Värisevä ääni

Terve.

Terve. Voisko äänen värinä kaikenlaisissa puheissa suun muissa jännittävissä tilanteissa johtua jostain fyysisestä "sairaudesta" tai jostain? Ku se sydämen sykehän aiheuttaa sen ku joka sykkeellä se ääni pätkiintyy, jolloin tulee sitä värinää ja se on TOSI ärsyttävää ku koulussaki on kauheena kaikkia puheita ja en voi oikeestaan ollenkaan pitää mitään puheita ku niistä on tullu tosi ahdistavia ja oon päässy juuri peruskoulun ja se todella haittaa opiskelua...

32

6964

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paniikkipalvelu

      liian korkeasta stressihormonitasosta. Parhaiten voit vaikuttaa asiaan välttämällä täydellisesti kofeiinin kaikkia variaatioita, kuten kahvia, energiajuomia, teetä, suklaata jne.

      • Terve.

        Voiko tuota stressihormonitasoa mitata jotenkin että se varmistuisi että siitä johtuu?


      • kärsinyt
        Terve. kirjoitti:

        Voiko tuota stressihormonitasoa mitata jotenkin että se varmistuisi että siitä johtuu?

        myös äänen värinästä esim. puheita pitäessä ja kouluaikoina se oli tosi rankkaa. Yleensäkin esiintyminen on aina jännittänyt minua, vaikka muuten olenkin seurallinen ihminen. Vasta nyt keski-ikäisenä olen saanut avun jännittämiseeni, kun sain Propral-nimistä lääkettä. Otan sitä vain silloin, kun on jokin esiintyminen edessä ja minua se kyllä on auttanut. Enää ei sydän hakkaa tuhatta ja sataa eikä ääni värise.


      • pyydä lähete
        Terve. kirjoitti:

        Voiko tuota stressihormonitasoa mitata jotenkin että se varmistuisi että siitä johtuu?

        labraan,,,,


      • Paniikkipalvelu
        Terve. kirjoitti:

        Voiko tuota stressihormonitasoa mitata jotenkin että se varmistuisi että siitä johtuu?

        mutta eivät ne sitä mielellään tee julkisella sektorilla, tuuppaavat vain mielialalääkereseptin kouraan ja uusivat sen loppuelämäsi ajan. Ja senhän ne tekevät joka tapauksessa vaikka se kortisolitaso mitattaisiinkin.


      • Terve.
        Paniikkipalvelu kirjoitti:

        mutta eivät ne sitä mielellään tee julkisella sektorilla, tuuppaavat vain mielialalääkereseptin kouraan ja uusivat sen loppuelämäsi ajan. Ja senhän ne tekevät joka tapauksessa vaikka se kortisolitaso mitattaisiinkin.

        Mut tuo haittaa mua jokapäiväsesti kouluaikoina, ku jos vaikka äikän tunneilla pitäis lukea jotai kirjaa ääneen tai jotai sellasta ni en vaa pysty siihen ni munhan pitäis ottaa niinku joka päivä sellasia lääkkeitä ja se ois kyllä melkosta ku ne lääkkeetki varmaa maksaa kivasti.
        Ja siis jos mulla on tuo korkea stressihormonitaso, ni eikö sitä siis voi hoitaa mitenkään kokonaan pois, vaan voi vaan lievittää niitä oireita syömällä lääkkeitä vähentämällä kofeiinia, suklaata...?


      • xxx..
        Terve. kirjoitti:

        Mut tuo haittaa mua jokapäiväsesti kouluaikoina, ku jos vaikka äikän tunneilla pitäis lukea jotai kirjaa ääneen tai jotai sellasta ni en vaa pysty siihen ni munhan pitäis ottaa niinku joka päivä sellasia lääkkeitä ja se ois kyllä melkosta ku ne lääkkeetki varmaa maksaa kivasti.
        Ja siis jos mulla on tuo korkea stressihormonitaso, ni eikö sitä siis voi hoitaa mitenkään kokonaan pois, vaan voi vaan lievittää niitä oireita syömällä lääkkeitä vähentämällä kofeiinia, suklaata...?

        Se voi pahentaa vain tilannetta, kun pidät sitä jonakin sairautena. En minäkään tiedä sinun tilaasi, mutta luulen, että se on vain tavallista arkuutta. Olet siis hieman pelokas, eikä se ole mikään sairaus. Nuorilla on sellaista. Jännittäminen on tavallista. Itse asiassa olisitkin poikkeus, jos et jännittäisi mitään.
        Tällaiset vaivat katoavat kokemuksen myötä. Siis ne kuluvat pois, kun sitä tekee paljon. Opettajasi on hieman pöllö, kun järjestää tällaista, mitä oppilaat jännittävät. Se pitäisi järjestää rennommalla tavalla.
        Sinäkin voisit puhua voimakkaammalla äänellä. Kailota niin kovasti, ettei ääni värise. Heiluttele käsiä niinkuin muutkin suuret puhujat. Hieman voi esittää teatteria.


      • Paniikkipalvelu
        Terve. kirjoitti:

        Mut tuo haittaa mua jokapäiväsesti kouluaikoina, ku jos vaikka äikän tunneilla pitäis lukea jotai kirjaa ääneen tai jotai sellasta ni en vaa pysty siihen ni munhan pitäis ottaa niinku joka päivä sellasia lääkkeitä ja se ois kyllä melkosta ku ne lääkkeetki varmaa maksaa kivasti.
        Ja siis jos mulla on tuo korkea stressihormonitaso, ni eikö sitä siis voi hoitaa mitenkään kokonaan pois, vaan voi vaan lievittää niitä oireita syömällä lääkkeitä vähentämällä kofeiinia, suklaata...?

        stressihormonitasoa, eikö ole parempi lopettaa kofeiinin käyttö kuin saada mielenterveysdiagnoosi, josta tulee olemaan sinulle haittaa loppuikäsi lääkärien kanssa, kun he kuittaavat kaikki oireesi psyyken ongelmista johtuvaksi kuvitteluksi.

        Ei ole mitään järkeä käyttää päihdettä päivittäin ja syödä sen aiheuttamiin oireisiin psyykenlääkkeitä.


      • ------
        Paniikkipalvelu kirjoitti:

        stressihormonitasoa, eikö ole parempi lopettaa kofeiinin käyttö kuin saada mielenterveysdiagnoosi, josta tulee olemaan sinulle haittaa loppuikäsi lääkärien kanssa, kun he kuittaavat kaikki oireesi psyyken ongelmista johtuvaksi kuvitteluksi.

        Ei ole mitään järkeä käyttää päihdettä päivittäin ja syödä sen aiheuttamiin oireisiin psyykenlääkkeitä.

        Mutta esim. meijän luokalta jos muita jännittäis ni ei niillä mitää ääni värise tai mitään sellasta ja en mä voi mitää kokemusta kehittää ku en voi ees pitää mitään puheita ja joka kerta ku pitäisin sellasen ni itseluottamuski laskee. Nyt ku en oo vähään aikaan mitään sellasia pitänyt ni olokin on parempi joten en usko siihe että kokemus parantaa...... Ja tosiaan kunnon kavereita ei oo ollenkaan ku mulla on jotenki itseluottamus menny kokonaan nuitten juttujen takia ja oon vähä niinku ollu masentunu ku huomasin että Minulla on sellasia ongelmia.
        En ainakaan kahvia ole edes juonut joten siitä en ole ainakaa kofeiinia saanut mut suklaata kyl oon............... Nii eli tota stressihormonitasoa siis ei voi sillee lievittää kokoaikaisesti millään lääkkeillä tai muulla? Vain tilapäisesti esityksiin?


      • xxx..
        ------ kirjoitti:

        Mutta esim. meijän luokalta jos muita jännittäis ni ei niillä mitää ääni värise tai mitään sellasta ja en mä voi mitää kokemusta kehittää ku en voi ees pitää mitään puheita ja joka kerta ku pitäisin sellasen ni itseluottamuski laskee. Nyt ku en oo vähään aikaan mitään sellasia pitänyt ni olokin on parempi joten en usko siihe että kokemus parantaa...... Ja tosiaan kunnon kavereita ei oo ollenkaan ku mulla on jotenki itseluottamus menny kokonaan nuitten juttujen takia ja oon vähä niinku ollu masentunu ku huomasin että Minulla on sellasia ongelmia.
        En ainakaan kahvia ole edes juonut joten siitä en ole ainakaa kofeiinia saanut mut suklaata kyl oon............... Nii eli tota stressihormonitasoa siis ei voi sillee lievittää kokoaikaisesti millään lääkkeillä tai muulla? Vain tilapäisesti esityksiin?

        mutta kaikkien täytyy kehittyä. Oppiminen ja kykyjen kehittäminen on elämän tarkoitus. Olet vielä lapsi. Jos turvaudut lääkkeisiin vaikeissa tilanteissa, se ei ole paras tapa selvitä siitä. Ajatusten voima on suuri. Tuollaisesta mennään tavallisesti läpi pelkällä tahdonvoimalla. Silloin olet voittanut ja oppinut.
        Jos luulet, että vain sinulla on tämä ongelma, sinun olisi hyvä tietää, että melkein kaikilla on joskus esiintymisvaikeuksia.
        Myös ääntä voi harjoittaa. Se on ihan tavallista ja yleistä hommaa. Sitä opetetaan kyllä ja opettajia varmaan löytyy.


      • Terve.
        xxx.. kirjoitti:

        mutta kaikkien täytyy kehittyä. Oppiminen ja kykyjen kehittäminen on elämän tarkoitus. Olet vielä lapsi. Jos turvaudut lääkkeisiin vaikeissa tilanteissa, se ei ole paras tapa selvitä siitä. Ajatusten voima on suuri. Tuollaisesta mennään tavallisesti läpi pelkällä tahdonvoimalla. Silloin olet voittanut ja oppinut.
        Jos luulet, että vain sinulla on tämä ongelma, sinun olisi hyvä tietää, että melkein kaikilla on joskus esiintymisvaikeuksia.
        Myös ääntä voi harjoittaa. Se on ihan tavallista ja yleistä hommaa. Sitä opetetaan kyllä ja opettajia varmaan löytyy.

        Mutta miten voisin kehittyä siinä jos en ees voi puhua ku se on jo mulle selvinny että se ääni värisee vaikka mikä ois. Tuntuu vaa et aina ku kokee sen uuestaan ni huonommaks vaa menee...


      • xxx..
        Terve. kirjoitti:

        Mutta miten voisin kehittyä siinä jos en ees voi puhua ku se on jo mulle selvinny että se ääni värisee vaikka mikä ois. Tuntuu vaa et aina ku kokee sen uuestaan ni huonommaks vaa menee...

        Se on kai sitä jännityksestä johtuvaa. Väriseekö sinulla ääni kotonakin puhuessa ja kaikkialla, vai onko se vain koulussa esiintyessä?


      • Terve.
        xxx.. kirjoitti:

        Se on kai sitä jännityksestä johtuvaa. Väriseekö sinulla ääni kotonakin puhuessa ja kaikkialla, vai onko se vain koulussa esiintyessä?

        Niinhän sanoinki, että aina sellasissa jännittävissa tilanteissa ja en tiiä mut jotenki joskus normaaleissa tilanteissa puhun jotenki niinku varovaisesti ettei ääni värisis. Se johtuu siitä miten kovaa sydän pumppaa.
        Vaikka oisin tienny et joitai toisiaki jännittäis esim koulun puheis ni ei niillä kuitenkaa mitää äänen värinää tai sellast ole. Ne pystyy kuitenki puhuu normaalisti, mut kuitenki jännittyneinä. Mut mulla ne sydämen lyönnit vaikuttaa ääneen...


      • xxx..
        Terve. kirjoitti:

        Niinhän sanoinki, että aina sellasissa jännittävissa tilanteissa ja en tiiä mut jotenki joskus normaaleissa tilanteissa puhun jotenki niinku varovaisesti ettei ääni värisis. Se johtuu siitä miten kovaa sydän pumppaa.
        Vaikka oisin tienny et joitai toisiaki jännittäis esim koulun puheis ni ei niillä kuitenkaa mitää äänen värinää tai sellast ole. Ne pystyy kuitenki puhuu normaalisti, mut kuitenki jännittyneinä. Mut mulla ne sydämen lyönnit vaikuttaa ääneen...

        eikä ne vaikuta mitenkään ääneen. Voithan käydä lääkärin kanssa juttelemassa, niin hän voi tutkia sitä sydämen lyöntiäkin. Hänellä on stetoskooppi, jolla hän kuulee sydämen lyönnit. Puhu vaan vanhempiesi tai koulun sairaanhoitajan kanssa vaivastasi.


      • Terve.
        xxx.. kirjoitti:

        eikä ne vaikuta mitenkään ääneen. Voithan käydä lääkärin kanssa juttelemassa, niin hän voi tutkia sitä sydämen lyöntiäkin. Hänellä on stetoskooppi, jolla hän kuulee sydämen lyönnit. Puhu vaan vanhempiesi tai koulun sairaanhoitajan kanssa vaivastasi.

        Mitä tarkotat ettei sydämen lyöntejä normaalisti tunne? Ja kylläse on selvää mulla että ne sydämen lyönnit niinku värisyttää sitä henkitorvea joka aiheuttaa sen värinän.


      • xxx..
        Terve. kirjoitti:

        Mitä tarkotat ettei sydämen lyöntejä normaalisti tunne? Ja kylläse on selvää mulla että ne sydämen lyönnit niinku värisyttää sitä henkitorvea joka aiheuttaa sen värinän.

        >>Mitä tarkotat ettei sydämen lyöntejä normaalisti tunne?

        Yleensä sydän ei tunnu ollenkaan. Jos sinulla tuntuu, on parasta keskustella lääkärin kanssa siitä. Luultavasti lääkärit voi selvittää, mistä on kysymys.


      • jännittäjä'
        Terve. kirjoitti:

        Mitä tarkotat ettei sydämen lyöntejä normaalisti tunne? Ja kylläse on selvää mulla että ne sydämen lyönnit niinku värisyttää sitä henkitorvea joka aiheuttaa sen värinän.

        Ei ole tarvetta tehdä mitään lääkärin tutkimuksia. Itse olen myös kova jännittäjä ja koulussa oli aina hirveää pitää esitelmiä, sydän hakkasi ja ääni värisi ja sanatkin menivät sekaisin. Jos tuota ei esiinny missään muussa tilanteessa kuin niissä jännittävissä, niin juttu on ihan selvä. Siihenkin voi tosin saada beetasalpaajia jotka helpottavat jännitysoireita, itse en ole ikinä kokeillut vaan ääni väristen kahlannut kaikki ne piinat läpi. Yleensä ihmisiä normaalisti jännittää puheet niin kuin kavereitasikin, mutta joillain ihmisillä jännitys on vaan kovempaa. Äläkä kuuntele noita iänikuisia kahvijauhantoja! Itse en nuorena koskaan juonut kahvia mutta silti vaan jännitti, kädet ja ääni tärisi ja sydän hakkasi niin helvetisti, että hiukan ärsyttää kun joka palstalla tuo kahvipelle laittaa KAIKKI ihmisten oireet kahvittelun syyksi!


      • että on
        jännittäjä' kirjoitti:

        Ei ole tarvetta tehdä mitään lääkärin tutkimuksia. Itse olen myös kova jännittäjä ja koulussa oli aina hirveää pitää esitelmiä, sydän hakkasi ja ääni värisi ja sanatkin menivät sekaisin. Jos tuota ei esiinny missään muussa tilanteessa kuin niissä jännittävissä, niin juttu on ihan selvä. Siihenkin voi tosin saada beetasalpaajia jotka helpottavat jännitysoireita, itse en ole ikinä kokeillut vaan ääni väristen kahlannut kaikki ne piinat läpi. Yleensä ihmisiä normaalisti jännittää puheet niin kuin kavereitasikin, mutta joillain ihmisillä jännitys on vaan kovempaa. Äläkä kuuntele noita iänikuisia kahvijauhantoja! Itse en nuorena koskaan juonut kahvia mutta silti vaan jännitti, kädet ja ääni tärisi ja sydän hakkasi niin helvetisti, että hiukan ärsyttää kun joka palstalla tuo kahvipelle laittaa KAIKKI ihmisten oireet kahvittelun syyksi!

        sellainen kahvipelle, että jaksaa jauhaa samaa asiaa, koska vaikka alunperin syynä on geneettiset tekijät ja herkkyys stressihormoneille ja niitä muodostuu liikaa, kyllä se on tosiasia, että kofeiini pahentaa oireet moninkertaisiksi ja lisää ahdistusta.


      • Terve.
        xxx.. kirjoitti:

        >>Mitä tarkotat ettei sydämen lyöntejä normaalisti tunne?

        Yleensä sydän ei tunnu ollenkaan. Jos sinulla tuntuu, on parasta keskustella lääkärin kanssa siitä. Luultavasti lääkärit voi selvittää, mistä on kysymys.

        Ok, mutta siis eikö muka normaalisti tunne esim. rinnassa sydämen lyöntejä?


      • Terve.
        että on kirjoitti:

        sellainen kahvipelle, että jaksaa jauhaa samaa asiaa, koska vaikka alunperin syynä on geneettiset tekijät ja herkkyys stressihormoneille ja niitä muodostuu liikaa, kyllä se on tosiasia, että kofeiini pahentaa oireet moninkertaisiksi ja lisää ahdistusta.

        Ok, mutta eikö siis esim. rinnassa tunnu sydämen lyöntejä?


      • xxx..
        Terve. kirjoitti:

        Ok, mutta siis eikö muka normaalisti tunne esim. rinnassa sydämen lyöntejä?

        Sen sijaan kovan rasituksen jälkeen tuntuu. Tavallisesti sydän lyö n. 60-80 kertaa minuutissa. Kovan juoksun jälkeen voi tuntea sydän pompottavan. Sanotaan myös säikäyksen johdosta sydämen pomppaavan.
        Lapset saattavat tuntea sydämen lyönnit herkemmin kuin aikuiset.
        Nämä sinun tuntemuksesi ei kai ole mitään sairautta, mutta lääkärissä käynti on pikkujuttu. Voihan sitä kysyä lääkäriltä.


      • Terve.
        Terve. kirjoitti:

        Ok, mutta eikö siis esim. rinnassa tunnu sydämen lyöntejä?

        Oho tuli tollane tupla postaus, mut joo pitäis varmaa kysyä lääkärilt näitä. Kiitos teijän vastauksista.


    • lääkäriavulias

      Lääkärit käyvät näitä tapauksia läpi jatkuvasti. Varaa aika ja selitä tilanne. Esim. beta-salpaajat auttavat puolestatunnista tuntiin arkuuden fyysisten oireiden kanssa häiritsemättä kuitenkaan varsinaisen kokemuksen saamista. Sitä kautta on mahdollista treenata tilanteita kunhan tietää etukäteen milloin sellainen on tulossa. Onnistumalla jossain tilanteessa, missä ennen olisi mennyt hankalaksi alkaa luottamus palaamaan. Lääkärille! Ne tietää todella paljon tuosta. Moni käy tuon takia.

      • Terve.

        Onko ne lääkkeet sitten mitenkä kalliita? Mont tablettia yhes purkis?


      • lääkäriavulias
        Terve. kirjoitti:

        Onko ne lääkkeet sitten mitenkä kalliita? Mont tablettia yhes purkis?

        Esim. Propral ei ole kovin kallista:

        http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/keywordresults.aspx?keyword=propral&pagetype=1

        Parempi, että puhut lääkärin kanssa, mikä sopii juuri sinun tilanteeseesi. Erottelemalla fyysiset oireet sosiaalisessa tilanteessa toimeen tulemisesta ja kokemuksesta saanee propranololia tai juuri jotain vastaavaa. Lääkkeen voi melkein pyytää, jos mainitsee juuri maagiset sanat beta-salpaaja, propral ja että lueskeli niistä hyviä kokemuksia. Ja lukee myös. Lääkäri osaa tutkia sitten, sopivatko ne sinulle. Ne ovat kyllä harmittomia kunhan ei kittaa niiden kanssa alkoholia.

        Lääke ei korvaa luonnollista kykyä toimia vaan se voi olla tukikeppi, jonka avulla heikentynyt osa itseä vahvistuu onnistuneen toiminnan kautta. Sitä varten pitää suunnitella omaa toimintaa sitten myös.

        Psykologin juttusilla kannattaa myös harkita käyntiä. Siellä voi soveltaa ja muovata käsityksiä sosiaalisiin tilanteisiin liittyvsitä ajatuksista, tuntemuksista ja kokemuksista. Kun niistä voi puhua jonkun kanssa rauhassa ja se joku tietää niistä asioista todella paljon niin sekin kyllä auttaa aivan valtavasti. Olennaista on päästä puhumaan henkilökohtaisesti jonkun ihmisen kanssa, jolla ei itsellään ole samaa ongelmaa ja joka osaa pallotella sitä asiaa ja sinun tunteidesi läpikäyntiä sinun ehdoillasi. Tästäkin kannattaa jutella lääkärin kanssa.


    • samaakokenut.......

      itsellä samaa juttua, lääkäri kirjoitti propralia (betasalpaaja, hillitsee sydämen hakkausta ja hikoilua yms. jännitysoireita) ja on turvallinen käyttää - lääkärin määräyksellä tietysti vain. Puhu lääkärillesi ongelmasta...

      • auttanut

        myös Propral. Olisi aikaisemmin tajunnut sitä lääkäriltä pyytää, niin ei olisi tarvinnut turhaa jännittää esiintymisiä ja puheita ihmisten edessä. Ei jännittämisestä ole pakko kärsiä, jos se vaikeuttaa ihmisen elämää liiaksi.


    • hennnaaaaa

      SÄ ET OO AINOO! mulla koulussa on ihan sama juttu ja melkee rupeen itkee ku oon lopettanu ku oon tajunnu kui pahasti oon nolannu itteni ku ääni värisee ja katkee sillee kesken lausetta ja si mun kädet hikoo ja tärisee se on tosi kauheeta! oon jo halunnu siit kaua eroo mut kukaa mun luokast ei pelkää pitää noit esittelyit ainkaki ei niil oo samaa tilannetta ku mul !

    • kohtalontoveri

      Olen tuon ihan saman vaivan kanssa kamppaillut nuoruudessani, ja sanon nyt ensinnäkin tämän: sinussa EI varmasti ole mitään fyysistä sairautta, joka tuon sykkeen nousun aiheuttaa, vaan se johtuu yksinkertaisesti siitä jännityksestä. Toiset ihmiset reagoi eri tavoin (toiset hikoilevat, tärisevät tai änkyttävät), toiset voimakkaammin ja toisia ei taas jännitä ollenkaan.Se vain sattuu olemaan niin että toisilla ihmisillä, niin kuin sinulla ja minulla (ja monilla muilla!) tuo jännitys saa sydämen pamppailemaan, mistä sitten taas johtuu se äänen värinä. Sitä helposti ajattelee, että on jotenkin huonompi ihminen, kun toisilla ei huomaa samaa ongelmaa, mutta se on vain sattumien summa että se vaiva on tullut just sulle,ei siitä kannata itseään soimata. Se on ikävä vaiva, mutta siihenkin on olemassa apu: Propral, niin kuin täällä on tullut jo esille. Hyvä, halpa ja turvallinen lääke, mikä minuakin auttoi ja auttaa yhä suunnattomasti. Erilaiset rentoutumistekniikat voivat auttaa myös. Mene ihmeessä lääkärille, niin saat varmasti apua!

    • kaikkijännittävät

      Näyttelijätkin jännittävät, ja laulajat.

      Voit harjoituttaa ääntäsi kestämään paremmin.

      Apua voit hakea esimerkiksi laulamisesta tai ääniharjoituksista, ohjausta äänentuottoon voi saada yksilöllisesti tai ryhmässä.
      Tai voit hakeutua puheterapiaan.
      Suomen Puheopistosta voit kysyä ohjausta, jos asut sellaisella paikkakunnalla, että pääset.

      Apua on saatavilla, ei syytä epätoivoon!

      Eikä se jännitys ja äänen pätkiminen loppujen lopuksi maailmaa kaada, mutta tiedän että se on inhottavaa itselleen.

    • kerran,..

      noin hyvin värisee.

    • Anonyymi

      Minulla on sama ongelma. Olen miettinyt että onko se tavallista, että en pysty vastaamaan esim opettajalle ilman äänen väräilyä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2555
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1917
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 76
      1484
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      112
      1397
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe