Näin tänään eräällä parkkipaikalla Volvo 66 Gl.
En muista koskaan törmänneeni saati muista sellaista mallia laisinkaan...
Arvioisin sen olevan 60 luvun lopulta..ehkä 70 luvun alusta..
Muistutti malliltaan ja kooltaan ehkäpä eniten entis ajan mossea...o:)
Kuinkahan paljon tälläisiä Volvoja on Suomeen tuotu aikoinaan...?
Volvo 66 GL
4
609
Vastaukset
- vaari
volvo 66 = daf variaattori moottori kyllä varmaan myytiin joitain tuhansia
- Simo
Daf 66 muuttui Volvo 66:ksi vuonna 1976 ja niitä tehtiin vielä ainakin 78, mutta mahdollisesti myöhemminkin. Niissä oli Renaultin 1.1 tai 1.3 kone ja tuo mainittu variaattorivaihteisto.
- 740
Moro. Ainakin lähipiirin mukaan isäukko mukaan lukien on Volvo 66:lle annettu pahimmat mahdolliset moitteet...oliko nämä ihan resuja?
- Jönsson
740 kirjoitti:
Moro. Ainakin lähipiirin mukaan isäukko mukaan lukien on Volvo 66:lle annettu pahimmat mahdolliset moitteet...oliko nämä ihan resuja?
Ei kuuskuutonen sen huonompi pikkuauto ollut kuin muutkaan. Itseasiassa se oli hyvä ajaa ja variomaatti oli aikaansa edellä. Aluksi variomaatissa käytettiin kuitenkin liian pehmeitä pronssilaakereita (oli vielä ekoissa 343:ssakin), jotka eivät tahtoneet kestää.
Toinen, ainaista kitinää aiheuttanut asia olivat vetohihnat, joiden väitettiin olevan variomaatin heikoin (kumi)lenkki. Todellisuudessa hihnat kestivät 100 000 km, kunhan ne olivat oikeassa kireydessä. Itse ajelin 343:lla 130 000 km ennen henkseleiden vaihtoa, joten eivät nuo kovin suuri riesa olleet. Montako kertaa auton elinaikana...?
Hihnojen vaihto oli myös varsin edullista, joten siinä voi sanoa olleen paljon melua tyhjästä.
Tämän päivän autoissa vaihdetaan jakohihnaa 60 000 - 120 000 km:n välein ja sillä hinnalla vaihtaa 66:een vetohihnat monta kertaa.
Muiltakaan osin Daf ei sen heikompi tai vahvempi ollut kuin muutkaan sen ajan autot. Miksi olisi ollut. Daf tekee laadukkaita kuorma-autoja, miksi henkilöautot olisivat sen huonompia olleet?
Jos 100 km:n päässä Saksassa tai 200 km:n päässä Ranskassa tehdään hyviä autoja, miksi ne olisivat Hollannissa sen huonompia tehneet?
Ja jos Volvo on tehnyt hyviä autoja Ruotsissa, Belgiassa, Italiassa..., niin miksi Hollannissa olisi tehty sen huonompia.
Dafin mainetta rasittivat Suomessa tuntematon merkki ja vaihteiston erikoinen ratkaisu, jota ei osattu Suomessa oikein säätää, huoltaa eikä aina käyttääkään.
Syyttä-suotta tämä maine periytyi Volvo 343:een ja on seurannut aina S/V:40:iin saakka. Tyypillisesti pikku-Volvot nonseleerataan sanomalla, että eivät ne mitään oikeita Volvoja ole, vaan Renault-moottorisia Daffeja.
Mutta ei se mitään. Kun MB 190 tuli myyntiin 20 vuotta sitten, Mersu-miehet olivat sitä mieltä, että "tuo ei ole mikään oikea Mersu".
Myöskään Fordin alustalle rakennettu Jaguar X-type ei ole mikään oikea Jagge eikä Fiatin lohkolla varustettu, etuvetoinen 156 ole mikään "oikea Alfa". Tyly tosiasia vain on, että liiallinen oikeaoppisuuden vahtiminen olisi ainakin jälkimmäisessä tapauksessa johtanut koko legendaarisen merkin katoamiseen.
Elämä on kovaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 793214
- 492410
- 322137
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812122- 1371889
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311822- 311755
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101599Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51350Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61274