ammattilakki ja aikuiskoulutus??!

allyh

opiskelen itse aikuiskoulutus keskuksessa tarjoilija/ravintola kokiksi..kyseessä siis ammattitutkinto aikuiskoulutus puolella. onko minulla tällöin mahdollisuus hankkia ammattilakki?

toivon pikaista vastausta :)

7

1800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lakki.
      • allyh

        eli siis minulla on pohjalla peruskoulu ja nyt olen aikuiskoulutuksessa hakemassa ammattitutkintoa nimikkeille tarjoilija ja ravintolakokki. hain googlesta nimellä ammattilakki ja sieltä minulle tuli violetin värinen samantapainen lakki, mutta soveltuu kaikkiin ammatteihin..


    • aina hankittavissa

      Jos haluat, voit aina hankkia ammattilakin. Sen käyttöön ei ole mitään virallisia suosituksia tai muita. Eri firmat valmistavat erilaisia lakkeja samoille aloille, sillä ammattilakki ei ole mikään vakiintunut käytäntö.

      • J.K.P.

        Nykyään on näkynyt valkoisia, siis yo-lakkeja suuresti muistuttavia ammattilakkeja. Se on minusta jotenkin mautonta ja matkimisen oloista touhua: Alkujaan ammattilakki nimittäin oli yo-lakin näköinen mutta väriltään tummansininen, melkein musta ja sen laella kulki kaksi lilaa raitaa. Ja tietenkin siinä kuului olla A-lyyra. Itse en lakkia ole hankkinut: Mielestäni perustutkinto ei oikein vielä oikeuta lakkiin, mutta kunhan suoritan ylemmän eli koneistajamestarin erikoisammattitutkinnon, aion sellaisen ehdottomasti hankkia.
        Esimerkiksi Fredriksonilta löytyy niitä tummansinisiä, ja toivoisin että me ammattiin valmistuneet käyttäisimme ylpeinä niitä ja jättäisimme sen valkoisen värin ylioppilaille.


      • valmistuva
        J.K.P. kirjoitti:

        Nykyään on näkynyt valkoisia, siis yo-lakkeja suuresti muistuttavia ammattilakkeja. Se on minusta jotenkin mautonta ja matkimisen oloista touhua: Alkujaan ammattilakki nimittäin oli yo-lakin näköinen mutta väriltään tummansininen, melkein musta ja sen laella kulki kaksi lilaa raitaa. Ja tietenkin siinä kuului olla A-lyyra. Itse en lakkia ole hankkinut: Mielestäni perustutkinto ei oikein vielä oikeuta lakkiin, mutta kunhan suoritan ylemmän eli koneistajamestarin erikoisammattitutkinnon, aion sellaisen ehdottomasti hankkia.
        Esimerkiksi Fredriksonilta löytyy niitä tummansinisiä, ja toivoisin että me ammattiin valmistuneet käyttäisimme ylpeinä niitä ja jättäisimme sen valkoisen värin ylioppilaille.

        Lukio ja ammattikoulun perustutkintoa käydään yhtä kauan koulua ja ammattikoulussa saat kaikki tarvittavat perustiedot elämääsi mitä lukiossakin opetetaan mutta saat vielä ammatin siihen päälle. Minusta ammattikoulusta valmistuvan pitäisi saada myös kantaa lakkia yhtä ylpeästi kuin lukiolainenkin. Juhlistaa sitä että on päässyt taas elämässään eteenpäin ja on ammattikin.
        Minä valmistun nyt keväällä ja minä hankin itselleni lakin ja juhlin sitä että minulla on ammatti, työpaikka ja olen onnellinen.


      • ammattiopisto
        J.K.P. kirjoitti:

        Nykyään on näkynyt valkoisia, siis yo-lakkeja suuresti muistuttavia ammattilakkeja. Se on minusta jotenkin mautonta ja matkimisen oloista touhua: Alkujaan ammattilakki nimittäin oli yo-lakin näköinen mutta väriltään tummansininen, melkein musta ja sen laella kulki kaksi lilaa raitaa. Ja tietenkin siinä kuului olla A-lyyra. Itse en lakkia ole hankkinut: Mielestäni perustutkinto ei oikein vielä oikeuta lakkiin, mutta kunhan suoritan ylemmän eli koneistajamestarin erikoisammattitutkinnon, aion sellaisen ehdottomasti hankkia.
        Esimerkiksi Fredriksonilta löytyy niitä tummansinisiä, ja toivoisin että me ammattiin valmistuneet käyttäisimme ylpeinä niitä ja jättäisimme sen valkoisen värin ylioppilaille.

        Jokaisella, joka arvostaa koulutustaan ja ammattitaitoaan,on oikeus kantaa ammattinsa mukaista lakkia, niin halutessaan. Toki on oma asia haluaako sitä käyttää, ja jos oma itsetunto ei kestä, niin sitten voi olla käyttämättäkin. Suosittelen aina meidän opiskelijoillemme lakin hankintaa valmistumisen yhteydessä. Se on merkki työn loppuunsaattamisesta ja ammattitaidosta.


    • Lakki

      Hyvä !!! kannatan ammattiin valmistumista, ja ammattitutkinto on lakin arvoinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe