Minä-muotoinen kirjoittaminen

???.

Voiko kirjoittaa minä-muodossa, vaikka ei kirjoittaisikaan itsestään, oikeasta elämästä? Kuulostaa ehkä tyhmältä kysymykseltä, mutta tämä mietityttää minua.

10

2989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Loop

      Voi kirjoittaa aivan missä muodossa haluaa. Itse luin vasta kirjan, jossa oli kolme päähenkilöä - kaikista kerrottiin minä-muodossa. Näkökulma vaihteli siis luvuittain.

      Voisin kysyä tässä samassa, että kannattaako aloittelijan alkaa kikkailemaan monilla näkökulmilla? Eräällä kurssilla opettaja sanoi ettei kannattaisi, mutta itse en onnistu näkemään sitä sudenkuoppaa, joka tässä muka piilee.

      • chocol@te

        ...mielenkiinnosta, mikä kirja?

        En itse ole koskaan käyttänyt minäkertojaa, mutta nyt juuri suunnittelen sitä ja kolmea eri päähenkilöä, joten kiinnostaisi katsoa esimerkkiä...;)


      • Loop
        chocol@te kirjoitti:

        ...mielenkiinnosta, mikä kirja?

        En itse ole koskaan käyttänyt minäkertojaa, mutta nyt juuri suunnittelen sitä ja kolmea eri päähenkilöä, joten kiinnostaisi katsoa esimerkkiä...;)

        Älkää nyt naurako, mutta kyseessä oli Marian Keysin kirja. Hänellä taitaa olla joka teoksessa useita näkökulmia ja vaikka tekstinsä onkin simppeleitä chick lit - ihmissuhdedraamoja, niin hänen tyylinsä on tosi sujuva, mielenkiintoa ylläpitävä ja hauska. Mielestäni hänestä kelpaa ottaa mallia.


    • Voi kyllä. Muun muassa suosittu fantasiakirjailija Robin Hobb kirjoittaa kirjansa minä-muodossa.

      Minä-muodolla on vain perinteisesti hieman eri rajoitukset kuin hän-muodolla. Kirjoittaja ei voi kertoa lukijalle asioita, joita kirjan päähenkilö ei tiedä (niihin voi korkeintaan viitata tyyliin "myöhemmin tulin tietäneeksi että ..." jolloin lukija lukeekin henkilön päiväkirjaa tai myöhemmin kirjoitettua kertomusta). Samoin kaikkien juonenkäänteiden pitää tapahtua suhteellisen lähellä päähenkilöä itseään, mikä voi olla vaikeaa. Ellei sitten, kuten edellinen kirjoittaja totesi, kerro monen henkilön näkökulmasta.

      • Aino<33

        Myös Kirsti Mannisen&Markku Onttosen Kun Taivas Repeää & Taivas sinivalkoinen ovat minä muodossa kirjoitettu, niin että eri luvussa eri henkilö. Kuitenkaan ei toistella pahemmin samoja asioita. Tosi hienosti kirjoitettu, helppo lukea, hujahtaa 400 sivua tunteroisessa jos oikein hidastelee ;D


      • voi käyttää sekaisin minä-kertojaa ja herra kaikkitietävää. Itse tosin harrastan sitä pelkästään novelleissa (hermoni ja intoni eivät jaksa pitkiä, ne jäävät aina kesken). Pitää vaan olla tarkkana milloin mitäkin käyttää, muut esim. nykyhetki hän-muodossa, takaumat minä-muodossa. Tai jotenkin..


    • 8

      Tottakai voi!

      Kaikkien edellä mainittujen lisäksi tähän minä-muotoiseen sakkiin voidaan toki lisätä, vaikkapa Stephenie Meyerin Twilight-sarja ja Sarah Collinsin Nälkäpeli (ja sen jatko-osa/t)

      Itse kirjoitan kolmannessa persoonassa tarinassani, mutta siinä on periaatteessa viisi hahmoa joiden välillä hypitään... :3

      • Aksron

        Piti se Twilight-saga kuitenkin mainita. Odotinkin tätä päivää (en). Pahinta, kaupallista syöpää mitä paperi päällään kantaa.


      • Miettivä Myy
        Aksron kirjoitti:

        Piti se Twilight-saga kuitenkin mainita. Odotinkin tätä päivää (en). Pahinta, kaupallista syöpää mitä paperi päällään kantaa.

        William Faulknerin romaaneita. Niissä on hienoja rakenteellisia ja kielellisiä ratkaisuja inspiroimaan.


    • Anonyymi

      Opetus jatkuu kello 13

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      199
      4700
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      275
      2777
    3. 134
      1717
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1411
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      204
      1380
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1134
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1089
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1067
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1061
    Aihe