kuukausi ulkomailla

tintarelladiluna

Osaisitteko kertoa, millaisia asioita pitäisi hoitaa / ottaa mukaan, kun viettää kuukauden Italiassa? Olen tähän mennessä hankkinut matkavakuutuksen ja kansainvälisen kelakortin. Tarvitaanko muita virallisia asiakirjoja tms jotka kannattaisi hankkia hyvissä ajoin ennen matkaa?

4

720

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarvetta

      Jos ei halua varautua kaiken varalle ei sinne oikeastaan tarvitse mukaan mitään. Kuukausi on lyhyt aika ja Italia sitä paitsi lähellä, äkkiähän sieltä kipaisee vaikka hakemaan.
      Olen itse viettänyt matkustellen vuoden EU:n ulkopuolella enkä matkavakuutusta kummempaa hommannut. Sekin oli turha koska mitään ei tapahtunut. No ilmoitin Kelaan tosin että olen poissa maasta, samoin väestörekisteriin, sehän teoriassa pitää ilmoittaa jos on yli 3 kuukautta pois, vaikka tuskin ne saavat tietää jos ei kuole, ja sittenhän se ei haittaakaan.

      • Ei noin lyhyelle reissulle todellakaan tarvitse varautua sen kummemmin kuin parin viikon pakettilomalle. Voimassaoleva passi ja rahat/luottokortti riittää mainiosti. Kunhan huolehdit, että lomasi aikana mahdollisesti erääntyvät laskut ovat suoraveloituksessa (tai joku hoitaa ne maksuun puolestasi). Tarvittavat lääkkeet ja reseptit on hyvä ottaa mukaan.
        Itse teen nykyisin ulkoministeriölle matkustusilmoituksen, kun mitä vain voi sattua missä vain.
        http://formin.finland.fi/doc/mobiili/matkustusilmoitus.html


      • tintarelladiluna
        reissaaja56 kirjoitti:

        Ei noin lyhyelle reissulle todellakaan tarvitse varautua sen kummemmin kuin parin viikon pakettilomalle. Voimassaoleva passi ja rahat/luottokortti riittää mainiosti. Kunhan huolehdit, että lomasi aikana mahdollisesti erääntyvät laskut ovat suoraveloituksessa (tai joku hoitaa ne maksuun puolestasi). Tarvittavat lääkkeet ja reseptit on hyvä ottaa mukaan.
        Itse teen nykyisin ulkoministeriölle matkustusilmoituksen, kun mitä vain voi sattua missä vain.
        http://formin.finland.fi/doc/mobiili/matkustusilmoitus.html

        kiitos paljon vinkeistä!

        mitä tuo matkustusilmoituksen tilaaminen muuten maksaa? en löytänyt sivulta tietoa tekstiviestin hinnasta nimittäin.


      • tintarelladiluna kirjoitti:

        kiitos paljon vinkeistä!

        mitä tuo matkustusilmoituksen tilaaminen muuten maksaa? en löytänyt sivulta tietoa tekstiviestin hinnasta nimittäin.

        Ei aavistustakaan, mitä se maksaa. Tuskin enempää kuin muutkaan kotimaan viestit? Teen itse aina ilmoituksen jo ennen matkaan lähtöä, enkä ole huomannut puhelinlaskussani mitään poikkeavaa. Ensi viikolla taas reissuun, täytyypä myöhemmin tarkistaa puhelinlaskut. Silti se on pieni hinta, jos apua tarvitsee...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe