Vihreä VR?

Pienituloinen

----
VR mainostaa Facebookissa olevansa vihreä.

“VR - Yhteisellä matkalla

VR toimii puhtaamman ympäristön puolesta. Raideliikenne kuluttaa vähemmän energiaa kuin muu liikenne ja synnyttää vähemmän ilmastolle haitallisia CO2-päästöjä. Kulje junalla ja suojelet ympäristöä.”

Totuus lienee se että junalla kulkevat lähinnä työmatkalaiset, opiskelijat ja eläkeläiset. Koska junaliput ovat ylihinnoiteltuja suhteessa pienituloisten maksukykyyn, alennusryhmien ulkopuolelle jäävät pienituloisemmat kansalaiset kulkevat pidemmät matkat muilla tavoin tai ovat kokonaan kulkematta, vaihdetaan kuulumisia sitten vaikka Skypen välityksellä. Laman syventyessä työmatkalaisten osuus junamatkustajista tulee luonnollisesti vähenemään.

Autolla kulkeminen yksinäänkin tulee halvemmaksi kuin junalla matkustaminen, puhumattakaan siitä että saa kyytiin muita matkustajia jakamaan polttoainekuluja. ...
------------

Koko kirjoitus:

http://luumurecordings.com/mulva/2009/06/12/vihrea-vr/

7

700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marinaaa

      Kannattaisi varmaankin laskea kokonaiskulut auton omistamisesta sen sijaan, että vinkuisi yleisönosastoilla ja netissä yksittäisen junalipun hinnasta. Yhteiskunta tukee jo nyt ihmisten elämää liikaa, ja siksi siivelläeläjiä riittää. Ei kaikkea voi yhteiskunta maksaa. Siksi junalippu maksaa sen mitä yksittäisen matkustajan kuljettamiseen rahaa kuluu.

      • ..i..

        Mutta autonhan kun suomalaisista jo joka tapauksessa suomalaisista suurin osa omistaa ja sen joka tapauksessa pitää, niin on hyvin luonnollista, että hintaa verrataan lipun ja polttoaine kulujen hintaa vertaamalla. Itse tuossa juuri laskin, kun meitä on 3 henkeä lähdössä Turusta Helsinkiin, niin junaliput sopiviin aikoihin maksaisivat n.170e edestakaisin. Omalla autollani polttoainekulut ovat n.6l/100km maantiellä ovat siinä hieman alle 35e edestakaisella matkalla.
        Vaikka tuosta laskee kuinka auton kokonaisomistuksen hintoja ja jo auton tuomaa helppoutta liikkumiseen koko vuodelle mökki matkoihin, kauppa reissuihin jne, niin oman auton omistamisen etu on huomattava.
        Itse kannatan vahvasti vihreitä arvoja, mutta se nyt vaan on niin, että ihmiset eivät helpolla luovu omista autoistaan jo useista käytännön syistä. Autohan on sinänsä erittäin hieno ja näppärä keksintö. Polttomoottori vaan tulisi korvata jollain päästöttömällä / vähäpäästöisemmällä vaihtoehdolla.

        Nyt meni hieman aiheen vierestä, mutta samaa mieltä olen junalippujen hinnoista. Jos vertaa vaikka mitä maksaa junamatka keskieurooppaan verrattunua lentolipun hintaa. Vielä kun lentokoneella matka taittuu tunneissa ja junalla menee kaikkine lauttoineen jne muutama päivä.


      • JH

        Sen mitä pelkästään yhdessä automatkassa vs junamatka lapsiperhe säästää, sillä rahalla maksetaan kummasti vuotuisia auton kiinteitä kuluja; vakuutusmaksuja jne.

        Uskon että korkeat lippujen hinnat kannustavat ihmisiä kulkemaan pummilla tai käyttämään vaihtoehtoisia kulkuvälineitä.

        Matkustakaa kokeeksi junalla ja tehkää analyysi ketä siellä matkustajina istuu, ei sieltä koko yhteiskunnan kirjoa löydy.


      • JH
        ..i.. kirjoitti:

        Mutta autonhan kun suomalaisista jo joka tapauksessa suomalaisista suurin osa omistaa ja sen joka tapauksessa pitää, niin on hyvin luonnollista, että hintaa verrataan lipun ja polttoaine kulujen hintaa vertaamalla. Itse tuossa juuri laskin, kun meitä on 3 henkeä lähdössä Turusta Helsinkiin, niin junaliput sopiviin aikoihin maksaisivat n.170e edestakaisin. Omalla autollani polttoainekulut ovat n.6l/100km maantiellä ovat siinä hieman alle 35e edestakaisella matkalla.
        Vaikka tuosta laskee kuinka auton kokonaisomistuksen hintoja ja jo auton tuomaa helppoutta liikkumiseen koko vuodelle mökki matkoihin, kauppa reissuihin jne, niin oman auton omistamisen etu on huomattava.
        Itse kannatan vahvasti vihreitä arvoja, mutta se nyt vaan on niin, että ihmiset eivät helpolla luovu omista autoistaan jo useista käytännön syistä. Autohan on sinänsä erittäin hieno ja näppärä keksintö. Polttomoottori vaan tulisi korvata jollain päästöttömällä / vähäpäästöisemmällä vaihtoehdolla.

        Nyt meni hieman aiheen vierestä, mutta samaa mieltä olen junalippujen hinnoista. Jos vertaa vaikka mitä maksaa junamatka keskieurooppaan verrattunua lentolipun hintaa. Vielä kun lentokoneella matka taittuu tunneissa ja junalla menee kaikkine lauttoineen jne muutama päivä.

        Jutun yksi pointtihan oli nimenomaan siinä että VR:n pitäisi saada junalippujen hinnat niin kilpailukykyisiksi, jotta esimerkiksi omalla autolla matkustaminen ei enää olisi houkutteleva vaihtoehto.

        Itse ehdottomasti kannata vihreitä arvoja, mutta nykyisessä systeemissä se ei kovinkaan usein ole mahdollista, lompakko viime kädessä ratkaisee matkustusmuodon.

        Jos VR haluaisi olla vihreä, polkupyörä junayhdistelmää kannattaisi alkaa kehittämään ja markkinoimaan matkustajille, olen itse kokeillut polkupyörän kuljettamista kerran kaukojunalla ja en ihmettele mikseivät ihmiset kuljeta pyöriään junissa.

        Toinen asia on sen oman auton jättäminen juna-aseman parkkipaikalle ja/tai sitten jatkoyhteydessä reilu alennus vuokra-autosta. Kyllä noita erilaisia kehittämisen mahdollisuuksia olisi olemassa vaikka kuinka paljon, mutta siinä pitäisi saada VR poliitikot asiakkaat tekemään yhdessä töitä toimivan kokonaisuuden eteen.


      • Köyrijäkeijo
        JH kirjoitti:

        Sen mitä pelkästään yhdessä automatkassa vs junamatka lapsiperhe säästää, sillä rahalla maksetaan kummasti vuotuisia auton kiinteitä kuluja; vakuutusmaksuja jne.

        Uskon että korkeat lippujen hinnat kannustavat ihmisiä kulkemaan pummilla tai käyttämään vaihtoehtoisia kulkuvälineitä.

        Matkustakaa kokeeksi junalla ja tehkää analyysi ketä siellä matkustajina istuu, ei sieltä koko yhteiskunnan kirjoa löydy.

        Varmasti säästää. Mutta kannatta kuitenkin miettiä että jos olisi mahdollista ilman autoa elää, eli ei asu hirveän kaukana asemasta, kaupasta ja muista tärkeistä paikoista niin voisit laskea autoon kaikki menevät kulut eli vero, vakuutus, polttoaine, huollot, katsastukset, autonpesut yms.. veikkaan että voi mennä 2000e vuodessa ja tohon vielä polttoaineet päälle. lisäksi jos auto ostettu velkarahalla niin korot.

        Lisäksi varsinkin pimeän aikaan ajavilla turvallisuuskysymys on asia mitä kannattaa miettiä.

        Itse matkustan viikottain junalla, nimenomaan pitkiä matkoja niin voin sanoa että kyllä sieltä löytyy koko yhteiskunnan kirjoa.on lapsia,vanhuksia, nuoria, ulkomaalaisia, businesmiehiä/naisia, tavallisia matkalaisia.


      • ..i..
        Köyrijäkeijo kirjoitti:

        Varmasti säästää. Mutta kannatta kuitenkin miettiä että jos olisi mahdollista ilman autoa elää, eli ei asu hirveän kaukana asemasta, kaupasta ja muista tärkeistä paikoista niin voisit laskea autoon kaikki menevät kulut eli vero, vakuutus, polttoaine, huollot, katsastukset, autonpesut yms.. veikkaan että voi mennä 2000e vuodessa ja tohon vielä polttoaineet päälle. lisäksi jos auto ostettu velkarahalla niin korot.

        Lisäksi varsinkin pimeän aikaan ajavilla turvallisuuskysymys on asia mitä kannattaa miettiä.

        Itse matkustan viikottain junalla, nimenomaan pitkiä matkoja niin voin sanoa että kyllä sieltä löytyy koko yhteiskunnan kirjoa.on lapsia,vanhuksia, nuoria, ulkomaalaisia, businesmiehiä/naisia, tavallisia matkalaisia.

        Jujuhan on siinä, että ihmiset ovat valmiita maksamaan siitä liikkumisen vapaudesta ja aikatauluista riippumattomuudesta, minkä oma auto antaa. Myöskään useaakaan suomalaista ei kiinnosta katsoa muiden happamia naamoja matkustellessaan ja autossa saat istua aivan yksin ja rauhassa.
        Kertoo jotain suomalaisten menttaliteetista se, että esim Turun Sanomissa joku valitti siitä, kun kaupungin busseissa ihmiset puhuvat!! Jotkut jopa kännyköihin.
        Ymmärrän kyllä kirjoittajaa, onhan se törkeää jos julkisissa kulkuneuvoissa nyt joku erehtyy puhumaan. Juuri tästä syystä itsekin käytän autoa. En voi sietää, että ihmisen puhuvat. Vielä kamalampaa tietysti olisi jos joku sattuisi puhumaan minulle.


      • ---------------
        JH kirjoitti:

        Jutun yksi pointtihan oli nimenomaan siinä että VR:n pitäisi saada junalippujen hinnat niin kilpailukykyisiksi, jotta esimerkiksi omalla autolla matkustaminen ei enää olisi houkutteleva vaihtoehto.

        Itse ehdottomasti kannata vihreitä arvoja, mutta nykyisessä systeemissä se ei kovinkaan usein ole mahdollista, lompakko viime kädessä ratkaisee matkustusmuodon.

        Jos VR haluaisi olla vihreä, polkupyörä junayhdistelmää kannattaisi alkaa kehittämään ja markkinoimaan matkustajille, olen itse kokeillut polkupyörän kuljettamista kerran kaukojunalla ja en ihmettele mikseivät ihmiset kuljeta pyöriään junissa.

        Toinen asia on sen oman auton jättäminen juna-aseman parkkipaikalle ja/tai sitten jatkoyhteydessä reilu alennus vuokra-autosta. Kyllä noita erilaisia kehittämisen mahdollisuuksia olisi olemassa vaikka kuinka paljon, mutta siinä pitäisi saada VR poliitikot asiakkaat tekemään yhdessä töitä toimivan kokonaisuuden eteen.

        Miksi ihmeessä pitäisi laskea lippujen hintoja etenkin kun matkustajamäärät ovat jatkuvasti kasvussa.
        Eikö se osoita, että hinnat ovat kohdallaan?
        Jos sä oot perseaukinen, niin se on sitten ihan eri ketjun aihe..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      124
      7450
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      72
      3503
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1293
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      75
      1057
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      89
      972
    6. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      47
      934
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      122
      786
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      685
    9. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      36
      678
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      38
      653
    Aihe