Odottelen tässä nyt toista ja olen synnytystapa-arviointiin menossa, kun esikoisen kohdalla jouduttiin hätäsektioon..
mietityttää vaan, että mitä ne arvioivat?? kyselevätkö vaan, vai tekevätkö sisätutkimuksen?
onko kokemusta? Kiitos :)
synnytystapa-arvio
6
495
Vastaukset
- ........
Sisätutkimushan se on. Kokeilevat lantion sisämittaa ja mahdollisesti häntäluun asennon (peräaukon kautta) ja katsovat että vauva mahtuu tulemaan. Jossain ultrataankin (kai vauvan painoa ja asentoa enimmäkseen). Riippuu paikasta kuinka perusteellinen tutkimus tehdään. Jotkuthan pääsee ihan magneettikuvaukseen/röntgeniin. Sulle tehdään varmaan tarkempi tutkimus jos edellinen synnytys päättynyt noin.
- santtura
Häntäluun joustavuutta ei todellakaan useinkaan kokeilla peräaukon kautta! Näin tehdään jossain, minulla ainakin ihan emättimen kautta lääkäri painoi alaspäin sormilla, jotta tunsi, kuinka hyvin häntäluu joustaa.
Eli lääkäri kokeilee vauvaa vatsan päältä, ja sisältä lantion luiden tilavuusmittoja (tuntui hieman epämiellyttävälle) ja joustavuutta, samoin tuo häntäluun joustavuus alaspäin painamalla. Lisäksi ultrattiin, jotta saatiin mahdollisimman oikea arvio vauvan painosta ja asennosta. Mullahan tässä selvisi yllätysperätila, jota sama lääkäri ei ennen ultraa mitenkään huomannut, eikä muutkaan lääkärit ennen sitä.
Papereissasi todennäköisesti lukee syy hätäsektioon, esim ettei vauva laskeutunut niin kuin olisi pitänyt, ja tästäkin voi päätellä, että lantio saattaa olla ahtaamman puoleinen. Voit keskustella lääkärin kanssa myös edellisestä synnytyksestä ja sen syistä.- rutiini
Meillä päin synnytystapa-arvio on rutiinijuttu eikä oikeuta sektioon, vaan ihan toden teolla jos sektiota kaavailee, niin sitä ennen ajoissa oisi pitänyt jo käydä pelkopolilla tms!! Tosin jos huomataan, että vauva perätilassa tms. häikkkää seikkaa mistä syystä siinä voi sanoa, että " ei alakautta. " Vaikka eihän perätilakaan oikeuta automaattisesti sektioon. Synnytystapa-arviossa sisätutkimus, uä, koon arviointi nyt ainakin.
- santtura
rutiini kirjoitti:
Meillä päin synnytystapa-arvio on rutiinijuttu eikä oikeuta sektioon, vaan ihan toden teolla jos sektiota kaavailee, niin sitä ennen ajoissa oisi pitänyt jo käydä pelkopolilla tms!! Tosin jos huomataan, että vauva perätilassa tms. häikkkää seikkaa mistä syystä siinä voi sanoa, että " ei alakautta. " Vaikka eihän perätilakaan oikeuta automaattisesti sektioon. Synnytystapa-arviossa sisätutkimus, uä, koon arviointi nyt ainakin.
Niin, mikä kirjoittamani oli liirum laarumia? Kerroin vain omasta arviostani, jollaista ei ainakaan pääkaupunkiseudulla siis ilman syitä automaattisesti juuri tehdä. Minä pääsin arvioon, koska suvussani paljon ahtaita lantioita ja äitini, siskoni ja isoäitini kaikki sektiolla synnyttäneet... Muuten olisi kuulemma minulla mahtunut, muttei perätilassa. Ainakaan Naistenklinikalla eivät ensisynnyttäjille edes suosittele perätilasynnytystä.
Perätila on AINA automaattisesti lääketieteellinen peruste sektiolle, mutta toki jos äiti haluaa alakautta yrittää, tehdän tarkemmat mittaukset ja mahdollisesti magneettikuvaus.
Ei ole kukaan väittänytkään, että synnytystapa-arvio "oikeuttaisi" sektioon, ellei siellä sellaista tarvetta todeta. Niin, että mikä sitten oli liirumlaarumia..? - tehdään
Kyllä mulla ainakin kokeiltiin ihan kakkosen kautta... Mutta varmaan ihan lääkäri- ja paikkakohtaista. Ei se nyt niin kamalaa ollut.
- alkuperäinen..
ekassa raskaudessa tehtiin siis hätäsektio, koska tytön sydänäänet romahti. Niin olenkin tässä kummastellut että mitä synnytystapa-arviolla oikeen tehdään?? Tottakai siis mielelläni siihe menen...mutta kun lantion tilavuus ym. on tutkittu jo ekan raskauden aikana... no tokihan vauva voi olla erikokoinen jne..
Mutta ihmetyttää kun eihän periaatteessa nyt tuo edellinen raskaus/synnytys nyt tähän raskauteen oikeen liity..
no, ehkä olen viisaampi tutkimusessa oltua.... (????)
kiitos vastauksista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645602Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204217Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172906- 1532181
- 171916
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1261749- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77978