Minulla todettiin vaikea astma muutama kuukausi sitten ja olen käyttänyt hoitavaa päivittäin lääkärin ohjeen mukaan. Tästä huolimatta joudun käyttämään avaavaa lähes päivittäin! Saan siis olla onnellinen,jos pystyn edes yhden päivän olemaan ilman :(
Eli kysynkin.. Kuinka usein te käytätte avaavaa? Tarkoitushan olisi,että sitä käytettäisiin todella harvoin.
Kuinka usein käytätte avaavaa?
17
6363
Vastaukset
- Tuore astmaatikko
Itse käytän avaavaa myös lähes päivittäin, minun on nimittäin otettava avaavaa aina ennen hikiliikuntaa, joskus myös uudelleen liikunnan aikana/jälkeen.
Millaisissa tilanteissa sinulle tulee kohtauksia? Oletko puhunut lääkärin kanssa hoitavan lääkkeen lisäämisestä/vaihtamisesta? Onko sinulla hoitavan yhdeydessä pitkäkestoinen avaava?- NORMAALIA
Katsokaa nyt astmanhoito-ohjeista miten yleensä avaavaa käytetään. HARVOIN, HARVOIN jos kaikki on kunnossa ja hoitava lääke auttaa myös!
Jos ei auta, ONKO SAIRAUS edes hoidossakaan!
LÄÄKÄRIIN LÄÄKÄRIIN - Buventol...
Tarvitsen avaavaa eritoteen öisin juuri ennen nukkumaan menoa. Minulle on myös kerrottu,että astmalle on tyypillistä vaivata öisin. Kun menen makuulle niin tuntuu,että henki ei kulje kunnolla. Enkä saa myöskään unta ennen kuin lääke alkaa vaikuttamaan ja henki alkaa taas kulkea.
Olen tilanteeseen muuten tyytyväinen,(koska avaava helpottaa oloa nopeasti)mutta olen lähinnä huolestunut siitä,että onko tämä normaalia.
Lääkärini kanssa on sovittu,että tarpeen vaatiessa käytän muutaman viikon ajan hoitavaa korkealla annoksella( 2 aamulla ja 2 illalla) ja muuten normaalisti( 1 aamulla ja 1 illalla).
- Lohikäärme52
Hei vaan! Eihän sulla oo mitään hätää. Minä olen käyttänyt astmalääkkeitä n.4v. Viime talvi meni hienosti, en juurikaan ole käyttänyt avaavaa lääkettä, kun olen ollut koko talven sairauslomalla jalan takia. Mutta edellinen talvi oli hirveä. Jouduin käyttämään 2-4 kertaa vuodokaudessa, ja aamuin sekä illojun. Monta kertaa piti ottaa myös kortisonikuuri. Nythän tämä sairaus kuuluu ns. itsehoidon piiriin. Aikansa menee, kun oppii kaikki niksit. Mulla on Ventoline käytössä, Seretide hoitava lääke, plus Nasonex nenää joka päivä. lisäksi syön astmanhoitoon Singulairia (allergialääke, mutta se tukee muita lääkkeitä). Eikun avaamisiin! Kyllä se siitä, toivon!
- linjoilla
olen lääkkeissä sinun kanssasi, siis täsmälleen - ai eipäs kun et mainitse Seretiden vahvuutta - samat lääkkeet. Avaavaa otan tarvittaessa. Nyt on menossa keuhkoputkentulehduksen jälkimainingit, avaavaa on käytettävä. Minulla on Seretide 50/250 hyvässä tilassa ja 50/500 pahenemisvaiheessa käytettäväksi tai esim. Prednisolon- tablettikuurin jatkona pari-kolme viikkoa.
Samalla kommentoin "ei toi oo normaalia" - kirjoitusta. Niinhän minäkin kuulin ja luulin, että nykyhoidolla saadaan astma tasapainoon säännöllisellä lääkityksellä. Olisipa kätevää, jos se toteutuisi kaikkien kohdalla. Olin -89 diagnoosin jälkeen keuhkosairauksien erikoislääkärin potilaana - hän oli opetuslääkäri. Hän joutui toteamaan ihan kirjallisesti, että vaikeahoitoinen astma. Hänen lopetetuaan vastaanoton siirryin lääkärille, joka toimi sairaalan keuhkopolilla, vaihtoi lääkkeet ja kymmenisen vuotta meni tasaisesti ja hienosti. Pari epäonnistunutta uutta lääkäriä, joista toinen sanoi, että tämä voidaan hoitaa ihan hyvin terveyskeskuksessa. No siellä sitä on ns. "hoidettu", pyydetty konsultointeja keuhkopolilta kirjallisesti, kunnes lähete ja toinen kerta sinne perjantaina. Viimeksi ehdittiin vain haastatella.
Astman hoidossa on perussäännöt, mutta jos potilaan on katsottu tarvitsevan hoitavien lääkkeiden lisäksi avaavaa, se lukee tai pitäisi lukea reseptissä ja kuinka monta suihketta on arvioitu käytettävän maksimissaan. Jos reseptissä mainittu määrä ylittyy jatkuvasti, siitä pitää kertoa lääkärille seuraavalla kerralla. Hän saattaa justeerata esim. hoitavan lääkkeen vahvuutta tms.
Tarpeen vaatiessa voi käyttää enemmänkin, mutta niistä kannattaa pitää lukua ja mittailla joskus PEF-arvoja akuutissa tapauksessa. Avaavan käyttö ennen liikuntaa tai muuta ponnistusta on normaalia, jos sitä tietää tarvitsevansa. - Tuore astmaatikko
linjoilla kirjoitti:
olen lääkkeissä sinun kanssasi, siis täsmälleen - ai eipäs kun et mainitse Seretiden vahvuutta - samat lääkkeet. Avaavaa otan tarvittaessa. Nyt on menossa keuhkoputkentulehduksen jälkimainingit, avaavaa on käytettävä. Minulla on Seretide 50/250 hyvässä tilassa ja 50/500 pahenemisvaiheessa käytettäväksi tai esim. Prednisolon- tablettikuurin jatkona pari-kolme viikkoa.
Samalla kommentoin "ei toi oo normaalia" - kirjoitusta. Niinhän minäkin kuulin ja luulin, että nykyhoidolla saadaan astma tasapainoon säännöllisellä lääkityksellä. Olisipa kätevää, jos se toteutuisi kaikkien kohdalla. Olin -89 diagnoosin jälkeen keuhkosairauksien erikoislääkärin potilaana - hän oli opetuslääkäri. Hän joutui toteamaan ihan kirjallisesti, että vaikeahoitoinen astma. Hänen lopetetuaan vastaanoton siirryin lääkärille, joka toimi sairaalan keuhkopolilla, vaihtoi lääkkeet ja kymmenisen vuotta meni tasaisesti ja hienosti. Pari epäonnistunutta uutta lääkäriä, joista toinen sanoi, että tämä voidaan hoitaa ihan hyvin terveyskeskuksessa. No siellä sitä on ns. "hoidettu", pyydetty konsultointeja keuhkopolilta kirjallisesti, kunnes lähete ja toinen kerta sinne perjantaina. Viimeksi ehdittiin vain haastatella.
Astman hoidossa on perussäännöt, mutta jos potilaan on katsottu tarvitsevan hoitavien lääkkeiden lisäksi avaavaa, se lukee tai pitäisi lukea reseptissä ja kuinka monta suihketta on arvioitu käytettävän maksimissaan. Jos reseptissä mainittu määrä ylittyy jatkuvasti, siitä pitää kertoa lääkärille seuraavalla kerralla. Hän saattaa justeerata esim. hoitavan lääkkeen vahvuutta tms.
Tarpeen vaatiessa voi käyttää enemmänkin, mutta niistä kannattaa pitää lukua ja mittailla joskus PEF-arvoja akuutissa tapauksessa. Avaavan käyttö ennen liikuntaa tai muuta ponnistusta on normaalia, jos sitä tietää tarvitsevansa."Avaavan käyttö ennen liikuntaa tai muuta ponnistusta on normaalia, jos sitä tietää tarvitsevansa."
Näin on. Itse en pystyisi harrastamaan mitään liikuntaa lainkaan, jos en ottaisi avaavaa ennen lenkkiä. Mielummin lääke ennen liikkumista ja sujunut hölkkälenkki kuin takkuavaa treeniä, järkyttävä limannousu ja lopulta avaava siinä vaiheessa kun ei enää meinaa edes auttaa!
Kyllä astmaatikollakin on oikeus liikkumiseen, vaikka siihen lääkkeitä tarvittaisiinkin! Ja hyvä kunto ja kohtuullinen hapenottokyky pitkällä aikavälillä auttaa astmaatikon arkea kummasti. - Lohikäärme52
linjoilla kirjoitti:
Tarpeen vaatiessa voi käyttää enemmänkin, mutta niistä kannattaa pitää lukua ja mittailla joskus PEF-arvoja akuutissa tapauksessa. Avaavan käyttö ennen liikuntaa tai muuta ponnistusta on normaalia, jos sitä tietää tarvitsevansa.Meillä taitaa olla lähes samanlainen sairasskertomus. Samat vahvuudet on. Minäkin luulin ensimmäisenä vuotena, että eihän tästä tuu hittookaan, kun sanotaan kumminkin, että astman saa nyky lääkkeillä oireettomaks. Minäkin olin ainakin kaksi vai kolme vuotta keskussairaalan keuhkopolin asiakkaana, sitten siirrettiin terv.kesk.lääkärille, siis arvauskukseen. Kontorllit kerran vuodessa. Eipä mulle oo vielä valjennut, mitä ne siellä kontrolloi. Alkuun mulla oli avaavana, no mika se sininen turbuhaaleri onkaan? Se rupes tärisyttämään kamalasti. Nykynen on hyvä, mutta jos tulee tämä pahenemisvaihe, ja täytyy ottaa useami annos, ni kyllä vaikuttaa niin, että sydämen tiheälyöntisyys tulee. Sit vielä yks juttu. Kun tuli verenpainetauti, senkin lääkityksessä on ongelmansa, että löytyy oikea. Ensimmäinenkin lääke oli muuten hyvä, mutta se oli beetasalpaaaja, ja rupes heti keuhkoihin vaikuttamaan. Että sellasia mietteitä...Minun tilanne oli tosi vaikea silloin alussa, l. maksimilääkitys. Kyllä se siitä sitten. Sen vielä haluan sanoa, että tätä astmaakin on niin monenlaista. Jotkut ei voi käsittää (näköjään) miten hankalaakin voi olla. Niita astmadiagnooseja annetaan kyllä paljon lievemmillä oireillakin.
- Buventol...
Lohikäärme52 kirjoitti:
Meillä taitaa olla lähes samanlainen sairasskertomus. Samat vahvuudet on. Minäkin luulin ensimmäisenä vuotena, että eihän tästä tuu hittookaan, kun sanotaan kumminkin, että astman saa nyky lääkkeillä oireettomaks. Minäkin olin ainakin kaksi vai kolme vuotta keskussairaalan keuhkopolin asiakkaana, sitten siirrettiin terv.kesk.lääkärille, siis arvauskukseen. Kontorllit kerran vuodessa. Eipä mulle oo vielä valjennut, mitä ne siellä kontrolloi. Alkuun mulla oli avaavana, no mika se sininen turbuhaaleri onkaan? Se rupes tärisyttämään kamalasti. Nykynen on hyvä, mutta jos tulee tämä pahenemisvaihe, ja täytyy ottaa useami annos, ni kyllä vaikuttaa niin, että sydämen tiheälyöntisyys tulee. Sit vielä yks juttu. Kun tuli verenpainetauti, senkin lääkityksessä on ongelmansa, että löytyy oikea. Ensimmäinenkin lääke oli muuten hyvä, mutta se oli beetasalpaaaja, ja rupes heti keuhkoihin vaikuttamaan. Että sellasia mietteitä...Minun tilanne oli tosi vaikea silloin alussa, l. maksimilääkitys. Kyllä se siitä sitten. Sen vielä haluan sanoa, että tätä astmaakin on niin monenlaista. Jotkut ei voi käsittää (näköjään) miten hankalaakin voi olla. Niita astmadiagnooseja annetaan kyllä paljon lievemmillä oireillakin.
Voisin perjaatteessa haluta kokeilla jotakin lääkettä jossa olisi avaava sekä hoitava samassa,mutta kun pulmicort ja buventol ovat olleet hyvin toimivia,eivätkä aiheuta tärinää kuten Bricanyl... Siitä tuli aivan helvetillinen tärinä! Sitä ei hullukaan jaksa jos polvetkin tutisee lähes neljä tuntia lääkkeen ottamisesta! Buventol aiheuttaa vain lievää tutinaa joskus,ei melkein koskaan.
- dfgd
Tuore astmaatikko kirjoitti:
"Avaavan käyttö ennen liikuntaa tai muuta ponnistusta on normaalia, jos sitä tietää tarvitsevansa."
Näin on. Itse en pystyisi harrastamaan mitään liikuntaa lainkaan, jos en ottaisi avaavaa ennen lenkkiä. Mielummin lääke ennen liikkumista ja sujunut hölkkälenkki kuin takkuavaa treeniä, järkyttävä limannousu ja lopulta avaava siinä vaiheessa kun ei enää meinaa edes auttaa!
Kyllä astmaatikollakin on oikeus liikkumiseen, vaikka siihen lääkkeitä tarvittaisiinkin! Ja hyvä kunto ja kohtuullinen hapenottokyky pitkällä aikavälillä auttaa astmaatikon arkea kummasti.Astman hoidon tavoitteena on oireettomuus. Tarkemmin sanottuna oireettomuus hoitavan eli kortisonilääkkeen avulla. Mikäli säännöllisesti tai edes toisinaan joutuu käyttämään avaavaa lääkettä esim. ennen liikuntaa, on keuhkojen kunnossa parantamisen varaa. Ihanne olisi, ettei avaavaan lääkkeeseen tarvitsisi koskea lainkaan. Toki astmoissa on eroja. Pitkävaikutteinen avaava voi olla toisilla välttämätön lisä kortisonin kanssa säännöllisesti otettavaksi. Lääkärini muuten tänään sanoi, että pitkävaikutteisen avaavan vaikutus alkaa jo 1-3 minuutissa. Näin ollen lyhytkestoinen avaava on melko turha lääke, mikäli omaa jo pitkävaikutteisen avaavan.
- Astmanen
Itse tarvitsen avaavaa yllättäviin kohtauksiin noin kaksi kertaa viikossa, mutta liikun monta kertaa viikossa ja otan avaavaa aina ennen liikuntaa, joten kaikenkaikkiaan avaavaa menee melkein joka päivä
- Buventol...
On sitten vain normaali osa sairauttani :) Aijon kyllä soittaa lääkärille jossain vaiheessa,kun täytyy kuitenkin varata aika kontrolliin!
Kertokaa toki lisää omia kokemuksianne! - seretide
Buventol... kirjoitti:
On sitten vain normaali osa sairauttani :) Aijon kyllä soittaa lääkärille jossain vaiheessa,kun täytyy kuitenkin varata aika kontrolliin!
Kertokaa toki lisää omia kokemuksianne!Hei,
jos sinulla on lääkkeenä pulmicort (et tosin maininnut vahvuutta) ja sitä 1 1 tai 2 2 annosta ja buventol niin lääkitys on vielä lievä. jos jatkuvasti ahdistaa henkeä niin kannattaa varmaan kokeilla sillä 2 2 annostuksella pulmicortia muutama viikko. jos maksimiannostus pulmicortista (1600 mikrog/vrk) ei riitä niin on vahvempiakin lääkkeitä esim. flixotide. ja pitkävaikutteinen avaava joko eri purkista tai samasta voi helpottaa oloa, mutta luulisin, että hoitamalla tulehduksen pois pääset eroon hengenahdistuksestasi. kysy ihmeessä lääkäriltäsi, eihän hän voi tietää miten voit jos et ota yhteyttä.
avaavan ottaminen ennen liikuntaa on ihan tavallista, mutta lepoahdistus ei ainakaan lievässä astmassa. itse käytin aiemmin myös budesonidia ja sen rinnalla formoterolia, mutta eivät auttaneet. nyt seretide auttaa hyvin ja lepoahdistus on poissa! - Buventol...
seretide kirjoitti:
Hei,
jos sinulla on lääkkeenä pulmicort (et tosin maininnut vahvuutta) ja sitä 1 1 tai 2 2 annosta ja buventol niin lääkitys on vielä lievä. jos jatkuvasti ahdistaa henkeä niin kannattaa varmaan kokeilla sillä 2 2 annostuksella pulmicortia muutama viikko. jos maksimiannostus pulmicortista (1600 mikrog/vrk) ei riitä niin on vahvempiakin lääkkeitä esim. flixotide. ja pitkävaikutteinen avaava joko eri purkista tai samasta voi helpottaa oloa, mutta luulisin, että hoitamalla tulehduksen pois pääset eroon hengenahdistuksestasi. kysy ihmeessä lääkäriltäsi, eihän hän voi tietää miten voit jos et ota yhteyttä.
avaavan ottaminen ennen liikuntaa on ihan tavallista, mutta lepoahdistus ei ainakaan lievässä astmassa. itse käytin aiemmin myös budesonidia ja sen rinnalla formoterolia, mutta eivät auttaneet. nyt seretide auttaa hyvin ja lepoahdistus on poissa!Pulmicort menee tällä hetkellä 2-2
äivässä. Vahvuus 200 mikrog/annos. Joku lääkäri mainitsi myös,että jos on oikein pahana tilanne niin voi ottaa jopa 3-3 päivässä. En ole tosin kokeillut!
Avaavaa en tosin kuitenkaan haluaisi vaihtaa,sillä se on miellyttävä käyttää. Tosiaan kun ei tule sitä tärinää!
- tarvittaessa useamman
kerran vuorokaudessa (Bricanyl). Muuten säännöllisessä käytössä Symbicort turbuhaler yhdistelmälääke 2 2, tarvittaessa 3 3, lisäksi prednison 40mg kerran päivässä tarvittaessa kuurina(kesto n. 2 viikkoa).
työskentelen siivoojana (laitoshuoltaja) ja ennen tiettyjä työvaiheita otan aina avaavaa (Bricanyl), jolloin tulee vähemmän yskimistä ja hengitysvaikeuksia.
Kyllä avaava on sitä varten, että sitä tarvittaessa käytetään!
Joskus otan Bricanylin myös ennen Symbicortia jos hengitys on "tukossa", jotta Symbicort menisi paremmin perille keuhkoihin!- Buventol...
Otan etenkin iltaisin ennen hoitavaa avaavan,koska olen huomannut,että todella tarvitsen avaavan ennen nukkumaan menoa! Eikä siitä hoitavasta tosiaankaan ole iloa mikäli keuhkot on tukossa!
Monet kerrat olen ottanut ensin hoitavan lääkkeen ja sitten mennyt nukkumaan. Pettymykseksi joudun nousemaan sängystä ottaakseni avaavaa! Siksi olen taktikoinut tämän näin. - käytän sitä.......
Buventol... kirjoitti:
Otan etenkin iltaisin ennen hoitavaa avaavan,koska olen huomannut,että todella tarvitsen avaavan ennen nukkumaan menoa! Eikä siitä hoitavasta tosiaankaan ole iloa mikäli keuhkot on tukossa!
Monet kerrat olen ottanut ensin hoitavan lääkkeen ja sitten mennyt nukkumaan. Pettymykseksi joudun nousemaan sängystä ottaakseni avaavaa! Siksi olen taktikoinut tämän näin.itse käytän todella harvoin avaavaa, lopetin urheilun pari kuukautta sitten, ja nyt kun aloitin uudelleen otan avaavan varmuuden vuoksi muuten en koskaan, astmani on ollut koko sairastamis aikani oireeton.
- aahastmaahhh
menee tällä hetkellä (Bricanyl 0,5mg) 8-16 kertaa vuorokaudessa. Symbicort Forte 2x2 ja montelukasti 10mg iltaisin. Tällä hetkellä olen myös Doximycin 150mg vuorokaudessa kahdeksan päivän kuuri.
Yskä on hermoja raastavaa eikä tunnu mikään auttavan:(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 898246
- 926395
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon586243Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344851- 443294
- 503265
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo573002- 442829
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per512796- 492760