diplomityö ärsyttää

plaah123

Minä olen tekemässä diplomityötä ja ei voisi vähempää ärsyttää se kuinka epätietoinen työn tavoitteesta on joutunut olla. Jos työn ohjaajalle saisi antaa arvosanan antaisin ykkösen. Ihmettelen miksi hän yleensä suostui ottamaan minut lopputyöntekijäksi, jos hänellä ei kerran ole aikaa tai kiinnostusta työtäni kohtaan. Kauhean paljon olen saanut ittekseni pähkäillä työn parissa. Pari kertaa on käynyt niinkin, että kun olen sopinut tapaamisajan ohjaajan kanssa, ja kun tapaamisaika on koittanut, hän ei ole edes ollut töissä silloin. Kuinka voisin mitenkään saada hyvää arvostelua työstäni? Sitä haluaisi yrittää ja tehdä parhaansa, mutta kun tuntuu että kaiken saa tehdä ja pähkäillä yksin. Kun yrittää kysyä ohjaajan mielipiteitä, niin ei saa mitään irti. Jos voisin palata ajassa taaksepäin, tekisin työni jossain muualla.

12

4312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dippailija

      Mäkin pakerran diplomityötä ties monennettako vuotta. Tavoitteet tulee ja menee, lähinnä omasta päästä keksin niitä. Ohjaaja ei todellakaan ohjaa työtäni vaan olen ottanut ohjat omiin käsiini. Ihan täyttä skeidaahaan tuo tuotos on, mutta jospa sen saisi valmiiksi. Eikä siis minkään valtakunnan hyötyä muille kuin itselleni, saanhan toivottavasti paperit ulos.

      Itseäni olen tsempannut sillä, että ei tuolla työmarkkinoilla monikaan ole kiinnostunut diplomityön arvosanasta, joten mitä väliä, vaikkei siitä mestariteosta tulisikaan. Työn tarkastavan proffan juttusilla olen käynyt useaan otteeseen ja häneltä saa aina hyviä vinkkejä. Ja hänhän sen arvosanan sitten antaa toisen tarkastajan kanssa.

      Tsemppiä sulle ja toivottavasti saat homman etenemään vastoinkäymisistä huolimatta!

    • kuitenkin

      Diplomityö on juuri sinun osoituksesi siitä, että opintojen kuluessa sinusta on kypsynyt itseohjautuva ja omilla aivoillaan ajatteleva akateeminen kansalainen, jota ei tarvitse olla jatkuvasti ohjastamassa tai pitämässä kädestä.

      Ota lisäksi huomioon, että ohjaavalla professorilla saattaa olla samaan aikaan 25 muuta opinnäytetyöntekijää. Siinä ei opetuksen ja tutkimusprojektien vetämisen lisäksi hyvällä tahdollakaan liikene yhdelle opiskelijalle kovin paljon aikaa.

      Käytäntö kai useimmin on se, että työn tekijä laatii ensin alustavan sisältösuunnitelman (ml. aihe, tavoitteet ja rajaukset) ja aikataulun, joita ohjaaja pyrkii kommentoimaan. Seuraava vaihe onkin sitten työn kirjallisuustutkimus, jonka pitäisi tuottaa jo työn alkuosan raakatekstiä. Siinä vaiheessa kannattaa jo tutustua opinnäytetyön tarkkaan muotoon ja esitystapaan, jotka kuitenkin aina vaaditaan; esimerkkejä asioista löytyy sekä netistä että kirjastoista.

      Lisäksi en ymmärrä, mitä lisäarvoa tuottaa henkilökohtainen tapaaminen ohjaajan kanssa, kun sähköposti ja puhelin on keksitty, ja niillä kommunikointi onnistuu ainakin yhtä hyvin.

      • ohjaamaan-

        sähköisesti/puhelimella.


      • ja

        Ihan vaan, rupea sinakin sitten vaan juttelemaan matemaattisista yhtälöistä puhelimessa.

        Kaikki eivät ole onnekkaita ohjaajien suhteen, mutta tiedän niitäkin "onnekkaita" joita ohjataan kädestä pitäen, tehdään alustava sisällysluettelo valmiiksi, tuodaan roppakaupalla hyvää kirjallisuutta työtä varten, luetaan työ miljoona kertaa läpi ennen varsinaista arvostelua, kommentoidaan yksittäisiä lauseitakin, annetaan ohjeita ja ideoita siitä mistä kannattaa kirjoitaa jne..


      • kuitenkin
        ja kirjoitti:

        Ihan vaan, rupea sinakin sitten vaan juttelemaan matemaattisista yhtälöistä puhelimessa.

        Kaikki eivät ole onnekkaita ohjaajien suhteen, mutta tiedän niitäkin "onnekkaita" joita ohjataan kädestä pitäen, tehdään alustava sisällysluettelo valmiiksi, tuodaan roppakaupalla hyvää kirjallisuutta työtä varten, luetaan työ miljoona kertaa läpi ennen varsinaista arvostelua, kommentoidaan yksittäisiä lauseitakin, annetaan ohjeita ja ideoita siitä mistä kannattaa kirjoitaa jne..

        Matemaattisista yhtälöistä pystyy juttelemaan aivan hyvin puhelimessa, kun kummallakin ovat nuo yhtälöt edessään ja kumpikin ymmärtää, mitä yhtälöillä yritetään ilmaista.

        Työn ohjausta saa varmasti paremmin aiheeseen, joka tiiviisti liittyy yksikön tai professorin omaan tutkimusalueeseen. Johonkin laita-alueeseen on vaikeampi ottaa kantaa, vaikka professori olisikin.


    • melkein valmis

      Se on tuo diplomi-insinöörin tutkinto vähän niinkuin näyttötutkinto. Ei ole minua ainakaan kukaan missään vaiheessa kädestä pidellyt - itse on joutunut ensin keksimään mitä pitäisi tehdä ja sitten löytämään keinot, että miten.

      Siitä saa sitten sulan hattuun =)

    • SEMINAARI,,

      Minäkin teen dippatyötä jo vaikka kuinka monetta vuotta. Tavoite 2010.

      SInä olet sentään edes saanut ohjaajan. Minulle sitä ei ole suostuttu antamaan ja proffa on sanonut selkeästi suomeksi että ei voi auttaa mitenkään asiassa. Joten siinä oli vaihtoehdot: 1. älä valmistu 2. valmistu keskenäsi

      • Dippatyön ohjaaja

        Dippatyön ohjaajalla tulee olla vähintään ylempi korkeakoulututkinto(Esim. DI, Maisteri, ekonomi, jne). Tällöin voit koittaa etsiä jostain tälläisen henkilön. Onko koulusi muilla osastoilla henkilökuntaa, joiden tutkimusalueisiin aiheesi liittyy?


    • Tenox I

      Jos voisi palata ajassa taakse päin, voisi jättää koko leikin leikkimättä ja hakeutua jollekin paremmin työllistävälle alalle. Dippatyötä väännetään eikä siitä luonnollisesti näinä ankeina aikoina makseta pennin hyrrää, mutta laihana lohtuna sen päätyttyä valmistuminen ja kortisto odottavat.

      Nyt vaan nopeasti paska pakettiin, niin saa sen Ö-mappiin eikä asiaan tarvitse enää palata.

      • huomautan vain

        Mistä luulet nykyisessä taloudellisessa tilanteessa paremmin työllistävän akateemisen alan löytäväsi lääkäreitä nyt lukuun ottamatta? Mutta ei tämä tilanne - toivottavasti - ikuisuuksia kestä.

        Tosin siivoamaan tai Mäkkäriin voi nyt helpommin päästä, mutta niissä ei diplomityöstä kysytä.


      • d-työtön
        huomautan vain kirjoitti:

        Mistä luulet nykyisessä taloudellisessa tilanteessa paremmin työllistävän akateemisen alan löytäväsi lääkäreitä nyt lukuun ottamatta? Mutta ei tämä tilanne - toivottavasti - ikuisuuksia kestä.

        Tosin siivoamaan tai Mäkkäriin voi nyt helpommin päästä, mutta niissä ei diplomityöstä kysytä.

        Itse olen nyt heinäkuusta lähtien pyrkinyt saamaan d-työtä, mutta eipä tunnu löytyvän mistään. Aluksi hain aktiivisesti eri yrityksistä ja myöhemmin koululta, mutta ei tärppää. Tsemppiä vaan työn tekoon - olet sentään aiheen saanut.


      • Valitettavasti näin
        d-työtön kirjoitti:

        Itse olen nyt heinäkuusta lähtien pyrkinyt saamaan d-työtä, mutta eipä tunnu löytyvän mistään. Aluksi hain aktiivisesti eri yrityksistä ja myöhemmin koululta, mutta ei tärppää. Tsemppiä vaan työn tekoon - olet sentään aiheen saanut.

        Varmasti joka oppilaitoksessa diplomityön aiheen saa helposti, jos tekee työn omalla kustannuksellaan. Jokaisella professorilla on melkoinen määrä sellaisia tutkimusaiheita, jotka olisi hyvä selvittää, mutta tutkimukselle ei vai ole ollut rahoitusta eikä sen vuoksi tekijää. Jos tällainen omakustanteinen aihe kelpaa, niin työn aiheita riittää, kun vain käy kysymässä.

        Monissa yrityksissä on päällä täysi rekrytointikielto, joka estää järkevienkin, diplomityöksi soveltuvien tutkimus- tai kehityshankkeiden käynnistämisen. Yliopistojen uusien tekniikan alan tutkimusprojektien käynnistymisen taas estää se, että esimerkiksi Tekes edellyttää hankkeeseen tietyn yritysrahoitusosuuden ja sen saaminen on nyt todella vaikeaa. Näin ei myöskään yliopistoissa ei avaudu projektitutkijan paikkoja entiseen malliin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3658
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      206
      1795
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1374
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      149
      1250
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      885
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      860
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      840
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      829
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      820
    Aihe