synnytystapa-arvio

mitä tehdään?

Odottelen tässä nyt toista ja olen synnytystapa-arviointiin menossa, kun esikoisen kohdalla jouduttiin hätäsektioon..
mietityttää vaan, että mitä ne arvioivat?? kyselevätkö vaan, vai tekevätkö sisätutkimuksen?
onko kokemusta? Kiitos :)

6

495

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

Sisätutkimushan se on. Kokeilevat lantion sisämittaa ja mahdollisesti häntäluun asennon (peräaukon kautta) ja katsovat että vauva mahtuu tulemaan. Jossain ultrataankin (kai vauvan painoa ja asentoa enimmäkseen). Riippuu paikasta kuinka perusteellinen tutkimus tehdään. Jotkuthan pääsee ihan magneettikuvaukseen/röntgeniin. Sulle tehdään varmaan tarkempi tutkimus jos edellinen synnytys päättynyt noin.

• santtura

Häntäluun joustavuutta ei todellakaan useinkaan kokeilla peräaukon kautta! Näin tehdään jossain, minulla ainakin ihan emättimen kautta lääkäri painoi alaspäin sormilla, jotta tunsi, kuinka hyvin häntäluu joustaa.

Eli lääkäri kokeilee vauvaa vatsan päältä, ja sisältä lantion luiden tilavuusmittoja (tuntui hieman epämiellyttävälle) ja joustavuutta, samoin tuo häntäluun joustavuus alaspäin painamalla. Lisäksi ultrattiin, jotta saatiin mahdollisimman oikea arvio vauvan painosta ja asennosta. Mullahan tässä selvisi yllätysperätila, jota sama lääkäri ei ennen ultraa mitenkään huomannut, eikä muutkaan lääkärit ennen sitä.

Papereissasi todennäköisesti lukee syy hätäsektioon, esim ettei vauva laskeutunut niin kuin olisi pitänyt, ja tästäkin voi päätellä, että lantio saattaa olla ahtaamman puoleinen. Voit keskustella lääkärin kanssa myös edellisestä synnytyksestä ja sen syistä.

• rutiini

Meillä päin synnytystapa-arvio on rutiinijuttu eikä oikeuta sektioon, vaan ihan toden teolla jos sektiota kaavailee, niin sitä ennen ajoissa oisi pitänyt jo käydä pelkopolilla tms!! Tosin jos huomataan, että vauva perätilassa tms. häikkkää seikkaa mistä syystä siinä voi sanoa, että " ei alakautta. " Vaikka eihän perätilakaan oikeuta automaattisesti sektioon. Synnytystapa-arviossa sisätutkimus, uä, koon arviointi nyt ainakin.

• santtura
        rutiini kirjoitti:

Meillä päin synnytystapa-arvio on rutiinijuttu eikä oikeuta sektioon, vaan ihan toden teolla jos sektiota kaavailee, niin sitä ennen ajoissa oisi pitänyt jo käydä pelkopolilla tms!! Tosin jos huomataan, että vauva perätilassa tms. häikkkää seikkaa mistä syystä siinä voi sanoa, että " ei alakautta. " Vaikka eihän perätilakaan oikeuta automaattisesti sektioon. Synnytystapa-arviossa sisätutkimus, uä, koon arviointi nyt ainakin.

Niin, mikä kirjoittamani oli liirum laarumia? Kerroin vain omasta arviostani, jollaista ei ainakaan pääkaupunkiseudulla siis ilman syitä automaattisesti juuri tehdä. Minä pääsin arvioon, koska suvussani paljon ahtaita lantioita ja äitini, siskoni ja isoäitini kaikki sektiolla synnyttäneet... Muuten olisi kuulemma minulla mahtunut, muttei perätilassa. Ainakaan Naistenklinikalla eivät ensisynnyttäjille edes suosittele perätilasynnytystä.
        Perätila on AINA automaattisesti lääketieteellinen peruste sektiolle, mutta toki jos äiti haluaa alakautta yrittää, tehdän tarkemmat mittaukset ja mahdollisesti magneettikuvaus.

Ei ole kukaan väittänytkään, että synnytystapa-arvio "oikeuttaisi" sektioon, ellei siellä sellaista tarvetta todeta. Niin, että mikä sitten oli liirumlaarumia..?

• tehdään

Kyllä mulla ainakin kokeiltiin ihan kakkosen kautta... Mutta varmaan ihan lääkäri- ja paikkakohtaista. Ei se nyt niin kamalaa ollut.

• alkuperäinen..

ekassa raskaudessa tehtiin siis hätäsektio, koska tytön sydänäänet romahti. Niin olenkin tässä kummastellut että mitä synnytystapa-arviolla oikeen tehdään?? Tottakai siis mielelläni siihe menen...mutta kun lantion tilavuus ym. on tutkittu jo ekan raskauden aikana... no tokihan vauva voi olla erikokoinen jne..
        Mutta ihmetyttää kun eihän periaatteessa nyt tuo edellinen raskaus/synnytys nyt tähän raskauteen oikeen liity..
        no, ehkä olen viisaampi tutkimusessa oltua.... (????)

kiitos vastauksista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5602
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4217
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      153
      2181
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1916
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      126
      1749
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe