Ahminta alkaa illalla, mikä neuvoksi

suursyömäri

Mikähän mun ongelmani on, kun aina illalla tulee pidättelemätön syömähimo? En ole varsinaisesti lihava, mutta olen viitisen kiloa painavampi kuin ennen, ja näin lyhyellä naisihmisellä se näkyy jo, ja vanhat vaatteet eivät mahdu.

Päiväni alkaa aina mallikkaasti. Aamukahvin jälkeen syön ruokalusikallisen pellavansiemeniä. Siitä noin tunnin kuluttua töissä sitten syön parisenkymmentä grammaa auringonkukansiemeniä, pinjansiemeniä ja muutamia kuivattuja luomuaprikooseja, ja näiden kanssa juon puolisen litraa vettä.

Seuraavaksi syön lounasaikaan, ja lounaani voi olla ruokaisa salaatti tai joskus mikroateriakin.

iltapäivällä kahvitauolla syön taas jonkin pienen välipalan. Se voi olla suklainen soijajuoma tai vettä ja karjalanpiirakka.

Ongelmani alkavat kun pääsen töistä. Kotimatkalla saatan käydä kaupan kautta ja ostaa suklaapatukan. Kotona ollessa tulee usein halu lähteä uudestaan kauppaan ostamaan jotain tiettyä, mihin tuli yhtäkkiä himo. Sitten menen, ja kappas, illalla töiden jälkeen on tullut syötyä yli tuhat kaloria yli kulutuksen. Eilenkin kävi näin, iltaseitsemään asti olin syönyt ihan kevyesti ja normaalisti, mutta sitten löysin itseni kassajonosta mukanani mm tortillachipsejä ja juustosalsaa.

Mulla on ahmiminen riistäytynyt täysin käsistä, en pysty lainkaan hillitsemään itseäni. Ärsyttää, kun päivä menee tosi hyvin sinne iltaseitsemään asti, ja sitten tadaa, hirveä himo iskee ja on pakko juosta kauppaan. Ja sitten on niin paha olla, etenkin henkisesti. Oksentanut en ole koskaan, enkä aio. Mut haluaisin lopettaa ahmimisen...

11

2796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • superme

      luulen, että aamulla ja päivällä kannattaisi syödä enemmän, tuossahan ei ole juuri mitään :S

      • suursyömäri

        joten mun kulutus on 1650 kaloria, joten se kertyy jo noista ruuista melkein kokonaan, ja jos haluaa laihtua, on syötävä alle kulutuksen... tuo saattaa kuulostaa vähältä mut tosiaan pidempi vois syödä yhden kunnon aterian enemmän kuin mä...


      • suursyömäri
        suursyömäri kirjoitti:

        joten mun kulutus on 1650 kaloria, joten se kertyy jo noista ruuista melkein kokonaan, ja jos haluaa laihtua, on syötävä alle kulutuksen... tuo saattaa kuulostaa vähältä mut tosiaan pidempi vois syödä yhden kunnon aterian enemmän kuin mä...

        Tänään siivoan vain kotosalla, ja kulutukseni on vain 1608 kcal. Eihän tuohon määrään saa syödä juuri mitään, etenkin jos haluaa vielä laihtua sen terveellisen puoli kiloa viikossa. Minulla on nyt jo päivän kiintiö täynnä

        Kahvi soijamaitoon, annos 235g
        12 kcal

        10 g
        Pinjansiemen, pirkka
        55 kcal

        10 g
        Auringonkukansiemeniä (Risetti), annos 10g
        57 kcal

        30 g
        Wasa Fiber Plus (oikeat tiedot)
        90 kcal

        20 g
        Aprikoosi kuivattu (Urtekram), annos 7g
        148 kcal

        250 g
        Soijajuoma, suklaa (Alpro soya), annos 250g
        175 kcal

        160 g
        Lohisalaatti (Stockmann), annos 160g
        104 kcal

        300 g
        Tonnikalapasta [Saarioinen 300g]
        540 kcal


        Kaloreita 1081 kcal
        Laihduttaa noin -0,5 kg viikossa

        ---------------------------------------------------------

        Eli jos olisin loppupäivän syömättä, olisin terveellisen laihdutuksen rajoissa?? Tämä on ihan hullua, koska mulle tulee todella nälkä vielä illan myötä, ja toki voin syödäkin lihomatta, mutta kummallisuus on tossa terveellisessä puolen kilon pudotustahdissa, joka paukkui jo kello 16 iltapäivällä...


      • Gugga
        suursyömäri kirjoitti:

        Tänään siivoan vain kotosalla, ja kulutukseni on vain 1608 kcal. Eihän tuohon määrään saa syödä juuri mitään, etenkin jos haluaa vielä laihtua sen terveellisen puoli kiloa viikossa. Minulla on nyt jo päivän kiintiö täynnä

        Kahvi soijamaitoon, annos 235g
        12 kcal

        10 g
        Pinjansiemen, pirkka
        55 kcal

        10 g
        Auringonkukansiemeniä (Risetti), annos 10g
        57 kcal

        30 g
        Wasa Fiber Plus (oikeat tiedot)
        90 kcal

        20 g
        Aprikoosi kuivattu (Urtekram), annos 7g
        148 kcal

        250 g
        Soijajuoma, suklaa (Alpro soya), annos 250g
        175 kcal

        160 g
        Lohisalaatti (Stockmann), annos 160g
        104 kcal

        300 g
        Tonnikalapasta [Saarioinen 300g]
        540 kcal


        Kaloreita 1081 kcal
        Laihduttaa noin -0,5 kg viikossa

        ---------------------------------------------------------

        Eli jos olisin loppupäivän syömättä, olisin terveellisen laihdutuksen rajoissa?? Tämä on ihan hullua, koska mulle tulee todella nälkä vielä illan myötä, ja toki voin syödäkin lihomatta, mutta kummallisuus on tossa terveellisessä puolen kilon pudotustahdissa, joka paukkui jo kello 16 iltapäivällä...

        Lakkaa se laihdutus heti. Eihän siinä ole mitään järkeä kun itsekin sanoit miten ajat itsesi BED:iin.

        Syö hyvin päivän aikana lämpimät ateriat ja maha täyteen. Älä kiristä kaloreissa, syö nyt ainakin se 1600! Huomaat miten ahmimiset jää pois kun olo on kylläinen! Ja laihdut.


    • xylitolia

      Itse olen ainakin huomannut, että kun en syö paljoakaan aamulla niin illalla iskee himo syödä kaikkee energia pitosta kun on energiavaje : S. Kehotan siis jakamaan ruuasta tulevaa energiaa tasaisemmin päivänaterioille. Ja olen sitäpaitsi ymmärtänyt, että aamulla olisi järkevämpää syödä ne isommat ateriat kun sillon ehtii kuluttaa ne päiväl paremmi.

    • ruokavalio

      Toi on niin perus ylipainoisen ihmisen ruokavalio..Siis syöt siemeniä?? Linnut syö siemeniä..noh, kait ne on terveellisiä. Syö kunnon aamupala esim. 300 kcal edestä ja kunnon lounas (n.800 kcal terveellistä ruokaa leipineen ja maitoineen) muutaman tunnin päästä aamupalasta, välipala iltapäivällä n. 200 kcal. Ei varmasti tule syömisen himoa illalla, ainakaan sellaista, joka johtuisi nälästä. Monet hoikat ihmiset syövät suurimman osan päivän kalorisaldosta ennen klo 15 päivällä.

    • ruokavalio

      Toi on niin perus ylipainoisen ihmisen ruokavalio..Siis syöt siemeniä?? Linnut syö siemeniä..noh, kait ne on terveellisiä. Syö kunnon aamupala esim. 300 kcal edestä ja kunnon lounas (n.800 kcal terveellistä ruokaa leipineen ja maitoineen) muutaman tunnin päästä aamupalasta, välipala iltapäivällä n. 200 kcal. Ei varmasti tule syömisen himoa illalla, ainakaan sellaista, joka johtuisi nälästä. Monet hoikat ihmiset syövät suurimman osan päivän kalorisaldosta ennen klo 15 päivällä.

    • että sulla

      on ruumiinkuvahäiriö eikä bed. Jos olet niin pieni nainen, että kulutuksesi on 1600kcal/vrk (eli hyvin vähän), niin laihduttamista ei ole. Runsaan tuhannen kalorin vuorokausiannoksella ihan jokainen ahmisi illalla. Kannattaisi mieluummin syödä se 1600 kaloria, välttyä ahmimiselta ja tehdä 500 kalorin vajaus liikunnalla. Tällöin keho ei menisi säästöliekille, lihakset kasvaisivat (lihakset on se koneisto, joka polttaa rasvaa), mieli pysyisi hyvänä (ilman lohtusyömistä), ja vaikka ei paino puntarin mukaan putoaisi (sinulla ei liene paljoa mistä pudottaa), niin kroppa kiinteytyisi (kooltaan pienenisi) ja muuttaisi muotoaan ja luultavasti voisit alkaa huoletta jopa syömään 2000 kcal/vrk, etkä lihoisi yhtään.

      • suursyömäri

        Aloitin nyt kesätyön, jossa tulee joka arkipäivä liikuttua raskaasti tunti ja kohtalaisen raskaasti viisi-kuusi tuntia. Energiantarpeeni tuplaantui kalorilaskurin mukaan. Olen lisännyt syömistäkin reilusti, ettei keho menisi säästöliekille. Tilanne on pelottava sikäli, että laihdun tässä varmasti, mutta jos en pidä tarkasti silmällä syömisiäni, voin lihoa työn loputtua tosi helposti, joko siksi että

        1) jatkan samoja syömätapoja, jotka hankin raskaan työn aikana
        2) syön niukasti, mutta lihon, koska olen sekoittanut aineenvaihduntani raskaassa työssä syömällä väärin (liian vähän)


      • öhiu

        Et kyllä uskoakseni ole lyhyt, jos perusaineenvaihduntasi on 1608. Vai onko tuo jonkin sortin liikunta mukaanluettuna? Meinasin vain, että itse olen 162-senttinen ja peruskulutukseni on vuorokaudessa tekemättä mitään 1320...


    • syysmyrkkylilja

      No ei se ihme ole että illalla ahmituttaa jos syö noin olemattoman aamupalan jota ei korvata tukevammalla lounaalla. Syö aamusta asti riittäviä aterioita niin saattaa helpottaa iltasyöpöttelyä. Ja lisää ateriarytmiisi päivällinen. Ihminen saa syödä kaksi lämmintä ateriaa päivässä kunnon aamiainen ja jotain pientä iltapalaa ja välipala tarvittaessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1499
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      66
      1398
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      34
      1363
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe