raskaus ja ratsastus

TmV.

En oo asiasta vielä neuvolassa jutellut, mutta alustavasti kyselisin teiltä, että monennellekko raskausviikolle asti ootte ratsastusta harrastanut? Jostain kuulin, että vois jatkaa niin pitkälle ku maha antaa myöden. Ja et vaikka tippuiski niin sikiö on niin suojattuna, ettei välttämättä käy kuinkaan. Mutta kertokaapa kellä olis omakohtaista kokemusta asiasta. TÄNKS!

9

549

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harrastus......

pitää jättää minun lääkärini mukaan heti. Nimenomaan tuon tippumisen takia. Tippuessa tulee niin suuri tömähdys tai sivuttais liike jolloin istukka ei välttämättä pysy perässä ja repeää tai irtoaa. Silloin sitten äidin ja lapsen henki vaarassa. Raskausajan varmasti voi olla ratsastamattakin.
      mielipiteitä asiasta on varmasti niin paljon kun on lääkäreitäkin, mutta minä jätin ratsastamisen samointein koska en uskaltanut ottaa mitään riskiä ja vauva tärkeämpi kuin ratsastus tai hevoset.

• ajoissa

Kyllä mä lopetin jossain 8. viikon tienoilla. Putoaminen on kuitenkin niin yleistä. Ei se sikiö missään suojissa ole kun itse olen saanut joskus sisäisen verenvuodon pelkästä putoamisesta ja luita murtunut :( Entisajan keino saada abortti oli hypätä vintin ylisiltä että tulee tömähdys....

Hevonen on aina hevonen, eläin joka säikkyy. Itselleni on käynyt pahasti kun hevonen säikähti lentokonetta ja kerran katolta tippuvia lumia. Siinä ottaa itsekin isot riskit. Vauvan kanssa en ottaisi.

• mami07...

Mä lopetin omasta tahdosta ja neuvolan suosituksesta samantien. Vauva ei ole suojassa, jos putoat, varsinkin mahallesi. Yksikin töyssy liikaa voi aiheuttaa istukan repeämisen. Myös nimenomaan ihan alkuraskaudessa hyppiminen ja pomppiminen voi estää istukkaa kiinnittyämästä kunnolla, jolloin myös keskenmeno on mahdollinen. Oma raskauteni ei ollut mikään itsestään selvyys, joten en kyllä ottaisi pientäkään riskiä, että harrastuksen takia menisi kesken.

• vaihtelee

Ne lääkärit joilla ei ole hevosista kokemusta, sanovat usein että "voihan sitä pyörälläkin kaatua" eivätkä siis ymmärrä homman riskejä. Minä kysyin asiaa lääkäriltä jolla on omia hevosia. Sanoi ettei suosittele ihan alkuraskauden jälkeen (=alkuraskaudessa keskenmeno ei vielä ole vakava jos putoamisen seurauksena tulisi keskenmeno) tai ei alussakaan jos raskaus on "kallis" kuten tapauksessani eli hoidoilla aikaansaatu. Ne putoamiskerrat mitä olen pudonnut ja lennellyt päin aitoja eivät ole olleet mitään pikkujuttuja. Yksi tuttu ratsasti kyllä raskaanakin kunnes mahaan alkoi tuntua ilkeälle ja se tapahtui kyllä jo joskus 14-16 viikon tuntumassa. Eli sellainen rytke ei ole raskaana hyväksi ja kroppa kyllä muutenkin kertoo. Eihän trampoliinillakaan saa pomppia raskaana...

• .............

olen itse ratsastus opettaja ja en anna kenenkään raskaana olevan ottaa tunteja meidän tallilla. nyt itselläni rv 27 menossa, täälä istuskelen ja teen nyt paperitöitä :). kun tiesin et olen raskaana lopetin samantien. olen ratsastanut ihan 5v vanhasta asti ja siitä on jo jokunen vuosi. olen varmaan tippunut selästä korkeintaan 10 kertaa koko 25v aikana, mutta en missään nimessä ratsastaisi nyt ja vielä jos tippuisi niin vauvalle tosi iso vahinko. pelkästä ratsastuksestakin haittaa vauvalle, istukka saattaa revetä tai irrota. suosittelen et lopetat ratsastuksen heti ja jatkat sit kun vauva tullut maailmaan ... jostain asioista pitää vaan luopua vähäksi aikaa :)

• juu..

Nyt olen viikolla 12 ja olen käynyt 2 krt. viikossa ratsastamassa kuten tähänkin asti. Olen hypännyt vain pieniä esteitä, enkä ole maastossa käynyt ollenkaan. Olen ajatellut jatkaa niin pitkään kun tuntuu hyvältä. Ratsastan rauhallisemmin kuin yleensä, vältän riskejä. Ainahan voi sattua jotain, ulkonakin on käytävä, vaikka kaikkia hulluja ja rattijuoppoja tuolla yleisillä teillä liikkuu.
      Tämä on jo kolmas raskauteni, eikä ratsastus ole vaikuttanut niihin mitenkään, paitsi pitänyt minut täyspäisenä. Raskauksissa on ollut sitten muita ongelmia, mutta ne eivät mitenkään liity ratsastukseen.
      Kuuntele omaa kroppaasi ja jos jatkat ratsastusta, pidä järki päässä. Hyvää odotuksen jatkoa!

• ...............

Ratsastusta nyt voisi verrata vaikkapa laskuvarjohyppyyn raskaana...siinä nyt otetaan tietoisesti isompi riski, että jotain saattaa tapahtua. Varsinkin, jos raskaudessa on ollut ongelmia (mitä tahansa), on suoraa itsekkyyttä ja hölmöyttä riskeerata lasta oman harrastuksen/huvituksen vuoksi. Olkoonkin se sitten hermolepoa tms. Kyllä saa syyttää itseään, jos jotain tapahtuu. Kaikki pomppiminen (esteet) on haitallista, samoin ihan rauhallisestikin käynti saattaa tuottaa ongelmia istukan kanssa. Mitäs jos sinäkin etsisit toisen tavan hoitaa hermojasi?

Melkeinpä voisi ratsastusta verrata myös tupakointiin...siinäkään ei välttämättä käy lapselle mitään, vaan syntyy ja elää terveenä. Tai sitten ei. Yhtälailla sekin on itsekästä, eikä siksi sopivaa tai oikein, tahallaan riskeerata syntymättömän lapsen terveys.

• .................
        ............... kirjoitti:

Ratsastusta nyt voisi verrata vaikkapa laskuvarjohyppyyn raskaana...siinä nyt otetaan tietoisesti isompi riski, että jotain saattaa tapahtua. Varsinkin, jos raskaudessa on ollut ongelmia (mitä tahansa), on suoraa itsekkyyttä ja hölmöyttä riskeerata lasta oman harrastuksen/huvituksen vuoksi. Olkoonkin se sitten hermolepoa tms. Kyllä saa syyttää itseään, jos jotain tapahtuu. Kaikki pomppiminen (esteet) on haitallista, samoin ihan rauhallisestikin käynti saattaa tuottaa ongelmia istukan kanssa. Mitäs jos sinäkin etsisit toisen tavan hoitaa hermojasi?

Melkeinpä voisi ratsastusta verrata myös tupakointiin...siinäkään ei välttämättä käy lapselle mitään, vaan syntyy ja elää terveenä. Tai sitten ei. Yhtälailla sekin on itsekästä, eikä siksi sopivaa tai oikein, tahallaan riskeerata syntymättömän lapsen terveys.

olen myös ikäni ratsastanut ja yhdyn täysin ylempään kirjoittajaan!vaikka ratsastat kuinka iisisti,hevonen voi säikähtää vaikka se paikallaan seisoisi.itse en ole raskaana ollessani hevosen selkään kiivennyt.minä olen vuosia ratsuttanut nuoria ja ongelma hevosia,mutta oma lapsi sen verran tärkeä tyyppi,että en ole edes näiden ns.pomminvarmojen selkään mennyt,koska totuus on kuitenkin se,että eläin ei koskaan ole pomminvarma ja hevonenkin on saalistettu eläin ja sen tapa pelästyessään on paeta eteenpäin liikkuen ja kovaa jotta säilyisi hengissä.ratsastus raskaudenaikana riski ja minusta erittäin suuri riski jota en todellakaan lähde kokeilemaan,maltan olla hevosen selkään kiipeämättä odotuksen ajan jä näin turvaan lapsni siltä vaaralta!jokainen tietysti tekee omat ratkaisunsa oman piponsa alla mutta suosittelen miettimään monesti ennen selkään menoa...

• ratsastin

polttareissa rv 12 3. Normaalisti en ratsastusta harrasta. Mitään ei onneksi tapahtunut, vaikka kyllä mua todella pelotti sikiön turvallisuus. Ohjaaja tiesi raskaudestani ja siksi mentiin ihan rauhallisesti. En tiennyt ettei raskaana oleva voisi ratsastaa, mutta ei kai tästä nyt ollut mitään haittaa`?
      Entä onko hevosten hoitamisessa jotain riskejä, siinä harjatessa esim. kun karvat ja tomu pöllyää yms... Kertokaa te hevosten kanssa toimivat, kun itse en näistä hommista tiedä... Kaaso ja muut olivat kyllä tietoisia raskaudesta, itse kun en voinut asiasta etukäteen ottaa selvää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perintovero 100 prosenttiin, työeläkkeet ja maataloustuet pois

Noilla eväillä lähden tasapainottamaan valtiontaloutta ja korjaamaan työntekijöiden palkkakuoppaa nostamatta työnantajie
      Maailman menoa
      295
      6088
    2. Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia

Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta
      Maailman menoa
      56
      3957
    3. Purra ryöväsi Marinin Itä.-Suomelle neuvottelemat EU-rahat

Perust vihaavat suomalaisia, mutta eritoten itäsuomalaisia. "Osa kaksikäyttörahoista on alun perin Itä- ja Pohjois-Suom
      Maailman menoa
      41
      3312
    4. Miksi persut hyökkäävät jatkuvasti henkilöitä päin?

Miksei persut yritä lainkaan korjata asioita, vaan koko ajan haukkuvat henkilöitä? Ei tuollaisilla turvanpieksäjillä ole
      Maailman menoa
      76
      3223
    5. Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa

Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava
      Maailman menoa
      81
      3147
    6. Demariskandaali! Eveliina Heinäluoma (sdp) kahmii kaikki Hitas asunnot itselleen!

Heinäluoma on ostanut useita yhteiskunnan tukemia, hintasäännösteltyjä asuntoja itselleen! Ei ihme, että Hitas on ollut
      Maailman menoa
      180
      3069
    7. Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!

Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten
      Maailman menoa
      93
      2847
    8. Demarien sanoin kuvaamaton ahneus - Eveliina Heinäluoma vain yksi esimerkki

Mutta näin se on demari-eliitissä aina ollut, käytännössä siis nämä eliittiin kuuluvat ovat puhtaasti porvareita - Marin
      Maailman menoa
      102
      2546
    9. Abdullah iski Citycenterin vessassa

Miksi näitä juttuja pitää lukea lähes päivittäin? https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011913632.html
      Maailman menoa
      205
      2190
    10. Dannysta tulee isä 83-vuotiaana

Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll
      Maailman menoa
      46
      2152
    Aihe