Mitä on narsismi?

Tohtori Sikermä

Esimerkiksi kelpaa erittäin osuvasti tämä palstoille kirjoittava Magnus joka saa vissiin pikku orkkuja aina kun näkee nimimerkkinsä nettipalstalla. Kun ei parempaan pysty. Lusmu mikä lusmu.

18

303

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta kyllä

puhut asiaa, tuon yhden nimimerkin jatkuvasta kirjoittelusta, aiheena ex ja eri viranhaltijat ja haukkuu mielestäni törkeästi henkilöitä, jotka voidaan vielä tunnistaa. Eipä muuta, kuin ilmoitteleman asiattomista viesteistä, tai tipauttelemaan jutut, vastaamatta niihin.

• Joka juttu häneltä

on asiatonta parjaamista työssään olevia ihmisiä kohtaan. Oikeastaan jo siinä määrin että ihmettelen miksi ei tuota bannata.

• Joka juttu häneltä kirjoitti:

on asiatonta parjaamista työssään olevia ihmisiä kohtaan. Oikeastaan jo siinä määrin että ihmettelen miksi ei tuota bannata.

Työssään virheitä tekevien toimiin ei saisi puuttua..? Hmm.. Entäpä sitten jos tämä työssään virheitä tekevä on esim. lentokapteeni ja sinä satut olemaan siinä samassa koneessa,heh..

• ei sympatiaa sinulle
        MagnusVonLagerbom kirjoitti:

Työssään virheitä tekevien toimiin ei saisi puuttua..? Hmm.. Entäpä sitten jos tämä työssään virheitä tekevä on esim. lentokapteeni ja sinä satut olemaan siinä samassa koneessa,heh..

tarpeeksi kun jotain haukut, saat antipatiat niskaasi. Sinun viuhtomesi ja jatkuva samoista asioista aloituksen tekemisesi ei muuta asioita mihinkään suuntaan. Tyhmä esimerkki, tuo lentokapteeni-juttusi.heh

• Älykkyys??? Se on mm sitä, että huomaa viranhaltijoiden työssään tekemät lainrikkomukset, joita joutavuuksia näille palstoille kirjoittavat eivät huomaa.. Koskee myös exien oikeudessa antamia perättömiä lausumia, perättömiä lastensuojeluilmoituksia yms.

• toimisi aivan toisin

en pidä sinua älykkäänä, älykäs ihminen ei joutuisi tuollaiseen tilanteeseen, vaan osaisi pelata korttinsa toisin, heh. Tiedätkö, kuinka paljon poliisille tulee kaltaistesi "älykkäiden" ihmisten turhia ilmoituksia esim täysikuun aikaan??Tuollainen perheasioitten huutelu ja ex.n julkinen haukku ei myöskään ole merkki mistään älyllisestä toiminnasta,heh.

• itserakkautta

Psykiatrisesta näkökulmasta narsismi on sairaalloinen itserakkaus, minäkeskeisyys, itseriittoisuus. (Lähde: sivistyssanakirja)

Narsismina pidetään myös oman edun tavoittelua. Mm. äitini on narsisti, kun hän haluaa kaikki irtaimistoni itselleen saadakseen minulle kuuluvat rahat mahdollisen huutokaupan yhteydessä, vaikka olen itse ostanut irtaimistoni.

• von Lagerbom

Narsismiseen luonnehäiriöön kuuluu myös olennaisena osana empatian puute.. En ole kenenkään kuullut edes väittävän etten tuntisi empatiaa lähimmäisiäni kohtaan.. Empatia on kuitenkin joskus, joissakin asioissa työnnettävä taka-alalle ettei itse tuhoutuisi ahneitten lähimmäisten omanvoitonpyytöisissä toimenpiteissä, kuten esimerkiksi nyt tässä "taistelussa" oikeuksieni puolesta koskien vaikkapa tilan myyntiä johon tilaan olin sijoittanut varojani ja johon minulla on elinikäinen asumisoikeus kauppakirjaan merkittynä. Empatiaa en voi myöskään tuntea Köyliön sosiaalitoimen viranhaltijoita kohtaan jotka paitsi ovat edesauttaneet asumisoikeuteni menettämistä, myös laatineet jo neljän vuoden ajan totuudenvastaisia lausuntoja, joita minulla kaiketi on oikeus vaatia oikaisemaan. Harvapa todellisuudessa tietää millainen kyseinen narsismi oikeastaan on, eivätkä viitsi ottaa edes oirekuvauksesta selvää, taikka eivät ymmärrä lukemaansa..

• ei jaksa
        von Lagerbom kirjoitti:

Narsismiseen luonnehäiriöön kuuluu myös olennaisena osana empatian puute.. En ole kenenkään kuullut edes väittävän etten tuntisi empatiaa lähimmäisiäni kohtaan.. Empatia on kuitenkin joskus, joissakin asioissa työnnettävä taka-alalle ettei itse tuhoutuisi ahneitten lähimmäisten omanvoitonpyytöisissä toimenpiteissä, kuten esimerkiksi nyt tässä "taistelussa" oikeuksieni puolesta koskien vaikkapa tilan myyntiä johon tilaan olin sijoittanut varojani ja johon minulla on elinikäinen asumisoikeus kauppakirjaan merkittynä. Empatiaa en voi myöskään tuntea Köyliön sosiaalitoimen viranhaltijoita kohtaan jotka paitsi ovat edesauttaneet asumisoikeuteni menettämistä, myös laatineet jo neljän vuoden ajan totuudenvastaisia lausuntoja, joita minulla kaiketi on oikeus vaatia oikaisemaan. Harvapa todellisuudessa tietää millainen kyseinen narsismi oikeastaan on, eivätkä viitsi ottaa edes oirekuvauksesta selvää, taikka eivät ymmärrä lukemaansa..

ja on moukkamaista tulla tänne huutelemaan niitä, etenkin, kun jätät kertomuksestasi olennaiset, eli sinun virheelliset toimesi systemaattisesti kertomatta.

• von Lagerbom
        ei jaksa kirjoitti:

ja on moukkamaista tulla tänne huutelemaan niitä, etenkin, kun jätät kertomuksestasi olennaiset, eli sinun virheelliset toimesi systemaattisesti kertomatta.

Minun virheellisiä toimintojani sitten mielestäsi ovat?

• sinähän täällä
        von Lagerbom kirjoitti:

Minun virheellisiä toimintojani sitten mielestäsi ovat?

julkistat kaikkien muidenkin kanssasi tekemisissä olevien henk.kohtaisia asioita, jos sinussa on miestä, niin kerrot omasikin...

• von Lagerbom
        sinähän täällä kirjoitti:

julkistat kaikkien muidenkin kanssasi tekemisissä olevien henk.kohtaisia asioita, jos sinussa on miestä, niin kerrot omasikin...

Olen täällä tuonut viime aikoina tietoisuuteen lähinnä rikosasioita. Rikoksia, joiden kohteeksi olen joutunut..

• näin aluksi
        von Lagerbom kirjoitti:

Olen täällä tuonut viime aikoina tietoisuuteen lähinnä rikosasioita. Rikoksia, joiden kohteeksi olen joutunut..

työhistoriasi, saamasi tuomiot(?), saamasi diagnoosi(lääkäriltä),alkoholi tms. käyttösi..

• von Lagerbom
        näin aluksi kirjoitti:

työhistoriasi, saamasi tuomiot(?), saamasi diagnoosi(lääkäriltä),alkoholi tms. käyttösi..

Mutta selän nikamasiirtymä se on suomeksi diagnosoituna, johon liittyy myös nikaman kuluminen kliilamaiseksi. Nikamasiirtymä oli -90 luvulla todettuna 1,3 cm.. Muita työkykyyni vaikuttavia sairauksia ei ole todettu vaikka olen paljonkin ollut tutkittavana, ja tekemisissä lääkäreiden / muun henkilökunnan kanssa, hehhee..

• kerrohan nyt kaikki
        von Lagerbom kirjoitti:

Mutta selän nikamasiirtymä se on suomeksi diagnosoituna, johon liittyy myös nikaman kuluminen kliilamaiseksi. Nikamasiirtymä oli -90 luvulla todettuna 1,3 cm.. Muita työkykyyni vaikuttavia sairauksia ei ole todettu vaikka olen paljonkin ollut tutkittavana, ja tekemisissä lääkäreiden / muun henkilökunnan kanssa, hehhee..

kun sitä muistakin teet,heh.

• von laatija
        kerrohan nyt kaikki kirjoitti:

kun sitä muistakin teet,heh.

hu-huu, tules nyt kertomaan kaikki..heh-heh

• kuin muista
        von laatija kirjoitti:

hu-huu, tules nyt kertomaan kaikki..heh-heh

kun ei voi.

• von Lagerbom

Kun niin utelias olet tietämään..

Terveen narsismin ilmeneminen
      Mitä muuta voidaan sanoa terveen narsismin olemuksesta? Se on kohtuullisen häiriötöntä kaikinpuolista hyvinvointia, jolle on ominaista eheyden tunne ja kyky nauttia omasta ja muiden olemassaolosta. Omalla elämällä on tarkoitus ja mielekkäitä päämääriä. Niitä kohti pyrkiminen on tyydyttävää, tulevaisuus ei näyttäydy toivottomana. Tuntuu, ettei mitään oleellista puutu. Omasta ruumiillisuudesta kumpuava moninainen ja voimakaskaan haluaminen ei uhkaa narsistista tasapainoa ja mielenrauhaa. Tunteita ja innostumista ei tarvitse pelätä. Myös elämän pienistä ja yksinkertaisista asioista löytyy aiheita hyvinvointiin. Jotain tällaista lienee tarkoittanut Zen-mestari, joka vastasi oppilaalleen tämän tiedustellessa millaista hyvä elämä on: "Minä syön, kun minulla on nälkä, juon, kun janottaa ja menen nukkumaan, kun väsyttää."

Riittävän monipuolisen peilauksen ja hyvän hoitavan ympäristön tuella syntynyt elävä ja monipuolinen minuus tai narsismi on ihmisen tärkein varustus. Sen turvin hän uskoo riittävästi kykyynsä luoda tyydyttäviä ja elämää rikastuttavia vuorovaikutussuhteita. Hän luottaa riittävästi siihen, että voi löytää sen vastavuoroisen Toisen. Hänellä on myös uskoa siihen, että hän kykenee käsittelemään, hallitsemaan ja jalostamaan vietinomaiset pyrkimyksensä niin, että niistä on hänelle iloa. Tämä merkitsee myös rikasta tunne-elämää, kykyä kokea voimakkaita tunteita ja innostua.

Terve narsismi näkyy ihmisessä monenlaisina myönteisinä ominaisuuksina. Sellaisia ovat esim. hyvä itsetunto tai omanarvontunto sekä itsetuntemus ja itseluottamus. Arkipuheessa me käytämme näitä käsitteitä paljon yleisemmin kuin esim. narsismikäsitteen alakäsiteitä terve tai hyvä narsismi.

Itsensä tunteminen, itsetuntemus on tärkeä terveen narsismin osatekijä. Se tarkoittaa, että ihmisellä on käsitys omasta erillisestä itsestään, mutta myös käsitys toisista ainutkertaisina ihmisinä. Raja itsen ja toisten välillä on selvä. Omasta minuudesta on riittävän realistinen käsitys. Siinä ei ole epärealistisia suuruuskuvitelmia, mutta ei myöskään alemmuudentuntoja. Omasta osaamisesta ja omien kykyjen käyttämisestä koetaan oikeutettua mielihyvää. Omat puutteet ja heikkoudet myönnetään, niihin suhtaudutaan hyväksyvästi ilman suurta häpeän tunnetta, eikä niitä ole tarpeen yrittää kompensoida ylikorostuneella pätemisellä.

Selkeä seksuaalinen identiteetti sekä oman seksuaalisuuden hyväksyminen ja haltuunotto kertovat osaltaan terveestä narsismista. Tällainen ihminen on saanut lapsuutensa tärkeiltä aikuisilta riittävää arvostusta ja myönteistä peilausta omalle kasvavalle naisellisuudelleen tai miehisyydelleen. Kun lisäksi oma seksuaalis-eroottinen haluaminen on hyväksytty ja otettu riittävässä määrin haltuun muilta osin vahvan narsismin ja etenkin nuoruusiässä ikätovereilta saatavan peilauksen ja tuen turvin, koetaan seksuaalisuus elämää rikastavana asiana, eikä siihen liity ylenmääräistä pelkoa, häpeää tai syyllisyyttä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      32
      6737
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      4182
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      184
      3410
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      17
      3356
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2417
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      30
      2415
    7. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      25
      1952
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162