oikeutta tutkia reppu?

tietämätön tyttö

Noin kaksi vuotta sitten olin kaverini kanssa istumassa urheilukentän penkeillä perjantai-iltana selvin päin ja poliisit olivat saaneet hälytyksen, koska jotkut muut olivat rikkoneet siellä pulloja. Sit poliisi teki suunnilleen ruumiintarkastuksen, kun itse tekijät lähtivät karkuun ja me vaan jäätiin sinne. Joku on väittäny, ettei mun olis ollu mitään velvollisuutta näyttää reppua, jossa oli viinipullo... Se oli tietenkin laitonta, mut ilman hyvää syytä onko poliisilla oikeutta tutkia reppuja??? vastatkaa, joilla on varmaa tietoo.

21

6007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sissi

      Oikeudesta en tiedä varmasti, mutta luulen heillä olevan, jos epäilevät repustasi löytyvän varastettua tavaraa.

      Jos päättävät tutkia reppusi, silloin tietenkin epäilevät.

      Periaatteessa poliiseja kannattaa kiertää kaukaa ja paeta jos kuntoa riittää.

      Selkääsi sinun ei kannata kirjoittaa sotuasi, jonka voisivat merkitä muistiin niin kuin auton rekisterinumeron.

      Jos pako onnistuu, ainakin välttyy töykeältä kokemukselta.

      Ymmärrän kyllä poliisin töykeyden, sillä rikollisetkin vauuttavat aina rehellisyyttään ja nuhteettomuuttaan.

      • Kimmo

        Löytyykähän mistään sellaisia rehellisiä immeisiä, jokka eivät viitti vakuuttaa täydellistä nuhteettomuuttaan koska ne poliisikkin kumminkin tietää asian oikeenlaidan tai ainakin niiden luuliasi osaavan päätellä sen?

        (Tulipas tosi pitkä kysymys)

        MUT LÖYTYYKÖHÄN NIITÄ????


    • kansalainen

      Poliisin toimintaa ohja poliisilaki ja sieltä löytyy seuraava selvennys:
      "Poliisilain 1 luku 4 § : Toimenpiteen perusteen ilmoittaminen
      Poliisimiehen on ilmoitettava henkilön vapauteen kohdistuvan toimenpiteen peruste toimenpiteen kohteena olevalle tai tämän edustajalle, jollei se ole mahdotonta henkilön tilan taikka olosuhteiden johdosta.
      Jollei tässä tai muussa laissa toisin säädetä, myös muun kuin vapauteen kohdistuvan toimenpiteen kohteena olevalla tai tämän edustajalla on oikeus saada tieto tämän oikeuksia koskevan toimenpiteen perusteesta niin pian kuin se on mahdollista toimenpiteen suorittamista vaarantamatta.“
      Eli selvällä Suomenkielellä tämä tarkoittaa, että repun sisältöä ei tarvitse levittää tielle ennenkuin Sinulle kerrotaan millä perusteella ja mitä sieltä etsitään. Tarvitaessa mikäli Snulla ei ole paikalla todistajaa, voit vaatia perusteen kirjallisena ennen toimenpiteeseen ryhtymistä.

      • kansalainen2

        Ennen kuin alat muita kansalaisia tällaisissa asioissa neuvoa niin kehottaisin sinua lukemaan sitä ennen pakkokeinolain ja esitutkintalain. Sieltä löytyy yllättävästi tarkentavia seikkoja poliisilakiin...


      • Kansa
        kansalainen2 kirjoitti:

        Ennen kuin alat muita kansalaisia tällaisissa asioissa neuvoa niin kehottaisin sinua lukemaan sitä ennen pakkokeinolain ja esitutkintalain. Sieltä löytyy yllättävästi tarkentavia seikkoja poliisilakiin...

        Siellä sanotaan, että perusteet on kerrottava. Tarkennuksilla ei ole merkitystä tässä tapauksessa. Laki tekstejä ei sentään laadita ihan itsensäkumoaviksi.


      • Kansa kirjoitti:

        Siellä sanotaan, että perusteet on kerrottava. Tarkennuksilla ei ole merkitystä tässä tapauksessa. Laki tekstejä ei sentään laadita ihan itsensäkumoaviksi.

        Poliisilaki 1:7, 2: "myös muun kuin vapauteen kohdistuvan toimenpiteen kohteena olevalla tai tämän edustajalla on oikeus saada tieto tämän oikeuksia koskevan toimenpiteen perusteesta niin pian kuin se on mahdollista toimenpiteen suorittamista vaarantamatta.“

        Eli pykälässä ei sanota mitään etukäteen annettavista kirjallisista perusteista. Riittää kun peruste toimenpiteelle ilmoitetaan sen suorittamishetkellä taikka jälkeenpäin.

        Pakkkokeinolaki 8:31: "Henkilöntarkastus esineen, omaisuuden, asiakirjan, tiedon tai seikan löytämiseksi saadaan tehdä 2 §:n 1 momentin 2 (kotietsinnän edellytykset) kohdassa säädetyin edellytyksin sille, jota on syytä epäillä:

        3) ... lievästä alkoholirikoksesta;

        Muu kuin rikoksesta epäilty saadaan tarkastaa vain, jos erittäin pätevin perustein voidaan olettaa, että tarkastuksessa löytyy 2 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettu esine, omaisuus, asiakirja, tieto tai seikka."

        Poliisilla voi siis tapauskohtaisesti olla erittäin pätevä syy olettaa, että nuorella (alle 18v) henkilöllä on alkoholia hallussaan, jos hänet tavataan sellaisessa paikassa ja sellaiseen aikaa, jolloin nuorisolla on siellä tapana käyttää alkoholia. Lievän alkoholirikoksen ollessa kyseessä, ei repun tutkimiseen tarvita vältämättä edes "syytä olettaa"-kynnystä. Pelkkä oletus riittää, jos sille on erittäin pätevä syy.


        Selvennykseksi vielä:

        Alkoholirikos, rikoslain 50a luku 1 §: "Joka alkoholilain tai sen nojalla annetun säännöksen vastaisesti ... 4) pitää hallussaan tai kuljettaa väkiviinaa".

        Lievä alkoholirikos RL 50a luku 3 §: "Jos alkoholirikos, huomioon ottaen alkoholijuoman tai väkiviinan vähäinen määrä taikka muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen vähäinen, rikoksentekijä on tuomittava lievästä alkoholirikoksesta sakkoon"

        Alkoholilaki 6:34,2: "Alkoholijuomaa ei saa pitää hallussaan eikä kuljettaa henkilö, joka ei ole täyttänyt kahtakymmentä vuotta. Kahdeksantoista vuotta täyttänyt henkilö saa kuitenkin pitää hallussaan ja kuljettaa mietoa alkoholijuomaa."


    • LOOPISKO

      MILLÄ OIKEUKSILLA POLIISIT TUTKII TOISTEN REPPUJA. SE MITÄ REPUSSA ON EI KUULU POLIISEILLE.MUN REPPUA EIVÄT AINAKAAN TUTKISI ENNEN KUIN ON MUSTAA VALKOSELLA ETTÄ HEILLÄ ON SIIHEN LUPA.

      • qwqwqwq

        Aina rosvon repun voi verekseltään tutkia, eikä siihen mitään lupaa tarvita, vain syy miksi. Valtuudet löytyvät Poliisilaista, pakkokeinolaista, esitutkintalaista kuten työturvallisuuslaistakin.


      • Eimuutensaa
        qwqwqwq kirjoitti:

        Aina rosvon repun voi verekseltään tutkia, eikä siihen mitään lupaa tarvita, vain syy miksi. Valtuudet löytyvät Poliisilaista, pakkokeinolaista, esitutkintalaista kuten työturvallisuuslaistakin.

        No entä jos en katso, että poliisilla on oikeus tarkistaa reppua. No minä saan varmaan myös tarkistaa kostoksi poliisin mitä siellä taskuista löytyy jne.


      • JaMinkähänLain

        Se on vaan yks v*tun hailee mitä Sinä katsot ja et katso... kun ne oikeudet on eduskunnan toimesta lakiin kirjattu... ja miten perustelisit tuon poliisien taskujen tarkastuksen???


      • Anonyymi
        qwqwqwq kirjoitti:

        Aina rosvon repun voi verekseltään tutkia, eikä siihen mitään lupaa tarvita, vain syy miksi. Valtuudet löytyvät Poliisilaista, pakkokeinolaista, esitutkintalaista kuten työturvallisuuslaistakin.

        Niin, rosvon repun. Vaan entäs kun tutkivat rehellisen kansalaisen repun ilman mitään syytä, kuten minulle kävi tänään? Ja olin selvinpäin enkä ole teini.

        t. Oolofi


    • PidäPaskaaRepussa

      Suomessa poliisille on tehty rajaton valta.... aina löytyy lakia lain perään, poliisi voi "tarkastaa" mitä vaan, lisäksi paikalle kutsutaan rajapässit ja tulli ;)))))) Jos ei vieläkään riitä, tulee paikalle katsastusmiehet ja palopässit, tosin niillä ei ole mitään oikeuksia mennä sun repulle mutta antavat viranomaistukea vesitykkeineen :D.

      • Gäddasta

        Poliisille annetut valtuudet tarkoittavat sitä, että yhteiskunta laittaa rosvon ahtaalle.


      • ikjyuhg

        Kerrotko milloin viimeksi Suomessa palopässit ovat antaneet viranomaistukea vesitykein?


      • ImperialStormTrooper
        ikjyuhg kirjoitti:

        Kerrotko milloin viimeksi Suomessa palopässit ovat antaneet viranomaistukea vesitykein?

        Palo"pässit" eli pelastushenkilöstö on tehnyt linjauksen, jonka mukaan tuota "vesitykein annettavaa virka-apua" ei anneta ja poliisi ei liioin sellaista pyydä.


      • ikjyuhg
        ImperialStormTrooper kirjoitti:

        Palo"pässit" eli pelastushenkilöstö on tehnyt linjauksen, jonka mukaan tuota "vesitykein annettavaa virka-apua" ei anneta ja poliisi ei liioin sellaista pyydä.

        Niin, kyllä minä sen tiedän...
        Kysyinkin PidäPaskaaRepussalta, jotta hän olisi itse voinut osoittaa syytöksensä vääriksi.


      • htehje

        Kyllähän sen tietää mitä alaikäiset siellä repussa pitävät viikonloppuiltaisin. Jotain mikä ei sinne kuulu.


      • nokkaatunkemassa

        Se taas ei kuulu sinulle.


      • PidäPastaaRepussa
        ikjyuhg kirjoitti:

        Kerrotko milloin viimeksi Suomessa palopässit ovat antaneet viranomaistukea vesitykein?

        Varuskunnan rantasaunassa kun vääpeli riehaantui humalassa, net letkutti sen ja ruiskuttivat kuumakallen, meteorologin hyväksyviin sisälämpöihin peräpäästä mitattuna,


      • PidäJaskaaREpussa
        ikjyuhg kirjoitti:

        Niin, kyllä minä sen tiedän...
        Kysyinkin PidäPaskaaRepussalta, jotta hän olisi itse voinut osoittaa syytöksensä vääriksi.

        Olen minä nähnyt kun palopässi losta kurutti keskellä poliisi tehtävää, noo ei se varmaan vesitykki ollu mutta ,)


    • Vittuilkaa.kytille

      Poliisi on yhteiskunnan mätämuna!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      582
      3856
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3308
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2739
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1957
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe