Varför får jag inte tala svenska?

finskspråkig

Hur kan man lära sig svenska i det här landet när man aldrig får använda språket? Alla svenskspråkiga alltid byter språk till finska när jag försöker tala svenska med dem. Och då jag frågar om vi kunde fortsätta diskussionen på svenska, säger de att de vill hellre tala finska eftersom de talar det bättre än jag talar svenska.

Är svenska något slags insidegrej mellan finlandssvenskarna? Måste jag flytta till Sverige för att kunna lära mig svenska? :P

17

4274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :)

      Idag var du väldigt rolig, håll stilen i den här nivån. Du får väldigt gärna flytta till Sverige .

      • finskspråkig

        Jag fattar inte vad du menar.


    • håll stilen bara

      bryr dig inte,vad dom säger,prat på bara,så märker dom,att du vill faktiskt prata svenska.
      Dom får flytta till sverige!

    • Västnylänning

      Jag förstår mycket väl ditt dilemma. Det är en knivig fråga att ge något rakt svar på. Det är otvivelaktigt så att finlandssvenskar som bor i tvåspråkiga kommuner med övervägande finskspråkig majoritet väljer av olika skäl att prata finska. Främsta anledningen är nog att de har gång på gång blivit illa bemötta om de har pratat svenska. En del finnar blir alldeles ifrån sig av ilska, även om de har ett arbete som förutsätter kunskaper i svenska. Ibland kan finlandssvenskarnas beteende helt enkelt bero på jäkt, man vill få ärendet överstökat så snabbt som möjligt.

      På orter och i kommuner med svenskspråkig majoritet är det beteende som du beskriver mindre vanligt bland finlandssvenskarna. Där talar man sitt modersmål helt naturligt överallt. Jag har ingen bra förklaring till varför de finlandssvenskar som du har stött på inte har viljat prata svenska med dig, speciellt när du har visat uppriktig vilja att tala det. Jag hoppas att du inte tappar intresset utan fortsätter med dina språkstudier med oförtruten iver. Lycka till!

    • vonNiemi

      Finl.svenskar t.ex. i huvudstadsregionen vill inte tala svenska eftersom de är så vana vid att få skit om de talar svenska i offentliga utrymmen.

      • helsingfors.

        Har aldrig varit med om att nån skulle ha kommenterat negativt på det om man talar svenska med vänner/bekanta på offentlig plats.

        Vad menar du helt specifikt?


      • Anonyymi
        helsingfors. kirjoitti:

        Har aldrig varit med om att nån skulle ha kommenterat negativt på det om man talar svenska med vänner/bekanta på offentlig plats.

        Vad menar du helt specifikt?

        Yes we have
        We are on

        Like youå


    • tsinnnia.

      luonnollisesti arkielämässä ruotsia, nyt olen innostunut Fintandem-ideasta, mutta ei tietty minkään organisaation kautta vaan itekseni. Mitenhän se Helsingissä onnistuisi, minne olisi parasta laittaa viestilappuja ett jos joku muukin olisi halukas keskusteluun, siis tietty ruotsinkielinen opettelemaan suomee.

      • 40 V.Ruotsissa

        kun suomalainen puhuu ruottia vaikka osaa suomea .Oltiin käymäs maarihaminas kaupas ja siellä puhutaan ruottia,niin kysyttiin jostain tavarasta mitä maksaa niin sieltä vastattiin ruottiksi ja me puhuttiin suomee eikä tää myyjä meinannut puhua suomee ollenkaan,sitten vasta puhu kun sanottiin ettekö sä ymmärrä ettei osata ruottia vaikka osataan kyllä ruottia mutta haluttiin vaan tietää että puhuuko nää ihmiset kaupas suomea ollenkaan kun oltiin kuultu ettei tuu suomen sanaa niin oli pakko testata sujuuko se suomen kieli ,täytyy sanoo että paremmin puhu suomee kun ruottia.Me joka ollaan käyty ruottis koulumme ja ollaan elätty siellä kymmeniä vuosia niin tuo ruotti jota suomes opetetaan niin kuulostaa ihan siansaksalta eikä siitä meinaa saada mitään selvää kun siinä ei lausuta oikeen ja siinä puhutaan suomea ja ruottia sekasin


    • Därför at du är

      annan ras! om alla finnarna skulle kunna brata bra svenska do skulle deras(fin-svensk) identitet för svunna helt!

    • swedish is teh shit

      skulle hellre vara i din situation än i min, jag kan inte tala finska om du så skulle betala... får väl flytta till sverige när tidn är inne och sen finns de ju de finnar som skall slå en när man talar svenska synd! Skit land allt jag kan säga heh.

    • Skandinav/Pohjalaine

      Jag har försökt lära mig finska ett tag nu och när någon ändå byter till engelsk(OJ SÖTA ÖDE! I NORDEN!?) så säger jag alltid puhu suomea mulle i en vänlig ton. Självklart om en finskspråkig försöker snacka svenska med mig så ställer jag mer än gärna upp(även om det kan ta lite längre tid)!

      • ei ymmärrä finland

        Jag har inte heller haft mycket chans att öva min skolsvenska, eller "styvsvenska", som man lär kalla det under de svenskspråkiga. Åtminstone här inomlands. Kanske är slutligen något slags lydigt servicetal allt som finlandssvenskarna på riktigt förväntar av oss finskspråkiga, åtminstone här i södra Finland. Inte vanlig alldagsprat mellan jämlika. Det verkar vara något slags tabu.

        Var och en av de finlandssvenskarna som jag försökt att tala svenska med, antingen börjar att se väldigt generad ut eller låtsas att inte förstå nånting av det jag säger ("vad?"), om jag försöker att byta språk. Det är nog inte bara mellan mina öron, eftersom många andra tycks att ha liknande erfarenheter. Jag är ganska säker på att det inte är något så särskilt på tok med mitt uttal heller, för har jag aldrig haft såna problem när jag rest i Sverige under flera år. Där förstår man genast vad jag säger, inget problem. Och nej, jag försöker inte att fejka "rikssvenska". Mitt uttal låter sannolikvist ganska finskt eller till och med finlandssvenskt, om du själva är svensk.

        En finlandssvensk en gång förklarade saken för mig, på finska förstås, efter några glas öl. Det var ju så, att emot mig var finskan hans känslospråk, "tunnekieli" (översatt jag det riktigt från finska ?). Bara med möda kunde jag hålla mig från att bryta ihop av skratt.

        Det är egentligen litet tragiskt att finlandssvenskarna so seriöst tycks att kämpa för det svenska språkets jämlikhet när de på så sätt, så småningom, själva håller på att döda sitt eget lilla språkniche.


    • Jåå

      Jå det finns nästan inga situationer när du kan tala svenska. Jag har studerat svenska i grundskulan och gymnasiet men man tappar kunskap ganska snabt när man inte använder språket.
      Jag läser svenska tidningar ock svenska böcker och också tittar på nyheter från svenska tv.

      • Lycka till

        Jag tror dej och det är sant att vi fs som inte ger dej en chans att öva din svenska gör oss själva en björnstjänst men faktum är att språkklimatet har på sina ställen blivit så infekterat att man hellre håller käft (på svenska alltså).
        Jag brukar alltid då och då tala svenska till och med mina kompisar och de gillar det och plockar upp ord men nog får man vara lite försiktig med var man talar svenska för man får lätt en stämpel att man bara fittas.

        Och sedan är det en annan sak, det är väldigt svårt, näst omöjligt att byta språk med en person. Om du har börjat tala finska med ngn så präglas du till finska. Jag har t.ex två goda vänner, ett syskonpar som är precis lika tvåspråkiga båda två, med den ena talar jag alltid finska och med den andra alltid svenska - det har bara blivit så och går inte att ändra på utan att det skulle kännas väldigt konstigt.
        Så passa på! Tag det på svenska från allra första början, då har du en bättre chans att lyckas.


      • 76
        Lycka till kirjoitti:

        Jag tror dej och det är sant att vi fs som inte ger dej en chans att öva din svenska gör oss själva en björnstjänst men faktum är att språkklimatet har på sina ställen blivit så infekterat att man hellre håller käft (på svenska alltså).
        Jag brukar alltid då och då tala svenska till och med mina kompisar och de gillar det och plockar upp ord men nog får man vara lite försiktig med var man talar svenska för man får lätt en stämpel att man bara fittas.

        Och sedan är det en annan sak, det är väldigt svårt, näst omöjligt att byta språk med en person. Om du har börjat tala finska med ngn så präglas du till finska. Jag har t.ex två goda vänner, ett syskonpar som är precis lika tvåspråkiga båda två, med den ena talar jag alltid finska och med den andra alltid svenska - det har bara blivit så och går inte att ändra på utan att det skulle kännas väldigt konstigt.
        Så passa på! Tag det på svenska från allra första början, då har du en bättre chans att lyckas.

        Jag känner inte igen mej.Om en finskspråkig är modig nog att prata svenska är jag väldigt glad,men tyvärr många finlandssvenskar gör så där.För det händer ju att de pratat finska med mej på mitt jobb inom kundservice, men svenska med väninnan som står bredvid.Ibland får man ta lite skit om man frågar i t.ex butiker om försäljaren pratar svenska och den inte gör det,men det kan jag ta. När man sen byter till finska är de vänliga,så fortsätter nog försöka,alltid lika trevligt när någon försöker.


    • Anonyymi

      Kan do swedish hjälp på mej

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1689
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1598
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1179
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1134
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1112
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      7
      1028
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      4
      981
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      975
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      974
    10. 6
      960
    Aihe