tekstinkäsittelijä/konekirjoittaja

millaista??

hei, kertokaa millaista on terveyskeskuksen konekirjoittajan/sanelunpurkajan työ.

Lähinnä kiinnostaa se, täytyykö olla kuin nopea?? vai vaihteleeko työpaikoittain?

Huolellisuutta ja tarkkuutta minulta löytyy, ja kykyä työskennellä itsenäisesti. Ja halua oppia uutta, myös lääketieteen sanaston uskon oppivani.

Eli kertokaa kokemuksia.
Onko työ tosiaan sitä että täytyy kirjoittaa tuhatta ja sataa koko päivä... tuo nopeus ja hektisyys siinä vähän arveluttaa.

ja miten siinä pystyy olemaan samalla huolellinen?

kiitos kokemuksista!

17

8602

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henni::

kovaa työtä on terveyskeskuksissakin kun saneluja on paljon. Sairaalassa taas sanasto on vativampaa kun pitää kirjoittaa esim. leikkauskertomuksia ja pitkiä diagnooseja ym.

• paljon kokemusta

Konekirjoittajan virallinen pätevyysvaatimus muuallakin kuin terveydenhuollossa on 7500 lyöntiä puolessa tunnissa (merkit ja välilyönnit). Joissakin paikoissa maksetaan epäpätevän palkkaa, jos ei ole virallista todistusta nopeudesta. Sen voi saada erillisestä maksusta monista aikuiskoulutuskeskuksista ja ammattikouluista, vaikkei ole siellä opiskelijana. Yleensä kokeneella työntekijällä on itsellään todistus sellaisesta 10 000 lyönnin tienoilla olevasta nopeudesta. Tosin sijaisia kyllä otetaan joskus huomattavasti alle sen 7500:nkin ja jopa ilman todistusta, koska heistä on pulaa.

Jos on kielitaitoa ja kokemusta tietokoneista, niin kannattaa mainita hakiessaan töitä. Näillä taidoilla kirjoitustaidoiltaan hitaampi sijainenkin saa joskus enemmän jälkeä aikaiseksi kuin joku vanhemman polven kirjoittajatäti, jolla menee jatkuvasti sormi suuhun uusien englanninkielisten termien ja tietokoneiden kanssa.

Tarkkuus on todella tärkeää. On parempi olla alussa hidas ja jatkuvasti kyselevä kuin hutiloida. Jos pyrkii hutiloiden tekemään mahdollisimman paljon töitä ja virheitä sitten löytyy koko ajan, pahimpana termien arvailua, voi joutua jopa potkituksi pois. Sijaisen töitä tarkastetaan yleensä alussa. Hitaampaa ja huolellisempaa katsellaan mieluummin vaikka koko kesä, jos ei ketään muutakaan ole saatavissa, kuten monesti ei ole.

Muuten: Terveysasemien puolellakin on nykyaikana paljon erikoislääketieteellistä sanastoa, koska lääkärit sanelevat potilaalle aiemmin sairaalassa tehdyistä tutkimuksista yms. Olen itse ollut sekä terveysasemalla että sairaalassa kirjoittelemassa yhtä erikoisalaa, ja yhden sairaalan osaston suppeamman sanaston omaksuminen on helpompaa. Mutta kaikkea oppii potilaan vanhoista teksteistä ja työkaverilta kysymällä, viime kädessä netistä löytyy oikein luotettaviakin sanastoja. Googlen suhteen pitää olla varovainen.

Työ voi olla todella nopeaa ja hektistä, joskus taas hiljaisempaa. Riippuu todella paljon siitä, millä osastolla tai terveysasemalla on töissä ja mihin aikaan vuodesta. Kesällä on yleensä nuoria sijaislääkäreitä, jotka sanelevat paljon pitempiä tekstejä kuin kokeneet ja potilaan jo valmiiksi tuntevat lääkärit. Joissain paikoissa lääkärit kirjoittavat päivystyslähetteensä itse, joissain taas hakkaat niitä jopa sillä aikaa, kun ambulanssi odottaa pihassa.

• aniina.

Hei,

minkälaista palkkaa tästä tekstinkäsittelystä mahdetaan noin suurinpiirtein maksaa?

• Nippe K.
        aniina. kirjoitti:

Hei,

minkälaista palkkaa tästä tekstinkäsittelystä mahdetaan noin suurinpiirtein maksaa?

Olin pari vuotta tekstinkäsittelijänä ja bruttopalkkani muistaakseni 1800 e/kk eli ei päätä huimaava (olin töissä Espoossa).

• Irene1949

Etsin tässä iltani ratoksi netistä kirjoituksia hakusanalla "tekstinkäsittelijä".
        Lueskelin äsken huvittuneena nimimerkki "vähitellen oppii" mielipidettä terveydenhuollon saneluja kauan kirjoittaneista "tädeistä", että nämä eivät saa aikaan yhtä paljon tekstiä kuin joku aloittelija, kun nämä tädit ihmettelevät sormi suussa englannin kielen sanoja ja tietokoneohjelmia.

Minä olen 61-vuotias "täti tumpelo", nopeuteni on 10300 merkkiä/puoli tuntia, minulla on monipuolinen osaaminen yliopistollisen sairaalan eri klinikoiden sanastoista ja ainoat vaikeudet tietokoneiden kanssa on ollut ohjelmien toimimattomuus = lukuisat katkokset, jolloin kukaan ei pysty työskentelemään sairaalan tietokoneilla. Tykkään kovasti työstäni, jota olen tehnyt sairaalassa ja kunnanvirastossa yli 30 vuotta ja teen tänäkin päivänä. Kukaan ei ole koskaan valittanut osaamattomuuttani tai hitautta yms., vaan ovat olleet todella tyytyväisiä työhöni. Olen kyllä onneksi saanut positiivista palautetta osaamisestani näinä vuosina ihan tarpeeksi. Olen myös opettanut paljon uusia tekstinkäsittelijöitä, joista toisista kehittyy huippukirjoittajia ja toisista taas ei. On nähty, ettei toisista kehity milloinkaan hyviä kirjoittajia, ja he eivät sitten ole kauaa tässä työssä saaneetkaan olla.

• itse alalla pitkään ollu

Missä päin asut?
      Hae vaan työhön jos kiinnostaa

• KOIRAN VIRKA

Älkää hyvät ihmiset hakeko osastonsihteeriksi vielä vähemmän tekstinkäsittelijäksi. se on ihan puhtaasti koiran virka. Joudutte ikkunattomaan homeiseen koppiin tekemään urakalla töitä ja mitä enemmän teet sen enemmän vaaditaan. kiitosta ei kyllä heru - vaan korkeintaan että enemmän pitäisi tehdä. Vielä tekstinkäsittelijät ulkoistetaan kunnilta ihan kohtapuoliin.

Vastaa tähän viestiin Kerro kaverille tästä viestistä Ilmoita asiattomasta viestistä Samaa mieltä
      Kirjoittanut: Nana E / 29.6.09 / klo 18:13 Mä oon ollut molemmissa hommissa. Osastonsihteerinä olin joka päivä ylitöissä ja haukkuja sain vain hoitsulta. Tekstinkäsittelijän työ oli edes vähän mieluisampaa, mutta voi miten yksitoikkoista ja tylsää ja mitä enemmän teit sitä enemmän vaadittiin. Onnekseni sain töitä ihan muualta kuin sairaalasta.!

Vastaa tähän viestiin Kerro kaverille tästä viestistä Ilmoita asiattomasta viestistä Suomi24 etusivu > Keskustelu > Työpaikat > Terveydenhoito- ja sosiaalialan työ

Google-mainokset
      Reaktor
      CSM-koulutuksia tulossa Helsingissä, Tampereella ja Turussa
      www.reaktor.fi Työpaikkoja hoitajille
      Valitse ajat, reilu palkka, luotettava työnantaja. Ota yhteyttä
      secure.mediverkko.fi/hoitajat

• parasko

Itse olen ollut 30 vuotta tekstinkäsittelyalalla ja tosiasia on se, että pidän tästä työstä. Työ on vastuullista ja itsenäistä. Osastonsihteerit eivät tule toimeen ilman tekstareita, eihän osastonsihteerit pääse viemään potilaan papereita eteenpäin, ennenkuin tekstarilta saa ne, joten älä morkkaa tätä työtä millään tavalla. Itse saan kiitosta joka päivä pomolta, ylilääkäriltä, muilta sanelevilta lääkäreiltä, he henk. koht. ovat yhteydessä minuun ongelmatilanteissa ja ovat todenneet, että
        olen yksi parhaita osaajia tällä alalla, hommista ei muuten tule mitään. Nyt ollaan digitointipuolella saneluissa, teknologia siirtyy koko ajan eteenpäin ja meitä tarvitaan. Itse koulutan lääkäreitä työn ohella tähän digitointiin ym. päivänpolttavissa asioissa. Olen tehokas ja ei palkkanikaan ole mikään huono, joka vuosi nostettu. Tunnen olevan arvoisessani työssä, vaikka en ehtinytkään käydä kouluja, kun nuorena aloitin työelämän ja tätä kautta opin enemmän kuin
        opiskeluissa olisin.

parasko kirjoitti:

Itse olen ollut 30 vuotta tekstinkäsittelyalalla ja tosiasia on se, että pidän tästä työstä. Työ on vastuullista ja itsenäistä. Osastonsihteerit eivät tule toimeen ilman tekstareita, eihän osastonsihteerit pääse viemään potilaan papereita eteenpäin, ennenkuin tekstarilta saa ne, joten älä morkkaa tätä työtä millään tavalla. Itse saan kiitosta joka päivä pomolta, ylilääkäriltä, muilta sanelevilta lääkäreiltä, he henk. koht. ovat yhteydessä minuun ongelmatilanteissa ja ovat todenneet, että
        olen yksi parhaita osaajia tällä alalla, hommista ei muuten tule mitään. Nyt ollaan digitointipuolella saneluissa, teknologia siirtyy koko ajan eteenpäin ja meitä tarvitaan. Itse koulutan lääkäreitä työn ohella tähän digitointiin ym. päivänpolttavissa asioissa. Olen tehokas ja ei palkkanikaan ole mikään huono, joka vuosi nostettu. Tunnen olevan arvoisessani työssä, vaikka en ehtinytkään käydä kouluja, kun nuorena aloitin työelämän ja tätä kautta opin enemmän kuin
        opiskeluissa olisin.

Olen löytänyt unelmapaikan, jossa saat kiitosta - onnittelut siitä.

Itse olen tehnyt tekstinkäsittelijätöitä vasta muutaman vuoden. Ja olen muutaman kerran saanut kuulla kiitoksen sanan lääkäriltä, osastonsihteeriltä, jopa mutkien kautta potilaalta, kun paperit on tullut pikaisesti eikä ole tarvinnut papereiden takia odotella. Olen työskennellyt tekstinkäsittelijänä kolmessa eri paikassa.

Nykyisessä työpaikassani olen osastonsihteerinimikkeellä, mutta työnkuva on lähinnä saneluiden purkua muiden töiden ohessa. Kiitoksen saaminen vaihtelee. Kerran satuin vaan menemään huoneeseen, kun lääkäri sanoi, että "kaunista tekstiä" (lääkärit tykkää, kun normisanoja ei lyhennellä jne. vaan teksti on todella kaunista katseltavaa - tiedät varmaan). Inhottavinta nykyisessä työpaikassani on se, että negatiivisin palaute tulee toisilta osastonsihteereiltä ja nimenomaan näiltä useita vuosia työtä tehneiltä, jotka itse eivät osaa lainkaan kirjoittaa saneluita. Virheitä etsitään kaikesta muusta työstä vaikka väkisin, vaikka lääkäreillä/ hoitajilla yms ei ole mitään valittamista. Olisi pitänyt tietää talon tavat ja kaikki työt heti ensimmäisestä päivästä lähtien jne. En nyt jaksa selittää koko asiaa tässä.

Olen itse päivystyksessä töissä ja usein teksti on näin digisaneluaikaan valmiina, kun hoitaja tuo paperit, eli ei tarvi kuin tulostaa. Ja usein olen kuullut sanat - kuinka sä olet noin nopea, vastahan mä toin paperit...... olen kuitenkin asiakaspalvelija ja palvelen omalta osaltani potilaita. En halua, että olen se hidastava linkki, jonka takia potilaan kotiutus/ siirto viivästyisi.

Mutta tsemppiä sulle jatkoon. Ihana, että joku muukin tekstinkäsittelijä/ osastonsihteeri arvostaa omaa työtään ja saa siitä vielä kiitostakin.

• typewriter
        **** kirjoitti:

Olen löytänyt unelmapaikan, jossa saat kiitosta - onnittelut siitä.

Itse olen tehnyt tekstinkäsittelijätöitä vasta muutaman vuoden. Ja olen muutaman kerran saanut kuulla kiitoksen sanan lääkäriltä, osastonsihteeriltä, jopa mutkien kautta potilaalta, kun paperit on tullut pikaisesti eikä ole tarvinnut papereiden takia odotella. Olen työskennellyt tekstinkäsittelijänä kolmessa eri paikassa.

Nykyisessä työpaikassani olen osastonsihteerinimikkeellä, mutta työnkuva on lähinnä saneluiden purkua muiden töiden ohessa. Kiitoksen saaminen vaihtelee. Kerran satuin vaan menemään huoneeseen, kun lääkäri sanoi, että "kaunista tekstiä" (lääkärit tykkää, kun normisanoja ei lyhennellä jne. vaan teksti on todella kaunista katseltavaa - tiedät varmaan). Inhottavinta nykyisessä työpaikassani on se, että negatiivisin palaute tulee toisilta osastonsihteereiltä ja nimenomaan näiltä useita vuosia työtä tehneiltä, jotka itse eivät osaa lainkaan kirjoittaa saneluita. Virheitä etsitään kaikesta muusta työstä vaikka väkisin, vaikka lääkäreillä/ hoitajilla yms ei ole mitään valittamista. Olisi pitänyt tietää talon tavat ja kaikki työt heti ensimmäisestä päivästä lähtien jne. En nyt jaksa selittää koko asiaa tässä.

Olen itse päivystyksessä töissä ja usein teksti on näin digisaneluaikaan valmiina, kun hoitaja tuo paperit, eli ei tarvi kuin tulostaa. Ja usein olen kuullut sanat - kuinka sä olet noin nopea, vastahan mä toin paperit...... olen kuitenkin asiakaspalvelija ja palvelen omalta osaltani potilaita. En halua, että olen se hidastava linkki, jonka takia potilaan kotiutus/ siirto viivästyisi.

Mutta tsemppiä sulle jatkoon. Ihana, että joku muukin tekstinkäsittelijä/ osastonsihteeri arvostaa omaa työtään ja saa siitä vielä kiitostakin.

kaikesta sanotusta huolimatta mietin, että missähän tekstinkäsittelijäksi voisi opiskella. minua kiinnostaa juuri tekstinkäsittely, ei siis muut osastosihteerin työt... tekeekö kukaan kyseistä hommaa keikkamielessä, vai ovatko ihan pysyvässä työsuhteessa sairaalaan tms? kiitos vastauksesta!

• Gekko84
        typewriter kirjoitti:

kaikesta sanotusta huolimatta mietin, että missähän tekstinkäsittelijäksi voisi opiskella. minua kiinnostaa juuri tekstinkäsittely, ei siis muut osastosihteerin työt... tekeekö kukaan kyseistä hommaa keikkamielessä, vai ovatko ihan pysyvässä työsuhteessa sairaalaan tms? kiitos vastauksesta!

Tekstinkäsittelijöitä koulutetaan ainakin kursseilla. Tällä hetkellä voi olla vaikeaa saada sairaalasta tekstinkäsittelijän paikkaa, edes sijaisuutta, taantuman takia. Sairaaloissakin kovat säästökuurit menossa kai.

• plussana
        typewriter kirjoitti:

Jos osaat tekstinkäsittelytaidon ja muutenkin hyvä oppimaan, on aina mahdollista päästä
        vakkaritekstínkäsittelijän oppiin, joka opettaa. Meillä ainakin on tapahtunut näin ja
        talossa on pysynyt .....

• 1+6

Mitä tekstejä käsitellään?

• Irene1949
        1+6 kirjoitti:

Mitä tekstejä käsitellään?

Tervehdys!
        Tässä sinulle vastaus tekstinkäsittelijän työstä, itse työskentelen sairaalassa. Puramme lääkäreiden ja joidenkin muidenkin työntekijöiden saneluja tallentamalla kuulokkeista kuulemamme tekstin sähköiseen sairauskertomukseen ja tulostamme ne asianomaisille lomakkeille (vielä ei tämä sairaala ole paperiton). Työskentelemme tietenkin tänä päivänä tietokoneilla, enimmäkseen sanelut ovat tänä päivänä jo digitaalisia ja meillä kirjoittajilla on sitten digitaalisanelujen purkulaite. Jonkin verran meillä sanelevat vielä kaseteille. Työssä vaaditaan kymmensormijärjestelmän osaamista ja hyvää kirjoitusnopeutta (vähintään 7500 lyöntiä/puoli tuntia, mielestäni kuitenkin saisi nopeus olla enemmän). Suomen kielen hyvä taito ja englannin ja ruotsin kielen kouluoppimäärä, hyvä "kielikorva". Jos Sinusta tuntuu, että pidät kirjoitustyöstä (on tärkeää, että tykkää työstään) ja sairaalassa työskentely kiinnostaa, ota vain yhteyttä jonkin paikkakuntasi sairaalan tai terveyskeskuksen työvoimapalveluun. Töitä on paljon ja ne ruuhkautuvat tällaisissa isoissa sairaaloissa. Tällä hetkellä on menossa sairaalassamme osastonsihteerien ja tekstinkäsittelijöiden työn kehittämisprojekti, saa nähdä, mitä se tuo tullessaan.

• toteutuuko?
        Irene1949 kirjoitti:

Tervehdys!
        Tässä sinulle vastaus tekstinkäsittelijän työstä, itse työskentelen sairaalassa. Puramme lääkäreiden ja joidenkin muidenkin työntekijöiden saneluja tallentamalla kuulokkeista kuulemamme tekstin sähköiseen sairauskertomukseen ja tulostamme ne asianomaisille lomakkeille (vielä ei tämä sairaala ole paperiton). Työskentelemme tietenkin tänä päivänä tietokoneilla, enimmäkseen sanelut ovat tänä päivänä jo digitaalisia ja meillä kirjoittajilla on sitten digitaalisanelujen purkulaite. Jonkin verran meillä sanelevat vielä kaseteille. Työssä vaaditaan kymmensormijärjestelmän osaamista ja hyvää kirjoitusnopeutta (vähintään 7500 lyöntiä/puoli tuntia, mielestäni kuitenkin saisi nopeus olla enemmän). Suomen kielen hyvä taito ja englannin ja ruotsin kielen kouluoppimäärä, hyvä "kielikorva". Jos Sinusta tuntuu, että pidät kirjoitustyöstä (on tärkeää, että tykkää työstään) ja sairaalassa työskentely kiinnostaa, ota vain yhteyttä jonkin paikkakuntasi sairaalan tai terveyskeskuksen työvoimapalveluun. Töitä on paljon ja ne ruuhkautuvat tällaisissa isoissa sairaaloissa. Tällä hetkellä on menossa sairaalassamme osastonsihteerien ja tekstinkäsittelijöiden työn kehittämisprojekti, saa nähdä, mitä se tuo tullessaan.

Tuodaanko siis lääkärin ja potilaan luottamukselliset keskustelut jonkun satunnaisen konekirjoittajan naureskeltavaksi? Luulin että se, mitä puhutaan lääkärin kanssa myös jää vain lääkärin tietoon

• Irene1949
        toteutuuko? kirjoitti:

Tuodaanko siis lääkärin ja potilaan luottamukselliset keskustelut jonkun satunnaisen konekirjoittajan naureskeltavaksi? Luulin että se, mitä puhutaan lääkärin kanssa myös jää vain lääkärin tietoon

Me konekirjoittajat/tekstinkäsittelijät teemme osaltamme työmme potilaan hoitoprosessissa eli puhtaaksikirjoitamme sairauskertomukset. Näin on tapahtunut vuosikymmeniä ja tapahtuu tänä päivänäkin, vielä eivät puheenmuuntolaitteistot korvaa kirjoittajia. Meillä on yhtä korkea työmoraali ja ammattietiikka kuin muillakin hoitoalalla työskentelevillä, eiköhän potilaan kunnioittaminen ole ihan itsestäänselvyys. Meillä on tietenkin vaitiolovelvollisuus työssämme, kuten muillakin terveydenhuoltoalalla työskentelevillä. Pidän työstäni ja olen ylpeä saadessani palvella potilaita omalta osaltani. Kyllä potilaan oikeus yksityisyyteen toteutuu.

• Jalanvetäjä

Netistä voi etsiä kursseja hakusanalla Sihteeriopisto.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2995
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1570
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1422
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1322
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1246
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1186
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1148
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      979
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      902
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      783
    Aihe