Koiran epilepsia kohtaus

herrk

Aloin ihan tännekkin kirjoittelemaan asiasta. Eli koiralle tulee epilepsia kohtauksia. Ennen kohtaus väli oli noin puoli vuotta. Nyt on kuitenkin tullut 2 viikon sisälle 2 kohtausta. Eläinlääkärillä on käytetty jonkinaikaa sitten, sanoi että ei kannate mitään tehdä kun kohtausväli on niin harva.

Kohtauksessa koira kaatuu kyljelleen, alkaa kouristelemaan, vaahtoa tulee suusta, laskee virtsat ja ulosteet alleen, koira käy myös aivan tiltissä, koska vähänaikaa kohtauksen jälkeen se on kuin ei olisi vuoteen nähnyt ja on muutenkin poissaolevan oloinen. Kun kohtaus loppuu, menee vähänaikaa että jalat alkavat kantamaan, ja kova jano on myös.

Tänä aamuna oli taas epämiellyttävä herätys kun koira sai kohtauksen, keittiön lattia ja kaapin ovet, matot ja koira itse ulosteessa kun jaloillaan potkii aivan holtittomasti maassa kouristellessaan.

Onko muilla samanmoisia ongelmia? Onko lääkitykset auttanut vai täytyykö viedä ystävä viimeiselle piikille :/

7

1415

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dalian2009

Suomi on koirien epilepsian tutkimuksen suhteen maailman huippua.
      Kokemusta omilta koirilta on, mutta kyseinen sairaus vaihtelee kaikilta osin mm. koiran iästä ja rodusta riippuen. Epilepsiaa esiintyy runsaasti mm. mäyräkoirilla, belgianpaimenkoirilla ja suomenpystykorvilla.

Epileptikkokoira perheessä on raskas taakka. Huoli rakkaasta on se, mikä minulle oli vaikeinta. Yhtään koiraani en ole sairauden vuoksi joutunut lopettamaan mutta eräs rotutoveri sai kohtauksen jota ei saatu loppumaan muuten kuin eutanasialla. Minulla lähinnä elämää vaikeutti jatkuva valmiustilassaolo.

Syitä kohtauskynnyksen alenemiseen on useita. Myös jotkin sairaudet aiheuttavat kohtauksia; eläinlääkärit kovin helposti nykyään diagnosoivat koiralle idiopaattisen epin kun muuta vikaa eivät löydä.

Kannattaa tutustua perusoireisiin esim Mäykkyliiton sivuilta
      http://www.mayrakoiraliitto.fi/epilepsia.php
      tai googlettaa koira epilepsia

Jos haluat jotain muuta hoitoa yrittää kuin lääkintää niin muonan vaihto esim. barf: iin on auttanut jotain yksilöitä.

• huippumaa

Lisätietoja voisi tuostakin olla:

www.homeasunto.suntuubi.com

• on monenmoista

ja lääkitys pitää yleensä oireet poissa ja koira voi jatkaa normaalia elämäänsä :) barbivet lääke.

oma koira sairastanut kuusivuotiaasta ja nyt 14v. eli voi pärjätä hyvinkin kun lääke saadaan kohdalleen ja sinun koirasi tapauksessa lääkintä on aloitettava heti..kohtaukset tiheitä!!
      Liian aikaisin ei kannata tosiaan aloittaa itse aloitin lääkkeen koiralleni sen ollessa lähes 10v. aluksi kohtaukset harvassa kuten sinullakin ja sitten tiheni..eli el. lääkäriin :)

• että normaali..

elämää vain lääkityksen kera..oma rotuni hyvin kiihkeä ja aluksi varoin rasittamasta otustani liikaa mutta totesin sitten että normaalia elämää on paras normaaleine lenkkeineen tosin vähennän hiukan aina sen mukaan miten koira itse jaksaa varsinkin nyt kun on tullut vanhaksi..epilepsia saattaa energiatasollaan aaltoilla hiukan aina lääkityksestä huolimatta...mutta se on normaalia kuitenkin. Ja koira ei kärsi epilepsiasta kovinkaan paljon kuten ei ihmisetkään ..oma isänikin sairasti myös..joten tuttua sitäkin kautta.

Liruja voi tulla alkuvaiheessa mutta kun lääkitys normalisoituu ja pääsee oikealle hoitotasolle(verikokeesta näkee ja mieluummin pienehkö määrä lääkettä kuin yliannostusta) niin kaikki ok.

• herrk

Kiitos vastauksista. Eläinlääkärit ovat viellä sitä mieltä että lääkitystä ei kannate aloittaa sivuvaikutuksien vuoksi, että kohtaustiheys on harva.

Täytynee seurata tilannetta. Nyt on seitsemäs päivä menossa viime kohtauksesta, ruksitaan päiviä kalenterista.

• ....

minulla on noin 2 v koira joka on sairastanut epilepsiaa suurimman osan elämästään (epilepsia kohtauksen alkoivat koiran ollessa noin 4kk ). Eläinlääkärissä on tullu ravattuu enenmmän kuin tarpeeksi eikä kohtauksia ole vieläkään saatu kuriin. Koira saa kerran kuussa kohtauksia mutta silloin ne tulee noin 5-10 kohtauksen ryppäissä ja yleensä yhen vuorokauden aikana. Lääkitystä koira saa 2 kertaa vuorokaudessa tasan samaan aikaan muuten tulee heti kohtauksia ja myös silloin kun koira saa kohtauksia pitää antaa samat lääkkeet plus rauhoittavaa (diapamin tyylistä ) lääkettä supon muodossa jotta koira rauhottuisi. Ja jos kohtauksia tulee päivässä se 5-10 ja joka kerta joutuu antaa rauhottavaa niin se ei ole moneen päivään oma itsensä. Rankkaa mutta silti koira on niin rakas joten olen valmis maksamaan kaikki mahdolliset kulut. Kuitenki koira elää aivan normaalia elämää kohtauksien välissä eikä siitä koskaan huomaisi miten vakava sairaus sillä on. Eläinlääkäri kielsi muiden koirien/eläimien kanssa olemisen sillä heti kun joutuu samaan tilaan muiden eläimien kanssa niin samana päivänä jo kouristellaan. Tapaus kohtasia tietty kaikki nämä mutta tälläinen tapaus meillä päin :/

• rauhoittavan

antaminen järkevää? Omalleni ei sopinut laisinkaan en toki käyttänyt sitä epilepsiaan hoitoon vaan paukkuarkuuden..oireili pahasti seuraavina päivinä.

oma porukkani (koirani hoidossa tuolloin)vältti kaikkea mikä rasittaa koiraa aluksi mutta energiaa vain kertyi ja kohtaukset paheni kun niitä sitten tuli..silloin päätin että elämäntaso on tärkeämpää..eli normaali elämää koiran ehdoilla ja kohtaukset tulkoon jos on tullakseen tilanne normalisoitui nopeasti ja kohtaukset lieveni..eli kunnon lenkit ja toisten tapaamisia.

itse päästäisin koirasi tapaamaan muita kaikesta huolimatta jolloin kiihtyminenkin ajan kanssa laimenee kun tapaa usein. Koirallasi on varhainen epilepsia ja ennustus huono mutta elämäntaso on minusta ratkaisevampaa. :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      895
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      74
      879
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe