Masennuksen suossa

Silti hyvä äiti

Hei!

Täällä kun on ollut keskustelua siitä mitä se oikea masennus on..

Itsellä kynnys hakea apua on ollut suuri. Kai sitä on ollut enimmäkseen niitä turhia pelkoja etten ole kehdannut hakea apua vaikka tiesin ettei kaikki ole omassa mielessä kohdallaan. Sitten kun viime perjantaina melkein romahdin, soitin akuuttiin numeroon jossa kerroin olevani masentunut, ollut jo vuoden. Kävin sitten tänään psykiatrian sairaanhoitajalla puhumassa tilanteesta joka on kovin monimutkainen. Itse kärsinyt lapsena perheväkivallasta, nuoruudessa paniikkihäiriöstä ja synnytyksen jälkeen masennuksesta niin hän varasi suoraan mulle lääkäriajan jossa katsottaisiin lääkitystä ym. ja sanoi että mulle kaikkein paras hoitomuoto on psykoterapia kun nämä asiat ovat lapsuudesta asti lähtöisin.

Onneksi uskalsin soittaa ja tiedän saavani apua. Masennuin jo synnytyssairaalassa ja ensimmäinen puoli vuotta oli minulle henkisesti vaikea, enkä nyt voi edes tajua miten selvisin ilman apua. Kai sitä ajattelee että kaikki paha olo menee pois, mutta ei se mene vaikka reilu vuosi on kulunut. Vertaistukea olisi jostain mukava saada, vaikkakin vaikeaa. Tuntuu ettei äidit uskalla ainakaan täällä päin kertoa kun vain niistä hyvistä hetkistä. Syyllisyyttä olen minäkin kantanut ja kannan edelleen. Miksi sitä ei vain osannut olla onnellinen vaikka vauva oli rauhallinen ja hyvä nukkuja? Se masennus ei johtunut vauvasta vaan siitä mitä kaikkea äidiksi tuleminen sai aikaan. Muistot omasta lapsuudesta ja nuoruudesta.

Älkää äidit päästäkö masennusta niin pahaksi kuin mitä minä. Ei se itsestään lähde, ei vaikka haluaisi. Jos on syvästi masentunut siihen ei auta kuin apu ja sen saa soittamalla aluksi mielenterveystoimistoon tai neuvolaan.

2

495

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kateee

Voimia sulle!
      Mulla on ollut masennusta jo muutamankin vuoden. Enkä hakenut apua ennen kuin lapsen syntymän jälkeen, kun ilmeni myös synnytyksen jälk. masennus. Raskausaikana olin masentunut niin, etten jaksanut mennä asunnosta ulos ihmisten ilmoille, oikein ees kauppaan. (Syömishäiriön takia muuttuva ruumis oli vaikea asia).
      Muutenkin tuolloin asiat olivat aikalailla sotkussa. Olin juuri kirjoittanut ylioppilaaksi ja muuttanut miehen kans yhteiseen asuntoon..
      Sain apua lapsen kanssa kotiin ekaksi puoleks vuodeks ja pikkuhiljaa aloin tottua vauva-arkeen ja jaksoin jotenkin. Vaikka on ollut huonojakin aikoja ja romahduksia.
      Nyt tuosta on melkein 2 vuotta, hain jatko-opiskelemaan ammattikorkeeseen ja hoitopaikka on jo lapsella. Koen jaksavani aika hyvin vaikka välillä on sellainen olo, etten jaksaisi..

• Jos yhtään tuntuu

siltä, että kaipaatte jompikumpi ihmistä kirjoittelemaan kokemuksista, voi mulle kirjoittaa. Sairastuin itse v.2000 kakkosen jälkeen masennukseen, no merkkejä varmaankin oli ilmassa jo sitä ennenkin. Nyt olen kolmen lapsen äiti ja eronnut, uusperheviritelmässä välillä 7-henkisen perheen tätsynä hääräilevä;-D. Mutta että jos siltä tuntuu, uskaltaa ottaa yhteyttä [email protected].

Hyvää jatkoa teille joka tapauksessa:-)!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      182
      7720
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      92
      3816
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      67
      2589
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      73
      1630
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      386
      1564
    6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      64
      1447
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      20
      1436
    8. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      17
      1111
    9. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      1050
    10. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      1048
    Aihe