Onko jollain tietoa, löytyykö netistä hyviä juttuja, jne., Suomalaisesta budo-legendasta Max Jensenistä. Luin kirjan "Kamppailijoita dojolta tatameilta" Tätä jo edesmennyttä karjua pidetään veteraanipiireissä yleisesti Suomen ainoana todellisena samuraina. Olisi kiva tietää hepusta lisää.
Max Jensen
12
3313
Vastaukset
- judoka
tiedän vaan ne 2 kirjaa, jotka se teki, löytyy kirjastosta.
Ei Jensen mikään samurai ollut, ihan näitä judo-pioneereja vaan...- Väsyny
Hallitsiko se äijä kaikki 18 Samurai taitoa jotka vaadittii japanilaisiltakin Samurailta?! LMAO
- Andy
Väsyny kirjoitti:
Hallitsiko se äijä kaikki 18 Samurai taitoa jotka vaadittii japanilaisiltakin Samurailta?! LMAO
Samuraiksi pääsemiseen vaadittiin kyllä ainoastan se, että oli samurain poika. Jensen kyllä tuskin oli tätäkään...
- Tosisamurai
Andy kirjoitti:
Samuraiksi pääsemiseen vaadittiin kyllä ainoastan se, että oli samurain poika. Jensen kyllä tuskin oli tätäkään...
Samurait pitivät liiallisia naissuhteita turhina ja jopa vahingollisina. Jumalille otollisempaa oli hinata esim. toista samuraita tai hätätilassa vaikkapa buddhalaismunkkia b-rappuun, koska naiset eivät koskaan voi ymmärtää todellisen samurain syvintä olemusta. ;-)
Lähde: Vapriikin samurainäyttely, Tampere
Muutenkin mielenkiintoinen, kannattaa käydä tutustumassa.
- jujutsuka
Aloittaakaa "smartässit" keskustelu samurai nimityksen ja historiasta eri otsikolla. Minä halusin tietoa Max Jensenistä, enkä samuraista ja niiden historiasta jne. Japanilainen kulttuuri on kyllä kiinnostavaa, mutta en minä kaivannut siihen opastusta tällä kertaa. Max Jensenin vertaaminen "samuraiksi" varmaankin on ikään kuin vertauskuvalliseksi tarkoitettu, jos joku ei sitä käsittänyt, niin se on sen ongelma. Sillä viitataan varmaankin siihen, millä antaumuksella hän oli paneutunut judon ja karaten harjoitteluun, mikä aikalaisissa harjoittelijoissa herätti suurta kunnioitusta. Max Jensenin judokirjat on tietenkin tuttuja kaikille judon ja jujutsun harrastajalle. Itse miehestä olisi kiva tietää enemmän. Vanhemman polven karatekoilla ja judokoilla on varmaan tietoa miehestä?
- Andy
Tämän palstan hyviin puoliin kuuluu mahdollisuus haaroittaa keskustelua. Antaa tuon samuraihaaran elää omaa elämäänsä.
Mutta siitä Jensenistä. Miehestä on ällistyttävän vähän tietoa saatavilla hänen merkitykseensä nähden. Muutama hassu maininta pitkän linjan kamppailijoiden haastatteluissa. Puhelemalla judokoiden kanssa olen saanut selville vain sen, että miehen kuolemasta - joka siis oli ennenaikainen - liikkuu erilaisia juttuja. Ehkä vanhoja Ippon-lehden vuosikertoja selaamalla löytyisi jotain? - harakiri
Andy kirjoitti:
Tämän palstan hyviin puoliin kuuluu mahdollisuus haaroittaa keskustelua. Antaa tuon samuraihaaran elää omaa elämäänsä.
Mutta siitä Jensenistä. Miehestä on ällistyttävän vähän tietoa saatavilla hänen merkitykseensä nähden. Muutama hassu maininta pitkän linjan kamppailijoiden haastatteluissa. Puhelemalla judokoiden kanssa olen saanut selville vain sen, että miehen kuolemasta - joka siis oli ennenaikainen - liikkuu erilaisia juttuja. Ehkä vanhoja Ippon-lehden vuosikertoja selaamalla löytyisi jotain?Erään tarinan mukaan Jensen olisi itse päättänyt päivänsä. Voiko joku vahvistaa tämän?
- Tomppa
harakiri kirjoitti:
Erään tarinan mukaan Jensen olisi itse päättänyt päivänsä. Voiko joku vahvistaa tämän?
minäkin olen kuullut...
- mää
Andy kirjoitti:
Mutta siitä Jensenistä. Miehestä on ällistyttävän vähän tietoa saatavilla hänen merkitykseensä nähden. Muutama hassu maininta pitkän linjan kamppailijoiden haastatteluissa. Puhelemalla judokoiden kanssa olen saanut selville vain sen, että miehen kuolemasta - joka siis oli ennenaikainen - liikkuu erilaisia juttuja. Ehkä vanhoja Ippon-lehden vuosikertoja selaamalla löytyisi jotain?Ei se Jensen nyt niin "merkittävä" ole kuin Andy annat ymmärtää. Suomen judossa on monta suurempaakin ja merkittävämpää herraa. Ja suurin osa on vielä elossakin. Vanha judo-opettajani kertoi paljon juttuja 60-luvun judotouhuista.
On ne ajat muuttuneet :))
Kamppailijoita dojolta ja tatamilta kirjassa mm. eräs judoukko (en muista kuka) kritisoi Jensenin opetusmetodeja. Hän mm. saattoi 1.5 tuntia heitellä peruskurssilaista ja hioa omaa tekniikkaansa näin. - Hevonpersehölkkä
mää kirjoitti:
Ei se Jensen nyt niin "merkittävä" ole kuin Andy annat ymmärtää. Suomen judossa on monta suurempaakin ja merkittävämpää herraa. Ja suurin osa on vielä elossakin. Vanha judo-opettajani kertoi paljon juttuja 60-luvun judotouhuista.
On ne ajat muuttuneet :))
Kamppailijoita dojolta ja tatamilta kirjassa mm. eräs judoukko (en muista kuka) kritisoi Jensenin opetusmetodeja. Hän mm. saattoi 1.5 tuntia heitellä peruskurssilaista ja hioa omaa tekniikkaansa näin.Ei mitenkäään erikoista, että oppilas on ollut heittosäkkinä. Henkilökohtaisesti olen syyllistynyt samaan, se on hyvää harjoitusta myös peruskurssilaiselle, kun oppii ukemin merkityksen.
Opettaja tietää oppilaan tason ja hioo tekniikkaansa sen mukaisesti. Oppilas on hengissä vielä harjoituksen jälkeenkin. Oppilaasta voi kehittyä ajan myötä hyvä Uke ja se on vain kunnia asia. Oppilas saa samalla henkilökohtaista opetusta opettajaltaan.
- keskiäkäinen
Legendan mukaan haastoi íhtensä Tatsuo Suzukin leirillä todelliseen kamppailuun. Setä Suzuki oli käskenyt muut ulos salista ja pannut ovet kiinni. Kai siellä oli käyty läpi Wadoryun syvempää olemusta.
- glasu
Löytyykö netistä kuvia? Minkänäköinen äijä oli kyseessä?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291721Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91556Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51280Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61244