bichon frise vs. maltankoira

S.

Hei kaikki bichon frisen ja maltankoiran omistajat!

Tahtoisin kovasti koiran ja vaihtoehtoina olisivat nyt sitten bichon frise ja maltankoira perheenjäsenen allergian takia. Ymmärrän toki, että kummankaan rodun ei voi taata olevan allergiaa aiheuttamattomia juuri meidän perheen kohdalla. Siksi tahtoisimmekin tutustua lopulta valitsemamme rodun edustajiin. Se vain on hieman vaikeaa kun niitä ei ole kellään tuttavapiiriin kuuluvalla. Voiko kasvattajan luona käydä tutustumassa koiriin tai antavatko omistajat tehdä lähempää tuttavuutta koiriensa kanssa jos niitä käy katsomassa näyttelyssä?
Haluaisin kysyä koirien omistajilta hiukan kyseisten rotujen luonteista. Olen ymmärtänyt, että haukkumisen kanssa saa tehdä paljon töitä, että sen saa kitkettyä. Koira tulisi kerrostaloasuntoon, joten pelkään kovasti, että se alkaisi pitää haukkumiskonsertteja yksin jäädessään. Useimmiten koira ei joutuisi olemaan montakaan tuntia yksin, mutta sellaisiakin tilanteita varmasti tulisi, jolloin sen pitäisi jonkin aika pärjätä yksikseenkin. Kärsiikö siis jompikumpi rotu yleisesti pahemmasta eroahdistuksesta, tai onko toinen rotu "neuroottisempi" kuin toinen, tai toinen toista rennompi luonteeltaan? Entä koirien turkit? En halua näyttelykoiraa, joten opettelisin tekemään lyhyen kotitrimmauksen itse. Vaatiiko esim. bichon frisen turkki silti paljon enemmän huomiota ja aikaa?

Kiitos vastauksista! :)

9

5521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvänen aika

      Mikään koira ei sovi allergiseen perheeseen. Älkää hyvät ihmiset edes uskoko, jos joku niin väittää. Se on kauhea asia, kun allergikko saa siitä hyvästä astman ja koirasta on pakko luopua, se on todella julmaa. Koiran hilse se on, mille allergisia olemme ja joka koiralla sitä on - jos ei olisi, se ei voisi olla elollinen olio. Itselleni on tullut allergia koiran myötä ja nyt olen jo henkisesti valmistautunut koiran pois antamiseen, se on aivan kauheaa!!! Kun vaan löytäisin sille hyvän kodin - mistä?

      • S.

        kovin yksilöllistä tuo tuntuu olevan kenellä allergiat pahenevat, kenellä paranevat koiran hankinnan myötä. valitettavasti sitä ei tosiaan voi tietää etukäteen miten käy. tahtoisimme kuitenkin tutustua kyseisten rotujen edustajiin ollaksemme viisaampia, mutta en tosiaan tiedä miten se onnistuisi kun niitä ei kuulu tuttavapiiriin. vinkkejä!?


      • Hyvänen aika
        S. kirjoitti:

        kovin yksilöllistä tuo tuntuu olevan kenellä allergiat pahenevat, kenellä paranevat koiran hankinnan myötä. valitettavasti sitä ei tosiaan voi tietää etukäteen miten käy. tahtoisimme kuitenkin tutustua kyseisten rotujen edustajiin ollaksemme viisaampia, mutta en tosiaan tiedä miten se onnistuisi kun niitä ei kuulu tuttavapiiriin. vinkkejä!?

        Ei allergia enää parane, vaan pahenee - valitettavasti. Kun lapsi syntyy, tällöin pidetään siedätystä hyvänä asiana, että eläimen hilseeseen aletaan siedättämään elämän alusta lähtien. Tämä toimii - mutta kun allergian olet s aanut, sen kanssa elät loppuelämän ja jos altistut jatkuvasti kyseiselle allergeenille, oireet pahenee ja pahimmassa tapauksessa tulee astma ja astma voi olla jopa kuolemaan johtava sairaus. Suosittelen katselemaan ja ihastelemaan koiria hieman kauempaa.


      • Thinking
        Hyvänen aika kirjoitti:

        Ei allergia enää parane, vaan pahenee - valitettavasti. Kun lapsi syntyy, tällöin pidetään siedätystä hyvänä asiana, että eläimen hilseeseen aletaan siedättämään elämän alusta lähtien. Tämä toimii - mutta kun allergian olet s aanut, sen kanssa elät loppuelämän ja jos altistut jatkuvasti kyseiselle allergeenille, oireet pahenee ja pahimmassa tapauksessa tulee astma ja astma voi olla jopa kuolemaan johtava sairaus. Suosittelen katselemaan ja ihastelemaan koiria hieman kauempaa.

        Näissä allergia-asioissa on ihmiset jakautuneet kahteen leiriin; jyrkät vastustajat ja puolestapuhujat..
        Ymmärrän täysin molemmat puolet.
        Itselläni on allergia ja haluaisimme koiran. Nuorempana minulla oli kotona koira ja mieheni kotona hoidin koiraa myös aikuisena, ilman mitään oireita. Nyt kun väliin on jäänyt muutama koiraton vuosi, olen ilmeisesti herkistynyt...

        Olen aikuinen, mielestäni ihan tervejärkinen :) ja mietin kaikki asiat aina monelta kantilta, enkä tee hätiköityjä päätöksiä. Silti allergiasta huolimatta en haluaisi vielä luopua elämäni suurimmasta haaveesta.
        Maltankoiraa ja Villakoiraa olemme tutkineet ja käyneet villakoiraperheissä nuuhkimassa koiria.. :)
        Minulla on 3 tuttavaperhettä, joissa on villakoira ja koirille allergisia tai astmaatikkoja. He eivät ole saaneet koiristaan mitään oireita, vaikka eräskin heistä reagoi todella voimakkaasti muihin rotuihin (esim. noutajiin ja paimenkoiriin).
        Olemme myös sopineet, että koirat ovat tervetulleita meille hoitoon pidemmäksikin aikaa. Siten saamme testattua allergiaani kotioloissa.
        Koiran hankintaa on meillä mietitty jo niin kauan, että sen ei tarvitse tapahtua viikon, kuukauden tai vuodenkaan sisällä, vaan etenemme rauhassa.

        Kiusallista asiasta tekee juuri se, että me kaikki reagoimme eri tavoin. Jotkut sietävät jotain rotua, toiset toista ja jotkut eivät mitään.

        Toisaalta, monet "terveet" ottavat koiria hetken mielijohteesta ja heittävät sitten pois kun ei enää kiinnosta. Allergiset taas ovat miettineet hankintaansa sen verran pitkään, että osaavat arvostaa koiran tuomaa iloa koko sen eliniän (mikäli pystyvät), koska se ei ole heille itsestäänselvyys.
        Kumpi sitten pahempi/parempi..??


      • Älä!

        Älä yleistä!kaikki kyllä tietää jo,että se johtuu siitä hilseestä!


    • olen bichon frisen

      omistaja. En ole katunut hetkeäkään Bichon frisen valitsemista. Mekin päädyimme aluskarvattomaan koiraan läheistemme allergioiden vuoksi. Kenellekään vieraalle joilla on koira-allergia ei ole meidän koira mitään aiheuttanut, vaikka on ollut koiramme hoidossakin heillä (pisimmillään 5pv). Bichoni on pieni, siitä ei siis lähde paljon allergeenejä ja se pestään usein (n. kerran viikossa/kahdessa viikossa).

      Meidän koiralla oli haukkumisongelmaa ja eroahdistus. Ne saa molemmat pois koiralta kuin koiralta sitkeällä koulutuksella (joskus tarvitaan lääkitystäkin, mutta siitä kannattaa keskustella lääkärin kanssa). Neuvoksi voin sanoa, että kannattaa jo pienestä totuttaa yksinoloon (koira eri huoneeseen eikä mennä sinne ennen kuin ollut n. 10 min hiljaa ja sitten pikku hiljaa pitempiä aikoja. Siis älkää menkö vaikka kuinka kuulostaa surkealta! Muutamakin harjoitus saa jo aikaan ihmeitä). Meillä haukkumiseen käytettiin lopulta suihkupulloa (vettä) kun ei muuten lopettanut.. monet kauhistelevat sitä, mutta minusta joku sitruuna panta on vielä julmempi konsti! Kannattaa myös valita pentu, jonka emon et näe haukkuvan ovella kun tulette pentuja katsomaan. Näin vältyt siltä, että pentu on saanut huonoja vaikutteita emolta.

      Muuta bichonista.. No turkki on todellakin vaativa. Jos ette aio pitää turkkia ns. kotiturkkina eli parin sentin pituisena niin se vaatii päivittäisen harjauksen. Luonteeltaan bichoni on lapsirakas ja todella terhakka! Joskus meidän bichoni saa hepulikohtauksiakin, vaikka kuinka lenkittäisi ja lenkittäisi! Siinä riittää virtaa! Leikkiä se jaksaa todella paljon. Seurakoiran luonteen omaavalla bichonilla on myös kova hellyyden kaipuu ja viihtyy sylissä.

      Onnea koiran hankintaan!

      • vastaan silti

        Heips,

        Maltankoirasta en valitettavasti osaa sanoa mitään, mutta bichoni on tuttu. Itse olin nuorempana hyvinkin allerginen, mutta perheeseemme hankittiin kuitenkin bichoni. En saanut siitä minkäänlaisia allergisiaoireita. Mutta niinkuin sanottu, on tämä aivan yksilöllistä. Kannattaa aina koiraa hankkiessa allergiaperheeseen miettiä myös sitä, että allergia voi puhjeta ja koirasta täytyy luopua. Se on niin koiralle kuin perheellekin raskasta.

        Muutama sana omasta koirasta. Mulla on kohta 17v. täyttävä bichon uros, joka touhuaa ja toheltaa edelleen. Nyt ollut jalka lastassa 6 viikkoa, koska polvesta meni siteet, kun vähän liikaa innostui juoksemaan ja hyppimään. Ei ole poika kuitenkaan ihan niin vetreä enää. Leikata ei voi, koska nukuttaminen tuon ikäiselle koiralle on aika iso riski. Koiralle ei ole mitään lääkitystä ainoastaan lisäravinnetta, joka estää niveliä jäykistymästä, toisessa silmässä on kaihi, toinen toimii edelleen. Ruokavalio on erikoisruokaa, jota haen eläinlääkäriltä. Turkin pidän lyhyenä, koska ikää alkaa olla jo sen verran, että pesu ja pitkä kuivaus ottavat herralle jo aika koville.

        Luonne on on bichonille tyypillinen eli erittäin omanarvon tunteva ja myös itsepäinen. Liikunnasta pitää edelleen eli lenkit on pop. Lasten kanssa tulee toimeen mainiosti ja hellyydestä pitää. Unta pitää saada vähän enemmän kuin nuorempana, mutta jos joku kesken unien on lähdössä jonnekin niin kyllä on heti mukaan lähdössä. Kuulo on selektiivinen, hajuaisti erittäin hyvä.

        Itse olen onnellinen, että olen saanut kasvaa yhdessä meidän bichonin kanssa ja väistämättä, kun tuota ikää alkaa olla niin joutuu jo miettimään sitä kuolemaakin. Niin kauan kun hra itsepäisyys jaksaa touhuta tuohon tahtiin en kuitenkaan ole ollenkaan huolissani.

        Eli kaikille, jotka miettivät bichonin ja jokin muun rodun välillä voin ainakin omasta puolesta sanoa, että näinä vuosina kaikka se turkin trimmaus,hoitaminen ja kouluttaminen on ollut kaikein tämän arvoista. Nyt voin viettää aikaa "eläkkeellä" olevan hran kanssa, joka on tarjonnut iloa ja hauskuutta elämään. Jos joskus kun aika tästä jättää vielä harkitsen koiraa niin on rotu ainakin selvä.


    • llllllljje

      Koiria jotka ei anna allergiaa on esimerkiksi bichon frise havannankoira tai maltankoira he kaikki ovat sukua toisiinsa ja miksi ne ei anna allergiaa on koska niillä ei ole aluskarvaa ja se on myös koska esimerkiksi havannankoira on Cubasta ja siellä on lämmin joten aluskarvaa ei tarvita . ja se aluskarva antaa sen hilseen, ja meillä on yksi havannankoira ja sisko ei saa mitään allergiaa ja kun oltiin katsomassa pentuja hänellä oli vähän nenä tukossa koska siellä oli noin 15 koiraa mutta yhestä viiva 3 koirasta ei mitään haittaa ole ollut minun siskolleni . ja voi mennä katsomaan pentuja ja katsoa tuleeko allergiakohtaus. itse voin kokemuksen kautta sanoa että jos otat maltan tain bichonin tain havannan turkit on haastavia me ollaan jouduttu trimmaamaan koska oli niin paljon takkuja ja me kyllä harjattiin häntä noin 3 kertaaa viikossa.

    • helluvaa

      Ääni maltankoiralle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4759
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4333
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2821
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1689
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      95
      1641
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe