Lähihoitajaksi vai sosionomiksi työn ohessa

Aikuisopiskelijaksiko

Hain vasta sosionomi AMK tutkintoa suorittamaan ja minua yllätti aikuispuolelle hakijoiden runsas määrä, sekä mahdollisten opintojen haasteellisuus.
Opiskelupaikkoja oli 20 ja hakijoita yli 400. Onko täällä ketään, joka tietäisi millä pistemäärällä on päässyt sisään kouluun ja miten opiskelu on sujunut työn ohessa ? Kieliopinnosta minulla on pitkä aika ja pohjakoulutus on ylioppilas, sekä kasvatusalan opistotasoinen koulutus päälle.
Olen miettinyt myös lähihoitajaksi opiskelua työn ohessa. Haluaisin pätevyyden toimia päiväkodissa ja mikä on sosionomin ja lähihoitajan työllisyystilanne ? Sosionomi AMK ei ole pätevä esim. esikouluopettajaksi, mutta tietyin ehdoin eli varhaiskasvatus ja sosiaalipedagogiikka lukeneena on pätevä lastentarhanopettajaksi. Onko lastenhoitajan ja lastentarhanopettajan palkoissa ja työnkuvassa isoja eroja ?
Taloudellisesti minulla ei ole mahdollisuutta irrottautua vakituisesta työstäni pitkäksi aikaa opintovapaalle. Ainakin sosionomi AMK valintakokeet olivat haastavat ja esittelevä opettaja sanoi, että koulutukseen on yhtä vaikea päästä kuin oikeustieteelliseen yliopistossa.
Sosionomi AMK ja lähihoitaja työskentelevät molemmat todella moninaisissa paikoissa.
Muuntokoulutuksella sosionomi AMK opinnot vievät n. 2 vuotta, mutta kuinka kauan vievät lähihoitaja opinnot ?
Minulla on työkokemusta kasvatusalalta tosi runsaasti.
Onko täällä ketään työnohessa sosionomiksi opiskelleita tai lähihoitajaksi ? Paraniko mahdollisuudet ja työtehtävät koulutuksen jälkeen, entä palkka ? Kannattiko opiskelu ja muuttuivatko työtehtävät tai työpaikka ?Kuinka rankkaa oli työn, sekä perheen ohessa opiskella erityisesti toisella paikkakunnalla ? Yrititkö monta kertaa opiskelemaan,ennen kuin pääsit sisälle ? Millaiset oli lähihoitajan pääsykokeet aikuisopiskelijaksi hakeville ?
Olen sivusta seurannut sitä,kuinka ihmiset opiskelevat ammattikorkeassa uuden ammatin tai laajentavat pätevyyttä,mutta työnantaja ei sitä ainakaan seurakuntapuolella arvosta tilinauhassa. Kunnasta ei ole kokemusta !

4

2313

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sosionomi AMK

Ehdottomasti kannattaa sosionomiksi ennemminkin pyrkiä opiskelemaan. Sosionomilla on parhaat mahdollisuudet esim. sosiaalityön saralla tehdä uraa. Palkka n. 2300 euroa ilman lisiä ainakin aikuissosiaalityössä sosiaaliohjaajana. Opiskelemaan pääsy on nykyään aika vaikeaa juuri mainitsemasi hakijamäärän vuoksi. Itse opiskelin 2000-luvun alussa ja olen ollut nyt n. 2 vuotta työelämässä vakituisesti. Kuntatyönantaja arvostaa AMK-tutkintoa paljonkin. Opiskelu on haastavaa ja paljon joutuu itse tekemään työtä opintojen edistymiseksi. Korkeakoulututkintoon kuulu aika ruotsista suorittaa ns. virkamiestutkinto, joka ei ole kovin vaikea, jos käy opintojaksot kunnolla ja jaksaa opiskella. koulun tulee järjestää ns. tasaavia opintoja niille, joilla on kerrattavaa. Lukion keskipitkä ruotsi taitaa olla pohjana AMK-kieliopinnoissa.

• z

Hei !
        Kiitos asiallisesta ja rohkaisevasta viestistä...täytyy vaan yrittää uudelleen hakea, jos nyt ei pääse sisälle. Välillä tahtoo vaan tulla uskon puute...kun istuu pääsykokeita tekemässä hikisessä auditoriossa kylkikyljessä.

• sosionomi AMK
        z kirjoitti:

Hei !
        Kiitos asiallisesta ja rohkaisevasta viestistä...täytyy vaan yrittää uudelleen hakea, jos nyt ei pääse sisälle. Välillä tahtoo vaan tulla uskon puute...kun istuu pääsykokeita tekemässä hikisessä auditoriossa kylkikyljessä.

Onnea sinulle! Todellakin kannattaa aina yrittää toteuttaa unelmiaan ja nyt kun monella on työpaikka vaakalaudalla on mitä mainioin aika miettiä opintoja. Itselläni aikuissosiaalityössä on varma työpaikka koko ajan. Nämä taloudellisesti epävarmat ajat vain lisäävät työtä ja työntekijöitä tarvitaan. Esimerkiksi tällä hetkellä teen paljon toimeentulotukipäätöksiä ja varmasti teen lomaani asti ja syksyllä saa varmasti taas ruveta panostamaan enemmän asiakstyöhön, johon on koulutksenkin saanut. Vinkkinä voisin sanoa, että jos sinulla on mitä tahansa toimistotyön koulutusta/kokemusta tai olet lähihoitaja, joka sattumoisin osastonsihteerin työssä ollut, laita ihmeessä avoimia hakemuksia etuuskäsittelijän työhön eri kuntiin, vakuutusyhtiöihin ja eläkelaitoksiin sekä työpaikkakassoihin. Saat jo valmiiksi jalansijaa sosiaalialan työhön, jossa sosiaaliturvatyön osaaminen on aina 100% sta plussa mille tahansa työnantajalle.

• vanhanaikaisen

keskikoulun ruotsi ja ihan kolmosella meni läpi...ei siis vaikeaa...olleskan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      202
      1909
    2. Martinan firma haastettiin käräjille

Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      270
      1872
    3. Miksi haluat satuttaa

Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      29
      1165
    4. Toivotko vielä et

Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      84
      1162
    5. Miksi ette halua kaivattuanne

Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      74
      1080
    6. Ketä sinä

Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      1040
    7. Oletko kaivattusi

Mielestä hyvä sängyssä🤔
      Ikävä
      86
      1031
    8. Millainen ihminen linda brandt-ahde on

Hän on nyt julkisuudessa varsin eriskummallisen asian tiimoilta
      Lappeenranta
      41
      1017
    9. Martina makkarankuori päällä

Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose
      Kotimaiset julkkisjuorut
      159
      1015
    10. Tykkäätkö kuinka

Paljon kaivatustasi?
      Ikävä
      59
      897
    Aihe