Hei olemme miehemme kanssa väitelleet käyttöveden kierron tarpeellisuudesta. Mitäpä olette mieltä ja onko ko. järjestelmä yleensä laitettu vai ei?
käyttöveden kierto gallup?
13
18014
Vastaukset
- jussi
meillä ei ole kiertoa ja esim. vessaan joutuu lämmintä vettä odottamaan pahimmillaan jopa 15 sekuntia eli yleensä emme jaksa odottaa ja pesemme kätemme kylmällä. Lapset eivät ainakaan odota. Putkea varaajan ja vessan välillä on n. 10m. Jos sinulle on tulossa kaksikerroksinen talo ja varaaja on alhaalla niin lämpö kyllä nousee itsestään ylöspäin putkessa. Siitä on jonkin verran apua.
Olen kuullut, että kyllä siinä kiertosysteemissäkin ovat ongelmansa on, mutta joku kokeneempi varmaan kertoo. - joe
meidän piti laittaa tälläinen systeemi,mutta emme laittaneet.
mahdollisia ongelmia ovat seuravat:
- vaatii oman kiertovesipumpun
- vaatii kaksiputkea kuumavesipisteelle
- omat jakotukit kierrätettävälle vedelle
- oman lämminvesi kierukan kierrätettäville vesille
- energian tuhlaus kun vesi jäähtyy siellä kierroksella esim yhden asteen jäähdyttää se samalla varaajan/ kattilan lämpötilaa
- energian kulutus kiertovesi pumpussa esim.100w/h
876 Kw/vuosi (55€/vuosi)
tälläisiä ongelmia tuli mieleen omaa valintaa tehdessä, joten päädyimme perinteiseen ratkaisuun
10 sekunnin vedenlasku jos se tehdään 10x päivässä maksaa (1,6l/10s) 10sx365x1,6l=5840l/v vedenkuutio hinta n.2,5€x5,8=14,5€/v- T.Ratta
Ota huomioon, että juoksuttamasi kylmän veden tilalle tulee varaajasta saman verran kuumaa vettä. Veden lämmitys, 6000l dT45C, vie noin 300 kWh/vuosi.
Aikuinen kyllä pesee kädet kylmälläkin vedellä. Jos perheessä on(tai on tulossa) vaippaikäisiä, niin nopeaa lämpimän veden tuloa osaa varmasti arvostaa. Kun käsivarrella sätkii kiljuva sinappikone, niin 10 sekuntiakin tuntuu ikuisuudelta. - putki
T.Ratta kirjoitti:
Ota huomioon, että juoksuttamasi kylmän veden tilalle tulee varaajasta saman verran kuumaa vettä. Veden lämmitys, 6000l dT45C, vie noin 300 kWh/vuosi.
Aikuinen kyllä pesee kädet kylmälläkin vedellä. Jos perheessä on(tai on tulossa) vaippaikäisiä, niin nopeaa lämpimän veden tuloa osaa varmasti arvostaa. Kun käsivarrella sätkii kiljuva sinappikone, niin 10 sekuntiakin tuntuu ikuisuudelta.ja lisäksi tulee legionellabakteeri vaara.
- raili
Jos Suomessa lämmitetään 9 kk vuodesta, niin eipä tuolla liene merkitystä, että kiertovesi jäähtyy yhden asteen ja jäähdyttää siten kattilaa. Eikös kattilassa ole lämpöä juuri sitä varten, että se levitetään jollain konstilla asuintiloihin?
Eli noista laskelmista voinee ottaa huomioon ainoastaan 25 % eli kesäajan, jolloin lämpö saisi pysyä kattilassa. - pasi
raili kirjoitti:
Jos Suomessa lämmitetään 9 kk vuodesta, niin eipä tuolla liene merkitystä, että kiertovesi jäähtyy yhden asteen ja jäähdyttää siten kattilaa. Eikös kattilassa ole lämpöä juuri sitä varten, että se levitetään jollain konstilla asuintiloihin?
Eli noista laskelmista voinee ottaa huomioon ainoastaan 25 % eli kesäajan, jolloin lämpö saisi pysyä kattilassa.Ei mene harakoille myöskään kierrottoman putken lämpö. Vesiputki luovuttaa jäähtyessään lämpönsä lattiaan. Tämä siis silloin kun putki on oikeaoppisesti sijoitettu lattiaeristeeseen tai sen yläpuolelle, eikä sen alle. Lattialämmitystaloissa lämminvesiputken kun sijoittaa lämmitysputkien/vastuksien kanssa samaan ”kerrokseen”, niin eiköhän tuo pysy aika lämpimän ilman kiertoakin. Aamuisin joutuu juoksuttamaan ehkä vähän enemmän.
PS. Ei henk. koht. kok.
- Anssi
Nykyisin kiertovesi on vähän hankala, kun usein tehdään säteittäinen vesijohtoverkko, eli jokaisesta vesipisteestä on omat putket jakotukkiin ja tarvittaisiin jokaiselle pisteelle oma ylimääräinen putki kiertoa varten.
Itse vedin jakotukin keskeiselle paikalle ja laitoin itse säätyvän kaapelin pitämään jakotukin ja varaajan välin lämpimänä. Nyt hanasta tulee lämmin vesi melko nopeasti.
Nopeasti tuleva lämmin vesi on kyllä melkoinen mukavuustekijä, vähentää hieman veden kulutusta ja veden lämmitysenergiahan jää talon sisälle ja on hukkalämpöä vain lämmityskauden ulkopuolella. - kimble71
vanhempien makuuhuoneen WC/kylppäri tulee olemaan yli kymmenen metrin päässä varaajasta. Vettä joutuu lorottelemaan aikas paljon ennen kuin saa lämmintä.
Semmoista olen miettinyt että auttaisikohan se jos niputtaisi lattialämmitykselle tulevan putken ja käyttövesiputken lähekkäin... kylppärissä kun aina on lattialämmitys päällä olisi "kylmä vesi" kuitenkin hieman huoneenlämpöä lämpöisenpää... ei ehkä kyllin lämmintä pepun pesemiseen mutta hampaat kasvot kädet peseytynee jo miellyttävästi.
Sähkövastuskaapeli putkessa ei myöskään liene aivan pöljä idea. Etenkin jos talossa muutenkin on sähkölämmitys. Hienosäätäjä kait voisi virittää kaapelin toimimaan ajastimella jolloin hukka vielä ehkä pienenisi... - lvi-inssi
Kiertovesijohto vedetään vain niille hanoille, joissa ei toteudu lämpimän veden odotusaika alle 10 sekunnin. Useimmiten omakotitaloissa näitä kohteita ei ole kuin yksi tai kaksi.
Suunnittelijana suunnittelen aina kiertoveden, jos yllä oleva sääntö ei toteudu ja ei keikuta raja-arvoilla.- näin
Mitäs jos laittaisi 12 mm putken kuumalle vedelle niihin pisimmän matkan hanoille. Pieni vesimäärä vaihtuisi vilkkaasti lämpimäksi hanan auetessa??
- Onneton
Miten tuollaista saa käyttää ?, tuossa putkistossahan veden lämpötila laskee alle 50asteen ja se on kuulemma täysin laiton, koska alle 50 asteen lämpötilassa vesijohtoon syntyy legionella bakteeeria, joka aiheuttaa mm legioonalaistautia. Näin minulle ilmoitettiin rakennusvirastosta, että tuollainen on terveysriski. itse laitoin kuumaan käyttöveteen vesikierron lattiaan, ja nyt joudun sen kuulemma purkamaan, koska olen aiheuttanut terveysriskin koko taloyhtiöön, koska tuossa 10metrin matkalla lämpötila saattaa laskea alle 50 asteen. Osaako joku sanoa mikä on totuus ?
- Eero
Kiertovesi jokaiseen yksittäiseen vesipisteeseen tuntuisi jo liioittelulta. Meillä asia on ratkaistu niin, että kierto on yläkerran jakotukille. Viimeiset metrit ovat ilman kiertoa, mutta lämmintä vettä ei kuitenkaan tarvitse odotella jakotukkia kauempaa. Vesitilavuuskin on jo paljon pienempi, muutama metri 15-millistä putkea vs. kymmenen metriä 18- tai 22-millistä. Alakerran vesipisteet ovat pääasiassa lähellä alakerran jakotukkia, joka on varaajan vieressä. Ja jos energiahukka huolettaa, voi kiertovesipumpun aina sammuttaa kesäksi (kierto toiminee tosin jonkin verran vapaalla kierrollakin). Samaa ajatusta voi tietenkin toteuttaa yksikerroksisessa talossakin, jos löytyy luonteva paikka jakotukille kauempana varaajasta.
- putkiurakoitsija
Laittakaa edes varaus kiertovedelle.Kustannus rakennusvaiheessa mitätön.Itse olen ehdottanut varausta jos suunnitelmisssa ei ole kiertoa. Lähes kaikki asiakkaat ovat sen tilanneet.
Joihinkin on sitten myöhemmin asennettu pumppu kun odottaminen on alkanut nyppiä.
Jos jakotukit ovat varaajan vieressä tai teknisessä tilassa kiertoa ei tarvita.
Näillä palstoilla lasketaan energian kulutuksia mitä ihmeellisimmistä asioista. Asumismukavuus maksaa, yllätys kyllä. Eihän valojakaan kannata polttaa kun se vie sähköä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 83979
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v78888Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841