Ikiwanhan nurmikon elvytys

rikkaruohotkin

Muutin juuri rivitaloasuntoon jonka piha on sen näköinen kuin sitä ei olisi hoidettu vuosiin. Toisen puolen nurmesta on jäljellä kivikova ja rutikuiva maa jossa on muutama heinätupsu siellä täällä ja toisen puolen nurmi on kuiva, läikikäs, sammaleinen mutta sentään hiukan vihreämpi. Apua?

Olen vuokralainen joten en mielelläni investoisi suuria summia, mutta kotini sisäpuoli on kuin viidakko vihreine kasveineen joten en kestä katsella tällaisenakaan. Mitä hankin ja mitä teen että saan pihastani vihreän jälleen?

Muutamia istutuksiakin on pihaan joskus tehty mutta ne ovat kituvia, rikkaruohojen peittämiä ja ainakin yksi istutus on levittänyt itsensä pitkin nurmialuetta. Kaivanko kaikki ylös vai kannattaako aloittaa työläs kitkeminen?

2

1015

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuijaliini***

Onko sinulla mahdollisuus saada jostakin hiekkaa? Sen ei tarvitse olla hienoa, vaan karheampikin käy. Hiekkaa nimittäin tarvitset nurmikon ilmaamiseen, mikä alkaa sillä että tökit koko alueen muutaman sentin syvyisiä reikiä täyteen esim. talikolla. Haravoi hiekka koko alueelle ohuena kerroksena. Sen jälkeen kylvä siemenet, koeta saada ne jollain lailla lanattua (voi tepastella päälläkin) ja lannoita jollakin sopivalla kesäkauden nurmikkolannoitteella. Keväällä voit kalkita kunnolla, jolloin maaperästä häviää happamuus kuin myös sammaleet, jotka juoruavat yleensä happamasta maaperästä.

Jos hiekkahomma tuntuu hankalalta, niin kylvä siemeniä ja lannoitetta ja toivotaan nurtsin parasta.

Ja kaivele vaan istutukset ylös ja puhdista juurakot rikkaruohoista. Investoi pari kunnon multasäkkiä,joilla saat uudelleen istutetut taimet taas kasvamaan iloisina. Pidä myös pitkin kesää silmäsi ja korvasi auki, koska ihmiset antavat mielellään pois jaettuja perennojaan ja ainakin siinä säästät rahaasi ihan hyvin. Samoin taimialet alkavat Jussin alla tai heti sen jälkeen, joten jos nyt istutat niin ensi kesänä voit iloita rehevyydestä.

Ja ne pitkin nurtsia levinneet maanpeitekasvit eivät tiedä hyvää, joten hävitä se nurtsin alueelta.

• otan opikseni

Kiitoksia, sait homman kuulostamaan helpolta! Olen istunut portailla vääntelemässä käsiäni jo useampana iltana kun en todellakaan tiennyt mistä aloittaa... Naapureiden kanssa olen jo sanonut kädestä päivää joten yritänpä jutella lisää jos vaikka joltain liikenisi uusia taimiakin. Lehdestä jo löysinkin puutarhaliikkeen jossa ajattelin käydä viikonloppuna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      194
      1865
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      117
      977
    3. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      130
      924
    4. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      755
    5. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      212
      715
    6. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      60
      665
    7. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      135
      656
    8. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      22
      630
    9. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      57
      602
    10. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      38
      568
    Aihe