AMPPELIMANSIKKA

Punakukkainen laji

Backaksen puutarhalta ostin, nuoret myyjät eivät tienneet
mitään! Ostin kuitenkin. Osaako kukaan kertoa mistä lajikkeesta on kysymys ja miten hoidetaan?

8

8511

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä vaan

Onko se ruukku istutettu tiheään, eli useita taimia? Millaiset lehdet? Polkassa on erilaiset kuin Honeoyessa. Minkä muotoinen marja? Oikeastaan vasta maistamalla tunnistaa tarkasti, jos tuntee eri lajikkeiden maut. Helpointa olisi ottaa selvää toimittajalta.

Hoito: ei päästetä liian kuivaksi, eikä homehtumaan ja kypsät marjat poimitaan pois. Talveuttaakkin voi, muttei enää siellä roikkumassa.

• mansikka on

lajikkeeltaan Fragoo Rose joka on todellakin amppelimansikka. Eli tekee ihan samanlaisia mansikoita kuin muutkin amppelimansikat mutta kukka on kirkkaan pinkin värinen. Mansikka on muodoltaan pitkänomainen. Hoida samalla tavalla kuin muitakin lajikkeita eli kasvupaikka aurinkoinen, tasainen kastelu ja kastelulannoitetta mielellään joka kastelukerralla että jaksaa tehdä kunnolla satoa.

• pta´lta

Elan on punakukkainen amppelimansikka.

Jos mansikka on pienessä amppelissa niin kannattaa vaihtaa suurempaan jossa enempi multatilaa. Lannoita kastelulannoitteella ja napsi rönsyt pois sillä ne ainoastaan vievät kasvilta voimia vaikka muuten ihan kivannäköisiähän ne ovat.

• punakukkaisista...

Minulla on yksi pinkki amppelimansikka, kukkii runsaasti, ekat mansikatkin jo syöty.
        Onko hyvä, että lehdistö on tuuhea?

Olen lueskellut noista rönsyistä; puolesta ja vastaan.
        Olen itse katkaissut ne pois, yhtä lukuun ottamatta.

Miksi varjon puolen kukat ovat menneet ruskehtaviksi? Pitäisikö amppeli välillä kääntää?

Kastellut olen runsaasti, ehkä liikaa?

• syytä
        punakukkaisista... kirjoitti:

Minulla on yksi pinkki amppelimansikka, kukkii runsaasti, ekat mansikatkin jo syöty.

Miksi varjon puolen kukat ovat menneet ruskehtaviksi? Pitäisikö amppeli välillä kääntää?

"Miksi varjon puolen kukat ovat menneet ruskehtaviksi? "
        Tarkoitatko, että valkeat terälehdet ovat ruskettuneet? Tuulen vioituksen huomaisit varmaan muustakin kuin kukista. Sataako siihen amppeliin sieltäpäin, vai ovatko ne muuten vain jo vanhentuneet pölytyksen puutteeseen? Liika kastelu tekee tuuhean pensaan, jonka kukat alkavat homehtumaan marjoiksi tullessaan ellei tuuletus toimi.

• olevat kukat
        syytä kirjoitti:

"Miksi varjon puolen kukat ovat menneet ruskehtaviksi? "
        Tarkoitatko, että valkeat terälehdet ovat ruskettuneet? Tuulen vioituksen huomaisit varmaan muustakin kuin kukista. Sataako siihen amppeliin sieltäpäin, vai ovatko ne muuten vain jo vanhentuneet pölytyksen puutteeseen? Liika kastelu tekee tuuhean pensaan, jonka kukat alkavat homehtumaan marjoiksi tullessaan ellei tuuletus toimi.

Amppeli on parvekkeella, jossa on lasitus. Sateella lasit aina kiinni.

Olisikohan syynä isäntäni, joka innokkaasti suihkuttelee suihkupullolla vettä parvekekasveille???

Olen pari kertaa siveltimellä yrittänyt hoitaa pölytyksen, nyt luovuin.
        Luulimme, että suihkutus auttaisi?

Pinkistä mansikasta ei juuri terälehdet ole pudonneet. Nyt on niin kylmääkin ja valotonta, että kaikki kasvu parvekkeella on tainnut pysähtyä...

Onko suihkuttelu virhe?

• lehdistö
        punakukkaisista... kirjoitti:

on yleensä merkki siitä että lannoitetaan liikaa. Kasvi alkaa tuottaa lehdistöä sen sijaan että se kukkisi ja tuottaisi marjoja hyvin.
        Rönsyt pois sillä ne tosiaankin vievät kasvilta voimia!
        Liika kastelu on usein syynä siihen että kasvi kituu tai jopa kuolee. Parhaiten kasteluntarpeen opit huomaamaan amppelin painosta, ei siitä että tuntuuko multa/turve kostealta vai ei.
        Suihkuttelu ei mansikkaa periaatteessa pahenna, mutta toki liiallinen kosteus voi aiheuttaa hometta ts. malttia malttia!
        Periaatteessa pölytystä voi koettaa niinkin että kasvia kevyesti ravistelee. Ainakin tomaatilla tämä keino tepsii.

• tarhuritäti
        olevat kukat kirjoitti:

Amppeli on parvekkeella, jossa on lasitus. Sateella lasit aina kiinni.

Olisikohan syynä isäntäni, joka innokkaasti suihkuttelee suihkupullolla vettä parvekekasveille???

Olen pari kertaa siveltimellä yrittänyt hoitaa pölytyksen, nyt luovuin.
        Luulimme, että suihkutus auttaisi?

Pinkistä mansikasta ei juuri terälehdet ole pudonneet. Nyt on niin kylmääkin ja valotonta, että kaikki kasvu parvekkeella on tainnut pysähtyä...

Onko suihkuttelu virhe?

on turha yritää pölyttää sillä mansikkasi kaipaa lentäviä pörriäisiä ja siksi osa kukista myös menee ruskeiksi. Parvekelasit auki jotta lentävät ystäväme pääsevät hommiin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe