Tallentava DVD-videotallennin

Sormi sieraimessa

Nyt minut varmaan pistetään rinkiin tönittäväksi aataminaikuisen masinani kanssa ja käsketään ostaa uusi. Kysyn kuitenkin, ennen kuin laukkaan ostoshelvettiin.

Minulla on vuonna 2002 ostettu Panasonicin DNR-E20 DVD-videotallennin, jota olen 7 vuodessa oppinut kutsumaan tallentavaksi DVD:ksi, koska se tallentaa DVD-levykkeille. Aikanaan kuolematon keksintö, koska se pakkasi tiedostot kuin kovalevy konsanaan, jolloin mainoskatkojen deletointi toi levykkeelle lisää tallennustilaa toisin kuin sen aikuinen VHS tai vaikkapa kilpailevien valmistajien toosat.

No nyt tämä ihmemasina sanoi sopimuksen irti. Olin jo hitsiliekki persiissä, kun digi-tv tuli, mutta homma jatkoi pelittämistä. Edelleenkin voin katsoa kaikkia vanhoja tallentamiani tv-ohjelmia ja vaikkapa vuokra-DVD:tä. Mutta pääkäyttötarkoitukseni: tv:stä nauhoittaminen loppui yhtäkkiä.

Olen kokeillut kaikki kommervenkit. Katkaissut virrat, tarkistanut digi-boxin ja tv:n asetukset ja blaa blaa. Rakkine nauhoittaa pelkkää lumisadetta muuten toimivillekin levykkeille.

Kysymys siis kuuluu, voinko saada laitteen vielä tallentamaan vai onko ainoa mahdollisuuteni mennä ostoshelvettiin kankkusessa hikoilemaan ja kuuntelemaan asiasta mitään ymmärtämättömän pesukonekauppijaan juttuja?

Auttakaa nyt saatana epätoivoista!

Kiitos jo etukäteen! ;-)

Ps. Jos kukaan ei auta, niin sitten olen maanantaina kysymässä vinkkejä uuden, kohtuuhintaisen kovalevytallentimen tiimoilta. Mutta kun tämä perkele maksoi melkein tonnin ja se oli paljon silloin...

Pps. Menetin jo kahden viikon suosikkisarjani taltioinnit. Ja huomenna alkaa Bay-Watchin uusinnat, joten asialla on kiire kuin lintuinfluenssalla konsanaan.

6

654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tpi

      ...loppuiko se tallentaminen silloin kun digitv tuli, vaiko nyt ihan äskettäin?
      Jos se loppui vasta äskettäin, en oikein ymmärrä miten se tallentaminen on edes tähän asti onnistunut.
      Mutta jos laite toimii, niin kyllä sillä tallentamisen digiaikanakin pitäisi onnistua. (ja miten se onnistuu ei täällä kovin usein ole kysyttykään, tuskin ihan kahtasataakaan kertaa vielä).

      Eli pistät digiboksista scartin sen tallentavan laitteen input scarttiin, ja valitset sen inputin tallentavaksi kanavaksi. ÄLÄ TEE MITÄÄN KANAVAHAKUJA, niistä ei ole hyötyä, eikä kanavia kuitenkaan löydy. Vaihda kanavat siitä digiboksista, ja paina rec päälle.
      Suosittelisin kyllä tallentavan digiboksin hankkimista, se on paras keksintö sitten siivutetun leivän, kuten jenkit tapaavat sanoa.

      • Sormi sieraimessa

        Tallentaminen on onnistunut tähän asti niin, että olen kytkenyt TV:n, digiboxin ja tallentavan DVD:n toisiinsa.

        Kanavan olen valinnut digiboxin avulla ja TV:stä olen valinnut EXT1:sen.

        Edelleen voin katsella aiemmin tallentamiani ohjelmia, mutta enää ei tallennus onnistu. Tallennusvalikossa, jossa ennen oli tallennettavan kanavan nimi tai numero (esim. YLE1), on nyt vain esimerkiksi 1 *** 01 loppu osa näyttörivistä, missä on päiväys, aloitus- ja lopetusaika, rec mode jne, näyttää samalta kuin ennenkin.

        Sammutin jo kertaalleen virrat ja irroitin kaikki piuhat, mutta edelleen tallennus ei toimi, mutta katsella voin.

        Onko siis vielä jotain tehtävissä vai painelenko jo kauppaan?


      • Mikä men vikaan?
        Sormi sieraimessa kirjoitti:

        Tallentaminen on onnistunut tähän asti niin, että olen kytkenyt TV:n, digiboxin ja tallentavan DVD:n toisiinsa.

        Kanavan olen valinnut digiboxin avulla ja TV:stä olen valinnut EXT1:sen.

        Edelleen voin katsella aiemmin tallentamiani ohjelmia, mutta enää ei tallennus onnistu. Tallennusvalikossa, jossa ennen oli tallennettavan kanavan nimi tai numero (esim. YLE1), on nyt vain esimerkiksi 1 *** 01 loppu osa näyttörivistä, missä on päiväys, aloitus- ja lopetusaika, rec mode jne, näyttää samalta kuin ennenkin.

        Sammutin jo kertaalleen virrat ja irroitin kaikki piuhat, mutta edelleen tallennus ei toimi, mutta katsella voin.

        Onko siis vielä jotain tehtävissä vai painelenko jo kauppaan?

        Teitkö jotain muutoksia kytkentöihin, ennen kuin laite lakkasi tallentamasta?

        Homma voisi järkeillä niin, että mietit rauhassa, missä järjestyksessä kuva siirtyy mihinkin laitteeseen. Eli minkä laitteen avulla voit varmistaa helpoiten, että kanava on oikea? No television kautta, koska siinä näkyy kuva. Se siis ketjun viimeiseksi. Mikä laite taas purkaa antennisignaalin, eli minkä on oltava ensimmäinen? No digiboksin. Ja jotta voisit tallentaa, dvd-tallentimen on tultava siis näiden väliin.

        Eli kokeile laittaa scartit seuraavasti: digiboksin tv-scartista dvd-tallentimen "input-scart":iin ja dvd-tallentimen tv-scartista tv:seen. Dvd-tallentimen on näinollen pakko olla oikealla ext-kanavalla silloin, kun digiboksin kuva kulkee sen läpi tv-ruudulle.


    • provo???

      vai eikö ihmiset osaa enää kysyä neuvoa vaikka työpaikan kahviossa "livenä", sillä silloin olisi heti selvinnyt että sinun on valittava ohjelmalähteeksi joku niistä scart liittymistä johon digiboxi on dvd-laitteessasi kytketty, ne on yleensä numeroitu hyvin esim AV1, AV2, tai LINE IN 1, LINE IN 2, tms..

      • Sormi sieraimessa

        AV-valikosta EXT1, mutta nyt se siis lakkasi toimimasta.


      • mikä ero on AV1 ja AV2

        Olen lukenut että toinen tukee RGB ja toinen SVHS:ää? Siis mitä tuo sanoo maallikolle?
        Onko se aina niin että se mistä singnaali lähtee = AV1 ja kytketään scartilla toisen laitteen kakkos AV:hen?
        Itteltä katosi myös toimivuus kun revin irti scartit kun tarvitsi DVD-laitteen karaokeiltaan. Sen jälkeen ei sitten mikään pelannutkaan. Mull on tallentava Digiboxi ja alta aika-yksikön se 320 Gigainen kiintolevy on täynnä. Kuuka viittii lähteä niitä siirtämään kannettavaan tietsikaan ja perehtyä hakemaan ohjelmia ja epäilen ettei tän kannettavan DVD edes polta DVD:eitä, mikä lie, ram-asema, vaikk on 2 v vanha tietska. Mutt näimpähän saatiin äänitykset loppumaan ja loppu lähestyy vielä nopeammin kun uudet teräväpiirrot tulee. Kuvatiedostot on niin isoja ettei ne mihkään mahdu. "Sivullinen"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 187
      2128
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1982
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      157
      1659
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1614
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1214
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe