Minä-muotoinen kirjoittaminen

???.

Voiko kirjoittaa minä-muodossa, vaikka ei kirjoittaisikaan itsestään, oikeasta elämästä? Kuulostaa ehkä tyhmältä kysymykseltä, mutta tämä mietityttää minua.

10

3469

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Loop

Voi kirjoittaa aivan missä muodossa haluaa. Itse luin vasta kirjan, jossa oli kolme päähenkilöä - kaikista kerrottiin minä-muodossa. Näkökulma vaihteli siis luvuittain.

Voisin kysyä tässä samassa, että kannattaako aloittelijan alkaa kikkailemaan monilla näkökulmilla? Eräällä kurssilla opettaja sanoi ettei kannattaisi, mutta itse en onnistu näkemään sitä sudenkuoppaa, joka tässä muka piilee.

• chocol@te

...mielenkiinnosta, mikä kirja?

En itse ole koskaan käyttänyt minäkertojaa, mutta nyt juuri suunnittelen sitä ja kolmea eri päähenkilöä, joten kiinnostaisi katsoa esimerkkiä...;)

• Loop
        chocol@te kirjoitti:

...mielenkiinnosta, mikä kirja?

En itse ole koskaan käyttänyt minäkertojaa, mutta nyt juuri suunnittelen sitä ja kolmea eri päähenkilöä, joten kiinnostaisi katsoa esimerkkiä...;)

Älkää nyt naurako, mutta kyseessä oli Marian Keysin kirja. Hänellä taitaa olla joka teoksessa useita näkökulmia ja vaikka tekstinsä onkin simppeleitä chick lit - ihmissuhdedraamoja, niin hänen tyylinsä on tosi sujuva, mielenkiintoa ylläpitävä ja hauska. Mielestäni hänestä kelpaa ottaa mallia.

• Voi kyllä. Muun muassa suosittu fantasiakirjailija Robin Hobb kirjoittaa kirjansa minä-muodossa.

Minä-muodolla on vain perinteisesti hieman eri rajoitukset kuin hän-muodolla. Kirjoittaja ei voi kertoa lukijalle asioita, joita kirjan päähenkilö ei tiedä (niihin voi korkeintaan viitata tyyliin "myöhemmin tulin tietäneeksi että ..." jolloin lukija lukeekin henkilön päiväkirjaa tai myöhemmin kirjoitettua kertomusta). Samoin kaikkien juonenkäänteiden pitää tapahtua suhteellisen lähellä päähenkilöä itseään, mikä voi olla vaikeaa. Ellei sitten, kuten edellinen kirjoittaja totesi, kerro monen henkilön näkökulmasta.

• Aino<33

Myös Kirsti Mannisen&Markku Onttosen Kun Taivas Repeää & Taivas sinivalkoinen ovat minä muodossa kirjoitettu, niin että eri luvussa eri henkilö. Kuitenkaan ei toistella pahemmin samoja asioita. Tosi hienosti kirjoitettu, helppo lukea, hujahtaa 400 sivua tunteroisessa jos oikein hidastelee ;D

• voi käyttää sekaisin minä-kertojaa ja herra kaikkitietävää. Itse tosin harrastan sitä pelkästään novelleissa (hermoni ja intoni eivät jaksa pitkiä, ne jäävät aina kesken). Pitää vaan olla tarkkana milloin mitäkin käyttää, muut esim. nykyhetki hän-muodossa, takaumat minä-muodossa. Tai jotenkin..

• 8

Tottakai voi!

Kaikkien edellä mainittujen lisäksi tähän minä-muotoiseen sakkiin voidaan toki lisätä, vaikkapa Stephenie Meyerin Twilight-sarja ja Sarah Collinsin Nälkäpeli (ja sen jatko-osa/t)

Itse kirjoitan kolmannessa persoonassa tarinassani, mutta siinä on periaatteessa viisi hahmoa joiden välillä hypitään... :3

• Aksron

Piti se Twilight-saga kuitenkin mainita. Odotinkin tätä päivää (en). Pahinta, kaupallista syöpää mitä paperi päällään kantaa.

• Miettivä Myy
        Aksron kirjoitti:

Piti se Twilight-saga kuitenkin mainita. Odotinkin tätä päivää (en). Pahinta, kaupallista syöpää mitä paperi päällään kantaa.

William Faulknerin romaaneita. Niissä on hienoja rakenteellisia ja kielellisiä ratkaisuja inspiroimaan.

• Anonyymi

Opetus jatkuu kello 13

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      239
      4190
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      114
      2649
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2402
    4. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1446
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1446
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1179
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      78
      1097
    8. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      973
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      956
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      931
    Aihe