Steineropettajien koulutustilaisuus

pureskeltavaksi

tässä lisää Steinerhömppää ihan itse steinerlaisten kirjoittamana:

Seuraava esitelmä on pidetty Porissa 20-22.8.1993 Steinerkoulun
opettajille.
Läsnä oli 65 kuulijaa (ja luennoitsijan mukaan myös 65 enkeliä!). Esitelmän on kirjalliseen muotoon saattanut Steinerpedagogiikan seura ry. Luennoitsijana Hans Georg Krauch.
Lyhyitä katkelmia tästä s-koulun opettajien täydennyskoulutuksesta:
* * *
...Vaikka ei koskaan aikaisemmin olisi ollut tekemisissä lasten kanssa, kohtaaminen alkaa nyt. Lapsen s i e lu on j o h d a t e t t u teidän luoksenne, koska se on etsinyt jotain aivan erityistä. Edellytyksenä ei ole se, että kaikkien kanssa olisi ollut aikaisemmin (edellisessä elämässä, huom!) ollut jotain tekemistä, mutta joka tapauksessa tulevaisuuden suhteen me olemme yhdessä.
Kolme tilannetta kuuluvat yhteen:
1. mikä on steinerkoulu ja sen metodi, ei didaktinen vaan h e n k i n e n metodi
2. koululiikkeen ja Steinerin oma k a r m a sekä antroposofinen seura
3. miten opettaja tarkemmin menettelee luokassa k a r m a k y s y m y s t e n kanssa.
..
...Puhdas ä l y ei pysty tavoittamaan steinerpedagogiikassa mitään erinomaisen hyvää. Didaktiikka sellaisenaan ei myöskään vakuuta. Mutta meissä kaikissa elää sielunkyky, joka johtaa meidät steinerkoulun ja antroposofian piiriin, ensin toiseen ja sitten toiseen, tai päinvastoin. Saksassa oppilaiden vanhemmat usein tulevat kuin uneksien kouluun ja h e r ä ä v ä t sitten a n t r o p o s o f i a a n.

Opettajan pitää toimia niin, että hän työstää k o h t a l o n asioita. Steinerkoulu on nimenomainen instrumentti sille, että karman tietämisestä tullaan karmallisiin tekoihin.
Steinerkoulun metodi on tämä: yhteistyö h e n k i s t e n v a l t o j e n kanssa. Viidennen kulttuurikauden (Mikaelin aika, huom!) pedagogiikka on sitä, että opettaja oppii työskentelemään henkisten olentojen kanssa.
Matematiikkaa esimerkiksi voi opettaa eri metodein, ja totta kai vedotaan myös älyn voimiin. Mutta kun antaa sisässään jotain myös lukujen h e n k i s e s t ä luonteesta, sukeltautuu matematiikan henkismoraaliseen puoleen.


Puhe ei saa olla pelkkä informaatioväline, vaan olisi tehtävä itselleen selväksi, että puhe tulee a r k k i e n k e l e i d e n alueelta.Älyn kautta ei voi toimia, siis on muunnettava omaa sielunelämää. Tämä
vaikuttaa l a p s e n k a r m a a n.

...Seuraavan seitsemän vuoden kuluessa sielullisuus vaikuttaa eetteriruumiiseen. Eli me kosketamme kasvattajina varovasti niitä voimia, jotka lapsi tuo mukanaan edellisestä elämästä.
.
..KAIKEN opetuksen pitäisi läpäistä uskonnollinen elementti, esim. sopivien t a r i n o i d e n muodossa. (Steinerkouluissa satuja ja tarinoita kerrotaan koko kouluajan, eikä toden ja sadun välillä tehdä
eroa, huom!)
...Lapsi on etsinyt itselleen oman perintövirtansa. Jokaisen oppilaan kohdalla on muodostettava näistä asioista selvä kuva kuin myös siitä, onko lapsi tullut esim. teknisesti koulutettuun vai taiteelliseen
perheeseen. (Antroposofien mukaan lapsi valitsee itse perheensä ennen
inkarnoitumistaan.)
...Opettajan on tehtävä on tarkkailla tätä kokonaisuutta, missä lapsi on taitava -missä taitamaton. Näin opettaja saa selville oppilaan edellisen elämän ammatin. Jos esim. jonkun oppilaan koko olemus viittaa
puusepänammattiin, voi päätellän, että hänelle sopii mikä muu tahansa, mutta ei puusepän ammatti, koska silloin vain toistettaisiin sitä, minkä hän jo osaa. Tämä on tietysti epämukavaa, koska ihminen mieluiten tekisi sitä, minkä hän jo osaa, mutta ei voi auttaa.
...Auttaa voi vain, jos opettaja itse työskentelee meditatiivisesti astraaliruumiinsa kasvattamiseksi. Oppilaassa se tapahtuu t i e d o t t o m a s t i. Opettajan on itse tietoisesti jalostettava astraaliruumistaan. Silloin hänen oma tulevaisuuden karmansa vaikuttaa lapsen menneisyyden karmaan.
* * *

9

382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RaijaKo

      Lähde?

      • RaijaKo

      • sanottu on

        Niin julkisestihan tätäkään tekstiä ei tosin millekään steinerkoululaisten vanhemmille jaeta, vaikka ehkä syytä olisi.


      • sanottu on kirjoitti:

        Niin julkisestihan tätäkään tekstiä ei tosin millekään steinerkoululaisten vanhemmille jaeta, vaikka ehkä syytä olisi.

        Omaan mahdottomuuteensa...


    • Ja kyllä, tuollaista hömppää siellä taustalla vaikuttaa. Jos se on liikaa, ei kannata steinerkouluun lapsiaan laittaa. Mun mielestäni tuo ei eroa mitenkään muiden uskontojen höpinöistä. Ainakin se on enemmän henkistä yleishöpinää kuin jumalallista todistusta ;o)

    • ------------------------

      Sinä et mielestäsi ole henkinen olento? =)

      Kyllä sinä olet.

      • Henkinen onkin eri asia kuin hengellinen. Kyllä henki minussakin pihisee, se ei tosin ole mikään pyhä henki vaan ihan vaan elämänhalu ja suvunjatkamisvietti.

        Ei kaikkea (jos kohta mitään) pidä mystifioida. Jos ei tiedä, miksi joku asia on niin kuin se on, sen voi sanoa.

        En minä ainakaan kaikkea tiedä ja hyvä niin. Voihan se olla niinkin, että steinerkoulujen takana tosiaan vaikuttaa kavala salaliitto. Ei vaan oikein tunnu uskottavalta minun saamieni todisteiden valossa ;o)


      • ainoita
        Steinerfaija kirjoitti:

        Henkinen onkin eri asia kuin hengellinen. Kyllä henki minussakin pihisee, se ei tosin ole mikään pyhä henki vaan ihan vaan elämänhalu ja suvunjatkamisvietti.

        Ei kaikkea (jos kohta mitään) pidä mystifioida. Jos ei tiedä, miksi joku asia on niin kuin se on, sen voi sanoa.

        En minä ainakaan kaikkea tiedä ja hyvä niin. Voihan se olla niinkin, että steinerkoulujen takana tosiaan vaikuttaa kavala salaliitto. Ei vaan oikein tunnu uskottavalta minun saamieni todisteiden valossa ;o)

        Jotka tällä palstalla paasaavat jostain salaliitosta. Steinerkoulua vastustavat tahot ovat lähinnä tuoneet julkisuuteen steinerilaisten itsensä kirjoituksia sekä eläviä kokemuksia steinerkoulusta ihan ilman mitään salaliittoja.


      • ainoita kirjoitti:

        Jotka tällä palstalla paasaavat jostain salaliitosta. Steinerkoulua vastustavat tahot ovat lähinnä tuoneet julkisuuteen steinerilaisten itsensä kirjoituksia sekä eläviä kokemuksia steinerkoulusta ihan ilman mitään salaliittoja.

        Taas joku tietämätön, joka leimaa ihmisen hihhuliksi ja "steinerlaiseksi" pelkän nimmarin perusteella. Ite oot sitten varmaan tavakkineliö ja pelkuri nikkittömyytesi perusteella ;o)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe