kissanpennun ruokinta

ymmällään...

Olen vähän ymmälläni miten minun tulisi kissanpentuani ruokkia. Se on nyt yli kolmen kuukauden ja mikään muu ruoka ei kelpaa kun whiskassin ruoka. Whiskassin junior kastikeruuassa (jossa on siis kerta-annos pusseja) sanotaan että4-5 kk kissalle tulee antaa 3-4 kerta-annospussia/päivä ja annospusseja 2 sekä 30-50g kuivaruokaa, aterioiden määränä 3-4.Lisäksi kuivaruokaa tulee olla aina saatavilla.

Kun taas whiskassin junior kuivaruuassa sanotaan 4-5 kk kissalle tulee antaa 70-75g/vrk ja yhdistelmäruokana 35g. Lisäksi siinä sanotaan että kaksi annospussia päivässä, aamulla ja illalla ja kuivaruokaa päivällä.

Mistä siis tiedän kuinka paljon ja miten ruokin kissanpentuani? eikö ohjeet ole vähän ristiriidassa...

11

1018

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ottaa

yhteys kissasi kasvattajaan sillä hän on oikea henkilö antamaan sinulle ohjeet kisusi ruokinnan suhteen!

• nyt ainakin

kuivaruoka parempaan laatuun (esim.acana,orijen,hill´s). Pennulla voit pitää kuivaruokaa koko ajan esillä ja lisäksi kolme kertaa päivässä märkäruokaa,raakaa lihaa jne.

• Kissoja 2

Hei.

Itselläni on nyt 12 viikkoinen kissa tyttö.

Olen vahingosta viisastuneena syöttänyt tälle pennulle keittettyä silakka-jauheliha-kananmuna mössöä,seitiää,keitettyä broileria ja kaikkea mitä pienokaiseni pitää syötävän hyvänä.. eli siinä uppoaa lenkkimakkara, jäätelö, juustot ja leikkeleet pikku makupalaksi. Raksuina oen käyttänyt royal caninin babycat raksuja. Teollista "märkäruokaa" ostan myöskin, niistäkin vaihtelen merkkiä. Meillä vaaveli syö kyllä mielummin ison-veikkansa raksuja kun noita nuppineulan pään kokosiä muruja.. olen sekotellu ja liotellu niitä kuitenkin kokkaamieni ruokien joukkoon. Tärkeäähän tässä vaiheessa olisi ravinnon oikea tasapaino vitamiinien ym. suhteen. Apteekista hain Aptus multicat pillereitä.. niitä hienonnan silloin tällöin yhden tabletin ruuan joukkoon.. siis jos olen useampana päivänä ruokkinut kissani kotiruualla.
      Toinen kissani, nyt kolmen vuoden ikäinen poika-kissa on oikea nirsoilija.. siinä saan katsoa syyllistä itse peilistä.
      Syötin sille vain naudan-sydäntä, seitiä ,Whiskassin märkäruokaa (mistä syötiin pelkät kastikkeet) raksut olen aina ostanut lemmikki-liikkeistä. Nyt olen kyllä huomannut että "kunkulle" on alkanut maistua pikku-kissalle laittamani ruoka :) Hankala homma kyllä noitten raksujen suhteen. toisella "katsraati" raksut toisella penturaksut. eli kyllä siinä taitaa mennä kumpasellekin kumpastakinKuitenkin niin että ensin on "kunkun" raksukuppi tyhjänä.

Kaikkea hyvää sulle ja kisullesi. On nämä vaan niin ihania otuksia!!!

• unohtu..

vastata tuohon kysymykseen, että minkä verran antasit kissallesi ruokaa.
        Minusta tuntuu että jokainen kisuliini on oma yksilönsä ,eikä nuo ohjeet ole pilkullleen noudatettavia. Itse laitan kissoilleni "märkäruuan" 3-4 kertaa päivässä... syövät minkä syövät.. kuitenkaan en anna kuppien seisoa kauaa aikaa ruoka-lastissa. raksuja niilä on aina tarjolla. Minusta tuntuu että ei kissoillakaan joka päivä ole samanlaiset ruokahalut.. eli jokupäivä syödään enenmän ja toinen päivä vähemmän.

• ymmällään..
        unohtu.. kirjoitti:

vastata tuohon kysymykseen, että minkä verran antasit kissallesi ruokaa.
        Minusta tuntuu että jokainen kisuliini on oma yksilönsä ,eikä nuo ohjeet ole pilkullleen noudatettavia. Itse laitan kissoilleni "märkäruuan" 3-4 kertaa päivässä... syövät minkä syövät.. kuitenkaan en anna kuppien seisoa kauaa aikaa ruoka-lastissa. raksuja niilä on aina tarjolla. Minusta tuntuu että ei kissoillakaan joka päivä ole samanlaiset ruokahalut.. eli jokupäivä syödään enenmän ja toinen päivä vähemmän.

Aluksi tarjosin sille vain whiskassin märkäruokaa 5 kertaa päivässä ja kuivaraksuja aina tarjolle. Lisäksi annoin sille jälkkäriksi whiskassin kissanmaitoa jota se rakastaa=D laitoin kans hetkeksi ruuan tarjolle ja kun kissa oli syönyt syötävänsä otin pois. Määrältänsä laitoin vähän liikaaakin ruokaa jotta masu tulisi varmasti täyteen, jos ei kaikkea ruokaa jaksanut heitin loput pois. Eikö kissa kuitenkin osaa itse säädellä ruokamääränsä?

Raksut eivät ole erikoisesti maistuneet joten olen sekoittanut raksuja märkäruokaan ja nyt kyllä alas menee. Edelleen ateriat siinä 4-5/päivä. Ja kisu saa syödä niin paljon kun jaksaa.

Voiko grillattuja lihoja antaa kissalle? Jos pesisi niistä vain sen marinaadin pois? esim broileria ym grillauslihoja. Kovasi kisu niitä halajais kun grillataan mutta en ole vielä uskaltanut antaa.

onko vielä jotain erityistä jota kissalle ei saa antaa? Luin jostain että viinirypäleitä, suklaata ja rusinoita ei saa antaa mutta onko vielä jotain vaaralista ruokaa?

Kiitos jo etukäteen vastauksista, ehkä musta jonkinmoinen kissanomistaja tulee vaikka tiedot kisssan hoidosta onkin vähän hataralla pohjalla=)

• lihaa
        ymmällään.. kirjoitti:

Aluksi tarjosin sille vain whiskassin märkäruokaa 5 kertaa päivässä ja kuivaraksuja aina tarjolle. Lisäksi annoin sille jälkkäriksi whiskassin kissanmaitoa jota se rakastaa=D laitoin kans hetkeksi ruuan tarjolle ja kun kissa oli syönyt syötävänsä otin pois. Määrältänsä laitoin vähän liikaaakin ruokaa jotta masu tulisi varmasti täyteen, jos ei kaikkea ruokaa jaksanut heitin loput pois. Eikö kissa kuitenkin osaa itse säädellä ruokamääränsä?

Raksut eivät ole erikoisesti maistuneet joten olen sekoittanut raksuja märkäruokaan ja nyt kyllä alas menee. Edelleen ateriat siinä 4-5/päivä. Ja kisu saa syödä niin paljon kun jaksaa.

Voiko grillattuja lihoja antaa kissalle? Jos pesisi niistä vain sen marinaadin pois? esim broileria ym grillauslihoja. Kovasi kisu niitä halajais kun grillataan mutta en ole vielä uskaltanut antaa.

onko vielä jotain erityistä jota kissalle ei saa antaa? Luin jostain että viinirypäleitä, suklaata ja rusinoita ei saa antaa mutta onko vielä jotain vaaralista ruokaa?

Kiitos jo etukäteen vastauksista, ehkä musta jonkinmoinen kissanomistaja tulee vaikka tiedot kisssan hoidosta onkin vähän hataralla pohjalla=)

siinä on ihan liikaa suolaa ja mausteita joita et liottamallakaan pois saa. Makupalana ehken ihan pienen murusen, mutta ei muuta.

Sipuli ja tomaatti kuuluvat ainakin kiellettyihin.

Pennulle voi antaa niin paljon ruokaa kuin se syö, ei tarvitse rajoittaa koska pentu kasvaa.

Suosittelen antamaan pennulle raakaa lihaa jotta se oppisi syömään mahdollisimman monipuolisesti. Possun sydän, kieli, naudanliha, kana ja broileri. Ensin voi antaa vaikka jauhelihaa ja kun makuun tottuu, alkaa antamaan paloina. Kalaa raakana vain 1 krt/viikko.

• fhgfhsh

Hankittiin juuri kissan pentu ja kun se menee syömään ja on syönyt se rupee kaapiin lattiaa niikuin olisi kissanhiekka laatikolla, mistä tämmöinen voi johtua?

• ymmällään..

Sama meillä=D hassun näköistä. Meillä myös saattaa kuopia hiekkalaatikkoa ihan syyttä niin että hiekat lentää pihalle..tosi ärsyttävää. En tiedä miks se niin tekee, ikävään vai?

• oopppp

Meillä vanhempi kissa tekee samoin ja nyt se on opettanut pennun kans siihen. Veikkaan, että se vois johtua siitä, että se "piilottaa" ruokansa. Meillä sitä meinaa tehdään vain silloin, kun purkkiin jää jotain syönnin jälkeen.

• kissan ruokinnasta
        oopppp kirjoitti:

Meillä vanhempi kissa tekee samoin ja nyt se on opettanut pennun kans siihen. Veikkaan, että se vois johtua siitä, että se "piilottaa" ruokansa. Meillä sitä meinaa tehdään vain silloin, kun purkkiin jää jotain syönnin jälkeen.

En viittiny uutta aihetta avata, nii kysyisin sitten täällä.
        Mulle on huomenna tulossa kissanpentu (siis mun ensimmäinen kisu).
        Saan poitsun "välikäden" kautta (eli kaverin serkuilta, kaveri on toiminut yhteyshenkilönä, se ottaa oman eläimeni veljen itselleen) ja siltä kuulin, että pitäisi ostaa kaurapuurohiutaleita, että pojulla on jotain tuttua vieraassa kodissa. Se jäi epäselväksi, että tahtooko se kissa niitä hiutaleita sellaisenaan vai pitääkö sille ruveta täällä aamupuuroa keittelemään, eli onko tässä jokin normi, että saako niitä hiutaleita edes syöttää semmosinaan? (kun vissiin turpoavat) Kaveri ei tähän kysymykseen enää osannut vastata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe