Psykologinen testi / hoitoala

huh huh

Olin pari päivää sitten terveydenhoitopuolen pääsykokeissa. Pääsykoe sisälsi psykologisen testin, opettajan haastattelun ja ryhmätilanteen. Psykologinen testi jäi kaivelemaan kun en ehtinyt tehdä kaikkia tehtäviä :/ Onko jollain kokemusta miten siihen suhtaudutaan? Vääristä vastauksista ei tullut miinus pisteitä.
Testi koostui kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa oli hirmuinen määrä kuviotehtäviä, piti siis täydentää kuvio, vaihtoehtoja oli annettu muistaakseni kuusi kappaletta. Vaikeutuivat koko ajan. Viimeiset kahdeksan jäi ainakin tekemättä kun aika loppui. Sitten oli 5 matematiikan laskua, ne meni ihan ok ja ehdin ne tehdä. Toinen matemaattinen osio oli päättelyä testaava (?), vaikeita kuin mitkä, ehdin tehdä vain puolet.. kolmas osio oli lauseiden täyttämistä, ne meni hyvin.

Kuukausi pitää kärvistellä ja odottaa tuloksia, tuli vain tosi epävarma olo tuon psykologisen testin jälkeen, olinko ainoa paukapää joka ei tajunnut kaikkea... huokaus!

Olisi kiva kuulla sekä jo opiskelevien mietteitä että niiden jotka ovat käyneet hoitoalan pääsykokeissa hikoilemassa :)

21

11166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1234567

      enkä kerennyt tekemään kaikkia matemaattisia tehtäviä. Enkä myöskään loogisen päättelykyvyn tehtäviä. Muutamat tehtävät jäivät uupumaan. Meillä oli sellainen kuviotehtävä myös, missä piti yhdellä viivalla erottaa palanen, jotta kuviosta saadaan neliö. Siinä kerkesin tekemään varmaan 1/3 tehtävistä :D Samaten sellainen luetunymmärtämistehtävä oli mielestäni mahdoton tehdä 20 minuutissa kokonaan. Monet muutkaan kenen kanssa testin jälkeen juttelin, eivät olleet kaikkia osioita kerenneet kokonaan tekemään. Olen kuullut monilta, jotka ovat päässeet opiskelemaan hoitoalaa, etteivät ole pääsykokeissa kerenneet tehdä kaikkia tehtäviä. Ja silti olivat päässeet sisälle. Tärkeintä varmaan, että tekee edes huolellisesti ne, mitä kerkeää tekemään :)

      • FVFV

        Niin, osaisikohan joku asiasta todella tietävä valaista, mikä on hakijan edun mukaisin tapa vastata näihin tehtäviin?

        Itse nimittäin kävin myös hoitoalan valintakokeessa, ja ehdin vastaamaan KAIKKIIN tehtäviin, ja jopa tarkistamaankin vastaukseni. Mietin vaan, että tuomitseeko joku intellektuelli psykologi minut hätiköiväksi yksilöksi.. :) Osaan tehtävistähän ei ole oikeaa vastausta, pl. matemaattiset ja ohjeiden noudattamista mittaavat tehtävät. Silti, olin tyytyväinen huomatessani, että aika riitti vastaamaan kaikkiin kysymyksiin.

        Mikä siis onkaan oikea tapa vastata näihin psykologisen valintakokeen tehtäviin?


      • 1234567
        FVFV kirjoitti:

        Niin, osaisikohan joku asiasta todella tietävä valaista, mikä on hakijan edun mukaisin tapa vastata näihin tehtäviin?

        Itse nimittäin kävin myös hoitoalan valintakokeessa, ja ehdin vastaamaan KAIKKIIN tehtäviin, ja jopa tarkistamaankin vastaukseni. Mietin vaan, että tuomitseeko joku intellektuelli psykologi minut hätiköiväksi yksilöksi.. :) Osaan tehtävistähän ei ole oikeaa vastausta, pl. matemaattiset ja ohjeiden noudattamista mittaavat tehtävät. Silti, olin tyytyväinen huomatessani, että aika riitti vastaamaan kaikkiin kysymyksiin.

        Mikä siis onkaan oikea tapa vastata näihin psykologisen valintakokeen tehtäviin?

        mietin samaa aivan itsekkin, että miten he vastausten perusteella määrittelevät, millainen persoona hakija on jne. Siis näiden persoonallisuustestien perusteella. Meille kyllä kokeen alussa psykologi sanoi, jotain tyyliin, että he eivät etsi tietynlaista persoonaa, vaan hoitoalalle tarvitaan monenlaisia ihmisiä töihin.

        Sehän on vaan hyvä, että on kerennyt vastaamaan kaikkiin ja vielä on kerennyt tarkistamaankin vastaukset. Mutta sitä ei välttämättä vaadita. Valintakokeissa on yleensä useampi osio, ja jos hakija vaikka psykologin ja ryhmäkeskustelun perusteella on sopiva alalle, ei muutama tekemätön tehtävä kirjallisissa varmaankaan estä pääsyä koulutukseen.


      • huh huh
        1234567 kirjoitti:

        mietin samaa aivan itsekkin, että miten he vastausten perusteella määrittelevät, millainen persoona hakija on jne. Siis näiden persoonallisuustestien perusteella. Meille kyllä kokeen alussa psykologi sanoi, jotain tyyliin, että he eivät etsi tietynlaista persoonaa, vaan hoitoalalle tarvitaan monenlaisia ihmisiä töihin.

        Sehän on vaan hyvä, että on kerennyt vastaamaan kaikkiin ja vielä on kerennyt tarkistamaankin vastaukset. Mutta sitä ei välttämättä vaadita. Valintakokeissa on yleensä useampi osio, ja jos hakija vaikka psykologin ja ryhmäkeskustelun perusteella on sopiva alalle, ei muutama tekemätön tehtävä kirjallisissa varmaankaan estä pääsyä koulutukseen.

        ....kuinka oppilaitokset pisteyttävät pääsykokeen eri osiot? Kun maksimipisteet on se 65p niin miten pisteet jakautuu psykologisen testin/ryhmätilanteen/haastattelun kesken? Varmaan vaihtelevat oppilaitoksittain mutta onko jotain "yleistä trendiä" :) olemassa..?

        Kiitos jo tulleista vastauksista, näistä on kiva saada esimerkkejä ja keskustella. Kovasti tuntuvat testit olevan erilaisia oppilaitoksissa! Kokeessa jossa itse olin oli nimenomaan oikeat vastaukset olemassa, paitsi lauseiden jatkamiseen. Niiden avulla kai psykologi kurkistaa sinne pään sopukoihin, onko ollenkaan sopiva alalle :)


      • 1234567
        huh huh kirjoitti:

        ....kuinka oppilaitokset pisteyttävät pääsykokeen eri osiot? Kun maksimipisteet on se 65p niin miten pisteet jakautuu psykologisen testin/ryhmätilanteen/haastattelun kesken? Varmaan vaihtelevat oppilaitoksittain mutta onko jotain "yleistä trendiä" :) olemassa..?

        Kiitos jo tulleista vastauksista, näistä on kiva saada esimerkkejä ja keskustella. Kovasti tuntuvat testit olevan erilaisia oppilaitoksissa! Kokeessa jossa itse olin oli nimenomaan oikeat vastaukset olemassa, paitsi lauseiden jatkamiseen. Niiden avulla kai psykologi kurkistaa sinne pään sopukoihin, onko ollenkaan sopiva alalle :)

        pääsykokeissa pisteet jakautuivat näin: aineistokoe 25p, haastattelu 20p, ryhmätilanne 20. En tiedä mitä sh/th/kätilö-kokeissa painotetaan, mutta varmaan jotenkin tuohon tyyliin.


      • FVFV
        1234567 kirjoitti:

        pääsykokeissa pisteet jakautuivat näin: aineistokoe 25p, haastattelu 20p, ryhmätilanne 20. En tiedä mitä sh/th/kätilö-kokeissa painotetaan, mutta varmaan jotenkin tuohon tyyliin.

        ainakin ryhmätilanteen maksimipisteet olivat 10/10. Psykologin haastattelun ja kirjallisen osion painotusta en tiedä, osaisikohan joku valaista?

        Tuon ryhmätilanteen maksimipisteet tuli oman logiikan, ja sattuman kautta esille; psykologin haastattelussa näin omat pisteeni pöydällä olleesta lapusta vahingossa vilaukselta.. ;D Pisteytyksessä käytettiin minulle kahta tuntematonta osiota, joista ilmeisesti maksimi per osio oli 5/5.


    • ollut

      Muutama vuosi takaperin olin itse juurikin hoitoalan valintakokeessa enkä ehtinyt tekemään psykologisissa tehtävissä edes puolia loppuun asti. Sain valintakokeesta kaikesta huolimatta täydet pisteet.

      • Sisäänpäässyt hutiloija

        tulivat siis eilen, ja olen onnellisesti hyväksytty haluamaani koulutusohjelmaan.

        Oikeaa tapaa vastata kyseisessä valintakokeessa ei näemmä ole, sillä minäkin ehdin vastata kaikkiin tehtäviin kirjallisessa osiossa, ja vielä jopa tarkistamaan suurimman osan vastauksista. Pisteitäni en tiedä, en ilmeisesti kuitenkaan täysiä saa, koska yo. kirjoittaja on saanut TÄYDET pisteet vastaamalla < puoliin tehtävistä.

        Pääasia on kuitenkin lopputulos, ja se millainen persoona on; riittää että hyväksytysti kelpaa.

        Aurinkoista kesää!


    • Jokunen*

      Minulla taas aineistokoe tuntui menevän päin peetä. En ehtinyt tehdä kaikkia tehtäviä kokonaan ja muutenkin jäi vähän epävarma olo. Kiinnostaisi kuulla kuinka teillä meni ryhmätehtävät?

      Onko kenelläkään muuten tietoa vaikuttaako valmistava tehtävä mitenkään valintaan?Jos sitä ei palauttanut niin vähennettiin 3 pistettä, eli saakohan siitä sen max 3 pistettä ,kun ei siitä mitään missään mainita?

      • Ievarouva

        Meille muistaakseni se psykologi sanoi että ei ole tarkoituskaan ehtiä vastata kaikkiin kysymyksiin, että niitä on tarkotuksella niin paljon.


      • huh huh
        Ievarouva kirjoitti:

        Meille muistaakseni se psykologi sanoi että ei ole tarkoituskaan ehtiä vastata kaikkiin kysymyksiin, että niitä on tarkotuksella niin paljon.

        ..kätilöksi, joten voin nyt vastata omaan kysymykseeni että nähtävästi noita psyk.testejä ei ollut tarkoituskaan saada tehtyä kokonaan. Nyt kohti syksyä ja opiskeluja :)


    • epäileväinen

      Entäpä jos testattavalla on etukäteen hyvät tiedot alan ihmiseltä, miten testeissä kannattaa vastailla?
      Hän pääsee testeistä läpi, mutta onko hän sopiva ks. koulutukseen?

      • ...

        eiköhän ole aika itsestäänselvyys että musteläiskissä ei kannata nähdä pelkkää kuolemaa ja lauseita ei ole syytä jatkaa tyyliin "Minä pidän...........esim. väkivallasta". Mutta uskoisin että siitä syystä psykologiset testit ovat niin puuduttavan pitkät että niissä kyllä erottuu jyvät akanoista. Ja loogisen päättelyn & matematiikan tehtävät on sellaisia joihin on vaan vastattava oikein, ei niihin voi kovin etukäteen treenata eikä ainakaan saada valmiita vastauksia alan ihmiseltä.

        Onneksi psykologinen testi ei ole ainoa sisäänpääsyn mittari, vaan on on ne haastattelut & ryhmätilanteet.


      • musteläiskähäiskä
        ... kirjoitti:

        eiköhän ole aika itsestäänselvyys että musteläiskissä ei kannata nähdä pelkkää kuolemaa ja lauseita ei ole syytä jatkaa tyyliin "Minä pidän...........esim. väkivallasta". Mutta uskoisin että siitä syystä psykologiset testit ovat niin puuduttavan pitkät että niissä kyllä erottuu jyvät akanoista. Ja loogisen päättelyn & matematiikan tehtävät on sellaisia joihin on vaan vastattava oikein, ei niihin voi kovin etukäteen treenata eikä ainakaan saada valmiita vastauksia alan ihmiseltä.

        Onneksi psykologinen testi ei ole ainoa sisäänpääsyn mittari, vaan on on ne haastattelut & ryhmätilanteet.

        Noista musteläiskistä sen verran, että ne olivat melko rivon näköisiä. Kuinka olivatkaan valinneet niin rivoja musteläiskiä testimateriaaliksi!

        Kun tentaattori lopulta kysyi, että kuinka on mahdollista, että näin kaikissa musteläiskissä rivoja kuvia, niin hermostuin, Sanoin, että "itsehän sinä niitä rivoja kuvia siinä levittelet!"

        En päässyt opiskelemaan...


    • BeWi

      Noissa psykologisissa testeissä ei olekaan tarkoitus että ehtisi tehdä kaikkia tehtäviä vaan niissä testataan mm. paineensietokykyä (annetaan hankalia tehtäviä ja vähän aikaa) ja "tarkkuutta" että juuri paineen alla pystyy pitämään hermonsa ja tekemään tehtävät OIKEIN vaikkakin ehtisi tekemään vähemmän määrältään.
      Itse juuri eilen kävin yksissä pääsykokeissa ja esim. niissä ei olisi ollut toivoakaan että olisi ehtinyt tehdä kaikkia tehtäviä annetussa ajassa.
      Oli myös erittäin hankalia tehtäviä, siis tehtävät oli aseteltu niin hankalaan muotoon että ohjeet sai lukea moneen otteeseen todella tarkasti että teki varmasti oikein, noita ennen testin vetäjäkin sanoi että niiden tarkoitus on testata kuinka hyvin lukee annetut ohjeet eikä se että kuinka paljon ehtii tekemään.
      Kannattaa siis tuollaisissa testeissä panostaa siihen että tekee tehtävät varmasti oikein eikä siihen että kuinka paljon ehtii tekemään. Tekee niin paljon kun ehtii ja kaikki oikein niin menee varmasti hyvin.

      • ??

        Osaako kukaan sanoa, kauanko suunnilleen valintakoepäivä kestää kaikkine testeineen ja haastatteluineen?


      • BeWi
        ?? kirjoitti:

        Osaako kukaan sanoa, kauanko suunnilleen valintakoepäivä kestää kaikkine testeineen ja haastatteluineen?

        Itse kun olin niin kesti noin 8.30-13.00.
        Kutsukirjeessä pitäisi kai lukea että kuinka kauan suunnilleen kestää.


      • Olin siellä minäkin
        ?? kirjoitti:

        Osaako kukaan sanoa, kauanko suunnilleen valintakoepäivä kestää kaikkine testeineen ja haastatteluineen?

        Olin juuri myös pääsykokeissa, ja mun päivä kesti 8-16.... Ilman ruokaa, vähällä unella ja aikataulujen kummallisella venymisellä oli katastrofaalisen aamun lisäksi varmaankin vaikutus siihen, että päästyäni vihdoin ja viimein psykologin juttusille tirautin itkun, kun tuli kyse parisuhteeni ongelmista....
        Niitä alkutestejä oli n.3tuntia putkeen, sen jälkeen oli haastattelut (opettajan ja psykologin) ja ryhmäkeskustelu.
        On aivan pakko sanoa, että kun olin opettajan haastateltavana alle 10min ja sinäkin aikana hän vilkuili koko ajan kelloa, niin miten ihmeessä hän sai minusta minkäänlaista kuvaa sovellunko alalle vai en?
        Psykologilla sama juttu, olin siellä sitten loppuviimeksi alle 10min, jona aikana hän luki mitä olin kirjoittanut paperiin ja kyseli tiettyjä asioita.

        Eräs ystäväni pyrki useasti sosiaalialalle, ja pääsi kolmannella yrittämällä sisään. Hän sanoi, että riippuu niin paljon siitä, mitä kukin haastattelija painottaa, millaiset pisteet haastattelija hakijalle antaa. Samoin tietysti riippuu, millainen psykologi kohdalle osuu, ja että mitä hän juuri sinusta on mieltä.

        Yksi kanssapyrkijä kertoi, että joku hänen tuttavansa oli opettajan/psykologin haastattelussa sanonut olevansa kiinnostunut lasten ja nuorten parissa työskentelemistä ja saanut siitä vastauksesta MIINUS 30 pistettä. :O En tajua.. Pakkohan se on joku suuntautuminen valita, jos kysytään että mikä sinua kiinnostaa ENITEN. Ja sitten vastauksesta tulee -30 pistettä. Aika kornia.

        Testaustilanteesta vielä: tosi moni kanssapyrkijä suivaantui testaajatyttösten käytöksestä, kun he vilauttelivat toisilleen papereita ja hihittivät päälle. Varmaankin terveiset menee perille meitä testanneelle psykologille ja hän antaa tyttösille asianmukaista palautetta, ja infoa miten siellä edessä oikein kannattaa käyttäytyä.


    • 34244

      jos on vastannut muutenkin liian naivisti tai epäjohdonmukaisesti

    • evi2

      Minä torstaina menen pääsykokessa en tiedä pärjänkö tai ei...vähän pelotava........

    • AlexCross

      Onkos täällä viime vuosina (Seinäjoelle) geronomikoulutukseen hakeneita? Millaiset pääsykokeet olivat?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      420
      2916
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      98
      2237
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      336
      1874
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1873
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1707
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1197
    7. 157
      1196
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      95
      1130
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1032
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      917
    Aihe