PSORIASIS KYNSISSÄ

Miio

Millaisia kokemuksia teillä on kynsipsorin hoidosta? Ainoa 14 vuoden kokemuksella minulle toiminut keino on ollut salsal-voiteella voitelu ja päivittäinen ihoteipillä teippaaminen. Teippiä sai käyttää vuoden ajan joka päivä, ennen kuin kynsi oli melkein kokonaan kasvanut takaisin kiinni alustaansa. Toinen kynsi, jossa psori on ollut pidempään, ei tosin ehtinyt tarttua kiinni niinkään paljon.

Ongelmaksi on muodostunut se, että kynnet tulehtuvat jatkuvasti. Viime aikoina märkäiset tulehdukset ovat olleet niin pahoja, että sormet ovat turvonneet aivan järkyttävästi ja ovat siis todella kipeitä. Antibioottikuuri poistaa märkimisen hetkeksi, mutta jo ennen kuurin loppua kynnenalunen alkaa taas mätiä. Olen nyt syönyt putkeen kaksi antibioottikuuria ja taas tulehdun on alkanut uudestaan.

Kun tulehdus pääsi valloilleen, niin vuoden kestänyt teippihoitoprosessini meni hukkaan ja märkivä tulehdus irroitti koko kynnen. Lääkärit eivät osaa muuta sanoa kuin kirjoittaa lisää antibioottia, joka ei siis tunnu tepsivän.

Mahtaako muilla olla vastaavia kokemuksia? Miten olette hoitaneet tulehdusta/kynsiä yleensä?

2

1516

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitunut

Liottele käsiäsi merisuolakylyvyissä päivittäin, älä huuhtele, mutta kuivaa hyvin.
      Minä rapsuttelin kynsien alustasta kuivat karstat pois ja tarvittaessa rasvasin Ceridalilla. Pikkuhiljaa ovat kynnet kasvaneet paikoilleen.
      Jos pidät irtonaisia kynsiä teipin avulla kiinni, ne muhivat oikein kunnolla bakteerien vallassa. Ilmakylyvyt ovat myös tarpeen. Jos olet nainen, laita kynsiin väritöntä lakkaa ja ehkä lievästi vaaleaa päälle, se peittää rosoisuudet. Ja vaikka kynsi olisi leikattu pois melkein kokonaan, voi tyngän lakata.Rumat kynnet ovat ikäviä, mutta yritä kuitenkin.

• minulle ...

tepsii on diprosalic liuos. Olen kokeillut "kaikkea".
        Kynsiä ei kannata lakata. Laitan diprosalicia pitkin pv. Auttaa...kannattaa kokeilla.

Teippaaminen ja muukin rasvasten rasvojen käyttö pahensi minulla vaan psoria kynsissä niin paljon, et pikkurillin kynsi lähti periaatteessa kokonaan irti!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      172
      1994
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      82
      1450
    3. Varattais lähihotellista

🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      182
      1394
    4. Nyt jäi velat perimättä

Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      10
      1127
    5. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      39
      1046
    6. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      973
    7. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      94
      834
    8. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      39
      824
    9. Rakkauden kesä 2025

Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      85
      805
    10. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      49
      765
    Aihe