Kirkon varaamisesta..

Piuku

Tätäkin aihetta on varmaankin jo käsitelty täällä moneen kertaan, mutta tarvitsisin nyt neuvoa, kun aihe on itselle ajankohtainen. Elikäs haluaisin kastaa syntyvän lapseni kirkossa, niin kuinka aikaisin sitä kannattaa ruveta varaamaan? Toiveenani olisi, että itse toimitus suoritettaisiin kirkossa omassa seurakunnassani ja sen jälkeen juhlistaisimme lähipiirin kanssa tapahtumaa vielä kotona, missä olisi kahvitarjoilu. Lapseni syntynee heinäkuussa, joten ristiäiset olisivat sitten elo/syyskuussa...

3

466

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tässäpä näin

Odota ensin rauhassa, että lapsesi on syntynyt, yleensäkään tilaa ei voi varata ennen lapsen syntymää. Sen jälkeen on hyvä varata kirkko heti, kun tiedätte, minä päivänä ja mihin aikaan haluaisitte lapsenne kastettavan. (Kannattaa miettiä parikin vaihtoehtoista aikaa, jos juuri haluamanne aika onkin varattu). Kesällä varsinkin isoimmat kirkot ovat aika varattuja jo vihkitoimituksiin.

• kirkossa

varaudutaan siihen että tulee ristiäisiä ja hautajaisia, jotka luonnollisesti menee häitten edelle. eli kirkoissa jätetään välejä joihin nämä takuulla mahtuu eli sen takia ei tarvitse kirkkoa sen aikasemmin varata.
        ap:lle: odota toki että vauva syntyy ja voit ekat viikotkin olla ihan rauhassa. ite taisin varata kuukautta aikasemmin ja sain vielä ajan...

• ei toimi näin
        kirkossa kirjoitti:

varaudutaan siihen että tulee ristiäisiä ja hautajaisia, jotka luonnollisesti menee häitten edelle. eli kirkoissa jätetään välejä joihin nämä takuulla mahtuu eli sen takia ei tarvitse kirkkoa sen aikasemmin varata.
        ap:lle: odota toki että vauva syntyy ja voit ekat viikotkin olla ihan rauhassa. ite taisin varata kuukautta aikasemmin ja sain vielä ajan...

Nyt varmasti riippuu ihan, missä päin Suomea ja seurakuntia liikutaan, mutta itse seurakunnan työntekijänä voin kertoa, että minkäänlaisia välejä ei varauksiiin jätetä, eikä ristäiset tai hautajaiset ole sen arvokkaampia tilaisuuksia kuin avioliittoon vihkimisetkään, vaan samalla viivalla ainakin meillä. Eli kirkko KANNATTAA varata HETI, kun päivä on tiedossa.

Itse sanoit varanneesi kuukautta aiemmin: sehän onkin suhteellisen ajoissa,ei kuukauden päähän hautajaisia kukaan vielä pysty varaamaan, vaan ne tulevat lyhyemmällä varoitusajalla.

Yleensä seurakunnissa on varsinaisen kirkon lisäksi myös seurakuntataloja ja kappeleita, joissa kasteen voi toimittaa. Sen voi toimittaa myös kotona tai muualla kuin seurakunnan tiloissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      67
      5830
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      134
      4274
    3. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      97
      1926
    4. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      63
      1445
    5. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      261
      1137
    6. 47
      1132
    7. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      126
      999
    8. Ajattele, miten häviävän pieni

todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim
      Ikävä
      49
      826
    9. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      31
      763
    10. Pieni vinkki miehelle

Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.
      Ikävä
      39
      725
    Aihe