Alkoholijuomien luovuttaminen ala-ikäisille on laissa kielletty.. Miten tästä menee rangaistukset?
Luin jostain, että palkkiotta välittämisestä voisi saada vankeutta jopa 6 kuukautta ja palkkiota vastaan jopa 2 vuotta!
Pitääkö paikkaansa?
Alkoholin luovuttaminen alaikäiselle > vankeutta?
15
7429
Vastaukset
- rollonfriday
Ei ihan.
Alkoholilaki 85 §:
Joka luvattomasti myy tai muutoin korvausta tai hyvitystä vastaan luovuttaa taikka luvattomasti palkkiota vastaan välittää, kaupaksi tarjoaa tai kaupan pitää alkoholijuomaa tai väkiviinaa, on tuomittava alkoholipitoisen aineen välittämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi. (6.3.1987/252)
Sama olkoon laki, jos se, joka on saanut alkoholijuoman tai väkiviinan saantiin oikeuttavan todistuksen tai lääkemääräyksen, korvausta tai hyvitystä vastaan luovuttaa sen toiselle.
Jos 1 tai 2 momentissa tarkoitettu teko, huomioon ottaen alkoholijuoman tai väkiviinan vähäinen määrä tai muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen vähäinen, rikoksentekijä on tuomittava alkoholipitoisen aineen välittämisrikkomuksesta sakkoon. (8.10.1999/941)
.......
Jos joku välittää alkoholijuomaa tai väkiviinaa ilman palkkiota henkilölle, jolle alkoholijuomaa alkoholilain (1143/1994) 16 §:n mukaan ei saa myydä, hänet on tuomittava alkoholipitoisen aineen välittämisestä ilman palkkiota sakkoon. (8.10.1999/941).
Rangaistus tietysti riippuu siitä, että kuinka usein ja kuinka paljon välittää. Jos kerran tekee sen tyhmyyden, että jollekin teinille hakee perjantaikaljat, selkeästi sakkoteko. Vankeutta tuomitaan sitten, jos välitystoiminta on laajempaa/jatkuvaa jne.- niimpäniinn
Kiitoksia..
Kysymyksen tarkoituksena oli selvittää, voiko kyseisestä toiminnasta olla maksimituomiona vankeutta.
Tämä tarkoittaa sitä, että tapahtuman näkevä henkilö voi jokamiehen kiinniotto-oikeuden nojalla ottaa henkilön kiinni ja luovuttaa poliisille. - maallikkojuristi
Jos valtuutan alaikäisen valtakirjalla ostamaan minulle olutta kaupasta ja alaikäisen huoltajat hyväksyvät tämän ratkaisun ja kauppias myy oluen jonka alaikäinen sitten toimittaa minulle, niin syyllistyykö joku osapuoli johonkin rangaistavaan tekoon? Valtuutettuhan ei tule itse sidotuksi oikeustoimeen ostajana, hän vain välittää toimeksiannon sellaiselta henkilöltä jolle alkoholia saa myydä.
- kukkahattutäti55
maallikkojuristi kirjoitti:
Jos valtuutan alaikäisen valtakirjalla ostamaan minulle olutta kaupasta ja alaikäisen huoltajat hyväksyvät tämän ratkaisun ja kauppias myy oluen jonka alaikäinen sitten toimittaa minulle, niin syyllistyykö joku osapuoli johonkin rangaistavaan tekoon? Valtuutettuhan ei tule itse sidotuksi oikeustoimeen ostajana, hän vain välittää toimeksiannon sellaiselta henkilöltä jolle alkoholia saa myydä.
alaikäiselle ei saa myydä.
ei siinä valtakirjat auta.
kauppa tekee rikoksen, tai baari.
laki on kristallinkirkas: alle 18-vuotias ei saa ostaa alkoholia, eikä hallussapitää sitä.
- alaikäisille?
Minkä rangaistuksen saa alaikäinen joka hakee alkoholia toisille alaikäisille väärennetyillä papereilla? (tai jonkun toisen papereilla?)
Näinhän tilanne usein on.
Lapseni tietävät useita tälläisiä henkilöitä.
Voinko tehdä heistä rikosilmoituksen?- opetäti
syytenimike on petos, ja rangaistus riippuu alaikäsien iästä.
yli 16-vuotias on rikosoikeudellisesti vastuullinen, mutta alle 18-vuoiaana myös huollettava, joten asiaan puuttuu paitsi oikeuslaitos myös lastensuojeluviranomaiset.
Riippuu kunnasta ja käräjäoikeudesta ja tapauksesta.
Sakkotuomio, mutta rikosnimikkeestä johtuen merkintä säilyy vähän pitempään rekistereissä kuin juoppoputkassa piipahdus.
Jo siihen lisäksi tulee valehtelu poliisille, lisäherkkuna voidaan käyttää virkamiehen erehdyttämistä.
eikö kouluissa enää opeteta yhteiskuntaoppia????? - tusinakrossi
"Voinko tehdä heistä rikosilmoituksen"Sinähän olet ihan pihalla koko asiasta.
- gggggtt
Lapseni tietävät useita tälläisiä henkilöitä.
Voinko tehdä heistä rikosilmoituksen?
Miksi tekisit lapsistasi rikosilmoituksen?
Asiaan liittyen mistä tiedät että nuo alaikäiset hakijat käyttävät vääriä papereita? Itse ainakin olen viinakaupassa käynyt 14 vuotiaasta asti ilman papereita - sulla!
opetäti kirjoitti:
syytenimike on petos, ja rangaistus riippuu alaikäsien iästä.
yli 16-vuotias on rikosoikeudellisesti vastuullinen, mutta alle 18-vuoiaana myös huollettava, joten asiaan puuttuu paitsi oikeuslaitos myös lastensuojeluviranomaiset.
Riippuu kunnasta ja käräjäoikeudesta ja tapauksesta.
Sakkotuomio, mutta rikosnimikkeestä johtuen merkintä säilyy vähän pitempään rekistereissä kuin juoppoputkassa piipahdus.
Jo siihen lisäksi tulee valehtelu poliisille, lisäherkkuna voidaan käyttää virkamiehen erehdyttämistä.
eikö kouluissa enää opeteta yhteiskuntaoppia?????Suomessa kylläkin 15-vuotta täyttänyt on rikosoikeudellisessa vastuussa, eikä 16-vuotias kuten väitit.
- mennyt edes
sulla! kirjoitti:
Suomessa kylläkin 15-vuotta täyttänyt on rikosoikeudellisessa vastuussa, eikä 16-vuotias kuten väitit.
syytenimikekään oikein. Petos vaatii taloudellisen hyödyn tavoittelemisen.
Opetäti voisi kyllä itse mennä kouluun takaisin:
"Sakkotuomio, mutta rikosnimikkeestä johtuen merkintä säilyy vähän pitempään rekistereissä kuin juoppoputkassa piipahdus." - merkintä näkyy rekistereissä rangaistuksesta riippuen, ei teosta. - yhtgref
Kuten jo todettu, petos se ei ole.
Lähtökohtaisesti kyseessä ei ole rikos. Toisen papereilla ostaminen/baariin meneminen jne. on yksi varmaan vähän joka toisen kersan kasvurituaalejam, eikä muiden kuin viranomaisten harhauttaminen tällä tavoin ole rikos.
Sen sijaan väärennyshommat on hölmöjä. Jo pelkän syntymävuoden muuttaminen omiin papereihin on Rikoslain tarkoittama väärennys ja siitä kyllä on suuressa vaarassa joutua tuomiolle ja saada kaikkia kivoja merkintöjä jos myyjä on tarkkana ja vie asian eteenpäin.
Joten opetus lapsukaisille. Lainailkaa rauhassa kaverin/vanhemman sisaren papereita, ne voi joutua hakemaan poliisiasemalta pois (mutta älkää ihmetelkö sitten täysi-ikäisenä, että miksi se muutaman vuoden vanha oma passi ei kelpaakaan iän osoittamiseen kun poke ei usko), mutta se siitä.
Sen sijaan älkää muutelko papereihin mitään, silloin mennään jo ihan eri rajan yli
- Vasikalle:
Vasikka pidä huoli omista asioistas!
- Ggggggggggggghhhhh
Jos on tarjonnut alaikäiselle kaljaa, niin mikä on rikkeen vanhentumisaika?
- Kukkuluuuuuuruuuuu
https://oikeus.fi/syyttaja/fi/index/syyttajalaitos/syyteoikeudenvanhentuminen.html
”kahdessa vuodessa, jos ankarin rangaistus on enintään vuosi vankeutta, sakkoa tai rikesakko.”
Yhdestä kaljan tarjoamisesta tulee sakkoa jos jäät kiinni, joten syyteoikeus vanhenee kahdessa vuodessa. - jurristi
Vähän nyt sinne päin. Kaljan tarjoaminen alaikäiselle ei ole rangaistavaa, mutta jos tarjoaa monta kaljaa, niin silloin se voi sitä olla.
Alkoholilaki
50 a § (18.11.2016/1002)
Rangaistussäännökset
2) tarjoaa alle kahdeksantoistavuotiaalle alkoholijuomaa tai väkiviinaa niin, että tämä juopuu siitä, ja tarjoamista voidaan alaikäisen ikä, kypsyysaste ja muut olosuhteet huomioon ottaen kokonaisuudessaan pitää moitittavana,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712973
- 462574
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322235- 792138
- 951956
- 321712
- 121536
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171487Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?271302Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil201222