Pitääpä pistää tännekin viestini Kuluttajavirastolle ja Kilpailuvirastolle ... ottaa pannuun tällaiset operaattorit:
Taustaa:
- Olen ollut Tele Finlandin (omistaja TeliaSonera) asiakas useita vuosia, puhelinliittymiä minulla on 4 kpl ja perheellämme 6 kpl TeleFinlandista.
- TeleFinland markkinoi vuoden alussa ”euron päivä”-puheluita, jotka oli suunnattu vain uusille asiakkaille. Asiakaspalvelun mukaan etua ei saa vanhat asiakkaat, eli ainoaksi vaihtoehdoksi jää operaattorin vaihtaminen.
- Saunalahdelta tuli toukokuussa vastaava tarjous (0,99 eur/päivä) ja päätin siirtää TeleFinlandin liittymäni Saunalahdelle, johtuen siitä ettei TeleFinland halunnut antaa vastaavaa etua vanhoille asiakkaille.
- Tänään Saunalahdelta tuli ilmoitus ettei liittymääni voida siirtää, koska liittymäni on TeleFinlandin mukaan määräaikainen!
Tapauksen selvittelyä:
- Liittymäni ei ole koskaan ollut määräaikainen ja tästä syystä soitin TeleFinlandin asiakaspalveluun.
- Asiakaspalvelun mukaan minulla oli kaikissa liittymissäni ns. ”viikonloppuetu”, eli voin puhua eurolla per päivän sunnuntaisin vain ja ainoastaan Soneran ja TeleFinlandin liittymiin.
- Etu oli liitetty liittymiini 7.9.2007 ja se jatkuu automaattisesti vuoden kerrallaan ellei sitä irtisanota.
- Kyseisen ”edun”, josta en ollut edes tietoinen, vuoksi en pysty vaihtamaan operaattoria ennen 7.9.2009.
- Allekirjoitettua sopimusta em. edusta ei ole olemassa.
Epäkohdat, joihin pyydän sekä kilpailu- että kuluttajaviranomaisen kannanoton:
- Toistaiseksi jatkuvat näennäiset edut estävät vapaata kilpailua. Onko tämä yleinen hyväksytty käytäntö, tarjota jokin ”toistaiseksi voimassa oleva” etu jonka varjolla liittymän siirto toiselle operaattorille estetään? Voidaanko tätä verrata vakuutusyhtiöiden sairauskuluvakuutuksiin joita ei voi siirtää (kilpailuttaa) jos olet elämäsi varrella sairastanut yhdenkään sairauden?
- Millaiset ovat alan sopimuskäytännöt jos operaattori voi yksipuolisesti liittää edun ilman että siitä on sovittu kirjallisesti (en ole koskaan allekirjoittanut mitään aiheeseen liittyviä sopimuksia)?
- Olisiko syytä muuttaa lainsäädäntöä siten, että sopimukset tulee olla allekirjoitettuna (joko sähköisesti tai paperilla) ja niissä tulisi selkeästi kertoa sopimuksen kuluttajaosapuolelle tulevat haitat (kuten esimerkiksi se ettei liittymää voida siirtää ellei sopimusta irtisanota)?
ELI opetus: IRTISANOKAA kaikki mahdolliset etunne heti kun ne olette saaneet, muuten ne jatkuvat vuoden kerrallaan (vähän kuin jatkuva lehtitilaus).
TÖRKEÄÄ kilpailun rajoittamista!
12
2404
Vastaukset
- lämmittäjä
Pitää sanoa irti kun tulee ilmoitus noin kuukausi ennen vanhan sopimuksen lopun määräaikasopimusta ?
Jos unohdat olet taas vuoden vankeudessa, sopimus sitoo sinut automaattisesti.
Me sanottiin sunnutaisoitto 1€ : rolla irti viime syksynä ja nyt kaksi matkapuhelinta siirrettiin DNA liittymään
Sonera koetti houkutella takaisin halvoilla vastatarjouksilla, vielä tänään soitti.
En halua enää maksaa Ruotsalaisille osinko voittoja
Esim Lankaverkon perusmaksu on yli puolet halvempi kuin soneran verkossa
meidän 25,90€ kk- Lasse_82
Numeroa ei kannata irtisanoa, jos haluaa saman numeron siirtää toiselle operaattorille. Sillä jos numero irtisanotaan, siirto on mahdotonta tehdä. Tällöin täytyisi siis ottaa uusi numero.
- Masikasi
Samanmoinen ongelma myös minulla Telefinlandin kanssa. Minulle soitettiin aikoinaan mahtavasta viikonlopputarjouspaketista jolla saa puhua eurolla koko viikonlopun. Ei avausmaksuja tai kuukausimaksuja ja täysin vaivatonta. Myyjä unohti kertoa, että sopimuskauden aikana ( 1 vuosi ) liittymää ei voi irtisanoa eikä numeroa siirtää toiselle operaattorille. Sama puhelinnumero on ollut minulla vuodesta -97 joten ei viitsisi ihan tuosta vain vaihtaa. Ihmeeellistä, että nykypäivänä voidaan näin alkeellisesti huijata ja vielä omia asiakkaita. Olisihan se jälkiviisaana pitänyt osata selvittää ko. asiat ennen ilmaisen tarjouksen hyväksymistä, mutta ei ollut operaattorin vaihto tuohon aikaan ajankohtaista. Luottamus hyvämaineiseen firmaan sai kyllä kovan kolhun ja operaattori tulee lähiaikoina vaihtumaan. Ei hyvää mainosta!
- noukka
Jep jep. Samaan ongelmaan törmäsin. Liittymää ei voi irtisanoa tuon 1 e sunnuntain vuoksi. Luottamus meni täysin.
- Reilua peliä kehiin
noukka kirjoitti:
Jep jep. Samaan ongelmaan törmäsin. Liittymää ei voi irtisanoa tuon 1 e sunnuntain vuoksi. Luottamus meni täysin.
"- Olisiko syytä muuttaa lainsäädäntöä siten, että sopimukset tulee olla allekirjoitettuna (joko sähköisesti tai paperilla) ja niissä tulisi selkeästi kertoa sopimuksen kuluttajaosapuolelle tulevat haitat (kuten esimerkiksi se ettei liittymää voida siirtää ellei sopimusta irtisanota)?"
Juuri tätä samaa olen ajatellut. Äänestän ehdottomasti: kyllä! Puhelimessa sovitu asiat on myös asiakkaan pystyttävä todentamaan jotenkin. - ihan ok liittymät
noukka kirjoitti:
Jep jep. Samaan ongelmaan törmäsin. Liittymää ei voi irtisanoa tuon 1 e sunnuntain vuoksi. Luottamus meni täysin.
Käytäntö on sama KAIKILLA operaattoreilla, eikä yksistään Tele FInlandilla. Mulla kans tyhjän panttina yx liittymä(Sonera), mutta ei kk-hintakaan ole kuin 2 €, kun en käytä sitä. Neuvoivat ihan selkokielellä, että kannattaa irtisanoa kk ennen liittymän päättymistä. Samoin ovat muutkin operaattorit ilmoittaneet, kun aihe on tullut puheeksi.
- kallekk
Operaattorit eivät myy laikaan liitymiä mikä ei olisisi määräaikainen. Vaikka sopimustilanteessa et ota mitään kytkypuhelinta tai määräaikaista sopimusta niin operaattori dumppaa sopimukseen tavalla tai toisella tuon määräaikaisuuden asiakkaan tietämättä ja sitä hyväksymättä. Siksi et pääse operaattorista eroon millään tvalla. Myös operaattorin vaihto on tehty mahdottomaksi. Luovuttava operaattori ilmoittaa vain siirtoa yrittävälle, että sopimus on määräaikainen sitä ei voi siirtää. Jos onnistut kumoamaan tuo argumentin operaattori väitää, että sopimus on tehty yrityksen nimiin tai jonkun muun henkilön nimiin ja liitymää ei voi siirtää. Minulla on kaikkien operaattoreiden liittymät mitä olen yrittänyt siirtää operaattorilta toiselle niissä onnistumatta. Olen kaksi vuotta testannut mobiililiitymiä kaikilla operaattoreilla. Olen todennnut kaikkien palvelun ala-arvoiseksi,ylimieliseksi, asiakkaan oikeuksista piittaamattomaksi, valheelliseksi ja vääristeleväksi. Asiakaspalveluun soittaminen toivotonta kukaan ei vastaa, lasku vain kasvaa. Sähköpostiin ei vastata. Asiakkalla ei ole minkäänlaisia oikeuksia operaattoreita vastaan.
- ihan ok liittymät
Vaihdoin keväällä liittymän (ollut 11 v samalla operaattorilla)toiselle operaattorille, eikä tehnyt yhtään "kipeää". Kaikki sujui nopeasti ja täsmällisesti,ilman mitään kommervenkkejä. toki olin harkinnut pitkään ko. asiaa, koska olin lukenut myös näistä vaikeuksista vaihdon yhteydessä.
OMALLA KOHDALLA KAIKKI SUJUI ERINOMAISESTI.
- Enzyymi
Markkinaoikeus: TeliaSonera johtanut asiakkaita harhaan
Iltalehti, Torstai 27.5.2010 klo 10.24
Markkinaoikeuden mukaan TeliaSoneran asiakkaille ei ole selvästi kerrottu, että määräaikainen Kestoetu-sopimus jatkuu automaattisesti vuodella eteenpäin.
TeliaSonera on tarjonnut asiakkailleen Kestoetu-sopimusta vuoden kestävänä määräaikaisena sopimuksena. Sopimus ei kuitenkaan ole päättynyt vuoden kuluttua, vaan asiakkaan on täytynyt erikseen irtisanoa se.
Puhelinyhtiö on muistuttanut irtisanomismahdollisuudesta yhdellä teksti- tai multimediaviestillä noin kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä. Jos asiakas ei reagoi viestiin, on sopimusta jatkettu automaattisesti vuoden ajaksi.
Kuluttajat eivät ole ymmärtäneet tätä ja yrittäessään vaihtaa puhelinnumeroa toiselle operaattorille, ongelma on ollut heitä vastassa.
Markkinaoikeuden mukaan TeliaSonera ei saa jatkaa määräaikaisten sopimusten ketjuttamista nykyisessä muodossaan. Sopimuksen jatkuminen pitää kertoa kuluttajalle selvemmin sopimuksentekovaiheessa. Operaattorin pitää myös jatkossa ilmoittaa sopimuksen jatkumisesta muilla tavoin kuin tekstiviestillä.
Markkinaoikeus määräsi myös, että kuluttajilla on oltava oikeus siirtää puhelinnumeronsa toiselle operaattorille määräaikaisesta liittymäsopimuksesta huolimatta.
- Kuluttajien vapaa liikkuvuus markkinoilla edistää markkinoiden toimivuutta ja sitä kautta hyödyttää myös yrityksiä. Ne eivät kuitenkaan aina näytä oivaltavan tätä, vaan yrittävät sitoa asiakkaita paikoilleen jopa määräaikaisia sopimuksia ketjuttamalla, kuvailee johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.
LEENA SEPPINEN - puhelinmyyjä
Saunalahdella ei oo määrä-aikasia vaikka tulee kampanjat..
- Pahus86
Mites vaikka euronpäivät?
Moi, onks kukaa soittanu uuden 99511 tunnuksen kautta ulkomaille? Vertailin ja niil on halvemmat hinnat kuin esim. Telealella, Globetelilla ja Minicomilla! Katso sivusto http://99511.eu/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581321Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207990Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18986Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42889
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875