja kävelykenkiä vastaavasti muina aikoina, talvella saappaita.

        En voi riisua jalkojeni takia kenkiä sisälle tullessa, liian hankala kävellä. Kenelläkään ei voi olla kotona sellasia kenkiä tai tossuja varalla mitä mä tarvitsen.

        Barbaarista vaatia ihmisiä riisumaan kenkänsä ja talsimaan sisällä paljain jaloin tai sukkasillaan kipeine jalkoineen. Ja tähän ryhmään kuuluu kyllä käytännössä esim erittäin suuri osa ikääntyneistä ihmisistä, myös monet diabeetikot.

        Jos kengät on ulkona kuraantunu tai muuten likaantunu niin nehän pyyhitään huolellisesti ovimattoon tai sellaseen harjaan, myös erillisiä kenkäharjoja on, niitä käytettiin entisinä sivistyneempinä aikoinaan runsaasti, ennen ku tuli tää hippi-new-age-tyyli, että vieraidenkin oletetaan sipsuttelevan sukkasillaan.

        Ja luonnollisesti vieraiden poistumisen jälkeen seuraavana päivänä aina siivotaan jäljet joita vierailu aina jättää, myös lattia, se kuuluu elämään.


      • hämmästyttää
        jalkavaivainen kirjoitti:

        Mulla on vasemmassa jalassa vaiva jonka takia käytän ainoastaan tietyn tyyppisiä paksuhkoja sandaaleja (kesäisin) ja kävelykenkiä vastaavasti muina aikoina, talvella saappaita.

        En voi riisua jalkojeni takia kenkiä sisälle tullessa, liian hankala kävellä. Kenelläkään ei voi olla kotona sellasia kenkiä tai tossuja varalla mitä mä tarvitsen.

        Barbaarista vaatia ihmisiä riisumaan kenkänsä ja talsimaan sisällä paljain jaloin tai sukkasillaan kipeine jalkoineen. Ja tähän ryhmään kuuluu kyllä käytännössä esim erittäin suuri osa ikääntyneistä ihmisistä, myös monet diabeetikot.

        Jos kengät on ulkona kuraantunu tai muuten likaantunu niin nehän pyyhitään huolellisesti ovimattoon tai sellaseen harjaan, myös erillisiä kenkäharjoja on, niitä käytettiin entisinä sivistyneempinä aikoinaan runsaasti, ennen ku tuli tää hippi-new-age-tyyli, että vieraidenkin oletetaan sipsuttelevan sukkasillaan.

        Ja luonnollisesti vieraiden poistumisen jälkeen seuraavana päivänä aina siivotaan jäljet joita vierailu aina jättää, myös lattia, se kuuluu elämään.

        Taidat olla sama kirjoittaja, jolle tuossa alempana jo vastasin.

        "Kenelläkään ei voi olla kotona sellasia kenkiä tai tossuja varalla mitä mä tarvitsen."

        Ei herran tähden pitäisikään olla! Kengät ovat henkilökohtainen vaate kokonumeroa myöten, ja sen enemmän, mitä enemmän niille asetetaan lisävaatimuksia. Sinun itsesi tulisi viedä puhdistetut vaihtokengät mukanasi!


    • Marocker

      Jos tullaan olohuoneeseen tms, niin kengät pois ja sukkasilleen vaan, ellei toisin ole tapana. Jos taas ollaan jossain isossa salissa, kirkossa tms, niin silloin voi pitää bootsit jalassa.

      • xxxxö

        olen aloittajan kanssa samaa mieltä että suvaitsevaisuutta kengissä kulkeville,jotenkin on liian jyrkäks mennyt et vois kulkee kengissä,tiedän monia tavallisia asuntoja mitkä eivät ole mitenkään siistejä tai tasokkaita,mut pitäs riisuu kengät,itse luokittelen nopeasti paikat missä riisun ja missä en,yleens en.Kenkien käyttö ei lisää siivous tarvetta,jos viikko siivous tehdään kuitenkin,kyse on lähinnä periaatteesta tai kotoa opitusta tavasta missä nähtiin kengät kielteisinä.


      • Meille ei asiaa!
        xxxxö kirjoitti:

        olen aloittajan kanssa samaa mieltä että suvaitsevaisuutta kengissä kulkeville,jotenkin on liian jyrkäks mennyt et vois kulkee kengissä,tiedän monia tavallisia asuntoja mitkä eivät ole mitenkään siistejä tai tasokkaita,mut pitäs riisuu kengät,itse luokittelen nopeasti paikat missä riisun ja missä en,yleens en.Kenkien käyttö ei lisää siivous tarvetta,jos viikko siivous tehdään kuitenkin,kyse on lähinnä periaatteesta tai kotoa opitusta tavasta missä nähtiin kengät kielteisinä.

        Meidän huusholli on osittain klinkkeriä, mutta pääosin parkettia. Ei mitään asiaa tullla rapaisilla kengillä pilaamaan lattioita. Jos on mukana omat pehmeäpohjaiset sisäkengät, joita myös meidän vieraille on tarjolla, ok. Maksan siivouslaskuni itse, joten meillä ei rapajalat tassuttele. Mielestäni kuuluu myös ihan normaaliin sivistykseen, että ulkokengät riisutaan toisen kotiin mentäessä.
        Kesämökit ja vapaa-ajan asunnot niiden luonteesta riippuen on sitten ihan eri juttu. Vierastossut on hyvä idea. Kengät eivät ole kielteinen asia, mutta eivät kuulu sisätiloihin. Jos vieras korkkareillaan pilaa parkettini, tasan takuulla maksaa sen hionnan ja lakkauksen. Piste.


      • että ns. stiletti-
        xxxxö kirjoitti:

        olen aloittajan kanssa samaa mieltä että suvaitsevaisuutta kengissä kulkeville,jotenkin on liian jyrkäks mennyt et vois kulkee kengissä,tiedän monia tavallisia asuntoja mitkä eivät ole mitenkään siistejä tai tasokkaita,mut pitäs riisuu kengät,itse luokittelen nopeasti paikat missä riisun ja missä en,yleens en.Kenkien käyttö ei lisää siivous tarvetta,jos viikko siivous tehdään kuitenkin,kyse on lähinnä periaatteesta tai kotoa opitusta tavasta missä nähtiin kengät kielteisinä.

        koroilla pitalliin eräässä paikassa hiljattain lakattu punamäntylattia ihan täysin


    • ...

      Suomessa ei ole tapana tulla sisälle kengissä, piste. Ei ole mukavaa, kun kengänpohjissa kulkeutuu kaikki rapa, loska, hiekka, pikkukivet, koirankakka jne. pilaamaan lattioita ja mattoja.
      Sisäkengät ovat erikseen.

      • Onneksi voi vielä valita haluaako vierailla jonkun luona vai ei. Minun vierailuasuuni kuuluvat kengät - puhtaat ja kiilloitetut. Jos minun täytyy ryhtyä tassuttelemaan sukkasillani vieraissa - tai edes kotona pakotettuna- katson kyllä asialliseksi pysyä poissa.

        On totta, että joisskin kulttuureissa otetaan kengät pois kun mennään sisälle huoneeseen, mutta syyt siihen ovat aivan toiset kuin nirppanokkaisen isäntäväen halu säästää siivouskuluissa tai mäntyparketeissa.

        Ihmettelen vieraanvaraisuuden katoamista kyläilykulttuurissa.


      • ...
        crudo kirjoitti:

        Onneksi voi vielä valita haluaako vierailla jonkun luona vai ei. Minun vierailuasuuni kuuluvat kengät - puhtaat ja kiilloitetut. Jos minun täytyy ryhtyä tassuttelemaan sukkasillani vieraissa - tai edes kotona pakotettuna- katson kyllä asialliseksi pysyä poissa.

        On totta, että joisskin kulttuureissa otetaan kengät pois kun mennään sisälle huoneeseen, mutta syyt siihen ovat aivan toiset kuin nirppanokkaisen isäntäväen halu säästää siivouskuluissa tai mäntyparketeissa.

        Ihmettelen vieraanvaraisuuden katoamista kyläilykulttuurissa.

        Vaikka sinun kenkäsi olisivat niin kiiltävät että niistä näkisi oman pärstänsä, katsoisin silti että onpa epäkohtelias vieras, joka ei ollenkaan kunnioita vieraspaikkansa väkeä ja riisu kenkiään. Eri asia, jos vaihdat jalkaasi eri kengät kuin mitä käytit ulkona.

        Suomen oloissa kelit on sellaiset, että talvella sisälle kantautuu lumi, syksyisin ja keväisin lehdet jne. sisälle.

        Ei sitä sentään vieraanvaraisuuden nimissä tarvitse kaikkea hyväksyä. Kyllä vieraaltakin pitää odottaa jonkinlaisia tapoja.


      • ­Maire
        crudo kirjoitti:

        Onneksi voi vielä valita haluaako vierailla jonkun luona vai ei. Minun vierailuasuuni kuuluvat kengät - puhtaat ja kiilloitetut. Jos minun täytyy ryhtyä tassuttelemaan sukkasillani vieraissa - tai edes kotona pakotettuna- katson kyllä asialliseksi pysyä poissa.

        On totta, että joisskin kulttuureissa otetaan kengät pois kun mennään sisälle huoneeseen, mutta syyt siihen ovat aivan toiset kuin nirppanokkaisen isäntäväen halu säästää siivouskuluissa tai mäntyparketeissa.

        Ihmettelen vieraanvaraisuuden katoamista kyläilykulttuurissa.

        Joissakin kulttuureissa (myös yleisesti ottaen Suomessakin) osoitetaan kunnioitusta ja arvostusta toisen kotia kohtaan riisumalla kengät sisään tultaessa. Kyse ei ole mukavuudesta tai tottumuksesta vaan toisen kodin kunnioituksesta. Moukat astelevat sisään kengät jalassaan. Joissakin kulttuureissa on vieläpä lisämausteena sellainen tapa jossa riisutaan lisäksi sukat jalasta astuttaessa isännän henkilökohtaisiin tiloihin. Tällä osoitetaan erityistä arvostusta isäntää kohtaan.


      • ­Maire kirjoitti:

        Joissakin kulttuureissa (myös yleisesti ottaen Suomessakin) osoitetaan kunnioitusta ja arvostusta toisen kotia kohtaan riisumalla kengät sisään tultaessa. Kyse ei ole mukavuudesta tai tottumuksesta vaan toisen kodin kunnioituksesta. Moukat astelevat sisään kengät jalassaan. Joissakin kulttuureissa on vieläpä lisämausteena sellainen tapa jossa riisutaan lisäksi sukat jalasta astuttaessa isännän henkilökohtaisiin tiloihin. Tällä osoitetaan erityistä arvostusta isäntää kohtaan.

        Mistä satukirjasta olet nuo tietosi hakenutkaan - vai itsekö päättelit?


      • ---
        ­Maire kirjoitti:

        Joissakin kulttuureissa (myös yleisesti ottaen Suomessakin) osoitetaan kunnioitusta ja arvostusta toisen kotia kohtaan riisumalla kengät sisään tultaessa. Kyse ei ole mukavuudesta tai tottumuksesta vaan toisen kodin kunnioituksesta. Moukat astelevat sisään kengät jalassaan. Joissakin kulttuureissa on vieläpä lisämausteena sellainen tapa jossa riisutaan lisäksi sukat jalasta astuttaessa isännän henkilökohtaisiin tiloihin. Tällä osoitetaan erityistä arvostusta isäntää kohtaan.

        Aivan. Ihmettelen todella, että miksi juuri omaa Suomalaista tapakulttuuria pitää vähätellä tekemällä päinvastoin kuin hyviin tapoihin kuuluu? On muka niin hienoa ja keskieurooppalaista talsia sisälle koirankakat kengänpohjissa. Joitain hyviä tapoja tulee muualtakin ja maailman ollessa yhtenäisempi opimme paljon myös muualta. Miksi emme kuitenkin säilyttäisi myös jotain omaamme? Eikö se kerro juuri huonosta kansallisesta itsetunnosta, että väheksymme omia tapojamme ja alamme täysin apinoida muita?

        Veikkaan, että alunperin kenkien riisuminen on tullut täällä tavaksi nimenomaan vaihtelevien säiden vuoksi. Sateesta tullessa riisutaan kengät, jotta ei jätettäisi kurajälkiä toisen lattiaan. Jos tämä ei kerro toisen kodin kunnioittamisesta, niin mikä sitten?


      • .Rocco.
        crudo kirjoitti:

        Onneksi voi vielä valita haluaako vierailla jonkun luona vai ei. Minun vierailuasuuni kuuluvat kengät - puhtaat ja kiilloitetut. Jos minun täytyy ryhtyä tassuttelemaan sukkasillani vieraissa - tai edes kotona pakotettuna- katson kyllä asialliseksi pysyä poissa.

        On totta, että joisskin kulttuureissa otetaan kengät pois kun mennään sisälle huoneeseen, mutta syyt siihen ovat aivan toiset kuin nirppanokkaisen isäntäväen halu säästää siivouskuluissa tai mäntyparketeissa.

        Ihmettelen vieraanvaraisuuden katoamista kyläilykulttuurissa.

        Onneksi voi vielä valita haluaako vierailla jonkun luona vai ei. Minun tapoihini kuuluu aina haarukan viiltäminen lautasiin. Teen sitä aina omilla puhtailla ja kiillotetuilla aterimillani. Jos minun täytyy luopua tavastani - edes kotona pakotettuna- katson kyllä asialliseksi pysyä poissa.

        On totta, että joisskin kulttuureissa ihmiset katsovat tätä pahalla, mutta syyt siihen ovat aivan toiset kuin nirppanokkaisen isäntäväen halu säästää astiastoaan.

        Ihmettelen vieraanvaraisuuden katoamista kyläilykulttuurissa


      • rinnakkaiskulttuurit
        crudo kirjoitti:

        Onneksi voi vielä valita haluaako vierailla jonkun luona vai ei. Minun vierailuasuuni kuuluvat kengät - puhtaat ja kiilloitetut. Jos minun täytyy ryhtyä tassuttelemaan sukkasillani vieraissa - tai edes kotona pakotettuna- katson kyllä asialliseksi pysyä poissa.

        On totta, että joisskin kulttuureissa otetaan kengät pois kun mennään sisälle huoneeseen, mutta syyt siihen ovat aivan toiset kuin nirppanokkaisen isäntäväen halu säästää siivouskuluissa tai mäntyparketeissa.

        Ihmettelen vieraanvaraisuuden katoamista kyläilykulttuurissa.

        Monet valittaa sitä että kengillä sisälle tuleminen likaa lattian, mutta kyllähän se lattia itsessään taas likaa monen sukat, harvalla on kotona täyyysin puleerattu lattia, ja sitä paitsi lattialla on usein kaikenlaista mikä voi pistää jalkaan, roskaa, pikkukiviä, mitä vaan, itse just vähän aikaa sitten omassa kotonani onnistuin murtamaan pikkuvarpaan kun kävelin paljain jaloin ilman sandaaleja, normaalisti kävelen omassa kotonanikin sandaalit jalassa, aina ei ole aikaa imuroida ja puleerata.

        On todella typerää vaatia vieraita riisumaan kenkänsä ja tassuttelemaan sukkasillaan sillon kun kyseessä on varsinaiset kutsut joissa esim seisoskellaan ryhmissä. Vaatteet kuuluu osana kokonaisasuun ja kenkien poisheittäminen - huhheijaa mikä korni ja idioottimainen idea.

        Sukkasillaan tassuttelu kuuluu tilanteeseen jossa muutama läheinen ystävä saapuu yhden tai pariskunnan luo viettämään läheistä arki-iltaa, istutaan kengittä sohvalla, lattialla, tyynyillä; arkivaatteissa, käydään ehkä saunassa ja ollaan oloasuissa, kuunnellaan musiikkia, katotaan telkkaria, siis kyseessä on tilanne jossa kengät ja MUUTKIN vaatteet on riisuttu, ei olla PUKEUDUTTU.

        Kengät kuuluu pukeutumiseen, kengättömyys ei-pukeutumiseen, makuuhuoneeseen, intiimiin yksin tai yhdessäoloon.

        --------

        Jos jollakulla on niin hieno parkettilattia ettei kotiin voi kutsua korkokenkäisiä, niin sillon pitää olla myös varaa järjestää ne hienommat kutsut jossain muualla ku siellä ainoassa helevetin hienossa ja tärkätyssä olkkarissa johon ei kuitenkaan ketään voi kauniissa juhlavaatteissa kutsua ettei se perhanan arvokas laaattia mene pilalle. Parempi järjestää sillon pukujuhlat erilaisine kenkineen jossain raflassa, tai yrittää hankkia vähitellen omakoti- tai rivitaloasunto jossa on piha ja patio jonne voi ohjata vieraat kenkineen, olohuoneen parketin ympärille voi laittaa sellasta rikospaikkateippiä ettei varmasti kukaan sinne vahingossa lähde stilettoineen käyskentelemään.


      • löyhissä kantimissa
        rinnakkaiskulttuurit kirjoitti:

        Monet valittaa sitä että kengillä sisälle tuleminen likaa lattian, mutta kyllähän se lattia itsessään taas likaa monen sukat, harvalla on kotona täyyysin puleerattu lattia, ja sitä paitsi lattialla on usein kaikenlaista mikä voi pistää jalkaan, roskaa, pikkukiviä, mitä vaan, itse just vähän aikaa sitten omassa kotonani onnistuin murtamaan pikkuvarpaan kun kävelin paljain jaloin ilman sandaaleja, normaalisti kävelen omassa kotonanikin sandaalit jalassa, aina ei ole aikaa imuroida ja puleerata.

        On todella typerää vaatia vieraita riisumaan kenkänsä ja tassuttelemaan sukkasillaan sillon kun kyseessä on varsinaiset kutsut joissa esim seisoskellaan ryhmissä. Vaatteet kuuluu osana kokonaisasuun ja kenkien poisheittäminen - huhheijaa mikä korni ja idioottimainen idea.

        Sukkasillaan tassuttelu kuuluu tilanteeseen jossa muutama läheinen ystävä saapuu yhden tai pariskunnan luo viettämään läheistä arki-iltaa, istutaan kengittä sohvalla, lattialla, tyynyillä; arkivaatteissa, käydään ehkä saunassa ja ollaan oloasuissa, kuunnellaan musiikkia, katotaan telkkaria, siis kyseessä on tilanne jossa kengät ja MUUTKIN vaatteet on riisuttu, ei olla PUKEUDUTTU.

        Kengät kuuluu pukeutumiseen, kengättömyys ei-pukeutumiseen, makuuhuoneeseen, intiimiin yksin tai yhdessäoloon.

        --------

        Jos jollakulla on niin hieno parkettilattia ettei kotiin voi kutsua korkokenkäisiä, niin sillon pitää olla myös varaa järjestää ne hienommat kutsut jossain muualla ku siellä ainoassa helevetin hienossa ja tärkätyssä olkkarissa johon ei kuitenkaan ketään voi kauniissa juhlavaatteissa kutsua ettei se perhanan arvokas laaattia mene pilalle. Parempi järjestää sillon pukujuhlat erilaisine kenkineen jossain raflassa, tai yrittää hankkia vähitellen omakoti- tai rivitaloasunto jossa on piha ja patio jonne voi ohjata vieraat kenkineen, olohuoneen parketin ympärille voi laittaa sellasta rikospaikkateippiä ettei varmasti kukaan sinne vahingossa lähde stilettoineen käyskentelemään.

        No jaa. Eiköhän useimmat puleeraa kotinsa siistiksi, jos kutsuvat vieraita juhlimaan. Jos silloin löytyy sukat likaavaa roskaa ja pikkukiviä lattialta, niin syy on todennäköisesti meissä suomalaisissa vieraissa, jotka emme osaa kantaa mukana vaihtokenkiä, vaan niillä yksillä ja samoilla loikitaan yli lätäköiden, tepsutellaan hiekkakäytävillä tai märässä nurmikossa - ja sitten pyyhälletään tapatietoisina toisen puleerattuun kotiin. Kengissä ei olisi mitään vikaa, jos ne olisivat todellakin siistit, mutta se edellyttäisi kammottavaa vaivannäköä, vaihtokenkien mukana kantamista. Eipä ole viime vuosina näkynyt enää muulloin kuin talvikeleillä, kun naiset haluavat vaihtaa lämpötöppösten sijaan pikkukengät sisätiloihin.

        Valitettavasti se ei ole mikään siisteyden mittari, miten sinä elät kotonasi. On meitäkin, jotka siivoavat sen verran useammin, ettei kotoa löydy varpaat murtavia roskia! Mutta minä uskallankin sitten kulkea kotona paljain jaloin, vai liekö juuri siitä johtuu, etten ole kengät jalassa, niin ei ole tuommoisten onnettomuuksien vaaraa!


      • Heli Zoo
        ­Maire kirjoitti:

        Joissakin kulttuureissa (myös yleisesti ottaen Suomessakin) osoitetaan kunnioitusta ja arvostusta toisen kotia kohtaan riisumalla kengät sisään tultaessa. Kyse ei ole mukavuudesta tai tottumuksesta vaan toisen kodin kunnioituksesta. Moukat astelevat sisään kengät jalassaan. Joissakin kulttuureissa on vieläpä lisämausteena sellainen tapa jossa riisutaan lisäksi sukat jalasta astuttaessa isännän henkilökohtaisiin tiloihin. Tällä osoitetaan erityistä arvostusta isäntää kohtaan.

        Olen samaa mieltä kanssasi. En pysty olemaan toisen enkä omassa kodissanikaan kengät jalassa. Silloin, kun kyläily on virallinen lakkiaiset, täydet vuosipäivät, valmistujaiset yms. silloin ei kenkiä heitetä. Moukat tosiaan tulee sisään; eivät soita ovikelloa ja kävelevät kaikki huoneet läpi kengät jalassa. Minusta on hyvä tapa riisua kengät.


    • WanhaWaari

      Vanhoina hyvinä aikoina varsinkin naiset käyttivät kumisia päällyskenkiä. Ja miehillä olivat kumiset kalossit, jotka nekin riisuttiin sisälle tullessa. Vieraat olivat sisätiloissa asiallisesti ja tiptop-tyyliin sonnustauneina jalkineita myöten. Niinpä niin. Eihän tuota taida nuorempi väki enää edes osata kuvitella semmoista käytäntöä. Saisimmepa ne entiset ajat takaisin!

      • inhoaja

        Minusta ainakin on hyvin inhottavaa ja tavattoman sivistymätöntä, että vieraat sipsuttelevat asunnossani sukkasillaan tai paljain varpain.


      • xxxxö
        inhoaja kirjoitti:

        Minusta ainakin on hyvin inhottavaa ja tavattoman sivistymätöntä, että vieraat sipsuttelevat asunnossani sukkasillaan tai paljain varpain.

        samaa mieltä ja ainakin kesäaikaan kevyet kengät voi jättää jalkaan,molemmille kivempi ja arvostetumpi.


      • Tänne N
        xxxxö kirjoitti:

        samaa mieltä ja ainakin kesäaikaan kevyet kengät voi jättää jalkaan,molemmille kivempi ja arvostetumpi.

        keskustellaampa kenkien käytöstä,ja erityisesti sisäkäytöstä.


    • vaihtelevan

      Minusta on aina ollut itsestään selvää, että kengät riisutaan toisen kotona vieraillessa, aivan samaan tapaan kuin omassa kodissa, jos on tarkoitus olla sisällä yhtään pidempään. Onko Suomessa muka oikeasti näin ristiriitainen tapakulttuuri, että jossain kenkien pitoa vieraillessa ei katsota hyvällä ja toisaalla kengät halutaan pidettävän jalassa? En tarkoita nyt mitään henkilökohtaisia tyylikysymyksiä, vaan kuinka missäkin päin on lapsesta asti opetettu toimimaan oletusarvoisesti (toki asunnon omistajan maininnasta miten päin vain). Itse olen alunperin Keski-Suomesta ja tosiaan vieraalta tuntuu ajatus, että vieraillessa oltaisiin kengät jalassa sisällä, kyseessä siis ollen samat kengät, joita käytetään myös ulkona. Poikkeuksena ehkä jossain mökillä, tai jos remontin tai muun erityisen syyn vuoksi asunnon lattia on likainen, sisällä pitää jatkuvasti käydä edestakaisin monta kertaa tjsp..

      • tavat-on

        Minä en usko, että kyseessä on mikään paikkakunta- tai aluekohtainen juttu. Ei moista kengittelytapaa opittu ainakaan meillä Hämeessäkään. Enemmänkin luulen, että kyse on yhteiskuntaluokista eli osittain tänne kirjoittavat voivat olla oikeasti hiukan paremmista piireistä, joissa semmoista cocktailkutsumeininkiä on harrastettu, kun me muut vielä grillasimme makkaraa mökkisaunan terassilla... Ja osa voi olla sitten uustapatietoista porukkaa, joka on saanut pari nokiamarkkaa tai muuten päässyt elämässä hiukan kiipimään, ja sellaisethan ovat tunnetusti tiukkapipoisimpia pitämään "tavoista" kiinni. ;-)))


      • Englanti.
        tavat-on kirjoitti:

        Minä en usko, että kyseessä on mikään paikkakunta- tai aluekohtainen juttu. Ei moista kengittelytapaa opittu ainakaan meillä Hämeessäkään. Enemmänkin luulen, että kyse on yhteiskuntaluokista eli osittain tänne kirjoittavat voivat olla oikeasti hiukan paremmista piireistä, joissa semmoista cocktailkutsumeininkiä on harrastettu, kun me muut vielä grillasimme makkaraa mökkisaunan terassilla... Ja osa voi olla sitten uustapatietoista porukkaa, joka on saanut pari nokiamarkkaa tai muuten päässyt elämässä hiukan kiipimään, ja sellaisethan ovat tunnetusti tiukkapipoisimpia pitämään "tavoista" kiinni. ;-)))

        Ottakaa mallia kenkien käyttöön,myös muualta.


      • jalassa.
        Englanti. kirjoitti:

        Ottakaa mallia kenkien käyttöön,myös muualta.

        on otettu


      • lady korko
        jalassa. kirjoitti:

        on otettu

        siis en ole aikonut riisua,tiedoksi vaan-


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      203
      4902
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      288
      3019
    3. 134
      1787
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      228
      1607
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1431
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1206
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1164
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1149
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1109
    10. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1107
    Aihe