Kannettavan tietokoneen tuulettimet rikki

JAAV

Heippa.. Mulla on n. 3 vuotta vanha Fujitsu-Siemens Amilo -läppäri, joka on toiminut ihan moitteettomasti, kunnes yhtäkkiä alkoi kuumenemaan rajusti jonka seurauksena suoritinkäyttöprosentit nousivat jo muutaman minuutin käytön jälkeen 90-100%:in eikä konetta siis pysty käyttämään. Kone toimii aika hyvin kun pitää pöytätuuletinta koneen vieressä suunnattuna puhaltamaan koneeseen, mutta se nyt ei ole kovin hyvä ratkaisu pidemmän päälle :D

Joten, ilmeisesti tuulettimet koneen sisällä ovat sanoneet työsopimuksensa irti. Onko kenelläkään käsitystä mitä tuollainen tuulettimien vaihto-operaatio mahtaa maksaa huoltoliikkeessä tai kannattaako sellaista ylipäätänsä tehdä vai onko uusi läppäri parempi investointi?

Vai onko muita ideoita mistä tuo johtuu?

12

8099

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1stMacFinn

      Veikkaisin, että sisällä on niin paljon pölyä, että tuuletus ei toimi ja tuulettimet ei jaksa pyöriä.

      Koeta imurilla tyhjentää ja kenties sitä ennen puhallella paineilmaa sisään.

      • suorittimen

        Lisääkö pöly suorittimen käyttöastetta...siis jos prosentit nousevat yllättäen, niin johtuuko se pölystä?


    • KeNo

      Moi. Mulle tuli vastaava ongelma Fujitsu Siemens Amilo 1310G mallin kanssa .Tuuletin alkoi pitää hirveetä meteliä ja sitten hyytyi tyystin . n. 3 vuotta sitten ostettu läppäri. Tuuletin on helppo vaihtaa itse jos löytyy tarpeeksi pieni ristipää ruuvarin . Takaa vain kansi auki ja piuhat irti . Uuden varaosan tilasin Isoworksilta ( 0800-1-53535 ) hintaan 27 € , sis postituskulut.Konetta en uskaltais ilman tuuletinta kovin kauan käyttää , koska prossa voi vahigoittua . Muista käyttää "tsäppi" ranneketta kun vaihdat uuden tuulettimen :)Jos ei pysty itse tuota vaihtamaan , niin valtuutettu huolto löytyy :
      http://support.ts.fujitsu.com/fi/support/maintenance/index.html

      • JAAV

        No itsellä ei ole kyllä minkäänlaista taitoa noiden tietokoneiden kanssa, muutakun käytön suhteen, joten itse en pysty sitä vaihtamaan. Sitä juuri mietinkin, että jos tuollaiset tuulettimet vaihtaa, niin onko se vaivan ja rahan arvoista, kun tuo kone tuntuu niin nuukahtaneelta jo muutenkin, vai pitäisikö vain hankkia uusi kone ja antaa tuon olla..

        Mutta pitää nyt harkita, onneksi en kotona niin tulenpalavasti konetta tarvitse, että ei tämä hetkellinen käyttämöttömyys ehkä aja mua kuoleman partaalle. Pitänee soitella huoltoon ja kysellä niiden mielipidettä, että kannattaako tuota enää huoltaa..


      • prosessit
        JAAV kirjoitti:

        No itsellä ei ole kyllä minkäänlaista taitoa noiden tietokoneiden kanssa, muutakun käytön suhteen, joten itse en pysty sitä vaihtamaan. Sitä juuri mietinkin, että jos tuollaiset tuulettimet vaihtaa, niin onko se vaivan ja rahan arvoista, kun tuo kone tuntuu niin nuukahtaneelta jo muutenkin, vai pitäisikö vain hankkia uusi kone ja antaa tuon olla..

        Mutta pitää nyt harkita, onneksi en kotona niin tulenpalavasti konetta tarvitse, että ei tämä hetkellinen käyttämöttömyys ehkä aja mua kuoleman partaalle. Pitänee soitella huoltoon ja kysellä niiden mielipidettä, että kannattaako tuota enää huoltaa..

        jos prosessori kävisi vaikka 50% teholla se ei ehkä kuumenisi yhtä paljon...
        Pölyä siellä on kuitenkin, mutta miksi ne % nousivat..


      • yyyyyyyyyyy
        prosessit kirjoitti:

        jos prosessori kävisi vaikka 50% teholla se ei ehkä kuumenisi yhtä paljon...
        Pölyä siellä on kuitenkin, mutta miksi ne % nousivat..

        Eikö koti pidä pitää siistinä pölystä. Ei tarveis valittaa ja konekin toimeis


    • nimetön hermanni

      No voi voi. Vähän sinäkin ymmärrät. Pöly on muutakin kuin sitä silmille näkyvää nöyhtää. Pölyä on joka paikassa, näkyi sitä silmille tai ei. Sitä on jopa leikkaussalissa vaikka siellä jos missä puhdistetataan paikat kunnolla. Kun tällaista näkymätöntä ainetta sitten kasautuu tarpeeksi tietokoneen puhaltimeen, ongelmia tulee. Pölyä on mahdotonta täysin välttää ja kyllä sieltä sinunkin kodistasi varmasti löytyy sitä ihan näkyvääkin pölyä. Koetapa esim. kokeilla ikkunapokan päältä. Kyllä, se riittää!

      • cx,m.kn

        ota vaikka se pölyrätti käteen ja siivoa, mutta älä nostele näitä vanhoja keskusteluita.


    • klasultaprovikat

      Osta vaikka glasulta läppärin tuuletinalusta.

    • Make123123123

      Itsellä auttoi pölystä puhdistus ja taas tuulettaa

    • Romujakoneita

      Heitetäämpä tällainen kysymys: Mulla on tuossa Fujitsu Siemens Amilo pa 1510 ja siinä ei tuuletin pyöri ollenkaan. Noh otin tuulettimen kanssa irti ja siinä ei mitään näkyny. Tilasin uuden tuulettimen ja tyrkkäsin kiinni eikä sekään lähde pyörimään....? Elikkä mistähän sitä vikaa sitten kannattaisi lähteä ettimään. Kone toimii hienosti kyllä kun laittaa sen esim pöytäkoneen kotelon päälle josta päältä on poistotuulettimet mitkä viilentää tarpeeksi.

    • HanskiBanskiBam

      Suosittelisin esim Aliexpress -verkkokaupasta hommaamaan halvan varaosatuulettimen ja vaihtamaan sen tilalle. Itsellä auttoi kovasti.

      Vaihtaminenki on helppoa tehdä itse:
      https://www.youtube.com/watch?v=UmDOcCgiI9g

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5639
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3465
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1875
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1473
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1360
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe