4-pyttyisen kaasuttjat

JUlPPI

Minulla on vanha Suzuki GS550. Kaasuttimien synkronointi tuntui tarpeelliselta, mutta huoltomies sanoikin että tällä kertaa ei selvitä sillä vaan kysymyksessä on venyneet kalvot jotka on uusittava, hinta n. 200 ja risat euroa kappaleelta.

Sanokaa nyt onko tähän mitään halvempaa konstia, onko esmes. ulkomailta saatavissa kalvoja t. ehkä kokonaisia kaasutinsarjoja kohtuuhintaan?

Tyhmyyteni tunnustaen sanon suoraa että en edes ymmärrä mitä sellaisilla kalvoilla on virkaa; nämä Mikunit eivät mielestäni ole mitään varsinaisia "kalvokaasuttimia" joita tapaa esmes. moottorisahoissa (joita on tarvis käytellä eri asennoissa), vaan näyttäisivät vanhoilta kunnon luistikaasuttimilta. Mitä virkaa siinä jokku kalvo oikein toimittaa? :(

9

1222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näitä osoitteita
      • JUlPPI

        Kyllähän hinta halpeni jo; enää €150/kpl, mutten taija vieläkään hyväksyä tarjousta ku tulee niitä postikulujaki :s


    • Kra

      Kertoiko huoltokaveri, että miten venyneet kalvot oireilevat käytännössä? Itellä myös XJ:ssä kaasareiden luistit ohjattu kumikalvoilla. Ja ikää jo senverta että voi olla venähtäneet nekin(?)

      Se moottorisahan kalvokaasarijuttu on ihan eri asia kuin nämä.

      CDC-kaasarin (Constant Depress carburator) perusversio oli muinoin SU-kaasutin, jossa ei ollut kumikalvoja. Kalvoversio on se kehittyneempi malli samasta asiasta.

      Näitä kutsutaan myös vakiovirtauskaasareiksi, koska (ainakin teoriassa) kaasarin kurkussa ilma virtaa vakionopeudella. Määrä vain vaihtelee luistin asennosta riippuen.

      • Kra

        Ja tietysti myös käytettiin nimitystä muuttuvakurkkuinen kaasutin, josta aikojen saatossa muotoutui kansanomaisempi nimitys "juuttuvakurkkuinen kaasutin". Johtuen surullisen kuuluisaksi tulleesta escortin kaasariversiosta, joita oli lyhyen aikaa tuotannossa joskus 80-luvun alkupuolella.


      • JUlPPI

        Sulla riittää sekä asiantuntemusta että harrastusta lähes joka lähtöön :)


        "Kertoiko huoltokaveri, että miten venyneet kalvot oireilevat käytännössä?"

        En oikeastaan tullut tietämään millä perusteella hän päätelmänsä teki. Keskustelun kuluessa mainitsin että 2ssa pytyssä tulppa nokeentuu, ja hän sanoi että niin se just oireileekin.
        En tiedä sitten päättelikö suoraa koneen iästä; tämä on vm. -82. Ja just tommonen venyminenhän voi aiheutua ajanmittaan vaikka talvisäilytyksestä tai yksinomaan siitä ajasta :(

        "Se moottorisahan kalvokaasarijuttu on ihan eri asia kuin nämä."

        Joo, kerkesin vähän jo itsekin opiskella Mikunin anatomiaa ja nyt tiedän mikä ja missä ja mitä tarkoitusta varten siinä on tuo kalvo. Hinta ihmetyttää, jos se ei sit ole valmistettu hiirinaaraan ilmmenkalvosta tai muusta yhtä vaikeastisaavutettavasta aineesta :(

        Kalvon nimi englanniksi on hienosti "Diaphragm", ja kun tuon sain tietää, niin löysin netistäkin kyseisen artikkelin myyjiä. Valitettavasti vain ei minun Suzukiini ollut tarjolla, sensijaan esmes Yamaha Viragoon löytyi ja joihinkin muihin.
        Toisaalta kaasuttimilla tapaa olla moottoripyörän merkistä riippumatta omat koodinimensä ja numeronsa, sellaista vain en löytänyt, vaikka minulla on tämän härvelin verstaskirjakin (Haynes) joista tuollaisten pitäisi selvitä .


      • Kra
        JUlPPI kirjoitti:

        Sulla riittää sekä asiantuntemusta että harrastusta lähes joka lähtöön :)


        "Kertoiko huoltokaveri, että miten venyneet kalvot oireilevat käytännössä?"

        En oikeastaan tullut tietämään millä perusteella hän päätelmänsä teki. Keskustelun kuluessa mainitsin että 2ssa pytyssä tulppa nokeentuu, ja hän sanoi että niin se just oireileekin.
        En tiedä sitten päättelikö suoraa koneen iästä; tämä on vm. -82. Ja just tommonen venyminenhän voi aiheutua ajanmittaan vaikka talvisäilytyksestä tai yksinomaan siitä ajasta :(

        "Se moottorisahan kalvokaasarijuttu on ihan eri asia kuin nämä."

        Joo, kerkesin vähän jo itsekin opiskella Mikunin anatomiaa ja nyt tiedän mikä ja missä ja mitä tarkoitusta varten siinä on tuo kalvo. Hinta ihmetyttää, jos se ei sit ole valmistettu hiirinaaraan ilmmenkalvosta tai muusta yhtä vaikeastisaavutettavasta aineesta :(

        Kalvon nimi englanniksi on hienosti "Diaphragm", ja kun tuon sain tietää, niin löysin netistäkin kyseisen artikkelin myyjiä. Valitettavasti vain ei minun Suzukiini ollut tarjolla, sensijaan esmes Yamaha Viragoon löytyi ja joihinkin muihin.
        Toisaalta kaasuttimilla tapaa olla moottoripyörän merkistä riippumatta omat koodinimensä ja numeronsa, sellaista vain en löytänyt, vaikka minulla on tämän härvelin verstaskirjakin (Haynes) joista tuollaisten pitäisi selvitä .

        Kysyin asiaa siksi, että tuo venymisjuttu osui ekaa kertaa minulle silmään. Yleensä kalvon toiminnan lopettaa se, että kumi haurastuu ja repeää. Venymiseen en oikein jaksa uskoa, koska kalvoon kohdistuu kovin pienet voimat. Kalvo on myös mitoitettu sellaiseksi ettei sen tarvii pahemmin venytellä itseään.

        Kun huollan tällaisia kalvokaasareita niin laitan kalvon "kuivalle puolelle" reilusti silikooniöljyä. Se hidastaa (toivottavasti) kumiaineksen haurastumista/ikääntymistä. XJ -91:ssä on ainakin vielä pysynyt alkuperäiset kalvot ehjinä. Laitan tietysti myös suojaöljyä kalvon "märälle puolelle", mutta bensa liottaa sen sieltä nopeasti pois. Naftaliinissa oloaikana suojaöljyt säilyvät pitempään kumin pinnalla.

        Ps. Rotax:in 912 lentomoottorissa kyseisen kalvon käyttöikä on rajoitettu 5 vuodeksi. Aika arvokkaat ovat nekin kumit.

        http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/dokus/d04140.pdf


      • JUlPPI
        Kra kirjoitti:

        Kysyin asiaa siksi, että tuo venymisjuttu osui ekaa kertaa minulle silmään. Yleensä kalvon toiminnan lopettaa se, että kumi haurastuu ja repeää. Venymiseen en oikein jaksa uskoa, koska kalvoon kohdistuu kovin pienet voimat. Kalvo on myös mitoitettu sellaiseksi ettei sen tarvii pahemmin venytellä itseään.

        Kun huollan tällaisia kalvokaasareita niin laitan kalvon "kuivalle puolelle" reilusti silikooniöljyä. Se hidastaa (toivottavasti) kumiaineksen haurastumista/ikääntymistä. XJ -91:ssä on ainakin vielä pysynyt alkuperäiset kalvot ehjinä. Laitan tietysti myös suojaöljyä kalvon "märälle puolelle", mutta bensa liottaa sen sieltä nopeasti pois. Naftaliinissa oloaikana suojaöljyt säilyvät pitempään kumin pinnalla.

        Ps. Rotax:in 912 lentomoottorissa kyseisen kalvon käyttöikä on rajoitettu 5 vuodeksi. Aika arvokkaat ovat nekin kumit.

        http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/dokus/d04140.pdf

        No jopa alkoi toivo herätä :)
        Taidan kuin taidankin mennä konsultoimaan toistakin verstasmiestä. Onneksi on kotikylässä vielä pari suututtamatta :}


      • Kra
        JUlPPI kirjoitti:

        No jopa alkoi toivo herätä :)
        Taidan kuin taidankin mennä konsultoimaan toistakin verstasmiestä. Onneksi on kotikylässä vielä pari suututtamatta :}

        ......Onneksi on kotikylässä vielä pari suututtamatta.....

        Se on muuten jännä ilmiö joittenkin ns ammattireiskojen kanssa, jos osaat esittää ihan asiallisen simppelin kysymyksen johon heillä ei oikeasti ole tietoa/vastausta olemassa. Niin mokomat vetävät herneet nenään samantien. Ja saat otsaasi hankalan ihmisen leiman loppuiäksesi(?)
        Täytyy tunnustaa, että minulla on mennyt sukset ristiin aikas monen kanssa kun olen joskus kysellyt "tyhmiä".

        No onneksi viime vuosina ei oo tarvinnu hirveesti enää kysellä........ ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      96
      8489
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      44
      4177
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1936
    4. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      37
      1468
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1450
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      34
      1179
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1150
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      877
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      852
    10. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      817
    Aihe