PSORIASIS KYNSISSÄ

Miio

Millaisia kokemuksia teillä on kynsipsorin hoidosta? Ainoa 14 vuoden kokemuksella minulle toiminut keino on ollut salsal-voiteella voitelu ja päivittäinen ihoteipillä teippaaminen. Teippiä sai käyttää vuoden ajan joka päivä, ennen kuin kynsi oli melkein kokonaan kasvanut takaisin kiinni alustaansa. Toinen kynsi, jossa psori on ollut pidempään, ei tosin ehtinyt tarttua kiinni niinkään paljon.

Ongelmaksi on muodostunut se, että kynnet tulehtuvat jatkuvasti. Viime aikoina märkäiset tulehdukset ovat olleet niin pahoja, että sormet ovat turvonneet aivan järkyttävästi ja ovat siis todella kipeitä. Antibioottikuuri poistaa märkimisen hetkeksi, mutta jo ennen kuurin loppua kynnenalunen alkaa taas mätiä. Olen nyt syönyt putkeen kaksi antibioottikuuria ja taas tulehdun on alkanut uudestaan.

Kun tulehdus pääsi valloilleen, niin vuoden kestänyt teippihoitoprosessini meni hukkaan ja märkivä tulehdus irroitti koko kynnen. Lääkärit eivät osaa muuta sanoa kuin kirjoittaa lisää antibioottia, joka ei siis tunnu tepsivän.

Mahtaako muilla olla vastaavia kokemuksia? Miten olette hoitaneet tulehdusta/kynsiä yleensä?

2

1650

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitunut

Liottele käsiäsi merisuolakylyvyissä päivittäin, älä huuhtele, mutta kuivaa hyvin.
      Minä rapsuttelin kynsien alustasta kuivat karstat pois ja tarvittaessa rasvasin Ceridalilla. Pikkuhiljaa ovat kynnet kasvaneet paikoilleen.
      Jos pidät irtonaisia kynsiä teipin avulla kiinni, ne muhivat oikein kunnolla bakteerien vallassa. Ilmakylyvyt ovat myös tarpeen. Jos olet nainen, laita kynsiin väritöntä lakkaa ja ehkä lievästi vaaleaa päälle, se peittää rosoisuudet. Ja vaikka kynsi olisi leikattu pois melkein kokonaan, voi tyngän lakata.Rumat kynnet ovat ikäviä, mutta yritä kuitenkin.

• minulle ...

tepsii on diprosalic liuos. Olen kokeillut "kaikkea".
        Kynsiä ei kannata lakata. Laitan diprosalicia pitkin pv. Auttaa...kannattaa kokeilla.

Teippaaminen ja muukin rasvasten rasvojen käyttö pahensi minulla vaan psoria kynsissä niin paljon, et pikkurillin kynsi lähti periaatteessa kokonaan irti!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      6
      2449
    2. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      65
      2278
    3. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      200
      1286
    4. Kaivattusi silmin

Minkälaisen kuvan olet omasta mielestäsi antanut itsestäsi kaivatullesi?
      Ikävä
      111
      1100
    5. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      71
      1088
    6. "Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...

...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig
      Maailman menoa
      220
      932
    7. Martina ja Matias

Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      909
    8. Toivottavasti myös pysyy häkissä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �
      Suomussalmi
      10
      827
    9. Millaisia tunteita

Sinulla on minua kohtaan?
      Ikävä
      47
      779
    10. Ylipainoiset naiset ovat kokeneet kiusallisen ilmiön deittaillessa

Moni pluskoon nainen kertoo kohtaavansa deittailussa yllättävän ja kiusallisen ilmiön: alussa on luvassa romanssi, mutta
      Suhteen aloittaminen
      51
      759
    Aihe