pidetään yhteyttä, ei pidetä, pidetään taas..

Vetolelu

En ymmärrä mikä minussa on vialla, kun jotenkin tuntuu että olen useille ihmiselle kuin vetolelu. Elikä tuntuu miten ihmiset sanelevat oman elämäntilanteensa mukaan sen, miten ovat yhteydessä.

Esim. yhden kaverin kanssa oli näin, että piti ensin todella harvoin yhteyttä ja vastasi viiveellä viesteihin. Perui tapaamisia usein jne. Lähti sitten ulkomaillekin, ja kesti monta kuukautta saapumisen jälkeen ku otti yhteyttä. Sitten tuli ero poikaystävästä. Johan alkoi puhelin pirisemään ja vietettiin todella paljon aikaa yhdessä. Kunnes... lähti toiseen kaupunkiin. Välittömästi tämän jälkeen taas yhteys katki. Ei vastannu edes puhelimeen. Mutta silloin tällöin ku tänne ilmestyy, niin pyytelee majapaikkaa jne.

Tuntuu että tämmöistä se on hirveän monen kanssa. Aina vain mennään omilla ehdoilla toisesta välittämättä. Yhden miehen kanssa kans semmonen tilanne, että esim. erotessaan jostakin tytöstä purkaa ahdistustaan minuun. Soittelee usein jne. Saattaa jopa lähennellä. Haluaa keskustella asioista, tulla käymään luonani jne. Noh, sitä kestää hetken, kunnes saa elämän uomiinsa. Ehkä löytää uuden rakkauden tai muuta sisältöä. Silloin loppuu viesteihin vastaaminen, jos täältäpäin jotain erehdyn laittamaan. Kunnes taas pitkän tovin jälkeen hakee lohtua surkeaan elämäänsä. En edes ymmärrä, mikä saa minut aina vastaamaan uudestaan ja uudestaan, vaikka jo etukäteen tiedän mitä tulee tapahtumaan.

Ihan ku olisin joku naurettava vetolelu. Vedetään esiin silloin, kun sattuu sopimaan ja työnnetään takas ku ei enää huvita. Tai ehkä olen itse itsestäni tämmöisen tehnyt.
Omalla toiminnallani saanut ihmiset uskomaan, että täällä minä olen, heitä varten. Vuosienkin tauon jälkeen vastaamassa puhelimeen ja pyytämässä kylään.

Mutta kun oikeasti välitän näistä ihmisistä ja haluan heitä nähdä jos tilaisuus on. Silti vain loukkaa ajatus, että olen itsestäänselvyys ja helppo ihminen. Kai sitä yksinäisyydessään suostuu mihin tahansa.

145

16946

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Murmurmurmur

      Kovin on tuttua. Itsekin joskus kuvittelin että muut ihmiset vain eivät ole yhtä hyviä organisoimaan elämäänsä kuin minä, kunnes tajusin että eihän heidän tarvitse. Jos ei satu huvittamaan, niin tapaamisen voi perua, ja istuskella sitten kotona sen päivän. Minähän voin toki aina vaihtaa työvuoroani, mikäli työtön laiska kaveri niin vaatii. Ja kun en vaihda, rangaistukseksi saan tuhahtelua ja "ei-tarvi-sit-nähä"-kiukuttelua.
      Olen ihan tietoisesti tehnyt sen päätöksen, että kun olen yksinäinen, suostun huonoihin ystäviin, ja kun parempia löytyy huonommat dumpataan.

      • Hätävara

        Kuulostaapa tutulta! Vuosikymmeniä itsekin kuvittelin, että kun ns. kaverit peruvat jo sovitut asiat ja menot, minun kuuluu vain vastata kiltisti, että sattuuhan sitä, ei haittaa... ja ollakseni hyvä ihminen ja kiva kaveri, luulin, että mun piti tehdä mitä ns. kaverit pyysi, kuskata heitä, maksaa viulut ja olla nöyrä hätävara, jota muut voi pompottaa miten haluaa. Vuosikymmeniä sitä kesti, kunnes huomasin, ettei minun tarvitse olla hätävara. Älysin, että en halua enkä tarvitse sellaisia kavereita. Jos minut nykyään dumpataan ilman hyvää syytä, sanon seuraavalla kerralla kylmästi, että ei käy. Jos katson, että seurani kelpaa ainoastaan hyötymistarkoituksessa ja muuten seurastani ei ole väliä, niin sanon sellaisen kaverin pyynnöille ei. Jos näen, että joku nuolee jonkun persettä siitä hyötyäkseen, sanon sellaiselle tyypille näkemiin.

        Voi tämä olla osaksi katkeroitumista, mutta enemmän pidän tätä kasvamisena. Ei ystäviä saa muita nöyristelemällä ja hätävarana olemalla. Kaikesta huolimatta itse pyrin olemaan luottamuksen arvoinen ja pitämään antamani lupaukset, sillä mielestäni lupauksia ei pidä tehdä vain kivan small talkin hengessä vaan vain silloin, jos on vakaa tarkoitus pitää lupauksensa. Vaikka monien kaksinaamaisuus ja myös omat vikani ottavat joskus päähän, yritän olla muuttumatta sellaiseksi, joita itse morkkaan. Hätävaraksi en kuitenkaan enää ikinä rupea ja siinä tunnen tehneeni ehdottomasti oikean päätöksen.


      • tiina.
        Hätävara kirjoitti:

        Kuulostaapa tutulta! Vuosikymmeniä itsekin kuvittelin, että kun ns. kaverit peruvat jo sovitut asiat ja menot, minun kuuluu vain vastata kiltisti, että sattuuhan sitä, ei haittaa... ja ollakseni hyvä ihminen ja kiva kaveri, luulin, että mun piti tehdä mitä ns. kaverit pyysi, kuskata heitä, maksaa viulut ja olla nöyrä hätävara, jota muut voi pompottaa miten haluaa. Vuosikymmeniä sitä kesti, kunnes huomasin, ettei minun tarvitse olla hätävara. Älysin, että en halua enkä tarvitse sellaisia kavereita. Jos minut nykyään dumpataan ilman hyvää syytä, sanon seuraavalla kerralla kylmästi, että ei käy. Jos katson, että seurani kelpaa ainoastaan hyötymistarkoituksessa ja muuten seurastani ei ole väliä, niin sanon sellaisen kaverin pyynnöille ei. Jos näen, että joku nuolee jonkun persettä siitä hyötyäkseen, sanon sellaiselle tyypille näkemiin.

        Voi tämä olla osaksi katkeroitumista, mutta enemmän pidän tätä kasvamisena. Ei ystäviä saa muita nöyristelemällä ja hätävarana olemalla. Kaikesta huolimatta itse pyrin olemaan luottamuksen arvoinen ja pitämään antamani lupaukset, sillä mielestäni lupauksia ei pidä tehdä vain kivan small talkin hengessä vaan vain silloin, jos on vakaa tarkoitus pitää lupauksensa. Vaikka monien kaksinaamaisuus ja myös omat vikani ottavat joskus päähän, yritän olla muuttumatta sellaiseksi, joita itse morkkaan. Hätävaraksi en kuitenkaan enää ikinä rupea ja siinä tunnen tehneeni ehdottomasti oikean päätöksen.

        Imisen arki muodostuu yli 50 prosenttisesti kuvitteellisista harhaluuloista.


      • tt
        tiina. kirjoitti:

        Imisen arki muodostuu yli 50 prosenttisesti kuvitteellisista harhaluuloista.

        Ehkä, mutta kylmä tosiasia on, että tässä maailmassa on paljon ihmisiä, jotka sumeilematta käyttävät toisia hyväkseen. Mutta onneksi on myös rehtejä ihmisiä.


      • se viimeinen vaihtoehto
        Hätävara kirjoitti:

        Kuulostaapa tutulta! Vuosikymmeniä itsekin kuvittelin, että kun ns. kaverit peruvat jo sovitut asiat ja menot, minun kuuluu vain vastata kiltisti, että sattuuhan sitä, ei haittaa... ja ollakseni hyvä ihminen ja kiva kaveri, luulin, että mun piti tehdä mitä ns. kaverit pyysi, kuskata heitä, maksaa viulut ja olla nöyrä hätävara, jota muut voi pompottaa miten haluaa. Vuosikymmeniä sitä kesti, kunnes huomasin, ettei minun tarvitse olla hätävara. Älysin, että en halua enkä tarvitse sellaisia kavereita. Jos minut nykyään dumpataan ilman hyvää syytä, sanon seuraavalla kerralla kylmästi, että ei käy. Jos katson, että seurani kelpaa ainoastaan hyötymistarkoituksessa ja muuten seurastani ei ole väliä, niin sanon sellaisen kaverin pyynnöille ei. Jos näen, että joku nuolee jonkun persettä siitä hyötyäkseen, sanon sellaiselle tyypille näkemiin.

        Voi tämä olla osaksi katkeroitumista, mutta enemmän pidän tätä kasvamisena. Ei ystäviä saa muita nöyristelemällä ja hätävarana olemalla. Kaikesta huolimatta itse pyrin olemaan luottamuksen arvoinen ja pitämään antamani lupaukset, sillä mielestäni lupauksia ei pidä tehdä vain kivan small talkin hengessä vaan vain silloin, jos on vakaa tarkoitus pitää lupauksensa. Vaikka monien kaksinaamaisuus ja myös omat vikani ottavat joskus päähän, yritän olla muuttumatta sellaiseksi, joita itse morkkaan. Hätävaraksi en kuitenkaan enää ikinä rupea ja siinä tunnen tehneeni ehdottomasti oikean päätöksen.

        Tuo yllä oleva teksti on kuin omasta kynästäni lähtöisin. Niin tuntuu tutulta menolta...


      • Hätävara
        se viimeinen vaihtoehto kirjoitti:

        Tuo yllä oleva teksti on kuin omasta kynästäni lähtöisin. Niin tuntuu tutulta menolta...

        Tavallaan lohdullista, että joku ajattelee samoin:-) Yleensähän kun kertoo näistä asioista, alkaa syyttely, että mitäs sinä olet tuollainen, oma vikasi, muuta itsesi ja käytöksesi, sulla on asennevamma...
        Monesti tuntuu kuin ainoa hyväksyttävän ihmisen malli olisi sanavalmis, hauska, avoin, sosiaalinen ja mieluusti myös kaunis ja menestyvä. Tuntuu, kuin työelämässäkään ei välttämättä tarvitse olla erityisen hyvä menestyäkseen, vaan tärkein avu on olla ns. hyvä tyyppi.
        Muutaman kerran olen joutunut huomaamaan että herttaisen ulkokuoren alla on ollut paljon ikäviä piirteitä. Muutaman kerran olen myös huomannut, että ei niin hyvänä tyyppinä pidetty ihminen on osoittautunut pohjimmiltaan todella hyväksi ja luotettavaksi ihmiseksi. Nykyään suhtaudun epäilyksellä herttaisilta vaikuttaviin hyviin tyyppeihin. Monesti varmasti turhaan, mutta kuitenkin. Sen olen ainakin huomannut, että ulkoinen olemus ja käytös ei kaikkea ihmisestä kerro, vaikka ihminen antaisi tosi mukavan tai tylyn vaikutelman.


      • Sinikka.
        Hätävara kirjoitti:

        Tavallaan lohdullista, että joku ajattelee samoin:-) Yleensähän kun kertoo näistä asioista, alkaa syyttely, että mitäs sinä olet tuollainen, oma vikasi, muuta itsesi ja käytöksesi, sulla on asennevamma...
        Monesti tuntuu kuin ainoa hyväksyttävän ihmisen malli olisi sanavalmis, hauska, avoin, sosiaalinen ja mieluusti myös kaunis ja menestyvä. Tuntuu, kuin työelämässäkään ei välttämättä tarvitse olla erityisen hyvä menestyäkseen, vaan tärkein avu on olla ns. hyvä tyyppi.
        Muutaman kerran olen joutunut huomaamaan että herttaisen ulkokuoren alla on ollut paljon ikäviä piirteitä. Muutaman kerran olen myös huomannut, että ei niin hyvänä tyyppinä pidetty ihminen on osoittautunut pohjimmiltaan todella hyväksi ja luotettavaksi ihmiseksi. Nykyään suhtaudun epäilyksellä herttaisilta vaikuttaviin hyviin tyyppeihin. Monesti varmasti turhaan, mutta kuitenkin. Sen olen ainakin huomannut, että ulkoinen olemus ja käytös ei kaikkea ihmisestä kerro, vaikka ihminen antaisi tosi mukavan tai tylyn vaikutelman.

        Eikä vähiten juuri työelämässä! Myös sukulaisissa löytyy joka lähtöön. Nykyään en kyllä pidä väkisin yhteyttä sellaisiin verisukulaisiinkaan, jotka soittelevat vain kun tarvitsevat yömajaa tai muuta apua.


      • herännyt
        Hätävara kirjoitti:

        Kuulostaapa tutulta! Vuosikymmeniä itsekin kuvittelin, että kun ns. kaverit peruvat jo sovitut asiat ja menot, minun kuuluu vain vastata kiltisti, että sattuuhan sitä, ei haittaa... ja ollakseni hyvä ihminen ja kiva kaveri, luulin, että mun piti tehdä mitä ns. kaverit pyysi, kuskata heitä, maksaa viulut ja olla nöyrä hätävara, jota muut voi pompottaa miten haluaa. Vuosikymmeniä sitä kesti, kunnes huomasin, ettei minun tarvitse olla hätävara. Älysin, että en halua enkä tarvitse sellaisia kavereita. Jos minut nykyään dumpataan ilman hyvää syytä, sanon seuraavalla kerralla kylmästi, että ei käy. Jos katson, että seurani kelpaa ainoastaan hyötymistarkoituksessa ja muuten seurastani ei ole väliä, niin sanon sellaisen kaverin pyynnöille ei. Jos näen, että joku nuolee jonkun persettä siitä hyötyäkseen, sanon sellaiselle tyypille näkemiin.

        Voi tämä olla osaksi katkeroitumista, mutta enemmän pidän tätä kasvamisena. Ei ystäviä saa muita nöyristelemällä ja hätävarana olemalla. Kaikesta huolimatta itse pyrin olemaan luottamuksen arvoinen ja pitämään antamani lupaukset, sillä mielestäni lupauksia ei pidä tehdä vain kivan small talkin hengessä vaan vain silloin, jos on vakaa tarkoitus pitää lupauksensa. Vaikka monien kaksinaamaisuus ja myös omat vikani ottavat joskus päähän, yritän olla muuttumatta sellaiseksi, joita itse morkkaan. Hätävaraksi en kuitenkaan enää ikinä rupea ja siinä tunnen tehneeni ehdottomasti oikean päätöksen.

        Tuttua - ilmeisesti me "uhriksi joutuneet" olemme liian kilttejä...? Itse kuskasin pari vuotta sitten vuoden verran autotonta kaveriani, hain kotipihasta töihin ja töiden jälkeen takaisin kotiin monesti jonkin kauppareissun jälkeen. Itse myöhästyin töistä about 5 kertaa kaverini aamuviivästelyn takia, vaikka itse olisin ollut ajoissa töissä. Olimme sopineet pienen bensamaksun kyydeistä enkä ikinä saanut maksuja pyytämättä monta kertaa.. Lopussa en kehdannut enää vihjaistakaan kimppakyytimaksuista: vieläkin kaveri auki 50 eceä, enkä niitä rahoja tule saamaan.

        Homma loppui siihen kun vaihdoin työpaikkaa ja samalla työmatka muuttui, muuten en olis varmaan saanut otettua itseäni niskasta kiinni ja vaatimaan oikeuksiani...


      • Kasvanut
        Hätävara kirjoitti:

        Kuulostaapa tutulta! Vuosikymmeniä itsekin kuvittelin, että kun ns. kaverit peruvat jo sovitut asiat ja menot, minun kuuluu vain vastata kiltisti, että sattuuhan sitä, ei haittaa... ja ollakseni hyvä ihminen ja kiva kaveri, luulin, että mun piti tehdä mitä ns. kaverit pyysi, kuskata heitä, maksaa viulut ja olla nöyrä hätävara, jota muut voi pompottaa miten haluaa. Vuosikymmeniä sitä kesti, kunnes huomasin, ettei minun tarvitse olla hätävara. Älysin, että en halua enkä tarvitse sellaisia kavereita. Jos minut nykyään dumpataan ilman hyvää syytä, sanon seuraavalla kerralla kylmästi, että ei käy. Jos katson, että seurani kelpaa ainoastaan hyötymistarkoituksessa ja muuten seurastani ei ole väliä, niin sanon sellaisen kaverin pyynnöille ei. Jos näen, että joku nuolee jonkun persettä siitä hyötyäkseen, sanon sellaiselle tyypille näkemiin.

        Voi tämä olla osaksi katkeroitumista, mutta enemmän pidän tätä kasvamisena. Ei ystäviä saa muita nöyristelemällä ja hätävarana olemalla. Kaikesta huolimatta itse pyrin olemaan luottamuksen arvoinen ja pitämään antamani lupaukset, sillä mielestäni lupauksia ei pidä tehdä vain kivan small talkin hengessä vaan vain silloin, jos on vakaa tarkoitus pitää lupauksensa. Vaikka monien kaksinaamaisuus ja myös omat vikani ottavat joskus päähän, yritän olla muuttumatta sellaiseksi, joita itse morkkaan. Hätävaraksi en kuitenkaan enää ikinä rupea ja siinä tunnen tehneeni ehdottomasti oikean päätöksen.

        Hyvä hyvä, samaan lopputulokseen olen itsekin päätynyt! :) Jätin tuollaiset pompottajakaverit omiin oloihinsa ja pidän yhteyttä vain niihin, joiden kanssa oleminen ja yhteydenpito on mutkatonta ja aitoa.

        Inhoan sitä, että odotutetaan ja perutaan juttuja viime tingassa toistuvasti! Se on vähättelevää käytöstä toista kohtaan, eikä sellaista kannata sietää. Ei se minun mielestäni ole katkeroitumista, vaan ihan realismia ja oman itsetunnon kypsymistä, ettei anna muiden pitää itseään kynnysmattona.


      • harhaa-tässä ja nyt.
        tiina. kirjoitti:

        Imisen arki muodostuu yli 50 prosenttisesti kuvitteellisista harhaluuloista.

        En jaksanyt koskaan pitää jengiä/ystäviä ympärilläni. en pelkää yksinkään. ja atpaan n.100 tuttua stadissa kunhan satutaan törmää. miks alkaa läheisriippuvaiseksi?


      • karva turkissa
        herännyt kirjoitti:

        Tuttua - ilmeisesti me "uhriksi joutuneet" olemme liian kilttejä...? Itse kuskasin pari vuotta sitten vuoden verran autotonta kaveriani, hain kotipihasta töihin ja töiden jälkeen takaisin kotiin monesti jonkin kauppareissun jälkeen. Itse myöhästyin töistä about 5 kertaa kaverini aamuviivästelyn takia, vaikka itse olisin ollut ajoissa töissä. Olimme sopineet pienen bensamaksun kyydeistä enkä ikinä saanut maksuja pyytämättä monta kertaa.. Lopussa en kehdannut enää vihjaistakaan kimppakyytimaksuista: vieläkin kaveri auki 50 eceä, enkä niitä rahoja tule saamaan.

        Homma loppui siihen kun vaihdoin työpaikkaa ja samalla työmatka muuttui, muuten en olis varmaan saanut otettua itseäni niskasta kiinni ja vaatimaan oikeuksiani...

        Eikö kyse ole kilteistä ihmisistä. Niistä joita äidit kasvatti hyvin käyttäytyviksi jo 50-luvulla...? Aiheestahan on tehty varmasti jos jonkinlaista tutkimusta...
        Mutta sitten omaan mielipiteeseen. Jokainen valitsee itse oman osansa. Itse olen mielummin yksin kuin huonossa seurassa. Olen nuori ja nätti, joten mulla on varmasti eri lähtökohdat kuin monella jotka oikeasti kärsivät yksinäisyydestä. Silti olen välillä hyvin yksin. Luottamus moneen ihmiseen on karissut, ja uuden nahkan luominen joskus vaikeaa. Itse olen ollut elämässä enemmän olkapäänä väärässä paikassa väärään aikaan enemmän kuin liikaa. Silti en päivääkään vaihtaisi pois. Kai se oli silloin pieni tarve sisälläni kokea olevansa jollain tavoin tärkeä, että antoi muiden ihmisten kävellä yli. Mutta silti opin jotain. (Joka on mielestäni ollut tärkeintä.) Sinä päivänä kun asian huomasin ja opin sanomaan EI, opin itsekunnioitusta. Sitä tärkeää osaa minua, jota oli vuosien ajan läheinen ihminen syönyt pois.
        Mutta "koston" kierteelle en halua lähteä. Vaikka minua on kohdeltu huonosti, ei minun tarvitse tehdä samoin. Ei edes niille jotka ovat kaltoin kohdelleet. Ajattelen että ei sellainenkaan ihminen voi tuntea oloonsa hyväksi, joka toista kaltoin kohtelee. Eivät he välttämättä olleet koskaan sinut itsensä kanssa...
        Minulla on uusi "sääntö". Kunnioitan itseäni ja kunnioitan toisia. En anna muiden kohdella itseäni huonosti, enkä kohtele itse muita huonosti. Lisäksi kiitän, avaan oven mummoille, annan tippiä hyvin tehdystä työstä tarjoilijalle jne... Itse siitä saan hyvän mielen. Mutta kenellekään minun ei tarvitse olla mukava jos en tahdo.


      • mummo itäsuomesta

        sukulaiset muutama vain kaukana samoin lapset lähellä ei yhtään tukihenkilöä
        peloittaa miten selviän jatkossa kaikista omakotitalon askareista
        mistä apu ?


      • uusilöytö
        harhaa-tässä ja nyt. kirjoitti:

        En jaksanyt koskaan pitää jengiä/ystäviä ympärilläni. en pelkää yksinkään. ja atpaan n.100 tuttua stadissa kunhan satutaan törmää. miks alkaa läheisriippuvaiseksi?

        Turhia mainoksia paremmasta elämästä. Kaikki treffiin viittaavat sivut turhia...


      • on sit niin

        On vaan olemassa facebook tyyppejä...jotku kehittyy hitaammin... ei muuta kun 220 kaveria eiku280kaveria...hahhaha ei muutakun lisää...voiko normaaliälysellä olla noin paljon kaveria...mutta toki reilusti alle 100.


      • rtyrty

        mieluummin ensin dumpata huonommat ystävät, sen jälkeen löytää helpommin niitä parempia. Mulle kävi näin, tosin se väliaika oli hiukan yksinäistä mutta ehkä sitä itsetutkiskelua sillon just tarvittiinkin. Kun kuljet vaan avoimin mielin ja kuuntelet sisintäs ni elämä heittää eteesi sulle sopivia ihmisiä. Mä oon tajunnu et jos kaikista elämänsä varrella saaneista ystävistä koittaa pitää kiinni niin eihän siitä tuu mitään. "Se mikä sujuu ihan luonnostaan on elämässä parasta" :)


      • se kyllä menee
        herännyt kirjoitti:

        Tuttua - ilmeisesti me "uhriksi joutuneet" olemme liian kilttejä...? Itse kuskasin pari vuotta sitten vuoden verran autotonta kaveriani, hain kotipihasta töihin ja töiden jälkeen takaisin kotiin monesti jonkin kauppareissun jälkeen. Itse myöhästyin töistä about 5 kertaa kaverini aamuviivästelyn takia, vaikka itse olisin ollut ajoissa töissä. Olimme sopineet pienen bensamaksun kyydeistä enkä ikinä saanut maksuja pyytämättä monta kertaa.. Lopussa en kehdannut enää vihjaistakaan kimppakyytimaksuista: vieläkin kaveri auki 50 eceä, enkä niitä rahoja tule saamaan.

        Homma loppui siihen kun vaihdoin työpaikkaa ja samalla työmatka muuttui, muuten en olis varmaan saanut otettua itseäni niskasta kiinni ja vaatimaan oikeuksiani...

        Joo, niin se menee. Minäkin lopetin "kuskailun" niin eipähän
        "kaveristakaan" ole kuulunut mitään!

        Muutamia kertoja kieltäydyin, kun tiesin joutuvani kuskailemaan.
        Muulloin kun yhteyttä ei ottettukkaan, eikä muihin menoihin pyydetty.

        Nyt ei enää mitään yhteydenottoa, enkä itsekkään
        käy kyselemään, kun silloin aiemmin kun kyselin joihinkin
        muihin menoihin, niin oli aina "menoa" joten jätin sen ystävyyden
        omaan arvoonsa ja hankin uusia ystäviä.

        Tuota suosittelen kaikille.


    • eräsyksinäinen

      Minäkin olen se aina joka pyytää jonnekkin. Harvemmiin minua pyydetään mihinkään.

      • raivotar

        Miten olette selviytyneet näistä huonoista, inhottavista, hyväksikäyttävistä "ystävistä". Minä saan päivittäin ahdistus ja raivokohtauksia ajatellessani, miten rumasti ja tunteettomasti minua on kohdeltu "ystävien" taholta. Mitään yhteydenottoja ei enää tule, mutta olin niin kiintynyt ystäviini, että edelleenkin minua loukkaa menneisyys. Mieheni yrittää lohdutella ja käskee katsoa elämässä vain eteenpäin, mutta minä todella kärsin yksinäisyydestäni ja kaipaan ystäviä elämään.


      • Alottaja
        raivotar kirjoitti:

        Miten olette selviytyneet näistä huonoista, inhottavista, hyväksikäyttävistä "ystävistä". Minä saan päivittäin ahdistus ja raivokohtauksia ajatellessani, miten rumasti ja tunteettomasti minua on kohdeltu "ystävien" taholta. Mitään yhteydenottoja ei enää tule, mutta olin niin kiintynyt ystäviini, että edelleenkin minua loukkaa menneisyys. Mieheni yrittää lohdutella ja käskee katsoa elämässä vain eteenpäin, mutta minä todella kärsin yksinäisyydestäni ja kaipaan ystäviä elämään.

        Ennen tunsin kans jonkinlaista raivoa ja vihaa tilannetta kohtaan. Ja tietysti niitä ihmisiä kohtaan. Aivan kuin olisin 2.luokan ihminen. Kun mielenkiintosempi tyyppi saapuu paikalle, niin minä jään syrjään. Ja ilmeisesti useimpien ihmisten elämässä olen se vähemmän kiinnostava ihminen. Tosin syytä on myös minussa: en pidä juhlimisesta, ryyppäämisestä jne. Ei kiinnosta lähteä porukan mukana baariin. Minkäs teet, jos elämäntavat ovat erilaisia. Mutta tosin samaa käytöstä olen huomannut myös niissä, ketkä elävät samaan tapaa kuin minä.

        Nykyään osaan ajatella jo positiivisemmin. Mietin jopa ironisesti, että kauankohan tämä ihminen elämässäni viipyy. Olen jo varautunut ajatukseen, että kun kiinnostavampaa tulee kohdalle, niin minä lennän syrjään. Olen ystävä sillä ajatuksella, että niin kauan kuin ihmissuhde antaa minulle jotain mielihyvää ja nautin toisen seurasta, niin se on parempi vaihtoehto kuin yksinäisyys.
        Ei tässä ole paljoo valinnan varaa, kun on huono luomaan suhteita.

        Ärsyttää vaan se ristiriitaisuus. Sanotaan, "olet minulle todella tärkeä, olen kiitollinen ystävyydestäsi ja avustasi. Kiitos kun olet kuunnellut minua." Ja eipä mene kauaakaan ku hlö häipyy kuvioista. Aivan kuin ihmiset tulisivat hakemaan kuuntelevaa korvaa, ymmärtäjää jne, ja kun saavat haluamansa he häipyvät.
        Tällä hetkellä elämässäni onkin ehkä 2 tai 3 pysyvää ihmistä (perheen lisäksi).

        Mutta tosiaan. Täytyy varmaan alkaa sopimaan "säännöistä". Vituttaa, että mun luokse tullaan nukkumaan ja päivisin huidellaan muualla. Jos olen ostanut herkkuja, niin kyllä ne kelpaavat, mutta itse ei viitsitä niihin rahaa laittaa, kun on "turhaa tuhlausta" kaverin sanoin. Kerran pyysin yhden maitolitran ostamaan kaupasta, kun itse illan olin töissä. Eipä tietenkään sitä voinut neitonen tehdä.
        Lepäili huoneessani ja näki toista ystäväänsä. Elikä täytyy ite oppia ne säännöt luomaan ja niistä pitämään kiinni, ellei muuten jotkut tajua olla vastavuoroisia.


      • ayrska
        Alottaja kirjoitti:

        Ennen tunsin kans jonkinlaista raivoa ja vihaa tilannetta kohtaan. Ja tietysti niitä ihmisiä kohtaan. Aivan kuin olisin 2.luokan ihminen. Kun mielenkiintosempi tyyppi saapuu paikalle, niin minä jään syrjään. Ja ilmeisesti useimpien ihmisten elämässä olen se vähemmän kiinnostava ihminen. Tosin syytä on myös minussa: en pidä juhlimisesta, ryyppäämisestä jne. Ei kiinnosta lähteä porukan mukana baariin. Minkäs teet, jos elämäntavat ovat erilaisia. Mutta tosin samaa käytöstä olen huomannut myös niissä, ketkä elävät samaan tapaa kuin minä.

        Nykyään osaan ajatella jo positiivisemmin. Mietin jopa ironisesti, että kauankohan tämä ihminen elämässäni viipyy. Olen jo varautunut ajatukseen, että kun kiinnostavampaa tulee kohdalle, niin minä lennän syrjään. Olen ystävä sillä ajatuksella, että niin kauan kuin ihmissuhde antaa minulle jotain mielihyvää ja nautin toisen seurasta, niin se on parempi vaihtoehto kuin yksinäisyys.
        Ei tässä ole paljoo valinnan varaa, kun on huono luomaan suhteita.

        Ärsyttää vaan se ristiriitaisuus. Sanotaan, "olet minulle todella tärkeä, olen kiitollinen ystävyydestäsi ja avustasi. Kiitos kun olet kuunnellut minua." Ja eipä mene kauaakaan ku hlö häipyy kuvioista. Aivan kuin ihmiset tulisivat hakemaan kuuntelevaa korvaa, ymmärtäjää jne, ja kun saavat haluamansa he häipyvät.
        Tällä hetkellä elämässäni onkin ehkä 2 tai 3 pysyvää ihmistä (perheen lisäksi).

        Mutta tosiaan. Täytyy varmaan alkaa sopimaan "säännöistä". Vituttaa, että mun luokse tullaan nukkumaan ja päivisin huidellaan muualla. Jos olen ostanut herkkuja, niin kyllä ne kelpaavat, mutta itse ei viitsitä niihin rahaa laittaa, kun on "turhaa tuhlausta" kaverin sanoin. Kerran pyysin yhden maitolitran ostamaan kaupasta, kun itse illan olin töissä. Eipä tietenkään sitä voinut neitonen tehdä.
        Lepäili huoneessani ja näki toista ystäväänsä. Elikä täytyy ite oppia ne säännöt luomaan ja niistä pitämään kiinni, ellei muuten jotkut tajua olla vastavuoroisia.

        Muistuttaa myös omaa tilannetta, vaikka olenkin mies, en itsekään baareissa jaksa rampata ja muutenkaan en juo kuin muutaman kaljan kuukaudessa. Kaverit tämän tietävät ja usein kun olen selvinpäin viikonloppuinakin, niin arvata saattaa kenen puhelin pirisee sitten, ku kavereiden pitäis saada kuski baarista kotiin. Tiettyhän minä sitten suostun, kun olen niin huono kieltäytymäänkään. Joskus on ihan kivaakin olla kuskina, mutta joskus taas täyttä painajaista; suunnitelmat vaihtuu parin minuutin välein, sitten aina joku kaverinkaveri änkee kyytiin, vaikka en haluaisi, eikä usko vaikka kuinka yritän kieltää.

        Myös kaverit osaa selvinpäinkin olla erittäin vaativia mua kohtaan, eräs kaverini haluaisi joka ikinen päivä tulla kämpälläni käymään kahvilla ja puhumaan omista asioistaan, mun asiat kun ei kiinnosta ketään, olen kyllä joskus sanonut suoraankin, että ei jaksa, varsinkin jos olen juuri töistä tullut.
        Ja selväpäisiäkin kavereita saa kuskailla ihan reilusti, eikä sitä bensarahaa tuu kovin usein, vaikka yritänkin siitä huomauttaa niin vastauskeksi yleensä tulee "mähän oon jo silloin ja sillon maksanut, mitä sä valitat?". Ja myös sekin vaivaa, kun kavereillani on yhteinen menneisyys jo suunnilleen hiekkalaatikolta asti ja mä ite oon astunut kuvioihin vasta muutama vuosi sitten ja olen jo työelämässä ja kaverini opiskelevat vielä, niin joskus on tosi ulkopuolinen olo kun kaikki puhuvat sellaisista asioista, missä itse en ole ollut mukana. Ja nytkin kun on tämä kuuma festarikesä, niin minua ei ole pyydetty mihinkään mukaan,eikä edes mökkireissuille, paitsi ehkä silloin jos tarvitaan joku kuskaamaan.

        Vaikeinta on se, että en osaa luopua kavereistani, jäisin tosi yksinäiseksi jos pistäisin välit poikki. Hyviäkin päiviä toki on paljokin, mutta joskus tuntuu niin isolta taakalta tämä "työjuhtana" oleminen.


      • Hätävara
        raivotar kirjoitti:

        Miten olette selviytyneet näistä huonoista, inhottavista, hyväksikäyttävistä "ystävistä". Minä saan päivittäin ahdistus ja raivokohtauksia ajatellessani, miten rumasti ja tunteettomasti minua on kohdeltu "ystävien" taholta. Mitään yhteydenottoja ei enää tule, mutta olin niin kiintynyt ystäviini, että edelleenkin minua loukkaa menneisyys. Mieheni yrittää lohdutella ja käskee katsoa elämässä vain eteenpäin, mutta minä todella kärsin yksinäisyydestäni ja kaipaan ystäviä elämään.

        Luulen tietäväni edes hieman, mistä puhut. Mulla on ollut suhteellisen vähän ihmisiä joita olen pitänyt Ystävinä isolla Y-kirjaimella, mutta myös mulle he kaikki ovat olleet tärkeitä vaikka monet asiat ovat meidät erottaneet niin kuin elämässä usein käy, kun vaihdetaan koulua, työtä ja asuinpaikkaa tai muuten kasvetaan erilleen. Monia muistan hyvällä, mutta on myös muutama tapaus, joista voin sanoa kuten sinä, että rumasti ja tunteettomasti kohdeltiin ja minäkin tunnen olevani loukkaantunut. No, ehkä se ei ollut ystävyyttä kun me ei osattu puhua asioita halki. Vuosikausien hätävarana oleminen kuitenkin riitti, enkä lopuksi enää edes halunnut keskustella. Tiedän että ystävien pitää sietää toistensa vikoja, mutta jossakin on raja oltava.


      • Pällipetteri.
        raivotar kirjoitti:

        Miten olette selviytyneet näistä huonoista, inhottavista, hyväksikäyttävistä "ystävistä". Minä saan päivittäin ahdistus ja raivokohtauksia ajatellessani, miten rumasti ja tunteettomasti minua on kohdeltu "ystävien" taholta. Mitään yhteydenottoja ei enää tule, mutta olin niin kiintynyt ystäviini, että edelleenkin minua loukkaa menneisyys. Mieheni yrittää lohdutella ja käskee katsoa elämässä vain eteenpäin, mutta minä todella kärsin yksinäisyydestäni ja kaipaan ystäviä elämään.

        Minun tapauksessa hyväksikäyttö saa vielä törkeämmän aspektin kun olen vammainen. Täytyy vain pitää puolensa ja ei mahottomiin alkaa. Muistan takavuosilta niin sanotun ystävän jolle maalasin 3 moottoripyörää ilmaiseksi. Ei edes materiaaleihin penniäkään.
        Asun tumppukylässä ja sitten aattelin muttaa kaupunkiin Ouluun. Kerroin tälle "kaverille" aikomuksistani ja ei pitänyt ollenkaan ja sanoi vain että miksei en voisi muttaa vaikkapa Iisalmeen?
        Jatkossa yritti taas maalauttaa autoaan ja tietekki taas ilmaiseksi mutta en enää alkanut ja suuttui.
        Ne suuttuu kun vetää rajan ja eivät voi enää sinua käyttää.
        Vetäkää siipiläisille rajat!!


      • se on, mutta
        ayrska kirjoitti:

        Muistuttaa myös omaa tilannetta, vaikka olenkin mies, en itsekään baareissa jaksa rampata ja muutenkaan en juo kuin muutaman kaljan kuukaudessa. Kaverit tämän tietävät ja usein kun olen selvinpäin viikonloppuinakin, niin arvata saattaa kenen puhelin pirisee sitten, ku kavereiden pitäis saada kuski baarista kotiin. Tiettyhän minä sitten suostun, kun olen niin huono kieltäytymäänkään. Joskus on ihan kivaakin olla kuskina, mutta joskus taas täyttä painajaista; suunnitelmat vaihtuu parin minuutin välein, sitten aina joku kaverinkaveri änkee kyytiin, vaikka en haluaisi, eikä usko vaikka kuinka yritän kieltää.

        Myös kaverit osaa selvinpäinkin olla erittäin vaativia mua kohtaan, eräs kaverini haluaisi joka ikinen päivä tulla kämpälläni käymään kahvilla ja puhumaan omista asioistaan, mun asiat kun ei kiinnosta ketään, olen kyllä joskus sanonut suoraankin, että ei jaksa, varsinkin jos olen juuri töistä tullut.
        Ja selväpäisiäkin kavereita saa kuskailla ihan reilusti, eikä sitä bensarahaa tuu kovin usein, vaikka yritänkin siitä huomauttaa niin vastauskeksi yleensä tulee "mähän oon jo silloin ja sillon maksanut, mitä sä valitat?". Ja myös sekin vaivaa, kun kavereillani on yhteinen menneisyys jo suunnilleen hiekkalaatikolta asti ja mä ite oon astunut kuvioihin vasta muutama vuosi sitten ja olen jo työelämässä ja kaverini opiskelevat vielä, niin joskus on tosi ulkopuolinen olo kun kaikki puhuvat sellaisista asioista, missä itse en ole ollut mukana. Ja nytkin kun on tämä kuuma festarikesä, niin minua ei ole pyydetty mihinkään mukaan,eikä edes mökkireissuille, paitsi ehkä silloin jos tarvitaan joku kuskaamaan.

        Vaikeinta on se, että en osaa luopua kavereistani, jäisin tosi yksinäiseksi jos pistäisin välit poikki. Hyviäkin päiviä toki on paljokin, mutta joskus tuntuu niin isolta taakalta tämä "työjuhtana" oleminen.

        sano edes, että auto lähtee pihasta sitten vasta kun kämmenellä on pätäkkää.


      • ... IHME ...
        raivotar kirjoitti:

        Miten olette selviytyneet näistä huonoista, inhottavista, hyväksikäyttävistä "ystävistä". Minä saan päivittäin ahdistus ja raivokohtauksia ajatellessani, miten rumasti ja tunteettomasti minua on kohdeltu "ystävien" taholta. Mitään yhteydenottoja ei enää tule, mutta olin niin kiintynyt ystäviini, että edelleenkin minua loukkaa menneisyys. Mieheni yrittää lohdutella ja käskee katsoa elämässä vain eteenpäin, mutta minä todella kärsin yksinäisyydestäni ja kaipaan ystäviä elämään.

        ... sentään ihminen. Hanki uusia ystäviä, jos vanhat ovat menneet. Uudetkin ovat ihan 'hopeaa' vaikka vanhat eivät olleetkaan 'kultaa'.

        Ja uudet ovat jännittävämpiä ... :-)


      • on lopetettu
        ayrska kirjoitti:

        Muistuttaa myös omaa tilannetta, vaikka olenkin mies, en itsekään baareissa jaksa rampata ja muutenkaan en juo kuin muutaman kaljan kuukaudessa. Kaverit tämän tietävät ja usein kun olen selvinpäin viikonloppuinakin, niin arvata saattaa kenen puhelin pirisee sitten, ku kavereiden pitäis saada kuski baarista kotiin. Tiettyhän minä sitten suostun, kun olen niin huono kieltäytymäänkään. Joskus on ihan kivaakin olla kuskina, mutta joskus taas täyttä painajaista; suunnitelmat vaihtuu parin minuutin välein, sitten aina joku kaverinkaveri änkee kyytiin, vaikka en haluaisi, eikä usko vaikka kuinka yritän kieltää.

        Myös kaverit osaa selvinpäinkin olla erittäin vaativia mua kohtaan, eräs kaverini haluaisi joka ikinen päivä tulla kämpälläni käymään kahvilla ja puhumaan omista asioistaan, mun asiat kun ei kiinnosta ketään, olen kyllä joskus sanonut suoraankin, että ei jaksa, varsinkin jos olen juuri töistä tullut.
        Ja selväpäisiäkin kavereita saa kuskailla ihan reilusti, eikä sitä bensarahaa tuu kovin usein, vaikka yritänkin siitä huomauttaa niin vastauskeksi yleensä tulee "mähän oon jo silloin ja sillon maksanut, mitä sä valitat?". Ja myös sekin vaivaa, kun kavereillani on yhteinen menneisyys jo suunnilleen hiekkalaatikolta asti ja mä ite oon astunut kuvioihin vasta muutama vuosi sitten ja olen jo työelämässä ja kaverini opiskelevat vielä, niin joskus on tosi ulkopuolinen olo kun kaikki puhuvat sellaisista asioista, missä itse en ole ollut mukana. Ja nytkin kun on tämä kuuma festarikesä, niin minua ei ole pyydetty mihinkään mukaan,eikä edes mökkireissuille, paitsi ehkä silloin jos tarvitaan joku kuskaamaan.

        Vaikeinta on se, että en osaa luopua kavereistani, jäisin tosi yksinäiseksi jos pistäisin välit poikki. Hyviäkin päiviä toki on paljokin, mutta joskus tuntuu niin isolta taakalta tämä "työjuhtana" oleminen.

        Itselle tuli noi remonttihommat ongelmaksi, kun jatkuvasti sai olla jeesaamassa kavereita viikonloppuisin ja lomilla. Alunperin piti vain jeesata mutta hommat rupes jäämään kokonaan mun harteille. Itelle tuli sellainen tunne, että jos olisi ottanut pienenkin korvauksen menetetystä ajasta ja bensoista, niin se olisi ollut liikaa. Sitten myöhemmin kypsyin koko touhuun ja lopetin remonttihommat ns. kavereille. Yleensä juuri ne tutut kaverit olettaa, ettei se mitään palkkaa ota ja sillä on työkaluja ja tarvikkeita. Parempi tehdä niitä hommia ventovieraille kuin tutuille. Itse en kehtaa pyytää mitään ilmaiseksi ja tuskimpa sitä mitään saisikaan !

        Monesti nämä ihmiset on luonteeltaan melko pihejä ja tuleekin mieleen jonkinlainen taloudellisen hyödyn saavuttaminen toisesta ihmisestä.

        Samanlaista on ollut noiden työkalujen ja yleisesti ottaen kaikkien tavaroiden lainaaminen. Harvemmin palautuu itsestään takaisin ja sitten kun itse tarvitsee, niin saa alkaa muistelemaan kukahan sitä lainasi.


      • raivottarelle
        raivotar kirjoitti:

        Miten olette selviytyneet näistä huonoista, inhottavista, hyväksikäyttävistä "ystävistä". Minä saan päivittäin ahdistus ja raivokohtauksia ajatellessani, miten rumasti ja tunteettomasti minua on kohdeltu "ystävien" taholta. Mitään yhteydenottoja ei enää tule, mutta olin niin kiintynyt ystäviini, että edelleenkin minua loukkaa menneisyys. Mieheni yrittää lohdutella ja käskee katsoa elämässä vain eteenpäin, mutta minä todella kärsin yksinäisyydestäni ja kaipaan ystäviä elämään.

        ovat ilmeisesti kateellisia sinulle!

        Itselleni kävi myös niin, kun löysin hyvän miehen ja vakiinnuin niin hyväksikäyttävät ystävät kaikkosivat. Eivät voineet sietää sitä, että minua
        ei enää saanut käytettyä hyväksi ja kaiken lisäksi olin löytänyt hyvän miehen,
        jollainen heiltä puuttui!

        Kului jonkin aikaa ja löysin uusia paljon parempia ystäviä harrastusteni parista!


      • käsityöläinen 45v.nainen
        on lopetettu kirjoitti:

        Itselle tuli noi remonttihommat ongelmaksi, kun jatkuvasti sai olla jeesaamassa kavereita viikonloppuisin ja lomilla. Alunperin piti vain jeesata mutta hommat rupes jäämään kokonaan mun harteille. Itelle tuli sellainen tunne, että jos olisi ottanut pienenkin korvauksen menetetystä ajasta ja bensoista, niin se olisi ollut liikaa. Sitten myöhemmin kypsyin koko touhuun ja lopetin remonttihommat ns. kavereille. Yleensä juuri ne tutut kaverit olettaa, ettei se mitään palkkaa ota ja sillä on työkaluja ja tarvikkeita. Parempi tehdä niitä hommia ventovieraille kuin tutuille. Itse en kehtaa pyytää mitään ilmaiseksi ja tuskimpa sitä mitään saisikaan !

        Monesti nämä ihmiset on luonteeltaan melko pihejä ja tuleekin mieleen jonkinlainen taloudellisen hyödyn saavuttaminen toisesta ihmisestä.

        Samanlaista on ollut noiden työkalujen ja yleisesti ottaen kaikkien tavaroiden lainaaminen. Harvemmin palautuu itsestään takaisin ja sitten kun itse tarvitsee, niin saa alkaa muistelemaan kukahan sitä lainasi.

        Miten tuttua, "ystävät" helposti heittävät "Tee mulle sitä ja tätä huomenna"... luulevat työtäni harrastukseksi kait. Itse en kehtaisi pyytää firabeliapuja kenenkään ammattitaidosta vapaa-aikanaan, ja jos siihen päädyttäisiinkin, ensin neuvoteltaisiin käypä hinta.
        Joskus mietin, mahtaako nämä "hyväksikäyttäjät" edes itse tajuta mitä tekevät? Montaa henkilöä ei elämässäni ole vastaan tullut, joka tarjoaisi reilusti "oravannahkakauppaa" tyyliin työ työstä. Päinvastoin...jos jotain apuja tarvitsisinkin, kyllä hinta on äkkiä esillä, vaan kun itse ilmoitan hintaa työstä, olen ahne kuspää?
        Anyway, tähän ikään mennessä on jo ystävätkin karsiutuneet, ihan omasta tahdostani, pieneen, mutta kiinteään ja rehelliseen porukkaan. Montaa ei jäljelle jäänyt, kun opettelin sanomaan ei...
        Edelleen kuitenkin uusia tuttavuuksia eteen tullessa, m. ammatin mainittua, alkaa ilmaistyön kerjuu usein heti ? Nykyisin kysynkin samantien, mitä teet vastapalvelukseksi? Vai maksatko rehellisesti rahalla? Lähempi "tutustuminen" loppuukin yleensä siihen, muttta parempi niin.
        Muistan ikäni, kun "paras kaveri" lainasi kameraani, hajotti sen ryyppyjuhlissaan ja tuli mulle valittamaan, että prkl! Sun kamera on rikki! Tällasen paskan annoit juhliin mukaan?" Voi voi...olisko mun pitänyt ostaa sille uusi tilalle? Onneks kyseessä oli halpa lelu, koska sen korvaaminen jäi useista huomautuksista huolimatta tekemättä... Nykyisin en lainaa mitään, en rahaa, en tavaraa...ostakoot omansa kaupasta, niin minäkin teen.


      • Anonyymi
        on lopetettu kirjoitti:

        Itselle tuli noi remonttihommat ongelmaksi, kun jatkuvasti sai olla jeesaamassa kavereita viikonloppuisin ja lomilla. Alunperin piti vain jeesata mutta hommat rupes jäämään kokonaan mun harteille. Itelle tuli sellainen tunne, että jos olisi ottanut pienenkin korvauksen menetetystä ajasta ja bensoista, niin se olisi ollut liikaa. Sitten myöhemmin kypsyin koko touhuun ja lopetin remonttihommat ns. kavereille. Yleensä juuri ne tutut kaverit olettaa, ettei se mitään palkkaa ota ja sillä on työkaluja ja tarvikkeita. Parempi tehdä niitä hommia ventovieraille kuin tutuille. Itse en kehtaa pyytää mitään ilmaiseksi ja tuskimpa sitä mitään saisikaan !

        Monesti nämä ihmiset on luonteeltaan melko pihejä ja tuleekin mieleen jonkinlainen taloudellisen hyödyn saavuttaminen toisesta ihmisestä.

        Samanlaista on ollut noiden työkalujen ja yleisesti ottaen kaikkien tavaroiden lainaaminen. Harvemmin palautuu itsestään takaisin ja sitten kun itse tarvitsee, niin saa alkaa muistelemaan kukahan sitä lainasi.

        "Harvoin se saha lainassa paranee" Vanha timpurin sanonta .


    • asioita.................

      En mä tiedä, mikä "sellaisessa" ihmisessä on, joka vetää puoleensa huonoa ja hyväksikäyttävää seuraa. Tuskin tällaiset ihmiset ovat sen mukavampia muillekaan. Ehkä liiallinen toisten ihmisten kiltteys on se, mikä pitää yhdessä. Saa palveluksia ja vielä ilmaiseksi. Ite oon huomannut sellaista, että rauhalliset ja ei- niin- kovaa- meteliä-itsestään pitävät ihmiset jäävät jalkoihin ja toisten varjoon. Pidetään vähän tylsänä. Sama se on, jos etsitään seurustelukaveria. Hiljaisemmat jäävät taustalle. Itse en viihdy sellaisten seurassa, jotka pitävät kovaa äääntä, varsinkin itsestään. Lähinnä huvittaa sellaiset. Mua taas pidetään jotenkin tylsänä ja varittämänä, koska en ole kauhesti äänessä. Se leimaa ihmisen. Mutta en anna sen häiritä elämääni, toki välillä se harmittaa, kun ystävien löytäminen ja yhteyden pito on hankalaa.. Mutta aina yksinäisyys voittaa huonot kaverit. Ei sellaisilla tee mitään, harmia ja pahaa mieltä vain tulee.

      • ritu_

        ja itse olen viime aikoina huomannut menettäneeni yhden vanhimmista "ystävistäni", syystä jota en tiedä enkä varmasti tule koskaan tietämäänkään. Olemme ilmeisesti kasvaneet erilleen tai sitten minun ei niin riehakas luonne ei enää houkuttele. En ole ihminen joka haluaa tuoda itseään esille, en ripustaudu baarissa jokaisen miehen kaulaan huomiota saaden ja tää ex-ystäväni tekee juuri sitä. Huomiota pitää saada tavalla tai toisella.

        Minulla meni kuukausia ennenkuin tajusin mistä on kyse. Tai varmasti tajusin asian, mutta en halunnut uskoa sitä, että minut noin vaan hylätään. Kun mietin asiaa, niin kyllähän se ahdistaa ja mietityttää, se, että miksi hän on vain jättänyt minut elämästään kuin arvottoman rukkasen, mutta pärjään ilman häntäkin, pakko pärjätä. Ja miksi vaivata päätään ihmisellä, joka aiheuttaa vain hämmennystä käytöksellään, välinpitämättömällä sellaisella.

        Ne oikeat ja aidot ystävät ovat ja pysyvät, tapahtui mitä tahansa. Todisteena siitä itselläni on ystävänä ihminen kenen kanssa joskus käytiin pahemman luokan kriisi läpi, syystä, että ystävyyteen sekoittui tunteita. Tänään tämä ihminen on rakkain ystäväni, joka ei hylkää minua koskaan, enkä minä häntä. Ja tämä ex-ystäväni, hän on kännykässä estolistalla, vaikka tokkopa koskaan minuun yhteyttä ottaakaan enää. Siltikin, kaikille hyvää ja aurinkoista kesää :))


    • ............

      Riippuu niin monesta asiasta. Sun pitää myös ymmärtää niitä ystäviäsi. Voihan se olla et ne pitää sua vaan sellaisena et ku ei ole ketään muutakaan niin soitan tolle. Mut voihan sekin olla et on elämässä just sinä hetkenä kaikkee muuta niin ei tule otettua sit yhteyttä. Tai tulee vaan vietettyä aikaa poikaystävän kanssa ja toisten kavereiden kanssa. Välillä haluaa viettää aikaa muiden kavereiden kanssa ettei aina hengaile samojen tyyppien kans.

      Mullakin kavereita jotka on esim. uskiksia ja sitten on erikseen baarikavereita jne.. Mut tarvitset kyllä läheisiä oikeita ystäviä jotka on aina tukena tai kokee ystävyyden samanlaisena kuin sä.

      Miehelle kyllä tekisin selväksi et ei kannata yrittää mitään jos välillä on muiden kanssa. Eikä kaikkeen kannata suostua. Tee selväksi ettet ole mikään itsestään selvyys ja et vastaa aina puhelimeen ja et lähe aina mukaan ku pyydetään.

      • vetolelu

        Tänne onkin tullut hirveä määrä vastauksia sillä välin, kun en ole ollut lukemassa. Jotenkin ajattelin, että aihe olis jo käsitelty. Noh, parempi näin : ) Ilmeisesti monella samantapaista kokemusta ollut.

        Tuo mies-kuvio on sellainen, että siitä saisi tehtyä taas oman monimutkaisen aiheensa. Mutta olen tosiaan nyt toiminut niin, että olen jättänyt aika moniin hänen puheluihinsa vastaamatta. Minä tosiaan viihdyn hänen seurassaan, mutta homma ei voi jatkua niin, että ensin lähennellään ja flirttaillaan, sitten otetaankin toinen nainen, ja taas vuosien päästä palataan asiaan kun suhde loppuu.

        Itsessäni tunnistan sen, että yksinäisyydessä tulee suostuttua asioihin helpommin seuran puutteessa. Jos ystävyys jotain mielihyvää itselle antaa, niin sitä suostuu pompoteltavaksi jotta ystävyys säilyy. Sitten kun suhde loppuu, niin tulee asiasta suorastaan huono olo. Parin viime vuoden aikana olen yrittänyt opetella sanomaan enemmän "ei". Jos ihmisestä ei mitään kuulu vastavuoroisesti, niin olen opetellut jättämään hänet omaan rauhaansa. Mutta siinä vaiheessa kun toinenkin on ystävyydessä vielä aktiivinen ja muuta, niin vaikea ajatella että tuokin kohta häipyy ja lopettaa yhteydenpidon. Monesti asiat tajuaa vasta jälkeenpäin.


    • :/ :/

      Tuttua. Tunnen itseni niin usein pelkäksi itsestäänselvyydeksi. Raivostuttaa välillä se, miten mua kohdellaan.

      Viimeksi just pari viikkoa sitten ystävät eivät muistaneet edes synttäreitäni... Vaikka näimme vielä sinä päivänä :( Minä muistan aina heidän synttärinsä ja onnittelen. Mutta ei, minähän olen vaan tällainen hätävara, jolle soitetaan jos muistetaan/jos poikakaveri on matkoilla. Blaah.

    • BoSS(n)-88

      Älkää antako tuollaisten kusipäiden vaikuttaa yhä elämiinne! Poistakaa heidät elämistänne, älkää tyytykö heidän tarjoamiin armonpaloihin ellette todella vain ITSE hyödy niistä.

      Älkää vain esittäkö olevanne välinpitämättömiä näitä teidän entisiä ystäviä kohtaan, vaan myös olkaa! Tuollaiset yksipuoliset suhteet vain verottavat teiltä energiaa ja aiheuttaa harmaita hiuksia.

      Jos muita ystäviä teillä ei ole, hankkikaa niitä heittäytymällä rohkeiksi. Luokaa aivan uusi ystäväpiiri. Mieti miten olet aikaisemmin tutustunut ystäviisi, kenties siitä on hyötyä? Älkää jumittuko samaan tilanteeseen.

      • reikä seinässä

        Puhut vähän, mutta viisaasti. Pitkämielisyys on hyve tiettyyn rajaan asti, mutta turha hakata päätä seinään liian kauaa aikaa ja hukata ainoaa elämäänsä siihen.


      • 30-kymppinen
        reikä seinässä kirjoitti:

        Puhut vähän, mutta viisaasti. Pitkämielisyys on hyve tiettyyn rajaan asti, mutta turha hakata päätä seinään liian kauaa aikaa ja hukata ainoaa elämäänsä siihen.

        Ei niitä uusia ystäviä noin vain tällainen kolmekymppinen enää saa. Vinkkejä otetaan vastaan :) Baaristakin saa vain miehiä, mutta ei ystäviä. Pitäisikö aloittaa joku järjestötoiminta? Hmmmm.


      • surfailija
        30-kymppinen kirjoitti:

        Ei niitä uusia ystäviä noin vain tällainen kolmekymppinen enää saa. Vinkkejä otetaan vastaan :) Baaristakin saa vain miehiä, mutta ei ystäviä. Pitäisikö aloittaa joku järjestötoiminta? Hmmmm.

        Omassa järjestössä on ideaa, vaikka se olisi vain rekisteröitymätön yhdistys. Totta on, että nuorena ystävien saaminen on helpompaa. Sosiaaliset normi-ihmiset löytää tietysti ystäviä vanhempanakin, mutta me kaikki ei olla sosiaalisia tietyt normit täyttäviä.

        Mistä löytyisi tarmokas vetäjä sellaiselle yhdistykselle? Tai foorumin perustaja?


      • ihmetellyt
        30-kymppinen kirjoitti:

        Ei niitä uusia ystäviä noin vain tällainen kolmekymppinen enää saa. Vinkkejä otetaan vastaan :) Baaristakin saa vain miehiä, mutta ei ystäviä. Pitäisikö aloittaa joku järjestötoiminta? Hmmmm.

        Niinpä,aivan samaa miettinyt jo vuosia. Mistä niitä ystäviä löytyisi?


      • Jep, jep
        30-kymppinen kirjoitti:

        Ei niitä uusia ystäviä noin vain tällainen kolmekymppinen enää saa. Vinkkejä otetaan vastaan :) Baaristakin saa vain miehiä, mutta ei ystäviä. Pitäisikö aloittaa joku järjestötoiminta? Hmmmm.

        Tuossa ehdotuksessasi on ideaa. Täällä olisi yksi jäsen jo, jos sellainen järjestö perustettaisiin. Yksinäiset löytäisivät seuraa, eikä olisi enää niin yksin. Ja tietäisi ettei ole ainoa.

        Olen usein miettinyt, että eikö suomalaiset osaa olla ystäviä vai onko tämä ongelma maailmanlaajuinen? Vai vaadinko minä ystäviltäni liikaa? Oli ihana löytää tämä sivusto ja lukea näitä mietteitä. Nyt tiedän etten ole ainoa. Kiitos siitä.


      • Liinaliini
        30-kymppinen kirjoitti:

        Ei niitä uusia ystäviä noin vain tällainen kolmekymppinen enää saa. Vinkkejä otetaan vastaan :) Baaristakin saa vain miehiä, mutta ei ystäviä. Pitäisikö aloittaa joku järjestötoiminta? Hmmmm.

        saa siis laittaa vinkkejä mullekin, täytän kohta 28 vee ja muutin äskettäin Länsi-Helsinkiin. Vanhat kamut jäi just tollaisten hyväkskäyttöjuttujen takii ku opin kans sanoo ei. Sen seurauksena mut haukuttiin alimpaan maanrakoon. Toiveissa olis siis löytää suurinpiirtein samanikäistä seuraa, muutaki ku ryyppyseuraa siis haen. Joskus tietty viihteellä voi käydä mut ei nyt joka viikonloppu sentään, enää tässä iässä. :) Ja et vois parantaa maailmaa vaik kahvi- tai teekupin äärellä, käydä kävelyillä, näyteikkunaostoksilla ja mitä kaikkee muuta keksii selvinkin päin tekemistä...

        Sinkku vegetyttönen olen, suvaitsevainen ja ennakkoluuluton, joka peräänkuuluttaa enemmän pehmeitä arvoja kuin "kaikki-heti-tässä-mulle-nyt -ajattelua".

        Eli jos löytyy ei-pinnallista seuraa jossa sais olla oma ittensä, niin ottakaa yhteyttä!!

        Kesäterveisin Liina


    • Vuosia sitten kirjoitin siitä myös runon:

      MINÄ OLEN

      Minä olen Narri
      pieni ja
      huomaamaton
      Narri

      Kuin vanha nukke
      minut esille kaivat
      hetkinä,
      jolloin maailma
      päällesi kaatuu

      Niinä hetkinä
      kun silmäsi kyynelmaljat
      vuotaa
      Eikä kaupungin tuulissa
      eksy korviisi
      lohdun sanoja

      Olkapäälleni kerrot
      surusi

      Saavun aina
      lohduttamaan
      tuskaasi

      Riemultasi minut
      piiloon heität

      Kunnes saapuu
      uusi tuska
      ja
      muistat minut

      • Narri minua narrasi..

        Miksi runossa puhutaan pienestä ja huomaamattomasta narrista? Eikö siinä ole paradoksi? Itse olen käsittänyt sanan narri 'ilveilijä' hieman toisin.

        Lisäksi kaikkea ei mielestäni aina tarvitse mitata ja laskea. Ei ole välttämätöntä pohtia, menivätkö panokset ystävyydessä tai rakkaudessa tasoihin. Annoinko liikaa? Sainko vähemmän?

        Voihan olla, että vain kuvittelit antavasi, mutta todellisuudessa otit. Kuvittelit auttavasi, kuvittelit olevasi olkapää, vaikka todellisuudessa painoit toisen olallesi ollaksesi olkapää. Teit toisesta heikon ollaksesi vahva.

        Silloin harvoin, kun olen aidosti kyennyt antamaan, en ole koskaan itkenyt antamani perään, vaikken olisi mitään takaisin saanut.


      • Narri minua narrasi.. kirjoitti:

        Miksi runossa puhutaan pienestä ja huomaamattomasta narrista? Eikö siinä ole paradoksi? Itse olen käsittänyt sanan narri 'ilveilijä' hieman toisin.

        Lisäksi kaikkea ei mielestäni aina tarvitse mitata ja laskea. Ei ole välttämätöntä pohtia, menivätkö panokset ystävyydessä tai rakkaudessa tasoihin. Annoinko liikaa? Sainko vähemmän?

        Voihan olla, että vain kuvittelit antavasi, mutta todellisuudessa otit. Kuvittelit auttavasi, kuvittelit olevasi olkapää, vaikka todellisuudessa painoit toisen olallesi ollaksesi olkapää. Teit toisesta heikon ollaksesi vahva.

        Silloin harvoin, kun olen aidosti kyennyt antamaan, en ole koskaan itkenyt antamani perään, vaikken olisi mitään takaisin saanut.

        Kun "Ystävälläsi" menee hyvin, hän ei tarvitse sinua.
        Mutta kun "ystävällä" menee huonosti, hän muistaa sinut, jotta saisi lohtuasi.

        Sitten kun sinulla menee huonosti tai hyvin, hän ei ole kiinnostunut jakamaan suruasi/iloasi.


      • Narri minua narrasi..
        runontaja kirjoitti:

        Kun "Ystävälläsi" menee hyvin, hän ei tarvitse sinua.
        Mutta kun "ystävällä" menee huonosti, hän muistaa sinut, jotta saisi lohtuasi.

        Sitten kun sinulla menee huonosti tai hyvin, hän ei ole kiinnostunut jakamaan suruasi/iloasi.

        ..kun kykenee aidosti antamaan, ei tarvitse laskea lohduttamisiaan. Mistä tosiaan tiedät, että osasit lohduttaa? Mistä tietää, milloin toisella menee hyvin? Ulkokuori kun on kovin pettävä.

        Runon minän pitää saada lohtua (ei ilmeisesti saa), mutta häntä ei saa muistaa, kun on lohdun tarpeessa. Se jos mikä on paradoksi. Vaatia muilta, mutta kieltää muita vaatimasta itseltään. Tosin niinhän me usein teemme.. Minä olen oikea jalomieli muille, mutta minua kohdellaan väärin. Minä kuuntelen, mutta minua ei kuunnella. Minun juttuni ovat kiinnostavia, mutta muiden eivät. Minä toimin ihmissuhteissani oikein, mutta muut eivät.... minä... Voisin jatkaa loputtomiin. Kunpa joku kirjoittaisi runon siitä, miten kohteli kaltoin ja miten ei oikeasti kuunnellut tai lohduttanut, kun kuunteli ja lohdutti. Harvassa täällä todellisuudessa nimittäin ovat ne kaveriensa roskasäkit, jotka itse aina jalomielisesti toimivat...

        Runokin voi olla totta. Hyvää kesää ja kirjoittelehan runoja jatkossakin!


      • mitä tarkoitat.
        runontaja kirjoitti:

        Kun "Ystävälläsi" menee hyvin, hän ei tarvitse sinua.
        Mutta kun "ystävällä" menee huonosti, hän muistaa sinut, jotta saisi lohtuasi.

        Sitten kun sinulla menee huonosti tai hyvin, hän ei ole kiinnostunut jakamaan suruasi/iloasi.

        Minäkin kuuntelin vuosi toisen perään ystävän murheita ja alkoi jo tuntua, että hänen elämässään suhteet ja tilanteet alkoivat muistuttaa toisiaan. Tärkeintä oli, että niistä sai draamaa elämään. Oli niin ihana huokailla ja pohtia tuskissaan. Ja minä kuuntelin ja olin läsnä.

        Sitten erosin ja muutin uuteen kotiin. Aloin odottaa kävijää ja kuulumisten kyselijää, mutta ei näkynyt. Ei kahteen vuoteen. Puheluihin ja viesteihin ei vastattu kuin harvakseltaan. Tilanne olisi ollut 100% parempi, jos edes kerran kuussa olisi kysytty kuinka jaksan.

        Olen lopettanut yhteydenpidon kokonaan. Kummilapsen synttäreille kerran vuodessa minua kaivattaisiin, mutta olen valinnut, etten hoida tehtävääni, koska en halua olla ainoa antaja.

        Tällaisia tarinoita taitaa riittää. Siinä mielessä kukaan ei ole yksin.


      • totta puhuen on

        totta.

        Hyvin kirjoitettu ja totta, ainakin
        minulle näin on käynnyt,
        valitettavasti.


      • virran viemä

        että oli hyvä runo.

        kaikkea vähän

        ja suuri sisältö.

        Toivon totisesti että olet älynnyt sinnikkäästi lähettää kirjallista tuotantoa eteenpäin.

        älä vaan heti hellitä.



        Olet loistava.


        Jos samaa luvassa----Suomella uusi einoleinotaaberman...


      • Teidi
        Narri minua narrasi.. kirjoitti:

        Miksi runossa puhutaan pienestä ja huomaamattomasta narrista? Eikö siinä ole paradoksi? Itse olen käsittänyt sanan narri 'ilveilijä' hieman toisin.

        Lisäksi kaikkea ei mielestäni aina tarvitse mitata ja laskea. Ei ole välttämätöntä pohtia, menivätkö panokset ystävyydessä tai rakkaudessa tasoihin. Annoinko liikaa? Sainko vähemmän?

        Voihan olla, että vain kuvittelit antavasi, mutta todellisuudessa otit. Kuvittelit auttavasi, kuvittelit olevasi olkapää, vaikka todellisuudessa painoit toisen olallesi ollaksesi olkapää. Teit toisesta heikon ollaksesi vahva.

        Silloin harvoin, kun olen aidosti kyennyt antamaan, en ole koskaan itkenyt antamani perään, vaikken olisi mitään takaisin saanut.

        Loppujen lopuksi asianlaita onkin niin, että antaessaan saa.
        Siis parhaimmillaan lahjoittaja on onnellisempi ihminen kuin lahjan saaja ja auttaja onnellisempi kuin autettava.


      • ...mietihän vielä!
        mitä tarkoitat. kirjoitti:

        Minäkin kuuntelin vuosi toisen perään ystävän murheita ja alkoi jo tuntua, että hänen elämässään suhteet ja tilanteet alkoivat muistuttaa toisiaan. Tärkeintä oli, että niistä sai draamaa elämään. Oli niin ihana huokailla ja pohtia tuskissaan. Ja minä kuuntelin ja olin läsnä.

        Sitten erosin ja muutin uuteen kotiin. Aloin odottaa kävijää ja kuulumisten kyselijää, mutta ei näkynyt. Ei kahteen vuoteen. Puheluihin ja viesteihin ei vastattu kuin harvakseltaan. Tilanne olisi ollut 100% parempi, jos edes kerran kuussa olisi kysytty kuinka jaksan.

        Olen lopettanut yhteydenpidon kokonaan. Kummilapsen synttäreille kerran vuodessa minua kaivattaisiin, mutta olen valinnut, etten hoida tehtävääni, koska en halua olla ainoa antaja.

        Tällaisia tarinoita taitaa riittää. Siinä mielessä kukaan ei ole yksin.

        Olet pahoittanut mielesi ystäväsi käytöksestä, ja ymmärrän sen täysin, koska tottahan toki sitä haluaisi ystävyyden olevan molemminpuolista. Mutta mietipä kuitenkin sitä, onko täydellinen yhteydenpidon lopettaminen oikein, kun kerran olet suostunut ystäväsi lapsen kummiksi? Tätä lasta kohtaan sinulla yksinkertaisesti on velvollisuuksia, vaikka hänen äitinsä olisi sinua loukannut miten pahasti hyvänsä. Eihän ole oikein antaa lapsen kärsiä äitinsä virheistä. Lapsi voi surra kovastikin, kun kuulee, miten toisten lasten kummit heitä muistavat, jos hänet on unohdettu kokonaan. Lapsi myös helposti kääntää syyn itseensä ja alkaa kuvitella olevansa jotenkin toisia lapsia huonompi, kun häntä ei muisteta, ja ethän varmasti ainakaan sitä tahdo.

        Siis suosittelen sitä, että edes ne pari kertaa vuodessa eli jouluna ja syntymäpäivänä muistat kummilastasi jonkinlaisella ikään sopivalla kohtuuhintaisella lahjalla, se on minusta minimi tätä lasta kohtaan. Jos et halua olla äidin kanssa tekemisissä, niin kirjoita lahjan mukaan suoraan lapselle kirje, jossa toivot, että voisit olla hänen kanssaan kirjeenvaihdossa, jos on jo sen ikäinen lapsi, että osaa kirjoittaa. Voi myös puhelimessa jutella, jos hänellä on oma puhelin. Jos lapsi on vielä ihan pieni, niin sitten tietysti on vähän oltava äidinkin kanssa tekemisissä, että voi pitää yllä suhdetta lapseen, mutta lapsen etua ajatellen varmaan senkin voisit sietää. Minusta voit sanoa suoraan, että et enää koe entistä ystävääsi läheiseksi, mutta haluat olla kummina lapselle niin kuin olet aikanaan luvannut. Sitten ei ainakaan myöhemmin tarvitse katua, että viaton lapsi joutui kärsimään aikuisten välien katkeamisesta.


      • ..
        Teidi kirjoitti:

        Loppujen lopuksi asianlaita onkin niin, että antaessaan saa.
        Siis parhaimmillaan lahjoittaja on onnellisempi ihminen kuin lahjan saaja ja auttaja onnellisempi kuin autettava.

        Kunpa ihmiset sen vain ymmärtäisivät.. Ei tarvitsisi niin kovasti laskeskella antamisiaan..


      • ...mietihän vielä! kirjoitti:

        Olet pahoittanut mielesi ystäväsi käytöksestä, ja ymmärrän sen täysin, koska tottahan toki sitä haluaisi ystävyyden olevan molemminpuolista. Mutta mietipä kuitenkin sitä, onko täydellinen yhteydenpidon lopettaminen oikein, kun kerran olet suostunut ystäväsi lapsen kummiksi? Tätä lasta kohtaan sinulla yksinkertaisesti on velvollisuuksia, vaikka hänen äitinsä olisi sinua loukannut miten pahasti hyvänsä. Eihän ole oikein antaa lapsen kärsiä äitinsä virheistä. Lapsi voi surra kovastikin, kun kuulee, miten toisten lasten kummit heitä muistavat, jos hänet on unohdettu kokonaan. Lapsi myös helposti kääntää syyn itseensä ja alkaa kuvitella olevansa jotenkin toisia lapsia huonompi, kun häntä ei muisteta, ja ethän varmasti ainakaan sitä tahdo.

        Siis suosittelen sitä, että edes ne pari kertaa vuodessa eli jouluna ja syntymäpäivänä muistat kummilastasi jonkinlaisella ikään sopivalla kohtuuhintaisella lahjalla, se on minusta minimi tätä lasta kohtaan. Jos et halua olla äidin kanssa tekemisissä, niin kirjoita lahjan mukaan suoraan lapselle kirje, jossa toivot, että voisit olla hänen kanssaan kirjeenvaihdossa, jos on jo sen ikäinen lapsi, että osaa kirjoittaa. Voi myös puhelimessa jutella, jos hänellä on oma puhelin. Jos lapsi on vielä ihan pieni, niin sitten tietysti on vähän oltava äidinkin kanssa tekemisissä, että voi pitää yllä suhdetta lapseen, mutta lapsen etua ajatellen varmaan senkin voisit sietää. Minusta voit sanoa suoraan, että et enää koe entistä ystävääsi läheiseksi, mutta haluat olla kummina lapselle niin kuin olet aikanaan luvannut. Sitten ei ainakaan myöhemmin tarvitse katua, että viaton lapsi joutui kärsimään aikuisten välien katkeamisesta.

        muuta kuin lahjojen anto.
        Kummin tehtävänä on olla kummilapsensa hengellinen opas uskonollisissa asioissa.
        Pelkkä lahjan anto syntymäpäivänä ja jouluna ohjaa lasta materialismiin, mitä Jeesus vastusti ajamalla markkinoijat pois pyhästä paikasta.

        Eri asia sitten on kehitysmaiden lasten kummius, missä yleensä maksetaan 25 €/kk, jotta lapsi pääsee opiskelemaan.


      • Teidi kirjoitti:

        Loppujen lopuksi asianlaita onkin niin, että antaessaan saa.
        Siis parhaimmillaan lahjoittaja on onnellisempi ihminen kuin lahjan saaja ja auttaja onnellisempi kuin autettava.

        sinut muistetaan pelkästään kutsua juhliin, joihin sinun odotetaan tuovan lahjan?
        Kuten synttärit, ripille pääsy, yo-lakin saanut jne kissanristiäisiin.
        Eivät edes vaivaudu lähettämään sinulle joulu-, pääsiäis-, synttärikorttia

        Ja sitten kun kutsut samoja henkilöitä omiin synttäreihin, he ilmoittavat, etteivät ehdi sinä päivänä.


      • virran viemä kirjoitti:

        että oli hyvä runo.

        kaikkea vähän

        ja suuri sisältö.

        Toivon totisesti että olet älynnyt sinnikkäästi lähettää kirjallista tuotantoa eteenpäin.

        älä vaan heti hellitä.



        Olet loistava.


        Jos samaa luvassa----Suomella uusi einoleinotaaberman...

        irran viemä


      • Narri minua narrasi.. kirjoitti:

        ..kun kykenee aidosti antamaan, ei tarvitse laskea lohduttamisiaan. Mistä tosiaan tiedät, että osasit lohduttaa? Mistä tietää, milloin toisella menee hyvin? Ulkokuori kun on kovin pettävä.

        Runon minän pitää saada lohtua (ei ilmeisesti saa), mutta häntä ei saa muistaa, kun on lohdun tarpeessa. Se jos mikä on paradoksi. Vaatia muilta, mutta kieltää muita vaatimasta itseltään. Tosin niinhän me usein teemme.. Minä olen oikea jalomieli muille, mutta minua kohdellaan väärin. Minä kuuntelen, mutta minua ei kuunnella. Minun juttuni ovat kiinnostavia, mutta muiden eivät. Minä toimin ihmissuhteissani oikein, mutta muut eivät.... minä... Voisin jatkaa loputtomiin. Kunpa joku kirjoittaisi runon siitä, miten kohteli kaltoin ja miten ei oikeasti kuunnellut tai lohduttanut, kun kuunteli ja lohdutti. Harvassa täällä todellisuudessa nimittäin ovat ne kaveriensa roskasäkit, jotka itse aina jalomielisesti toimivat...

        Runokin voi olla totta. Hyvää kesää ja kirjoittelehan runoja jatkossakin!

        linkkinä, jotta ei massapostitusta tule

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/5178926


      • Narri minua narrasi..
        runontaja kirjoitti:

        linkkinä, jotta ei massapostitusta tule

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/5178926

        Tämä puhutteli minua huomattavasti enemmän. Toki ihmisessä on paljon hyvääkin, mutta siitä kirjoittaminen ei mielestäni kuitenkaan sovi erityisen hyvin muiden "alentamisen" yhteyteen vaikuttamatta hurskastelulta ja itsepetokselta.

        Tässä runossa sen sijaan puhuttiin "totta", esitettiin ihmisyyden (myös oman!) heikkous ja raakuus. Pidin tästä tyylillisestikin enemmän. Makuasioista ei toki voi kiistellä, mutta hieno "linkkiruno"! Jos kaikki tälläkin palstalla rehottava raadollisuus puettaisiin kirjallisempaan asuun, sitä voisi jopa mielikseen lukea :)


      • Narri minua narrasi.. kirjoitti:

        Tämä puhutteli minua huomattavasti enemmän. Toki ihmisessä on paljon hyvääkin, mutta siitä kirjoittaminen ei mielestäni kuitenkaan sovi erityisen hyvin muiden "alentamisen" yhteyteen vaikuttamatta hurskastelulta ja itsepetokselta.

        Tässä runossa sen sijaan puhuttiin "totta", esitettiin ihmisyyden (myös oman!) heikkous ja raakuus. Pidin tästä tyylillisestikin enemmän. Makuasioista ei toki voi kiistellä, mutta hieno "linkkiruno"! Jos kaikki tälläkin palstalla rehottava raadollisuus puettaisiin kirjallisempaan asuun, sitä voisi jopa mielikseen lukea :)

        kansalaisopiston kirjoituskurssille, niin tuosta saa hyvän aiheen.
        Kypsytys ajatuksesta paperille kestänee.


    • monta kertaa kokenut

      ystävää ollaan ja kovasti siinä kohtaa, kun hän tarvitsee, ym. mutta muuten ei kuulu hiiskaustakaan pitkään aikaan ja en ole olemassa hänelle. Mutta kun itse apua tarvitsen, niin ei käy mitenkään.Nyt sanoin suorat sanat hyväksikäytöstä, jota on vuosia jatkunut ja olen sietänyt.

      Olen sitä mieltä, että kun yhden oven sulkee, niin toinen jostain kuitenkin avautuupi... Ja näin on myös käynyt.

      Hyvää kesää kaikille teillen.

      • ..

        ja sen oven, minkä käsittelemättä suljet, avaat yhä uudelleen niissä uusissa.


      • akojen kanssa
        .. kirjoitti:

        ja sen oven, minkä käsittelemättä suljet, avaat yhä uudelleen niissä uusissa.

        mulla useita tuttuja naisystäviä ja niitä joutuu ajeleen sisään kun niillä on "se" aika päällä tai sitten jos ravintelissa nähdään, niin joutuu hinaileen mukanaan yökyliin, kyllähän se on maireaa mutta pitäsi kai nostaa itseään palleista ja ryhdistäytyä ja etsiä itselle sopiva kumppani.


    • takia olen

      mieluummin kokonaan ystävätön

      • --------

        Maailmassa on kauheampiakin asioita kuin yksinäisyys, mutta en halunnut koskaan ottaa selville, mitä ne ovat. Yksinäisyyteen olin tottunut. Yksinäisyys sopi minulle kuin vanha metsästyspuku. Sitä käyttäisin terveyteni ollessa hyvä. - Kinky Friedman


      • on...

        mennyt puurot ja vellit sekaisin,kun sotkette tutut ystäviin. Tutut pitävät yhteyttä kun niille sopii tai muistaa,mutta ystävät pitävät yhteyttä muulloinkin kuin hyötyäkseen. Näin ainakin minulla.


      • tappaa
        -------- kirjoitti:

        Maailmassa on kauheampiakin asioita kuin yksinäisyys, mutta en halunnut koskaan ottaa selville, mitä ne ovat. Yksinäisyyteen olin tottunut. Yksinäisyys sopi minulle kuin vanha metsästyspuku. Sitä käyttäisin terveyteni ollessa hyvä. - Kinky Friedman

        Miten ihminen voi pärjätä yksinäisyydessä ? Miten voi olla päivät vain yksinään, ilman ihmiskontakteja ja ketään kenen kanssa edes puhua ? Mitään pahempaa ei minusta ole kuin jatkuva yksinolo ilman yhtään ihmistä seurana ja juttukaverina koskaan, kaiket päivät ja yöt yksinään, puhumatta.


      • tappaa kirjoitti:

        Miten ihminen voi pärjätä yksinäisyydessä ? Miten voi olla päivät vain yksinään, ilman ihmiskontakteja ja ketään kenen kanssa edes puhua ? Mitään pahempaa ei minusta ole kuin jatkuva yksinolo ilman yhtään ihmistä seurana ja juttukaverina koskaan, kaiket päivät ja yöt yksinään, puhumatta.

        kirjoittaa runoja?


      • on... kirjoitti:

        mennyt puurot ja vellit sekaisin,kun sotkette tutut ystäviin. Tutut pitävät yhteyttä kun niille sopii tai muistaa,mutta ystävät pitävät yhteyttä muulloinkin kuin hyötyäkseen. Näin ainakin minulla.

        Mutta miten silloin, kun tuo toinen sanoo "Olet ystäväni" ja pitää yhteyttä vain silloin, kun tarvitsee jonkinasteista apua?
        Ja aina muistaa korostaa "Olet ystäväni" ja aina kun tarvitsee sitä ystävyyden tukea, hänellä on kiire.

        Totta, ettei tuollainen ole ystävyyttä ja jokaisen on tavallaan pääteltävä, mikä riittää ystävän kriteerit täyttämään.

        Minusta ystävyys on molemminpuoleista yhteydenottoa. Eikä pelkästään silloin, kun toinen tarvitsee apua. Soittaa hän.


    • eräs n

      Sama täällä. Joku raja on, mutta toisten mukaan mennään melkein. :(

    • jeess...

      Mulla on aivan sama tilanne ollut jo pitkän aikaa...tuntuu kuin nämä ihmiset hakisivat minusta vain hyötyä ja sitten kun olen hyödytön heittävät menemään..
      ja kun taas tarvitaan niin soitellaan yms...
      todella ärsyttävää ja itte olen nyt päättänyt että en ota yhteyttä jos he eivät ota ja jos vain haluavat jotain rahaa lainaan,kyytiä ym.niin en anna periksi koska vasta palveluksia ei tule.olen päättänyt että en ole enää räsynukke,ehkä muutamat välit on mennyt sen takia kokonaan,mutta minkäs teet jos eivät ymmärrä että maailmassa on muitakin ei vain MINÄ MINÄ MINÄ.

    • kiinni

      Olet "vetolelu" niin kauan kun annat itsesi olla. Aina tulee olemaan ihmisiä, jotka ottavat toisesta ihmisestä kaiken hyödyn irti, jos vain annat ottaa. Asioista ja tuntemuksistasi voi myös kertoa ystävillesi suoraan ja rakentavalla tavalla.

      Jos kaveri peruu tapaamiset usein, kannattaako jäädä roikkumaan tällaiseen "ystävään"? Tuo myös ääneen esille, että olet pettynyt, kun sovittu tapaaminen on peruuntunut jne. Kannattaa myös miettiä haluatko olla aina käytettävissä muille?

      Aikuisena ihmisenä sinun on itse laitettava rajat miten annat itseäsi kohdeltavan. Aina voi myös sanoa, että et nyt jaksa puhua tästä asiasta. Voit myös sanoa, että yöksi et nyt halua ketään, saat itse huonosti nukuttua itse, mutta kahvilla voi tulla käymään tms...Ihmiset arvostavat sinua enemmän kun opit laittamaan rajoja itsekin vaatimaan itsellesi oikeuksia.

      Jos joku ei vastaa viestiin, älä viestitä uudestaan. Kun sinuun otetaan yhteyttä, jos sinua ei huvita tai on muuta menoa älä suostu ihmisten toiveisiin. Eivät hekään suostu kuten olet huomannut. Tai sitten joskus suostut, joskus et... Aina ei voi kaikkia miellyttää. Se ei tarkoita sitä, että olisit ilkeä. Kannattaa aloittaa opettelu...

      • vetolelu

        Kiitos viestistäsi! Mielestäni tuossa oli hyvää asiaa! Tiedän että minä itse olen se joka suostuu tai ei suostu toisen ehdotuksiin. Olen yrittänyt opetella olemaan tietyissä asioissa luja. Joskus vain inhoaa niin paljon sitä yksinäisyyttä, että on valmis taipumaan toisen mukaan. Monesti tietyt kuviot avautuu myös vasta ystävyyden kuihduttua. Elikä jos vaikka ystäväni muuttaa toiseen kaupunkiin, niin ei sitä etukäteen voi ennustaa, että hän ei enää sen jälkeen vastaakaan puheluihin. Tai jos ystäväni on usein luonani yötä ja sanoo miten hänenkin luokseen voi tulla yöksi jos tarve vaatii, niin sitä haluaa uskoa sen mitä hän siinä hetkessä sanoo. Kun sitten menee käymään kaupungissa missä hän asuu, niin vasta silloin sen tajuaakin, ettei hän tarkoittanutkaan mitä sanoi. Silloin vasta paljastuu totuus, kun ei koskaan vastaa viestiin.

        Täytyy tosiaan alkaa harjoittelemaan kyllä tuota enemmän. Että jos itsellä on muuta tekemistä, niin kieltäytyy kylmästi. Ei anna toisten maaritteluiden vaikuttaa itseensä. Ihan mielelläni minä vaikka majoitan jotain ihmistä sillöin tällöin, mutta on se nyt kumma, jos ei voi hakee kaupasta yhteistä maitolitraa kun pyytää tai keittää itse omia kahveja jos kahvia haluaa. Sen sijaan pitää pyytää että minä keittäisin meille molemmille kahvit, tai tekisin aamupalaa. Jos säännöllisesti tulee joku yöpymään, niin luulis että jotain vois itekin tehdä.


    • jeess...

      Mulla on aivan sama tilanne ollut jo pitkän aikaa...tuntuu kuin nämä ihmiset hakisivat minusta vain hyötyä ja sitten kun olen hyödytön heittävät menemään..
      ja kun taas tarvitaan niin soitellaan yms...
      todella ärsyttävää ja itte olen nyt päättänyt että en ota yhteyttä jos he eivät ota ja jos vain haluavat jotain rahaa lainaan,kyytiä ym.niin en anna periksi koska vasta palveluksia ei tule.olen päättänyt että en ole enää räsynukke,ehkä muutamat välit on mennyt sen takia kokonaan,mutta minkäs teet jos eivät ymmärrä että maailmassa on muitakin ei vain MINÄ MINÄ MINÄ.

    • neitokainen___

      Ihmeellistä katkeraa valitusta. Ystävät eivät ole kuitenkaan teidän elämänkumppaneita, eikä heillä ole velvollisuutta vastata teille jos ei huvita.

      Sitä paitsi, jos sanoisi kerrankin että "joo, en kyllä halua nähdä tänään koska just nyt ei tee yhtään mieli olla just sinun seurassas", niin ei kai sekään mitenkään kivaa olisi? Ja ei itsekään aina tarvitse suostua tapaamiseen. Jestas. Ja ei kukaan ole velvollinen selittelemään itseään miksi ei voi/halua tavata.

    • Tuntuu tosi tutulta. Olen yrittänyt jutellakkin vaimolle. Mut ei se huomaa mitään. Sillä on pitkä aikaisia ystäviä jotka ottaa yhteyttä kun ne ite haluu. Ne pitää sitä ihan leluna jota vedetään ihan oman mielen mukaan. Siinä porukassa vaimo on jotenkin ihan alusta alkaen ollut ihan hyväksikäytettävänä. Jos vaimo ei suostuis enää ne varmaan lemppaisen porukasta ja ottais uuden lelun.
      Tosi ihmeellistä kattoo vierestä ku ne tulee meille ku kotiisa ja vuodattaa kaiken vaimon vaan ottaessa vastaan tyytyväisenä. Jos yhteyden otto on toisin päin niin niillä ei oo mitään kiirettä.
      On siinä vaimolla nieltävää...

    • Lumpeenkukka

      ... erottaa siitä, etteivät he käyttäydy vastaavalla tavalla kuten kerroit. Tosi ystävyys kestää ja vahvistuu, eikä se sammu vaikka välimatkaa olisikin välillänne.

      Tuttua on minullekin kertomasi tilanne. Lähelläni on ajoittain jo 18 vuoden ajan ollut nainen, joka ottaa yhteyttä vain kun tarvitsee apua. Olen tietoisesti antanut hänen tehdä niin, koska tiedän hänen olevan erittäin heikko ihminen. Siitä todisteena ovat hänen vakituisten suhteiden lopettamisensa, jotka tapahtuvat aina uuden sulhasen ilmaantuessa yhtäaikaa kuvioihin mukaan. Vastaavaa on tapahtunut laskujeni mukaan 4 kertaa ja nyt menossa 5.s intohimoinen suhde. Aina kriisivaiheessa hän pitää yhteyttä, mutta sitten on vuosiksi hiljaista.

      Itse hän ei tätä varmasti huomaa, koska mielestäni hän käyttää myös muita ihmisiä hyväkseen. Herttaisella olemuksellaan ja kohteliaisuudellaan hän on saanut paljon anteeksi. Nämä luonteenpiirteet tosin kyllä unohtuvat humalassa ja hänen todellinen, pirullinenkin luonteensa astuu esiin. Viime aikana ei ole tarvinnut kuin istahtaa seuraan, niin kohta kolahtaa. Hän nimittäin osaa omasta mielestään iskeä toisen heikkoon kohtaan ja kaivella vanhoja asioitakin esiin. Tämä piirre on hänessa uutta, johon en aiemmin ole törmännyt. Tämän vuoksi olen päättänyt, etten ole enää tavattavissa. Ystäväkseni en ole koskaan häntä kutsunutkaan, vaan tutuksi.

      Nyt on ollut tosin hiljaista, koska uusi suhde on juuri alkanut hänellä. Hyvä niin, toivon sen tällä kertaa onnistuvan ja johtavan pidempiaikaiseen suhteeseen. Toivon hänelle / heille kaikkea hyvää, mutta kokemus on opettanut ainakin minulle tietyn kaavan jolla hän toimii. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Tosi ystävät ovat ja pysyvät elämässä, hän ei kuulu heihin.

    • ..joustaja..

      Ihan sama tilanne minullakin. Jos sovin näiden ystävien kanssa jotain ja he eivät tulekaan paikalle, kyllähän minun täytyy joustaa, avustaa tai mitä vielä ja anteeksiantaa jos heistä ei kuulu pihaustakaan. Sitten ei olla pitkään aikaan tekemisissä ym. Minun kyllä oletaan tulevan heidän järjestämiin juhliin, mutta kun järjestän omat pippalot, niin yllätys, sinne ei saavu ketään, ei edes 30v.synttäreille. Minun kyllä oletetaan tulevan häihin ja hautajaisiin, vaikka yli kymmeneen vuoteen minun pippaloissa ei ole viitsitty käydä, keksitään kaiken maailman tekosyitä:ollaan mökillä, muuttamassa ym ym. Ei oikein mene ihan läpi, että ollaan joka vuosi samaan aikaan muuttamassa kun minulla on pippalot.

      Kyllähän se sattuu ja kasvattaa, mutta olenkin oppinut, että pärjään ihan hyvin itsekseni, en tarvitse enää näitä "ystäviä". Oikeat ystävät ovat oikeasti harvassa.

      • facebookista.

        löydy niitä aitoja ystäviä? Niin ainakin kaikki mainostaa,että heillä on satoja ystäviä. Nyt joukolla kasvokirjaan kirjautumaan,sieltä löytyy sydänystäviä kaikille yksinäisille;D On tää netti niin verraton laite;D


      • T
        facebookista. kirjoitti:

        löydy niitä aitoja ystäviä? Niin ainakin kaikki mainostaa,että heillä on satoja ystäviä. Nyt joukolla kasvokirjaan kirjautumaan,sieltä löytyy sydänystäviä kaikille yksinäisille;D On tää netti niin verraton laite;D

        Facebookin kaverit ovat pääosin niitä ihmisiä, jotka tunnet ihan livenä. Harvoin siellä kenenkään tuntemattoman kanssa kirjoitellaan. Facebook on helppo tapa pitää yhteyttä moneen ystävään kerralla. Jokaisella oma elämä: työ, lapset, puoliso, koti hoidettavana jne. tavataan livenä kun ehditään, kun saadaan vapaat ja muut menot soviteltua kohdalleen. Osa on tietysti hyvän päivän tuttuja, joiden kanssa ei pidetä muuta yhteyttä.


    • apa66

      No minulla oli kanssa takavuosina työttömänä ollessani tilanne, että soittelin välillä naiselle, johon olin kovasti kiintynyt. Olin saanut häneltä luvan yhteydenpitoon. Sitten ykskaks hän vain kielsi minua kovin sanakääntein enää yhteyttä ottamasta. Tällöin huomasin viimeistään, että hän ei välittänyt minusta, vaikka omat tunteeni eivät olleet muuttuneet mihinkään. Sinä se sentään kirjoitat edelleen välittäväsi sinuun yhteyttä ottaineista ihmisistäsi.

    • mikä mättää ystävissä

      Mitä ihmettä teet kyseessä olevilla kavereilla/ystävillä.
      Mie oon huomannut että näitä tälläisiä kavereita riittää joka lähtöön..

      Olen kylmän viileästi vaan laittanna poikki kaikki sen tyyppiset ystävyyssuhteet.
      Nyt minulla on sekä mies että nais ystäviä jotka ei käytä ns hyväkseen minun ystävällisyyttä!!!
      He ovat minulle tosi tärkeitä ja kaikki sen tyyliset ystävät jotka halusivat nähdä minua silloin vain kun heillä oli vaikeaa niin sai mennä. Niitäkin oli 3kpl jotka pistin elämästäni pois.
      Olen ollut tosi tyytyväinen nyt ystäviini.

      Jos he ovat sinulle tärkeitä niin sano se heille että haluat nähdä heitä muutenkin kuin vaan silloin kun heillä menee elämä päin peppua!!
      Jos eivät ymmärrä sinun kantaasi niin he eivät ole oikeitä ystäviäsi!!!!!!!!

    • jos ei se saa silta pimpsaa ... tai miksi naaras olis urokselle kaveria jollei se anna sille pimpsaa ... en tajuu tuota ero poika ystävästä juttua tai jotain jos kerran olette näköjään olleet rakastuneita . minulle itselleni kävi näin ku yyks rakastamani friidu alkoi seurustelemaan toisen kanssa koksa tämä mies on väkivaltainen ja se olisi hankkinu väkivaltaisia kavereitaan hakkaamaan minuu ja näin kävikin tää on jatkunu alaasteelta lähtien ... olen aina saanu jonku väkivaltaisen tyypin perääni kun oon edes jutellu kyseiseen hänen ystävä porukkaan kuuluvan kanssa ... ja muut nollaavat ja kehittävät perättömii juttuja ... samoin autoni on hajotettu jokaisen pienenkin kanssa käymisen jälkeen ... miten siis voisin ylipäätään olla hänen kanssaan jos hän olisi kanssani saisin kipeetä niskaani joko omaisuus hajotetaan taikka itseeni ahdistellaan --- kuten yhelle huoltsikallekaan en voi mennä ku siel oli tämän jussin frendejä vartiana ja mikä beisbool mikko ja jenkki futari tyyppi on plus noi muut separit ... ne kehitti ihme jutun josta tein kyllä poliisille tutkinta pyynnön .. no sekään ei johtanu minnekään en voi enää lähimmällä huoltsikallakaan käydä kahveella tai ees kusella koska tää yksi ihastumani tyttö on siel töis ..tai viinakaupas joka on samas rakennuksessa .... en oo koko elämäni aikana löytäny ketään joka olis puolisoni koska ain joku tulee ja hajottaa autoni tai omaisuuteni ja veilä väkivaltaa ... en oikeesti kyyllä oo ollu kiinnostunu kuin täst yhest tytöst jo alavai yläasteella hänet tapasin no joka tapaukses oon jo 30 ja ain tää sama helvetti jatkuu ... 10v oli rauhallist ranskas ku oli mut siel kotiutuessa kaikki teinivuosien kuviot palasivat ... en lyö takaisin koska jos lyön tapan jaksan vieläkin lyödä naulan seinään ilman vasaraa kämmenpohjalla ... eli tarpeeksi jännittää kämmentä ja lyö sinne se menee ... no joo en oo ikinä halunnu kenellekään pahaa ... no nää häirikkö tyypit on suomen parhait urheilijoit ja muutama ja jotakin autoinsinöörejä ym raha rikkait ... minul ei oo kuin omat vaattet pieni asunto ja laho mökki ... ai ku autooni murtautunu tyyppi on jäänny kiinni on sillä ain ollu läheisii yhteyksii näihin henkilöihin ... kai se naaras sitte haluu sellaisen jolla on joku systeemi hajottaa jonkun reppanan joksi itseeni kutsun koska minulla ei oo oikeesti mitään ... en sitte tiiä miten tämän selvittääkään ku ei näit friidujakaan oo kiinnostanu häätää näit häiriköit pois vaan elävät niitten kanssa ... en sitte tiiä mitä teenkään ... en oo saanu edes rakastella koko elämäni aikana ku ain on joku väkivaltainen porukka tullu jonku tapaamisen jälkeen ahdisteleen minuu ... siis ihan joka kerta ... jopa oma isäni ja äitinikin hoivaa näitä väkivalta porukkaa ... siis mitä teen ... en tiedä .. [email protected]

    • miettinyt että olette

      ihmisiä joka ei osaa sanoa ei? paras kaverini oli tälläinen on toisinaan vielläkin mutta itse sanoin hänelle että jos joku loukkaantuu suuttuu jättää hänet (puoliso kaveri jne) eivät ne ihmiset todella halua olla hänen kanssaan..

      itse sanoin että eitä peliin jos joku idea tuntuu hullulta tai muuten ei kiinnosta.

      hänkin oli tyypillinen "hyväksi käytettävä" jopa dominoiva mies meinasi hänen elämänsä tuhota kun ei uskaltanut sanoa ei..:( mutta kun hänelle riitti sai ko mies kyytiä:D

      luulenpa myös että suurin osa kirjoittajista on mukavia anteliaita ihmisiä jotka ovat vaan löytäneet "vääriä kavereita":O esimerkiksi miksi te kohtalotoverit ette esim koita toisistanne hakea kaveria esim?

    • krokokoo

      Ihminen on tänä päivänä niin itsekeskeinen, ettei hän ymmärrä oikeesti, mitä ystävyys on. Jos hänestä ei ole minulle hyötyä, hän on ns. tarpeeton. Kerro tunteesi vaikka hienovaraisesti näin; olin vähän pettynyt, kun ystävyytemme katkesi. Ihmettelin sitä, mitä ajattelet siitä. Ehkä se herättelee toista osapuolta ajattelemaan.

      • ne muutko?

        kun näyttää etusormella. et noi muut. niin ikävää 3 sormee näyttää itseenpäin. aina ollut niin että ystävisätä täytynyt olla jotain hyötyä. saanut tuurvallisuutta ja pelko on lievittynyt ehkä uskallusta kun "ystän kanssa lähtee johonkin mukaan. aina siinä ollut hyöty-momentti. asioita vaan romantisoidaan liikaa. ajat ja tavat muuttuu, mutta ystävästä pitää aada joku hyöty. avustustoiminta, jota myös hieman teen on taas toinen asia.. mok..


    • dfgdf

      Syy siihen että olet vetolelu, on että annat pompotella itseäsi ja annat "kavereidesi" käyttää sua hyväksi mielin määrin.

    • Vie

      Vähemmän päällepäsmäreitä viedään tässämaailmassa kuin pässiä narussa!
      Kunhan on pokkaa ja kova halu käyttää toista hyväksi ja toinen sen sallii,niin käy juuri noin!

    • Vie

      Vähemmän päällepäsmäreitä viedään tässämaailmassa kuin pässiä narussa!
      Kunhan on pokkaa ja kova halu käyttää toista hyväksi ja toinen sen sallii,niin käy juuri noin!

      • asia, valitettavasti.

        mutta ap.lle voisin sanoa neuvoksi, että opettele sitä tervettä itsekkyyttä!

        Eli jos on joskus niinpäin että sinua pyydetään johonkin, niin älä mene. Jos olet vaikka lupautunutkin, mutta jos ei huvitakaan, niin sano kerrankin että "anteeksi, mutta nyt ei huvita yhtään, tai että on muuta menoa". äläkä selittele sen enempää.

        Se on totta että liian kilttejä käytetään hyväksi, mutta sitä voi oppia sanomaan näille ihmisille myös EI.


    • minullekkin

      olen vaan tietoisesti lopettanut pitämään sellasiin yhteyttä
      jotka ns. pelaavat kustannuksellani . Minulla sattui tällänen kahden ns hyvän ystävän kans . Että ystävilläni oli korkeammat puh laskut kuin minulla ja sanoivat ja kysyivät että mikä operaattori minulla on sanoin mikä minulla on ja ihmettelin suuresti että mikä juttu se oli .. Sen jälkeen kun saivat tietää mikä minulla on sanoivat että eivät enään ole minuun yhteydessä koska minulla toinen operaattori ku heillä . Omituista sanoin ..
      alkoi hälytyskello soimaan et kuka on minun ystäväni ja kuka ei .
      Tuntuu että tietoyhteiskunta on tehnyt ihmisistä tälläisiä ja kilpailu on kovaa..

    • riinas84

      Näyttäisi olevan aika yleinen ongelma laajan keskustelun perusteella. Itselläni vielä jokin aika sitten oli sama ongelma, tai oikeastaan ollut viimeisen vuoden verran. Kaksi vuotta sitten minulla oli hyvä ystävä, jonka kanssa vietettiin aikaa ja vaihdettiin kuulumisia. Hän aloitti seurustelun noin puolitoista vuotta sitten. Seurusteluhan sinällään ei välttämättä muuta mitään, mutta jatkossa ystävälläni ei enää ollutkaan aikaa muulle kuin parisuhteelleen. Kyselin aktiivisesti kuulumisia ja pyysin kahville. Viesteihin hän vastasi päivien viiveellä ja lähes poikkeuksetta kahvikutsuihin vastaus oli jonkin sorttinen "ei ehdi". Monet tyttöjen illat päättyivät siihen, että hän lähti poikaystäväänsä saattamaan kotiin kesken illan, joskus jopa teki oharit ilmoittamatta. Ajoittain iloitsin, kun ystäväni kyseli kuulumisiani tai pyysi istumaan iltaa, mutta selitykseksi sitten paljastuikin nopeasti, että poikaystävä oli tuolla kerralla lähtenyt viettämään poikien iltaa tai matkustanut kotipaikkakunnalleen.

      Mitta tuli sitten vihdoin täyteen noin kuukausi sitten ja ystäväni yhteydenottoihin vastasin, että tarvitsen elämääni ystäviä, jotka ovat kiinnostuneita muulloinkin kun vain silloin, kun heidän poikaystävillään on jotakin muuta tekemistä. Ystäväni ei ymmärtänyt lainkaan vaan suuttui tästä ja jopa syytti minua huonoksi ystäväksi, joka ei hyväksynyt häntä sellaisena kuin hän on. Noh, ei paina kupissa enää. Samaa suosittelen kaikille, jotka kokevat tätä käytöstä ystävien taholta. Eivät he ole oikeita ystäviä, ja jokainen ansaitsee parempaa!

      Ottaakseni kantaa muiden mainitsemaan aloitteellisuuteen ja siihen, miten itse joutuu aina ehdottamaan tapaamista: ammatti-ihmisen kanssa olen käynyt keskustelun siitä, miten toiset ihmiset ovat ihmissuhteissa niitä aktiivisia osapuolia ja toiset hieman passiivisempia. Ei siis kannata närkästyä siitä, jos satut lähes aina olemaan se, joka ehdottaa yhteistä ohjelmaa. Itse vain satut olemaan se aktiivinen osapuoli.

      Vika on aivan ehdottomasti siellä toisella puolella aitaa. Vaadi itsellesi se, mitä ansaitset!

    • lee harvey oswald

      olettaisin että olet Lihava/YLIPAINOINEN Pullukka!

      • Tyhmyytesi näkyy...

        Jos sulla ois lasipää,niin näkis kuinka kusi lainehtii ja paska tekee patojaan...
        Mitäs jos menisit peilin eteen ja katsoisit oisko sulla varaa arvostella ketään???
        Parempi ihmisten kantaa läskitkin ympärillään,kuin läski korvienvälissä,kuten sulla!

        Itseasiassa,minä olen kaipaamasi YLIPAINOINEN JA SAANUT YLIPAINON JA NOIN KYMMENEN ERI VAKAVAA SAIRAUTTA,KURISTUS-RAISKAUSYRITYKSEN TAKIA...
        EDES SAIRAALOISSA EI PAINOA OLE SAATU ANKARILLA DIETEILLÄ TIPPUMAAN JA SYY EI OLE SYÖMINEN... OLEN NAINEN JA PAINAN YLI 180 KILOA...

        ARVATEN TYHMÄNÄ ARVELISIT ETTEI MULLA OIS MIESTÄKÄÄN,VOIN SANOA ETTÄ ON JA JULKKISHENKILÖ,JONKA NAISET HALUAA,HÄNELTÄ EI NAISIA PUUTTUIS, MUTTA SUN IHMETELTÄVÄKSESI,MITEN NÄIN LIHAVA VOI SAADA JULKKIS HENKILÖN,JOKA ON VIENYT SUOMEA MAAILMANKARTALLE ROCKEN ROLLIN SARALLA JA ON AIKANAAN VALITTU MYÖS 1985 ENGLANTI JA ESTOONIA 2006 SEKSISYMBOOLIKSI,
        NUORTENLEHTIEN MUKAAN...

        KOKEILEPPAS NYT KÄYTTÄÄ JÄRKEÄSI,MIKSI LIHAVA SAA SELLAISEN MIEHEN JA MISSIT EI SAA??? OISKOHAN NIIN,ETTÄ MINUSSA OIS PALJONKIN SELLAISTA JOTA MIES HALUAA JA ETSII,KUIN ULKOKUORI ???

        Muut kirjoitukset ja neuvot ovat hyviä,olen itse ja mieheni kokenut aivan samaa.Toiset haluaa hyötyä,mieheni julkisuudesta ja Kaikki juuri siksi,koska kumpikin on oltu aivan liian kilttejä,mutta nyt on opittu ja jätetty ne "teko ystävät"
        Uskon että,me kaikki saamme vielä oikeitakin ystäviä.
        Kaikkea hyvää teille kaikille kohtalotovereille...Mutta se joka oletti kyseessä olevan lihavien ja ylipainoisten,kannatta painua Turkkiin et joku voi nussia sen turkin hihassa uudestaa,jos sit ois järkeäkin...


    • jacky

      On niin tuttu tunne. Kaikki luulevat ,että itse ei tarvitse antaa mitään. olen ruennut karttamaan ihmisiä sen takia kun nykyään kukaan ei välitä oikeasti.

      • vetolelu

        Todellakin suurin osa näkyy olevan tämmöisiä ihmisiä. Ei ole oikeaa kunnioitusta tai välittämistä muita kohtaan. Joskus harvoin sellainen saattaa sattua kohdalle. On niitä muutamia minunkin kohdalle sattunu ja pitäisi olla kiitollinen heistä! Tällä hetkellä tosiaan ehkä pari sellaista ihmistä elämässä lapsuudenperheen lisäksi. Vaikka toisella mies ja lapsi, niin hän saa aina oloni tervetulleeksi hänen luonaan. Minä olen joskus hoitanut hänen lastaan ja hän parturoi hiuksiani. Joskus hän on ilmestynyt yllättäen oveni taakse jäätelöpaketti kädessä : ) Yleisesti ottaen olen huomannut, että ne luotettavimmat ja aidoimmat tyypit ei useinkaan löydy suosituimpien ihmisten joukosta. Esim. koulussa ne hiljaisimmat saattaa osoittautua kultaisimmiksi ihmisiksi. Mutta kun en ole enää koulussakaan, ja työssä en näe työkavereita, niin aika yksinäiseksi on tämä elämä muodostunut.


    • Vaihtaja333

      Ystävät vaihtoon vain. Itellä semmonen tilanne on menossa nyt. Ei todellakaan jaksa roikkua vanhassa porukassa, kun niin eri suuntiin on kasvettu ja niiden jutut ja sekoilut on jo mun mielestä vaan ihan masentavia. Ja minäkin selvästi niiden mielestä oon tosi tylsä ku en kännäilystä innostu. Pahemmin ne ei oo mua päässy käyttämään hyväkseen, mutta kyllä sen hetken ku auton omistin ni juoppokuskiks oltiin heti pyytelemässä. Tein vaan siitäkin lopun saman tien, kieltäydyin. Sanoin vaan, että oon nukkumassa siihen aikaan.

      Vaikka ikää oiskin enemmänkin ni ei se mun mielestä ole este uuden kaveripiirin löytymiselle. Mulla ainakin taitaa mennä niin päin, että nyt vasta osaan etsiä elämääni samanhenkisempää porukkaa, kun ei enää teiniujostus oo esteenä. Paljon on yksinäisiä kausiakin viime aikoina ollut, mutta vilkkaampaan suuntaan ollaan jo menossa. Oon päässy luontoihmisten porukkaan, veneilyä, kalastusta, vaelteluakin.. Ja en mikään malliesimerkki sosiaalisuudesta ole myöskään, pois se minusta! Taaplaan tyylilläni, kaikkia se ei miellytä, mutta omana itsenäni oon ja jotkut tykkää, jotkut ei.

      Ja itseäni kiinnostaviin yhteisöihin oon myös ottanu yhteyttä, eli just tommosta luonnonläheistä ulkoilmatoimintaa. Se on hyvää vastapainoo sohvaperunaelämälle! Että saa nähdä, mitä kivaa tää tästä vielä poikiikaan...

    • Onko tullut mieleen pitää itse kontaktia niihin muihin ? Tiedän monia sellaisia ihmisiä jotka eivät millään lailla ole yhteydessä ellei heitä lähety. Ja kun on itsellä tilanne et kaipaa ystävää niin heitä on sit helppo lähestyä

    • microone

      Itse olin joskus noin vuosi sitten todella sosiaalinen ja menevä: Järjestin aikaa jokaiselle ystävälleni ja tapasin heitä. Mutta sitten kun aloin seurustelemaan, en enää viettänytkään kovin paljon aikaa ystävieni seurassa. Olen oppinut itsestäni sen asian, että joka kerta kun rakastun, ystävät unohtuvat melkein kokonaan. En vain voi itselleni mitään. Ja nyt kun olen ollut monia kuukausia putkeen työssä, jossa on joka päivä todella kiireistä, minulla ei ole energiaa tehdä enää mitään vapaa-ajallani. Mutta riippuu toki hieman päivästä.

      Jos minulla tekee mieli lähteä jonnekin ulos, soitan heti ensimmäiseksi sellaiselle kaverille, jonka kanssa voi olla ihan täysin rennosti ja jonka kanssa on mukava rupatella kaikista maailman asioista. Kaipaan sellaista hauskaa seuraa. Minulla ei tulisi mieleenkään soittaa jollekin sellaiselle kaverille, joka aina vain jumittaa samassa tilanteessa ja suree samoja vanhoja asioita. Ja varsinkin jos olen häntä yrittänyt miljoonia kertoja auttaa. Enkä kyllä sellaista ihmistä kaipaa joka on joskus puukottanut selkään tai on muuten vain ollut täysin kusipää. Että tällaista.

      Joidenkin ihmisten kanssa vain synkkaa eikä ole mitään ongelmia, mutta toisten kanssa taas välit voivat viilentyä syystä tai toisesta. Elämäntilanteet vaikuttaa melko paljon ja kiinnostuksen kohteet...

    • samajuttu

      Just tämmöstä , todella ärsyttävää! Ja myös puhutaan vain omista asioista ja jutuista, ja tehdään kaikki miten itse haluaa välittämättä toisesta.

    • siitä, että

      etenkin naisilla on olemassa ystäviä kaikenlaisiin eri tilanteisiin. On shoppailuystäviä, satunnaisia ystäviä, päivällisystäviä, lounaskavereita, parhaita ystäviä, romanttisia ystäviä jne.

      Kannattaa olla perillä siitä, että minkälainen ystävä olet juuri jollekin kyseiselle ystävälle, niin ei tule väärinkäsityksiä ja pahaa mieltä.

    • kävipä kato..

      lopetin yhteydenpidot semmosiin ton tapasiin ollakko vai eikö olla ystäviin ja muutenkin ihanko siivosin suhteitani..ja kyllä kannatti.Kuka jaksaa vastailla puhelimeen puhuu tunteja päiväs ja olla yhteuksi jatkuvaa kylä ja kulu rahaakin..Aloin elää itselle vastaan puhelimeen jos haluun ja kerkeen minäkin nykyään.Oon kertonna et teen niin nille ketkä viel jälel.
      Kannattaa etsii aitoo välittämistä..onkohan sitä täs maailmassa enää vaan..kaikki juoksee pinnallisuuden ja rahan perään.

      • ramalla

        luin viestejä ja monta asiaa löytyi tuttuja tilanteita....kun ikää on tullut lisää on itse huomannut kasvaneensa eroon lapsuudenaikaisista ystävistä sekä muista eri elämäntilanteista löytyneistä ystävistä..yhteistä varmasti on ollut kaikessa se että ne ovat eri elämäntilanteissa olleet tärkeitä ja kuuluneet asiaan silloin....kun ikää tullut lisää ja oma ajatusmaailma muuttunut ei näiden ihmisten kanssa ole enää mitään yhteistä....muuta kuin muistot hyvät ja huonot hetket.....itse olen jättänyt lapsuuden ajan maisemat ja kotiseudun ...asun ihan muualla....alkuun uudella paikkakunnalla oli vaikeaa kuitenkin työnkautta ja muutoin on tullut muutama hyvä ystävä ja todella kullanarvoisia ikäkin on samaa luokkaa.en ylistä heitäkään liikaa heilläkin on omat elämänsä mutta niin minullakin nykyään ja aikaa ei niin kauheasti ole miettiä jokaista yksityiskohtaa niin kovasti ja kun itsekkään ei ole täydellinen niin helponpi olla tässä ja nyt....no entä ne vanhat ystävät ja ne lapsuuden aikaiset sitten,,,eikö heillekin voisi antaa anteeksi niin sanotusti...siinäpä se vaikka itse antaisi he ei anna joten siksi ei kannata.josstain syystä heillä on vaikeinta luopua vanhoista toiminta malleista ja ajatustavasta....aina minun pitäisi olla se jonka pitäisi muuttua ja ymmärtää,,,,,ja siksi ei kiitos......olen kyllä sanonut suoraan en halua olla tekemisissä ja hyvä et on kilometrejä välissä mutta kun se ei auta ...sitäkään ei kuunella...soitot on harventunut ja sitten sanotaan vielä kun et soittele vaikka itse ei olla soiteltu muuta kuin sitten kun muistetaan....jooo ehkä näistä asioista oppiineena en vaadi uusilta ystäviltäni liikoja ja olen tyytyväinen mitä olen saanut.....tsemppiä kaikille ja jossain vaiheessa jokaisella varmasti tulee mitta täyteen mutta kannattaa itseänsä ajatella siinäkin !!!!


      • tuputuulia

        Olen säälittävä pikku parka-
        kutsun sinua,
        vain nielläkseni nöyränä
        paksua piikikästä pettymystä,
        joka valuu alas enää vaivoin, tuskan kosteus silmissä.
        Milloin ehdit, milloin haluat?
        Kuinka monta pettymystä
        ihminen pystyy nielemään myrkyttämättä
        mieltään?
        Muistatko minut sitten
        kun olen poissa?

        Ihmiset ajattelee nykyään vain omaa persettään, miten hyötyvät toisista kylmän viileesti. Joskus riemastun kun joku soittaa, mutta saan sitten niellä pettymystä, kun tarkoitus ei ollutkaan nähdä minua, vaan hyötyä minusta.

        Ja nyt en enää jaksa olla räsynukke!


      • tuputuulia

        Olen säälittävä pikku parka-
        kutsun sinua,
        vain nielläkseni nöyränä
        paksua piikikästä pettymystä,
        joka valuu alas enää vaivoin, tuskan kosteus silmissä.
        Milloin ehdit, milloin haluat?
        Kuinka monta pettymystä
        ihminen pystyy nielemään myrkyttämättä
        mieltään?
        Muistatko minut sitten
        kun olen poissa?

        Ihmiset ajattelee nykyään vain omaa persettään, miten hyötyvät toisista kylmän viileesti. Joskus riemastun kun joku soittaa, mutta saan sitten niellä pettymystä, kun tarkoitus ei ollutkaan nähdä minua, vaan hyötyä minusta.

        Ja nyt en enää jaksa olla räsynukke!


    • <3 <3

      lue Anna-Liisa Valtavaaran, Kiltteydestä kipeät-kirja, siitä vois olla apua! Itseä kiinnostaa myös saman kirjailijan Oikein kiltit-kirja..

    • DS.

      Kiltti saa olla, mutta ei liian kiltti. Tottakai muut käyttää sinunlaisia ihmisiä hyväkseen. Jotkut ihan huomaamattaan ja jotkut tahallaan, kerran ovat huomanneet, että senlaiset kiltit ihmiset eivät osaa/uskalla sanoa EI.

    • Josku hyvää pataa

      Mitäs tuosta sitten? Tuollaistahan se aina on puolin ja toisin.

      Ei mullakaan ole kuin about neljä luottoystävää, joille mä en ainakaan kovin usein teen ohareita taikka en kuseta, mutta sitten on iso liuta sellaisia "hyvää päivää -tuttuja", joita käytetään sen mukaan kuin tarvis on.

      Saman mä olen kokenut itsekin ja kaikki muutkin on. Se vaan on niin, että osa on hyviä taikka parempia kavereita keskenään kuin taas toiset ja niitä "huonompia" viilataan linssiin, mutta sillä tavalla, että se onnistuu myös uudestaan. Jokainen on joskus toisen "bitch", jota "masteri" pompottaa. Vituttaahan se, mutta välillä se vaakakuppi kääntyy ja sitä huomaa itse olleensa todella moukkamainen toisia kohtaan. Niin se vain on!

      • ystävät vähissä

        Ei se noin mene.

        Vaakakuppi ei käänny vaan siipeily on yksipuolista. Just tollainen ajattelu että "huonompia" kavereita saa viilata linssiin mielin määrin on todella itsekästä hyväksikäyttöä.


    • minä vain

      Minulla ei olisi "kavereita" ellen itse pitäisi heihin yhteyttä, koska eivät he välitä minusta paitsi sitten kun tarvitsevat jotakin esim. sitä kuuntelvaa ja tukevaa ihmistä kun heillä menee huonosti, rahaa, majoitusta, tai pahin kun ei muutakaan seuraa ole juuri nyt. Olen aina auttamassa vaikka tiedän, etten ikinä saa arvostusta sille mitä teen,antaisin vaikka vaatteet päältäni kun joku sitä pyytäisi. En ole ystävällinen vain kavereilleni vaan myös lähes vieraille ihmisille johtuen varmaan siitä, etten koskaan ajattele pahaa kenestäkään, aina yritän löytää sen hyvän asian...johon muuan henkilö totesi: liika kiltteys on sairautta.

      Kun sitä sitten itse tarvisi apua niin sitä ei koskaan saa. Aina pitää pärjätä ihan yksin. Kukaan ei ole koskaan kysymässä mitä sinulle kuuluu ja tulisitko hei vaikka kahville. Aina se on vain että kun minulla on niin huonosti asiat ja auta nyt jne jne...Joka kerta autan vaikka tiedän ihan tasan tarkkaan,että kun apu on saatu häivytään sanaakaan sanomatta. Pelkään ja vihaan niin paljon yksinäisyyttä,että sen takia yritän aina olla kavereilleni mieliksi ja aina tehdä niin kuin he sanovat. Pelkään,että jos sanon EI,niin jään aivan yksin.Joskus kait sitä pitäisi ajatella itseäänkin, mutta minulla on ollut aina se periaate, että kaikki muut ensin ja minä sitten jos voimavaroja riittää.

      Minun ns. "kaverit" eivät ole koskaan olleet poissa,koska itse pidän heihin yhteyttä ja sekin, että he tietävät että minua voi surutta käyttää hyväksi. Kaiken annan ja enemmänkin. Paskaa tulee niskaan niin paljon, että hyvä kun pää pysyy enää kasassa ja kun yritän asiasta jollekkin puhua niin tulee: Kyllä sinä pärjäät,oot aina pärjänny! Monta kertaa tehnyt mieli sanoa,että voisitko vittu kuunnella mitä mulla on sanottavana, etten mä aina pärjää ja minäkin tarttisin sitä tukea ja apua...mutta ei, ei kun, ei vaan saa koskaan suutaan auki.

      Kaikki tää mun kiltteys ja liika ymmärtäminen toisia kohtaan on sitten johtanut sellasiin seurustelu suhteisiin missä on minua käytetty niin hyväksi kun vain ihmistä voi ikinä kuunapäivänä käyttää. Kun näistä asioista sitten joskus saa puhutta ehkä pienen pienen osan niin tylysti kommentoidaan että: sä oot ihme säälin kerjääjä. HEI HALOO!!! Eikai se ole sääliä jos joskus haluaisi jonkun kuuntelevan minunkin asioita, mutta niin kuin kirjoitin minähän olevain se jätemylly mihin kaadetaan se kaikki paska mitä on!

      En ole oppinut vieläkään sanomaan EI ja luulen etten koskaan tule sitä tekemäänkään sillä pelko on yllättävän voimakas voima, mikä saa ihmisen tekemään aivan hullujakin asioita.
      Hienointa tässä asiassa on se, että en ole nyt yksin vaan monelle muullekkin on tapahtunut samanlaisia asioita...minä kun luulin olevani ainoa jonka kiltteyttä hyväksikäytetään.

      Minä todella toivon,että jokainen teistä liian kilteistä ja ymmärtäväisistä ihmisitä...oppis ajattelmaan itseään ja kun jokainen meistä on kummiskin oman elämänsä herra, ei tarvitse antaa toisten määrätä,ei tartte auttaa kun ei itse koskaan saa apua.Joskus on ihan hyvä ja oikeutettua sanoa EI!
      Minä olen todella hyvä neuvomaan muita kärsineitä,mutta itse en ole neivoistani paljoakaan ottanut,mutta tyhmästä päästä kun kärsii sitten koko kroppa jos niin voi sanoa.

      Kiitos noista teksteistä ne anto minulle ainakin hetkeksi voimaa ja uskoa että ehkä minä voisin joksus uskaltaa itsekkin sanoa EI ja etsiä ihan uusia ystäviä itselleni.

      • Jotenkin olen samanlainen. Uskon ettei ystäviä saa ellei välillä pane kampihin. Se vaatii jonkinlaista särmää mitä minulla ei ole. Hakeudun aina palvelijan rooliin. En tasavertaiseksi ystäväksi.
        Jotenkin pitäisi kasvattaa se itsekäs minä???


      • Tee niin
        jormalaiset kirjoitti:

        Jotenkin olen samanlainen. Uskon ettei ystäviä saa ellei välillä pane kampihin. Se vaatii jonkinlaista särmää mitä minulla ei ole. Hakeudun aina palvelijan rooliin. En tasavertaiseksi ystäväksi.
        Jotenkin pitäisi kasvattaa se itsekäs minä???

        Tee niin.


    • harmittaa

      Samansuuntaista minullakin.. Olen vasta 13 vuotias.. ja minulla on Ruotsisa tyttö jonka tunnen hän asuu 20 kilsan päässä.. ja eka hän oli niin rakastunut ja sanoikin että välittää.. sitte yhtäkkiä lopetti puhumisen. yhtäkkiä. Tykkäsin hänestä niin paljon.. mutta se lopetti puhumisen aina ko yritin puhua se vain vastasi jotenkin.. mitä teen? juuri me äsken päätimme että emme puhu ollenkaan toisillemme. tai hän päätti... mitä teen?!?!?!?

    • älä ota tätä väärin...

      valkkaat vääriä "ystäviä". He eivät ole sitoutuneet olemaan sinun ystäviäsi...ainakaan samalla tavalla kuin sinä haluaisit olla heidän ystävänsä.

      Pikku vinkki: etsi uusia ystäviä ja muuta tekemistä, omalle tunnonrauhalle. Ei se välittäminen auta, jos ei tule samalla takaisin. Paljon vaan tekemistä :)

      • Ehkäpä sinulle löytyy kotipaikkakunnaltasi joku harrastuspiiri: urheilu, teatteri, kuvataide tai mikävaan "partiopiiri". Niistä yleensä löytää sen muun touhuamisen ohella kaveri, jolle voi puhua jopa omistakin asioista.


    • polyteknikko

      monta kertaa vaan ei haittaa aina jotain saa ja oppii uutta :D

    • "Entinen aktiivi"

      Näinhän se helposti menee. Jos koettaa olla sopeutuvainen ja järjestää omia asioitaan, jotta yhteinen aika järjestyisi ja ottaa yhteyttä ja olla vastavuoroinen, ei se kaikkien kanssa edistä kaveruutta. Tulee se aika, kun toinen on henkisesti paremmassa kunnossa ja pääsee ns. vanhoihin piireihinsä, niin pian ei löydykään aikaa. Voi olla, että toinen on selailevinaan kalenteriaan, mutta todellisuudessa ei tosissaan aiokaan etsiä sopivaa rakoa "kiireisestä" vapaa-ajastaan, vaikka on työtön tai eläkkeellä (ja itse olen ollut samaan aikaan paljon työllistetympi työn ja opiskelun kautta. Silti voi juuri tämä toinen olla se, joka valittaa, jos häiritsee hänen rauhaansa tai rutiinejaan tietämättään. Samat ihmiset ovat helposti ihmettelemässä, miksei toinen ota yhteyttä, mutta eivät ole itse ottamassa yhteyttä. Olen testannut asian jättäytymällä passiiviseksi, kun aloin epäillä, miten asiat ovat oikeasti. Olen päätellyt, että kyseessä on oma ihmistyyppinsä: ne jotka eivät oikeasti kiinny kehenkään, mutta kykenevät mainiosti käyttämään hyväksi aikansa, ja jotka luottavat aina pärjäävänsä ihmisten kanssa. Samat ihmiset saattavat puhua pokkana siitä, että uskovat, että Jumala tuo hänen elämäänsä ne ihmiset, jotka kulloinkin ovat hänelle hyväksi.

    • "Entinen aktiivi"

      Näinhän se helposti menee. Jos koettaa olla sopeutuvainen ja järjestää omia asioitaan, jotta yhteinen aika järjestyisi ja ottaa yhteyttä ja olla vastavuoroinen, ei se kaikkien kanssa edistä kaveruutta. Tulee se aika, kun toinen on henkisesti paremmassa kunnossa ja pääsee ns. vanhoihin piireihinsä, niin pian ei löydykään aikaa. Voi olla, että toinen on selailevinaan kalenteriaan, mutta todellisuudessa ei tosissaan aiokaan etsiä sopivaa rakoa "kiireisestä" vapaa-ajastaan, vaikka on työtön tai eläkkeellä (ja itse olen ollut samaan aikaan paljon työllistetympi työn ja opiskelun kautta. Silti voi juuri tämä toinen olla se, joka valittaa, jos häiritsee hänen rauhaansa tai rutiinejaan tietämättään. Samat ihmiset ovat helposti ihmettelemässä, miksei toinen ota yhteyttä, mutta eivät ole itse ottamassa yhteyttä. Olen testannut asian jättäytymällä passiiviseksi, kun aloin epäillä, miten asiat ovat oikeasti. Olen päätellyt, että kyseessä on oma ihmistyyppinsä: ne jotka eivät oikeasti kiinny kehenkään, mutta kykenevät mainiosti käyttämään toisia hyväkseen aikansa, ja jotka luottavat aina pärjäävänsä ihmisten kanssa.

    • Otteita eräästä kirjasta:

      Yksinäisyys:

      "Murheen kantaa yksinkin, mutta iloon tarvitaan kaksi" Elbert Hubbard

      "Ei yksinäisyys sen vuoksi ole kidutusta ettei ole ketään jakamassa taakkaani, vaan siksi ettei ole muuta kannettavaa kuin oma taakkani" Dag Hammarskjöld

      "Jos yksinäiset puut yleensä kasvavat, ne kasvavat vahvoiksi" Winston Churchill

      Ystävyys:

      "On järjetöntä jakaa ihmiset hyviin ja pahoihin. Ihmiset ovat joko hauskoja tai ikäviä" Oscar Wilde

      "Ystävä on joskus merkitykseltään tyhjä sana, vihollinen ei koskaan" Victor Hugo

      "Kun tulemme vanhoiksi, aika ympäröi meidät ihmisillä jotka rakastavat meitä eikä niillä joita me rakastamme" J. Petit-Senn

      "Ystävät on sukulaisten siunattu korvike" Hugh Kingsmill

      "hän joka yrittää olla ystävä kaikkien kanssa, tekee itsensä naurunalaiseksi" ISL. sananlasku

      "Ystävyys, joka kuolee, ei ole koskaan syntynytkään" Publilius Syrus

      "Saat kahdessa kuukaudessa enemmän ystäviä kiinnostumalla heistä kuin kahdessa vuodessa yrittämällä saada heitä kiinnostumaan itsestäsi" Dale Garnegie

      Rakkaus:

      "Vanha rakkaus ei ruostu, ei unohdu"KV.sanonta

      "Älä koskaan luota rakkauteen tai säähän" KV.sanonta

      "Epäkypsä rakkaus sanoo: rakastan sinua koska tarvitsen sinua. Kypsä rakkaus sanoo: tarvitsen sinua koska rakastan sinua" Erich Fromm


      Tämmöisiä löytyy paljon kaikkiin elämän tilanteisiin: WSOY, Elämän viisauden kirj, Koonnut Hannu Tarnio

      Kirjassa on 5299 vanhaa ja uutta oivallusta. Kyl tämän kirjan kanssa olen nauranut monet kerrat elämälle yksinkin :).

      T. Jätetty, hylätty ja otettu

      Ps. nämä ovat vain viitteitä ja oivalluksia...

    • j-

      Itse olen kokenut tuon saman, heti eron jälkeen kaikki vaan tuntui jättäneet. Itsekkin varmaan halusi että ei monia kiinosta vuodatus. kuitenkin luulisi että neljän vuoden jälkeen asiat korjaantuisi, muuta ei... Onneksi on lapset jotka paikkaa tyhjyyttä. työpaikalta potkujen saanninkin jälkeen koin nyt saman ei ole niitä työkavereita, jotka ensin luulin olevan kavereita myös työn ulkopuolella.

    • noin jossain

      elämänvaiheessa! Että olet ihan normaali. Jos naisella on mies jota rakastaa on se tietenkin ykköne, jonka kanssa haluaa viettää ylimääräisen oleskeluajan... Kuin myös mies tietenkin naisensa kanssa. Keseessä siis aito rakkaus, ei teinisuhde. Toki silloinkin voi rakastaa, en sitä sano mutta jokatapauksessa näin se menee ja näin sen pitää mennäkkin... tv:terapeutti

    • päästää irti

      Olin itsekin aika samanlainen nuorempana. Ihmiset, jopa "ystävät" kohtelivat niin kuin itse halusivat. Sama juttu miesten kanssa. No, annoin heidän mennä, vaikka vaikeaa se oli. Nykyään minulla on pari hyvää ystävää, mutta enimmäkseen puolituttuja ja se riittää minulle. Löysin kyllä rinnalleni miehen, joka myös vihaa kaikenlaista kieroilua ja pompottelua. Hän on myös yksi parhaista ystävistäni.

      Jotkut ihmiset on vaan liian kilttejä tähän maailmaan, olen huomannut. Ja nykyään se pompottelu tuntuu jotenkin olevan muodissa, varsinkin parisuhteissa. En sitten tiedä, mitä ihmeen iloa siitä saa....

    • SSS45

      Se on kyllä kumma, olen kokenut täsmälleen saman. Eräs vuosikausia vanha ystävättäreni toisti ja toisti samaa asiaa, kunnes sain tarpeekseni ja sanoin koko suhteen irti. Ja täytyy sanoa, etten ole häntä kaivannutkaan!!! Se on vaan kumma mikä valta näillä ihmisillä meihin on.Ovatko jotain vitun narsisteja??? Ja mistä se valta johtuu?? Mulla toinen vastaava menossa, yritän oppia jotain. Ota yhteyttä.

      • hätävara

        Noin yleensä kaverisuhteissa ajatellen kai sitä vaan yrittää roikkua "piireissä" kun yksin olo ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta, eikä vanhemmiten uusien kavereitten saaminen ole järin helppoa, ellei ole sosiaalinen ns. hyvä ja hauska tyyppi. Irrottautuminen vanhoista pompottelijoista kai tuntuu hypyltä tuntemattomaan ja tyhjyyteen, mutta miksi toisekseen roikkua heissä, jos ei itse arvosta heidän käytöstään eikä puolestaan itse ilmeisesti ole heidän mielestään kiva ja mukava kaveri, koska he pyytävät seuraa vain silloin, kun toinen on ainoa vaihtoehto tai hyödyllinen.
        Ehkä onkin niin, että "vetolelu" on heidän mielestään taakka ja velvollisuus, jonka seuraa pitää edes silloin tällöin kärsiä. Summa summarum, kumpikaan taho ei pidä toisistaan, mutta roikkuu toisissaan kun ei muuta osaa.

        Itse yritin kauan olla kiltti ja kohtelias, kun on kristillisesti kasvatettu kääntämään aina toinen poski. Jossakin vaiheessa huomasin, että en ole sen huonompi ihminen jos kävelen pois tuollaisesten ihmisten elämästä... vaikka välillä sitä epäilenkin. Ja kas, kukaan näistä pompottelijoista ei ole ainakaan tietääkseni minua kaivannut saati yrittänyt pitää yhteyttä. Ehkä asian voi siis ajatella niin, että tein heille palveluksen:-) Ehkä oikeutan tällä teorialla oman käytökseni... opit istuvat lujassa, mutta yksi teoria tämäkin:-)


      • ssss46
        hätävara kirjoitti:

        Noin yleensä kaverisuhteissa ajatellen kai sitä vaan yrittää roikkua "piireissä" kun yksin olo ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta, eikä vanhemmiten uusien kavereitten saaminen ole järin helppoa, ellei ole sosiaalinen ns. hyvä ja hauska tyyppi. Irrottautuminen vanhoista pompottelijoista kai tuntuu hypyltä tuntemattomaan ja tyhjyyteen, mutta miksi toisekseen roikkua heissä, jos ei itse arvosta heidän käytöstään eikä puolestaan itse ilmeisesti ole heidän mielestään kiva ja mukava kaveri, koska he pyytävät seuraa vain silloin, kun toinen on ainoa vaihtoehto tai hyödyllinen.
        Ehkä onkin niin, että "vetolelu" on heidän mielestään taakka ja velvollisuus, jonka seuraa pitää edes silloin tällöin kärsiä. Summa summarum, kumpikaan taho ei pidä toisistaan, mutta roikkuu toisissaan kun ei muuta osaa.

        Itse yritin kauan olla kiltti ja kohtelias, kun on kristillisesti kasvatettu kääntämään aina toinen poski. Jossakin vaiheessa huomasin, että en ole sen huonompi ihminen jos kävelen pois tuollaisesten ihmisten elämästä... vaikka välillä sitä epäilenkin. Ja kas, kukaan näistä pompottelijoista ei ole ainakaan tietääkseni minua kaivannut saati yrittänyt pitää yhteyttä. Ehkä asian voi siis ajatella niin, että tein heille palveluksen:-) Ehkä oikeutan tällä teorialla oman käytökseni... opit istuvat lujassa, mutta yksi teoria tämäkin:-)

        Yritin lähettää sulle viestin ja puh numeroni 044 30 100 63, mitenhän mahtaa nyt onnistua...


      • hätävara
        ssss46 kirjoitti:

        Yritin lähettää sulle viestin ja puh numeroni 044 30 100 63, mitenhän mahtaa nyt onnistua...

        Hätävaralle voi meilata [email protected] :-)


    • Tästä asiasta riittää ..

      Kuulostaa hyvin samanlaiselta oma elämä. Olisi kiva jutella kanssasi, mutta tänne ei noin vaan uskalla yhteystietojansa jättää. Mutta, jätämpä kuitenkin: [email protected]

      Jätän tämän viestin vain sinulle, joten.........

      Terveisin

      Merja:))

      • Kelemi

        ... monesti nämä ongelmat. Lapsi on joutunut alkoholismin, sairauden tai muun vanhemmuuden puutteessa astumaan aikuisuuden saappaisiin. Miellyttämään vanhempiaan että ahdistava ilmapiiri katoaisi. Tämä rooli jää päälle. Ihminen ei seiso omilla jaloillaan, ei tajua, ettei ole sillä hetkellä oikea ihminenkään, jolla on omat tarpeensa jne. Syntyy läheisriippuvuus jne.
        On kokemusta tästä ja vuosia sai tehdä analyysia elämästä ennen kuin terapeutin sanat meni jakeluun. Niin lujassa oli usko siihen, että on vaan itse sellainen eikä mitään voi.
        Millaiset juuret - sellainen elämä. Tehkää työtä, lukekaa Tommy Hellsteniä, seisokaa omilla jaloillanne vaikka se vaatisi mitä tahansa. Voitte uskoa ettei kukaan ole mokaillut niin pahasti kuin minä päästäkseen jaloilleen, mutta kyllä se kannatti...
        Olen yksinäinen ihminen ja nautin siitä. Kiltteyttäni en tee järin mitään jos en itse halua. Silti autan ihmisiä ja yritän pitää spirittiä yllä töissä.
        Ihanaa.


    • ddnnj

      Vai vetolelu,,,siis käydään vaan vetäisemässä ? Niin se on useasti että moni panisi,mutta harva olisi,,,,

    • Typerää

      Hankkikaa elämä, lakatkaa elämästä muiden ihmisten kautta ja syyttelemästä siitä, että ei pidetä yhteyttä tarpeeksi. Koittakaa nyt ymmärtää, että elämä heittää joskus suuntaan jos toiseenkin ja aina ei yksinkertaisesti ole aikaa sille rakkalle ystävälle vaikka haluaisikin pitää yhteyttä. Itselläni on elämä heittelehtinyt syystä tai toisesta sen verran, että välillä on ollut hyvinkin aikaa kavereille ja toiste taas ei ollenkaan. Ei se tarkoita, että kaveri olisi huono vaikka joskus meneekin melkein vuosi ettei olla tekemisissä. Lopettakaa itsesääli ja muiden syyttely, yrittäkää olla positiivisia ja edes yrittää nauttia elämästä!

      • hätävara

        Ei kaikki ystävyyssuhteet tietenkään ole ikuisia. Silti välillä kypsyttää se, että vikaa on aina etsittävä itsestä, niin sanotusti katsottava peiliin ja nöyrästi myönnettävä, että sehän oon mä itse, jolla on asennevika... ja jatkettava kehässä pyörimistä.

        On helppo sanoa, että hanki elämä... masentuneillekin on helppo sanoa, että mitä sä siinä aina makaat ja oot allapäin, ota itseäsi niskasta kiinni, harrasta jotakin ja oo kuin muutkin ihmiset ja nauti elämästä. Jokin muu neuvo ja apu olis löydettävä kuin klisee "hanki elämä".


    • mies-84.

      Voisin sanoa, että voisin osittain pistää itseni kaveriesi asemaan. Mutta syy ei suinkaan ole, että haluaisin tahallisesti hyötyä kavereistani, tai etten välittäisi.

      Olen luonteeltani sellainen, ettei vaan yksinkertaisesti tule pidettyä kovin usein yhteyttä. Ja jos pienen tauon jälkeen sattumalta tuleekin joku sellainen asia mieleen, jota ystävältäni tarvitsen, ei se tarkoita että käyttäisin heitä hyväksi. Ja useat kaverini varmasti tämän tietävät. Tosin harvemmin hekään nykyään enää yhteyksiä pitävät, kun asumme eri paikkakunnilla.

      Minun on muutenkin vaikea saada oikeita ystäviä nykyään, tuttuja on tälläkin paikkakunnalla paljon, mutta ystäviä ei juurikaan. Taidan viihtyä puolison kanssa kotona liiaksi :P

      Mutta pointti oli, että voi olla ettei ystäväsi ajattele sitä siltä kantilta, että he jotenkin käyttäisivät sinua hyväksi. Jos he vain ovat sellaisia, etteivät kovin usein muuten sitten pidä yhteyksiä?

    • pauli74

      sama homma itelläki, ja sit kaikki valittaa :ku sä käyt tääl niin harvoin kylässä: ja kaverit ei käy taas mun luona juuri koskaa ellei tarvi apua johokki asiaa, ja niiltähän on turha vastineeks mitää pyytää, itelläki parikokemusta kun kaverini seurusteli ni ei pitäny mitää yhteyttä eikä kerenny koskaa näkemää vaikka sille soittelin mut sitten se eros ja johan rupes mulla puhelin soimaa, no sitte se taas löyti uuden seurustelukumppanin ja eipä paljon vastaile...

    • Virpinä

      Niin parempi vetoleluna kuin panoleluna. Itselleni on sattunut noin, että aina, kun menee huonosti, niin halutaan tavata ja enemmänkin. Sitten taas, kun asiat on mallillaan, niin ei mitään edes jutustelun tasolla. Pari kierrosta meni ja minä hyväuskoisena ajattelin, että joskus se ei näe enää kuin minut. Kolmannella kerralla kieltäydyin ja siitäkös itku ja hammasten kiristys. Sain kuulla vaikka mitä.

    • selväksi

      Ei kenenkään tarvitse toista "miellyttää" saavansa ystävyyttä. Tee selväksi tunteesi jos olet aikuinen. Minusta ainakin on ihan tekopyhyyttä "olla toisen tukena" jos kuitenkin sisimmässään ei jaksakkaan kuunnella ja tukea!? Annat vaan ymmärtää olevasi tukena. Tee selväksi tai jatkat samaa oravanpyörää loppuelämäsi ja kaverit on sinut ottanut "olkapääksi" kun huomanneet,että sinä menet siihen litran mitta. Koita Jaksella ja hyvää loppukesää! :)

    • tk

      Ystävyys antaa puolin ja toisin, ei siinä lasketa kuka saa ja kuka antaa ja minkä verran. Mikäli et koe saavasi ihmissuhteelta mitään (en tarkoita aineellista), niin lopeta sellainen suhde. Ystävän kanssa voi mennä pitkiäkin aikoja näkemättä ja soittelematta, mutta molemmat tietää, että toinen ajattelee lämmöllä ja jälleennäkeminen on riemua.

    • Uupumuksesta toipuva

      Itse uuvuin ja masennuin vakavasti muutama vuosi sitten pitkäksi ajaksi. Oli tapahtunut liian paljon traumaattista kerrallaan ja väsyin. En jaksanut vastata ystävieni viesteihin, en jaksanut edes liikuttaa suutani puhuakseni. Ystäväni loukkaantuivat verisesti, mikä pahensi oloani ja hidasti toipumistani kovasti. Edelleenkään he eivät ole antaneet anteeksi masentumistani, mikä tuntuu jo minusta vähän absurdiltakin.
      Joskus voi olla syynä masentuminen: ei jaksa pitää yhteyttä. Ei jaksa puhua. Ei jaksa mitään!

      Tässä tilanteessa tuntuu kohtuuttoman kauhealta, että on menettänyt ystävänsäkin ja lisäksi syyllistetään uupumisesta.
      Parhaan ystäväni aviomies kehotti minua katsomaan peiliin: he eivät nyt halua olla yhteydessä minuun, koska en pitänyt heihin yhteyttä masentuneena ollessani. Kostoa ehkä jollakin tavoin?

      Oman kokemukseni pohjalta toivon, että ette tekisi liian hätäisiä johtopäätöksiä hylätessänne vanhoja ystäviänne tai tuttavianne. Joskus yhteydenpidon hiipumisen syynä voi olla masennus.

      Ehkä minun entiset ystäväni eivät enää kelpuuta minua. Ehkä siinä mielessä peiliin katsominen on paikallaan: en kelpaa enää särkyneenä ystäväksi.

      • Liinaliini

        Sama kokemus itsellä, osa ei ymmärtäny ollenkaan ja jäi pari kaveria sekä pitkäaikainen miesystävä, joka taas ei kestänyt kun paranin masennuksesta. Ja opin sanoo ei, enkä suostunu enää kynnysmatoks, viimeks tänään taas yks ns. kaveri kilahti täysin ku sanoin ei hänen vaatimuksiinsa. Välithän siinä meni. Ihmisiä viime vuosina menny mut luotan siihen et niit tulee myös! :) Enkä se minäkään kelpaa ystäväksi omana itsenäni, jonka hauskanpito voi olla ilman sitä viinapulloa, mikä tuntuu olevan suomalaisten paras "ystävä"...Surullista...


      • ystävä?
        Liinaliini kirjoitti:

        Sama kokemus itsellä, osa ei ymmärtäny ollenkaan ja jäi pari kaveria sekä pitkäaikainen miesystävä, joka taas ei kestänyt kun paranin masennuksesta. Ja opin sanoo ei, enkä suostunu enää kynnysmatoks, viimeks tänään taas yks ns. kaveri kilahti täysin ku sanoin ei hänen vaatimuksiinsa. Välithän siinä meni. Ihmisiä viime vuosina menny mut luotan siihen et niit tulee myös! :) Enkä se minäkään kelpaa ystäväksi omana itsenäni, jonka hauskanpito voi olla ilman sitä viinapulloa, mikä tuntuu olevan suomalaisten paras "ystävä"...Surullista...

        ihmiseltä Liinaliini:) Tuollaisen ystävän minäkin haluaisin. Mistäpäin mahdat olla ja minkä ikäinen? Itse ajattelen asioista aika samanlailla kuin sinäkin.


      • Liinaliini
        ystävä? kirjoitti:

        ihmiseltä Liinaliini:) Tuollaisen ystävän minäkin haluaisin. Mistäpäin mahdat olla ja minkä ikäinen? Itse ajattelen asioista aika samanlailla kuin sinäkin.

        Heips! :) Mukava kuulla, ja anteeks ku vastaus on kestäny...En vaan oo mikään netissä roikkuja vaan ihan livenä haluaisin useimmin nähdä. En siis ole facebookissa, mesessä ym. vaan luotan sähköpostiin, tekstareihin, puheluihin ja ihan livenä kommunikointiin. Outo "nuori" :), 27-wee nainen Länsi-Helsingistä olen.

        Peräänkuuluttaisin uusia tuttuja jotka ei petä, jätä tai suutu erilaisista mielipiteistä, itse näen ne vaan rikkautena! :)

        Tottakai sitä välillä voi ottaakin, mut kuhan ei ystävyyssuhde perustu pelkkään biletykseen, niin sellainen olis kiva! :)

        Oon enemmän pehmeiden arvojen kannalla kuin "heti-kaikki-mulle-nyt" ja ystävyyssuhteille joista itse ei saa mitään mut aina pitäis vaan itse jaksaa toimia "likaämpärinä". Kuunnella kyllä osaan toki ja oman suunikin saan auki...heh!

        Ystävällisesti, Liinaliini


      • vetolelu

        Tästäkin minulla on yksi kokemus! Ystäväni lopetti yhteydenpidon. Hyvä kun kaupungilla tervehti. Näytti olevan ihan omissa maailmoissaan. Olin ihmeissäni, mikä häntä vaivaa. Meni vuosia ettei oikeastaan oltu tekemisissä. Ajattelin että näin niille lapsuudenkavereille käy. Suhde hiipuu, eikä sille mahda mitään. Vasta viime vuonna facebookin kautta löydettiin taas toisemme. Kertoi olleensa silloin hyvin masentunut, eikä jaksanut pitää yhteyttä. Nyt on kuulemma parantunut masennuksesta. Minä en ainakaan häntä masennuksesta tai yhteydenpidottomuudesta moittinut. Sain häneltä jopa kiitosta siitä, että miten ainoastaan pari ihmistä ei alkanut moittimaan.

        Tosin mielestäni hän olisi voinut suoraan silloin sanoa, mikä on tilanne. Olisi voinut paremmin ymmärtää sitä tilannetta, kun nyt tuli mietittyä vain sitä, mikä itsessä on niin pielessä ettei kaveruus kiinnosta. Sitä mitä en kyllä hyväksy on valehtelu. Valehteli päin naamaa, että on vaihtanut puh.numeronsa, minkä takia häntä ei saa kiinni. Tosiasiassa hänellä oli sama vanha numero. Masennuksesta ei puhunut silloin sanakaan. Ehkä se oli niin kova paikka? Ja tavallaan ymmärrän sen vaikka tuota kasvokkain valehtelua en hyväksykään.

        Omien sanojensa mukaan hän on nyt onnellinen ja terve. Siksi ihmetyttääkin, miksi hän yhä jatkuvasti peruu tapaamisia. Lähes joka toinen kerta (ellei useampikin) hän peruu näkemisen. Itse ei edes ilmoita perumisesta, vaan pistää miehensä perumaan. Olin kerran todistamassa sitä toisenkin ystävänsä kohdalla, kun olin hänen luonaan. Hänen kaverinsa soitti hänelle ja hän pisti miehensä vastaamaan ja sanomaan, että hänellä on kuumetta. Minulle hän sanoi, ettei häntä huvita nähdä sitä ihmistä. Eli tuli vähän sellainen olo, että mitä peliä tääkin ihminen ihmissuhteillaan pelaa. Ihan hyvin olis voinut kertoa, että hänellä on nyt muita vieraita ja nyt ei sovi. Sen sijaan pitää valehdella olevansa sairas. Myös minulle kun peruu tapaamisia sanoo aina olevansa sairas. Vaikea homma, kun ei koskaan tiedä mikä se totuus on.


      • eri syitä
        vetolelu kirjoitti:

        Tästäkin minulla on yksi kokemus! Ystäväni lopetti yhteydenpidon. Hyvä kun kaupungilla tervehti. Näytti olevan ihan omissa maailmoissaan. Olin ihmeissäni, mikä häntä vaivaa. Meni vuosia ettei oikeastaan oltu tekemisissä. Ajattelin että näin niille lapsuudenkavereille käy. Suhde hiipuu, eikä sille mahda mitään. Vasta viime vuonna facebookin kautta löydettiin taas toisemme. Kertoi olleensa silloin hyvin masentunut, eikä jaksanut pitää yhteyttä. Nyt on kuulemma parantunut masennuksesta. Minä en ainakaan häntä masennuksesta tai yhteydenpidottomuudesta moittinut. Sain häneltä jopa kiitosta siitä, että miten ainoastaan pari ihmistä ei alkanut moittimaan.

        Tosin mielestäni hän olisi voinut suoraan silloin sanoa, mikä on tilanne. Olisi voinut paremmin ymmärtää sitä tilannetta, kun nyt tuli mietittyä vain sitä, mikä itsessä on niin pielessä ettei kaveruus kiinnosta. Sitä mitä en kyllä hyväksy on valehtelu. Valehteli päin naamaa, että on vaihtanut puh.numeronsa, minkä takia häntä ei saa kiinni. Tosiasiassa hänellä oli sama vanha numero. Masennuksesta ei puhunut silloin sanakaan. Ehkä se oli niin kova paikka? Ja tavallaan ymmärrän sen vaikka tuota kasvokkain valehtelua en hyväksykään.

        Omien sanojensa mukaan hän on nyt onnellinen ja terve. Siksi ihmetyttääkin, miksi hän yhä jatkuvasti peruu tapaamisia. Lähes joka toinen kerta (ellei useampikin) hän peruu näkemisen. Itse ei edes ilmoita perumisesta, vaan pistää miehensä perumaan. Olin kerran todistamassa sitä toisenkin ystävänsä kohdalla, kun olin hänen luonaan. Hänen kaverinsa soitti hänelle ja hän pisti miehensä vastaamaan ja sanomaan, että hänellä on kuumetta. Minulle hän sanoi, ettei häntä huvita nähdä sitä ihmistä. Eli tuli vähän sellainen olo, että mitä peliä tääkin ihminen ihmissuhteillaan pelaa. Ihan hyvin olis voinut kertoa, että hänellä on nyt muita vieraita ja nyt ei sovi. Sen sijaan pitää valehdella olevansa sairas. Myös minulle kun peruu tapaamisia sanoo aina olevansa sairas. Vaikea homma, kun ei koskaan tiedä mikä se totuus on.

        Masennus on aikas vakava sairaus ja saattaa olla, ettei alkuvaiheessa itsekään ymmärrä, mistä on kysymys. Saattaa olla pahojakin itsesyytöksiä, ikäänkuin masennus-sairaus olisi omaa syytä. Vatsataudista tuskin kukaan syyttää itseään, mutta masennukseen liittyy usein tietynlaista häpeää, minkä vuoksi se yleensä yritetään salata.

        Joku saattaa pelätä huhuja ja juoruja, leimautumista. Mielen sairauksiin suhtaudutaan vieläkin ennakkoluuloisesti ja kukaan tuskin haluaa tulla leimatuksi loppuiäkseen?

        Masentuneena saattaa myös voimat olla niin vähissä, ettei jaksa selittää.


      • Tea82
        Liinaliini kirjoitti:

        Heips! :) Mukava kuulla, ja anteeks ku vastaus on kestäny...En vaan oo mikään netissä roikkuja vaan ihan livenä haluaisin useimmin nähdä. En siis ole facebookissa, mesessä ym. vaan luotan sähköpostiin, tekstareihin, puheluihin ja ihan livenä kommunikointiin. Outo "nuori" :), 27-wee nainen Länsi-Helsingistä olen.

        Peräänkuuluttaisin uusia tuttuja jotka ei petä, jätä tai suutu erilaisista mielipiteistä, itse näen ne vaan rikkautena! :)

        Tottakai sitä välillä voi ottaakin, mut kuhan ei ystävyyssuhde perustu pelkkään biletykseen, niin sellainen olis kiva! :)

        Oon enemmän pehmeiden arvojen kannalla kuin "heti-kaikki-mulle-nyt" ja ystävyyssuhteille joista itse ei saa mitään mut aina pitäis vaan itse jaksaa toimia "likaämpärinä". Kuunnella kyllä osaan toki ja oman suunikin saan auki...heh!

        Ystävällisesti, Liinaliini

        Mustakin vois tulla sun uus ystävä? Ajattelen melko samalla tavalla kuin sä, mut joitain erojakin meillä toki on... Mut jos siis oot suvaitsevainen oikeesti (oon itsekin sellainen), niin ei ne pienet erot niin hirveesti kai haittaa? (esim. en oo vege.) Jos nyt kiinnostuit, niin laita viestiä osoitteeseen teap82 (at) gmail.com. Itse asun myös pk-seudulla (eli siis lähellä Helsinkiä).


    • tutulta!

      Olen juuri viimeaikoina huomannut samanlaista yhdestä kaveristani, hänestä ei kuulu mitään, soittoon tai tekstareihin ei aina vastaa Mutta ootappa vain kun hänen miehensä on työmatkalla/ työpaikan saunailta jne, silloin kyllä soi minun puhelimeni, ja sanotaan ai niin sä olit silloin pari kuukautta sitten soitellut, en ehtinyt silloin vastata ja sitten unohdin. Niin varmaan, silloin ei vain ollut tarvetta ystävälle ja kun hän yhtäkkiä soittaa on kovin pettynyt jos satunkin olemaan silloin töissä, mulla on vuorotyö, välillä viikolla vapaata ja vastaavasti viikonloppuja kiiinni, välillä tietty kauhean hyvä jos mulla viikkovapaat just silloin kun hän haluaa seuraa.

      Lisäksi on toinen kaveri joka soittelee mulle, kun olen ehdottanut tapaamista ei hänelle oikein sovi, vihdoinkin olen hoksannut sen, että hänhän vaan haluaakin puhua pelkästään puhelimessa mun kanssa, ei nähdä, ja joskus jos en heti ehdi vastata hänellä on toinen puhelu meneillään, kun soitan takaisinpäin luulisin, että kun hänellä on tylsää hän ottaa puhelimen käteen ja soittaa jollekkin ja jos se jolle hän soittaa ei vastaa katsoo luettelosta seuraavan ihmisen numeron ja soittaa tälle.

      Soittaa varmaan luettelon läpi ja ainahan se varmaan joku vastaa, tunnen itseni aika loukatuksi, että minun seurani "livenä" ei kelpaakaan ja kun lisäksi mulle ei ole tapahtunut nyt viimeaikoina mitään, olen ihan sinkkuna vaan, eikä ole nyt uutta miestäkään josta voisi jutella olenkin aika tylsää seuraa jo puhelimessakin ei mitään uutta.

      Olen suunnitellut seuraavan kerran jos hän soittaa olen tahallaan vastaamatta, koska sitten hän vaan soittaa jollekkin muulle, mitä minä turhaan alan olla hänen puhelinviihdyttäjänsä, ja varsinkin kun mulla ei ole nyt mitään juorujakaan itsestäni tai muista, soittakoon jollekkin toiselle, jos hän soittaa monta kertaa peräkkäin päätin että silloin vastaan jos hänellä sattuisikin olemaan joku "hätä".

    • sitä jok'ikinen funtsii

      Monihan miettii,voiko ystävystyä erilailla aatteellistavan henkilön kanssa.Itse koen että jos sopii pelisäännöt,että kumpikin on oikeutettu omiin mielipiteisiinsä,on olemassa 50% chänssit että onnaa kaverisuhde.
      Itselleni se erilaisempi kaveri olisi Björk.Silti olisin utelias,ja olen kerran ollut jenginuoren seurassa SecondHand-kirpparilla hänen mieliksi.Hän innostui kauppaamaan mulle pari vaatettakin.Olen aika huono Goa-ideologioissa,eli ne kierrätysjutskat.
      Eli jos saa hyvän yhteispiirin aikaan,ne pelisäännöt että kiusata ei saa,oma mielipide saa olla olemassa,voi olla rikastuttavaa huomioida uusia juttuja eri perspektiivein.

    • fsfs

      mä ti9eäd.bnb,mnu kaveri lainausmerkeissä, ol just tollanen. vittu ei se ollut ees kaveri se vaan köytti mua hyväksi. niin kauna kkui tein palveluksia mibn seura kelpas mit sit ku itsenäostib sei kealvannut.'mä ven voi siteääs ua sade111dffs

    • Anonyymi

      Minulla ei nykyään ole ystäviä,koska en suostunut olemaan se,johon otetaan yhteyttä vain,kun tarvitaan jotain tai ei ole muita kuuntelijoita. Mieluummin olen ilman tommosia ihmisiä😇

      • Anonyymi

        Se on ryhdikäs linja. Jos ei ole yhteydessä muulloin kun rahan tai kyydin tarpeessa, niin voi olla kokonaan ottamatta yhteyttä. Ei tarvi yöllä lähteä lainkaan juoppokuskiksi, kun laittaa sen puhelimen äänettömälle itselle epäsopivana aikana.


    • Anonyymi

      Olin minäkin se kiltti, kunnes mutamia vuosia sitten eheydyin. Myönsin itselleni virheet ja aikuisten oikeasti lopetin miellyttämisen. Lapsuudenkodista on oppinut tavat joilla sitten mennään kunnes tulee burnout ja on pakko miettiä asiaa. Minä roikuin ystävyydessä vaikka minua kohdeltiin huonosti. Se on miellyttämistä josta pitää päästä pois. Enää en vaihda työpaikalla puhelinnumeroita. Pidän ystävänä vasta kun olen tuntenut pidempään. En suinpäin hurmaannu mukavasta ystävästä. En luota kehen tahansa koska työpaikoilla ei voi tietää kuka tuntee kenetkin. Jos joku esim työpaikalla tai porukassa kertoo jänniä tapahtumia tms juoruja pysyn kaukana sellaisista. Jos joku kohtelee huonosti en hengaa selkaisten kanssa Ja viimeiseksi: olen hyvisten puolella.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe