Minulla on vanha Suzuki GS550. Kaasuttimien synkronointi tuntui tarpeelliselta, mutta huoltomies sanoikin että tällä kertaa ei selvitä sillä vaan kysymyksessä on venyneet kalvot jotka on uusittava, hinta n. 200 ja risat euroa kappaleelta.
Sanokaa nyt onko tähän mitään halvempaa konstia, onko esmes. ulkomailta saatavissa kalvoja t. ehkä kokonaisia kaasutinsarjoja kohtuuhintaan?
Tyhmyyteni tunnustaen sanon suoraa että en edes ymmärrä mitä sellaisilla kalvoilla on virkaa; nämä Mikunit eivät mielestäni ole mitään varsinaisia "kalvokaasuttimia" joita tapaa esmes. moottorisahoissa (joita on tarvis käytellä eri asennoissa), vaan näyttäisivät vanhoilta kunnon luistikaasuttimilta. Mitä virkaa siinä jokku kalvo oikein toimittaa? :(
4-pyttyisen kaasuttjat
9
1222
Vastaukset
- näitä osoitteita
- JUlPPI
Kyllähän hinta halpeni jo; enää €150/kpl, mutten taija vieläkään hyväksyä tarjousta ku tulee niitä postikulujaki :s
- kuulostaa
http://global.ebay.com/Kawasaki_Bimota_KB1_Z1_Z1000_28er_Mikuni_Vergaser_/160338599761/item kun katsot tätä.
- Kra
Kertoiko huoltokaveri, että miten venyneet kalvot oireilevat käytännössä? Itellä myös XJ:ssä kaasareiden luistit ohjattu kumikalvoilla. Ja ikää jo senverta että voi olla venähtäneet nekin(?)
Se moottorisahan kalvokaasarijuttu on ihan eri asia kuin nämä.
CDC-kaasarin (Constant Depress carburator) perusversio oli muinoin SU-kaasutin, jossa ei ollut kumikalvoja. Kalvoversio on se kehittyneempi malli samasta asiasta.
Näitä kutsutaan myös vakiovirtauskaasareiksi, koska (ainakin teoriassa) kaasarin kurkussa ilma virtaa vakionopeudella. Määrä vain vaihtelee luistin asennosta riippuen.- Kra
Ja tietysti myös käytettiin nimitystä muuttuvakurkkuinen kaasutin, josta aikojen saatossa muotoutui kansanomaisempi nimitys "juuttuvakurkkuinen kaasutin". Johtuen surullisen kuuluisaksi tulleesta escortin kaasariversiosta, joita oli lyhyen aikaa tuotannossa joskus 80-luvun alkupuolella.
- JUlPPI
Sulla riittää sekä asiantuntemusta että harrastusta lähes joka lähtöön :)
"Kertoiko huoltokaveri, että miten venyneet kalvot oireilevat käytännössä?"
En oikeastaan tullut tietämään millä perusteella hän päätelmänsä teki. Keskustelun kuluessa mainitsin että 2ssa pytyssä tulppa nokeentuu, ja hän sanoi että niin se just oireileekin.
En tiedä sitten päättelikö suoraa koneen iästä; tämä on vm. -82. Ja just tommonen venyminenhän voi aiheutua ajanmittaan vaikka talvisäilytyksestä tai yksinomaan siitä ajasta :(
"Se moottorisahan kalvokaasarijuttu on ihan eri asia kuin nämä."
Joo, kerkesin vähän jo itsekin opiskella Mikunin anatomiaa ja nyt tiedän mikä ja missä ja mitä tarkoitusta varten siinä on tuo kalvo. Hinta ihmetyttää, jos se ei sit ole valmistettu hiirinaaraan ilmmenkalvosta tai muusta yhtä vaikeastisaavutettavasta aineesta :(
Kalvon nimi englanniksi on hienosti "Diaphragm", ja kun tuon sain tietää, niin löysin netistäkin kyseisen artikkelin myyjiä. Valitettavasti vain ei minun Suzukiini ollut tarjolla, sensijaan esmes Yamaha Viragoon löytyi ja joihinkin muihin.
Toisaalta kaasuttimilla tapaa olla moottoripyörän merkistä riippumatta omat koodinimensä ja numeronsa, sellaista vain en löytänyt, vaikka minulla on tämän härvelin verstaskirjakin (Haynes) joista tuollaisten pitäisi selvitä . - Kra
JUlPPI kirjoitti:
Sulla riittää sekä asiantuntemusta että harrastusta lähes joka lähtöön :)
"Kertoiko huoltokaveri, että miten venyneet kalvot oireilevat käytännössä?"
En oikeastaan tullut tietämään millä perusteella hän päätelmänsä teki. Keskustelun kuluessa mainitsin että 2ssa pytyssä tulppa nokeentuu, ja hän sanoi että niin se just oireileekin.
En tiedä sitten päättelikö suoraa koneen iästä; tämä on vm. -82. Ja just tommonen venyminenhän voi aiheutua ajanmittaan vaikka talvisäilytyksestä tai yksinomaan siitä ajasta :(
"Se moottorisahan kalvokaasarijuttu on ihan eri asia kuin nämä."
Joo, kerkesin vähän jo itsekin opiskella Mikunin anatomiaa ja nyt tiedän mikä ja missä ja mitä tarkoitusta varten siinä on tuo kalvo. Hinta ihmetyttää, jos se ei sit ole valmistettu hiirinaaraan ilmmenkalvosta tai muusta yhtä vaikeastisaavutettavasta aineesta :(
Kalvon nimi englanniksi on hienosti "Diaphragm", ja kun tuon sain tietää, niin löysin netistäkin kyseisen artikkelin myyjiä. Valitettavasti vain ei minun Suzukiini ollut tarjolla, sensijaan esmes Yamaha Viragoon löytyi ja joihinkin muihin.
Toisaalta kaasuttimilla tapaa olla moottoripyörän merkistä riippumatta omat koodinimensä ja numeronsa, sellaista vain en löytänyt, vaikka minulla on tämän härvelin verstaskirjakin (Haynes) joista tuollaisten pitäisi selvitä .Kysyin asiaa siksi, että tuo venymisjuttu osui ekaa kertaa minulle silmään. Yleensä kalvon toiminnan lopettaa se, että kumi haurastuu ja repeää. Venymiseen en oikein jaksa uskoa, koska kalvoon kohdistuu kovin pienet voimat. Kalvo on myös mitoitettu sellaiseksi ettei sen tarvii pahemmin venytellä itseään.
Kun huollan tällaisia kalvokaasareita niin laitan kalvon "kuivalle puolelle" reilusti silikooniöljyä. Se hidastaa (toivottavasti) kumiaineksen haurastumista/ikääntymistä. XJ -91:ssä on ainakin vielä pysynyt alkuperäiset kalvot ehjinä. Laitan tietysti myös suojaöljyä kalvon "märälle puolelle", mutta bensa liottaa sen sieltä nopeasti pois. Naftaliinissa oloaikana suojaöljyt säilyvät pitempään kumin pinnalla.
Ps. Rotax:in 912 lentomoottorissa kyseisen kalvon käyttöikä on rajoitettu 5 vuodeksi. Aika arvokkaat ovat nekin kumit.
http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/dokus/d04140.pdf - JUlPPI
Kra kirjoitti:
Kysyin asiaa siksi, että tuo venymisjuttu osui ekaa kertaa minulle silmään. Yleensä kalvon toiminnan lopettaa se, että kumi haurastuu ja repeää. Venymiseen en oikein jaksa uskoa, koska kalvoon kohdistuu kovin pienet voimat. Kalvo on myös mitoitettu sellaiseksi ettei sen tarvii pahemmin venytellä itseään.
Kun huollan tällaisia kalvokaasareita niin laitan kalvon "kuivalle puolelle" reilusti silikooniöljyä. Se hidastaa (toivottavasti) kumiaineksen haurastumista/ikääntymistä. XJ -91:ssä on ainakin vielä pysynyt alkuperäiset kalvot ehjinä. Laitan tietysti myös suojaöljyä kalvon "märälle puolelle", mutta bensa liottaa sen sieltä nopeasti pois. Naftaliinissa oloaikana suojaöljyt säilyvät pitempään kumin pinnalla.
Ps. Rotax:in 912 lentomoottorissa kyseisen kalvon käyttöikä on rajoitettu 5 vuodeksi. Aika arvokkaat ovat nekin kumit.
http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/dokus/d04140.pdfNo jopa alkoi toivo herätä :)
Taidan kuin taidankin mennä konsultoimaan toistakin verstasmiestä. Onneksi on kotikylässä vielä pari suututtamatta :} - Kra
JUlPPI kirjoitti:
No jopa alkoi toivo herätä :)
Taidan kuin taidankin mennä konsultoimaan toistakin verstasmiestä. Onneksi on kotikylässä vielä pari suututtamatta :}......Onneksi on kotikylässä vielä pari suututtamatta.....
Se on muuten jännä ilmiö joittenkin ns ammattireiskojen kanssa, jos osaat esittää ihan asiallisen simppelin kysymyksen johon heillä ei oikeasti ole tietoa/vastausta olemassa. Niin mokomat vetävät herneet nenään samantien. Ja saat otsaasi hankalan ihmisen leiman loppuiäksesi(?)
Täytyy tunnustaa, että minulla on mennyt sukset ristiin aikas monen kanssa kun olen joskus kysellyt "tyhmiä".
No onneksi viime vuosina ei oo tarvinnu hirveesti enää kysellä........ ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 968489
- 444177
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021936Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html371468- 241450
Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,341179Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121150Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53877Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31852Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29817