kasvattajan/kennelin valinta

pentua hankkimassa

Eli, ensimmäinen koira olisi tarkoitus hankkia. Kysynkin, mistä voi tietää mikä kasvattaja tai kennel olisi ns. hyvä, tai onko jotain syytä välttää?

Tiedetään, puhtaus, hauvojen hyvinvointi jne. mutta paikat saattavat olla aika eri puolilla (Suomea), osa kaukanakin, ja olisi mahdotonta käydä paikan päällä tsekkailemassa kovin monessa.

Kiitos van avusta!

11

543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      ...rotuyhdistyksen pentuvälitykseen. Kysy sieltä tulevia pentueita, jotka ovat rotuyhdistyksen hyväksymistä yhdistelmistä, tällöin pelaat varman päälle. Varaudu jonottamaan pentua kauankin.

      Myös mikäli rotuyhdistys julkaisee lehteä, niin tilaa se jo hyvissä ajoin. Sitä seuraamalla saat viitteitä siitä mikä kennel on hyviä koiria tuottava ja näet rotutapahtumat hyvissä ajoin, jotta voit varata esimerkiksi vapaapäivän ja lähteä katselemaan rotutilaisuuksiin koiria ja jututtamaan rodun harrastajia.

    • hanki tietoa...

      eri kasvattajista niin paljon kuin mahdollista.

      Kennelliiton tietoja, kilpailu- ja näyttelytuloksia ym., kenneleiden omat nettisivut jne...

      Nämä rotuyhdistysten suosittelemat kasvattajat ovat usein ns. hyviä.

      Älä lähde suinpäin pentua mistään hakemaan!

      Pentueet, joita ei rekisteröidä, on yleensä teetetty pelkästään rahan tähden. Eli mieti haluatko tukea tälläista toimintaa.

      Sen lisäksi, että kennelin ulkoiset puitteet ovat ok, niin...

      Hyvä kasvattaja on kiinnostunut sinusta ja elämästäsi. Hyvä kasvattaja kyselee koiranhankkijasta paljon kaikenlaista, koiran tulevaisuuden tähden.

      Hyvä kasvattaja pyytää sinua tulemaan katsomaan pentuja useamman kerran. (Tietysti, jos välimatkaa alkaa olla jo useita satoja kilometrejä, niin sitten ei ehkä)

      Hyvä kasvattaja neuvoo, ja haluaa jatkossakin tietää kuulumisianne, ja haluaa auttaa ongelmatilanteissa.

      Tässä jotain vinkkejä. Eli käytä myös omaa vainuasi ja ihmistuntemustasi. Kuulostele kasvattajan käyttäytymistä, kun otat häneen yhteyttä.

      • kasvattajana kanssa

        kysele ja hae tietoa hänen aikaisemmista pentueistaan. Kysy miksi hän teetti juuri näillä koirilla pennut, kysele terv.asiat tarkasti, luonneasiat. Vaikka kasvattaja asuisi kaukanakin, niin minusta hänen kuuluu pyytää ostaja käymään. Rahan menoa tulee koirasta olemaan muutenkin, joten jos ei yhtä matkaa pysty järjestämään, niin miten jatkossa esim. yllättävät lääkärikulut jne!? Puhelimessa voi kukatahansa esittää ja sanoa mitä tahansa, kyllä tapaaminen on ehdoton. Tulette olemaan tekemissä n. 15 v pennunostosta eteenpäin, teidän täytyy silloin tulla toimeen keskenänne. En ostaisi itse pentua kasvattajalta, joka sanoisi "ai asut niin kaukana, no tule sitten vain hakemaan" puh. jutteluiden jälkeen. Minusta se osoittaa välinpitämättömyyttä.


      • pentua hankkimassa
        kasvattajana kanssa kirjoitti:

        kysele ja hae tietoa hänen aikaisemmista pentueistaan. Kysy miksi hän teetti juuri näillä koirilla pennut, kysele terv.asiat tarkasti, luonneasiat. Vaikka kasvattaja asuisi kaukanakin, niin minusta hänen kuuluu pyytää ostaja käymään. Rahan menoa tulee koirasta olemaan muutenkin, joten jos ei yhtä matkaa pysty järjestämään, niin miten jatkossa esim. yllättävät lääkärikulut jne!? Puhelimessa voi kukatahansa esittää ja sanoa mitä tahansa, kyllä tapaaminen on ehdoton. Tulette olemaan tekemissä n. 15 v pennunostosta eteenpäin, teidän täytyy silloin tulla toimeen keskenänne. En ostaisi itse pentua kasvattajalta, joka sanoisi "ai asut niin kaukana, no tule sitten vain hakemaan" puh. jutteluiden jälkeen. Minusta se osoittaa välinpitämättömyyttä.

        No en tosiaan tarkoittanut etten kävisi kasvattajan luona kuin ostamassa pennut, tai etten pystyisi järjestämään matkaa. Mielestäni en kirjoituksestani sellaista esittänytkään.


    • asia

      Kasvattajan valinta on tärkeä asia, mutta muista myös se, että vähintään yhtä tärkeää on ne hankkimasi pennun rakennusaineet eli koiran vanhemmat ja niiden taustat.

      Kasvattajan osalta tärkeintä on yrittää selvittää se mitä pennut kokevat ensimmäisten viikkojensa aikana ollessaan kasvattajan luona - siinä voi olla hyvinkin suuria eroja vaikka periaatteessa pennuilla olisikin "ihan hyvä olla". (Oletusarvona siis se, että emon ja pentujen perustarpeet hoidetaan, totta kai)

      Älä luota pelkästään siihen, että kyseessä on nimekäs kasvattaja. Sinun tarpeesi ja tavoitteesi voi olla erilaiset kuin kasvattajan, ilman että kumpikaan teistä olisi 'väärässä'.

      Jos ystäväpiiristäsi löytyy joku kokenut koiraihminen johon luotat ja joka tietää (=pelkät vahvat mielipiteet eivät ole tietoa!) näistä asioista, pyydä hänen apuaan.

      Käy jututtamassa kasvattajaa ennen päätöstä - asuipa tämä kuinka kaukana tahansa. Olethan ottamassa perheeseesi uuden jäsenen ehkä jopa yli 15 vuoden ajaksi! Ja jos sinulla on hyvää ihmissilmää, luota siihenkin... ;-)

      • kasvattajan siitä, että

        HÄN kyselee sinulta tarkasti, vaatiikin jotakin. Huono kasvattaja ei kysele, "aha, selvä, ok, hyvä". Pennut ovat kasvattajan "lapsia", hyvä kasvattaja haluaa niille VAIN parasta ja siksi hän uskaltaa jopa kieltäytyä myymästä jollekulle. Jokainen ovesta sisääntuleva ei varmatsi ole aina hyvä pennunostaja, jos koskaan ei kieltäydy myymästä kenellekkään, niin hieman ihmetyttää. Siis jos pentuja on jo ollut useita.


      • saada nähdä koirien
        kasvattajan siitä, että kirjoitti:

        HÄN kyselee sinulta tarkasti, vaatiikin jotakin. Huono kasvattaja ei kysele, "aha, selvä, ok, hyvä". Pennut ovat kasvattajan "lapsia", hyvä kasvattaja haluaa niille VAIN parasta ja siksi hän uskaltaa jopa kieltäytyä myymästä jollekulle. Jokainen ovesta sisääntuleva ei varmatsi ole aina hyvä pennunostaja, jos koskaan ei kieltäydy myymästä kenellekkään, niin hieman ihmetyttää. Siis jos pentuja on jo ollut useita.

        "omat paikat" eli missä koirat elävät ja pennut syntyvät, se paikka ei saa olla olohuoneen tai autotallin nurkka. Nähdä ruokapussit eli mitä syövät, älä usko jos vain sanoo ruoan nimen. Koirien hoitovälineiden kunto ja siisteys kertoo myös paljon, pyydä saada nähdä millainen harja jne. Pyydä kertomaan ulkoiluttamisesta, turkin hoidosta, harrastuksista. Katso ja kuuntele miten KOIRAT suhtautuvat ja käyttäytyvät omistajan ollessa läsnä, erittäin tärkeä ja paljon kertova asia! Vaikka kennel olisi ollut ikuisesti ja hyvin tuloksin, älä luota siihen että siellä on asiat yhä ok, niin ei yllättävän usein kuitenkaan ole!!!!


      • ryynis
        saada nähdä koirien kirjoitti:

        "omat paikat" eli missä koirat elävät ja pennut syntyvät, se paikka ei saa olla olohuoneen tai autotallin nurkka. Nähdä ruokapussit eli mitä syövät, älä usko jos vain sanoo ruoan nimen. Koirien hoitovälineiden kunto ja siisteys kertoo myös paljon, pyydä saada nähdä millainen harja jne. Pyydä kertomaan ulkoiluttamisesta, turkin hoidosta, harrastuksista. Katso ja kuuntele miten KOIRAT suhtautuvat ja käyttäytyvät omistajan ollessa läsnä, erittäin tärkeä ja paljon kertova asia! Vaikka kennel olisi ollut ikuisesti ja hyvin tuloksin, älä luota siihen että siellä on asiat yhä ok, niin ei yllättävän usein kuitenkaan ole!!!!

        ..autotalli on epäkelpo paikka pentujen ensikodiksi?
        Kyllä autotallistakin saa hyvän, rauhallisen ja turvallisen paikan penskoille.


      • saada nähdä koirien kirjoitti:

        "omat paikat" eli missä koirat elävät ja pennut syntyvät, se paikka ei saa olla olohuoneen tai autotallin nurkka. Nähdä ruokapussit eli mitä syövät, älä usko jos vain sanoo ruoan nimen. Koirien hoitovälineiden kunto ja siisteys kertoo myös paljon, pyydä saada nähdä millainen harja jne. Pyydä kertomaan ulkoiluttamisesta, turkin hoidosta, harrastuksista. Katso ja kuuntele miten KOIRAT suhtautuvat ja käyttäytyvät omistajan ollessa läsnä, erittäin tärkeä ja paljon kertova asia! Vaikka kennel olisi ollut ikuisesti ja hyvin tuloksin, älä luota siihen että siellä on asiat yhä ok, niin ei yllättävän usein kuitenkaan ole!!!!

        Ihan ok muuten,mutta kerroppa ihmeessä mitä vikaa on pentujen pitämisessä esim.(petipaikka)olkkarissa?Parastahan aina pennuille on,että ne saa elää ja varttua perheen keskellä,eikä missään eristyksissä normaalielämästä.


      • viestissä selvästi
        molossi kirjoitti:

        Ihan ok muuten,mutta kerroppa ihmeessä mitä vikaa on pentujen pitämisessä esim.(petipaikka)olkkarissa?Parastahan aina pennuille on,että ne saa elää ja varttua perheen keskellä,eikä missään eristyksissä normaalielämästä.

        tarkoiteta pentujen syntymäpaikkaa nimenomaan? Olkkari tuskin on siihen tarpeeksi rauhallinen jne. Ja jos koiria pidetään autotallissa, poiss jaloista-tyyliin, yksinnään viihdyttämässä toisiaan,niin ei hyvä. Näitäkin on tällaisia.


      • viestissä selvästi kirjoitti:

        tarkoiteta pentujen syntymäpaikkaa nimenomaan? Olkkari tuskin on siihen tarpeeksi rauhallinen jne. Ja jos koiria pidetään autotallissa, poiss jaloista-tyyliin, yksinnään viihdyttämässä toisiaan,niin ei hyvä. Näitäkin on tällaisia.

        Jaa,voi ollakkin,tai ei.Vähän oli sillai kirjoitettu,että ymmärsin toisin myös.
        Eikä olkkarikaan huono ole,jos on jossain "nurkassa" hyvä paikka,ja perhe-elämä sen verran "rauhallista",että emo ei turhia häiriinny.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1449
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1208
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1034
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe