Minkäikäisenä yksin

pihalle leikkimään?

Minkä ikäisen lapsen jätätte leikkimään esim. kerrostalon pihalle toisten lasten kanssa ilman aikuisten valvontaa?

4

396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mammaa

      itse olen kans samaa asiaa pohtinut...
      meillä päin näyttää jo 3-4 vuotiaita leikkivän keskenään tuolla ulkona ja aikuisia ei näy missään.. siis kerrostalon pihalla.
      itse en kolme vuotiasta poikaani uskalla päästää yksin ulos.

      • kantani...

        Samaa mietin täällä. Siksi kysyin. En päästä oma 3v. koska on vielä alkanut todella innokkaasti kiipeileen jne. Sitten isommat about 7v. kyseleen leikkimään. Lapsi ei tajua, että on liian pieni leikkimään yksin pihalla siis ilman vanhempiaan ja varsinkaan yli puolet vanhempien lasten kanssa. Tuntuu, että todella monia vanhempia ei kiinnosta olla lastensa kanssa ja sitten jättävät ikään kuin niitä keskenään. Joukossa tyhmyys tiivistyy ja usein olen huomannut, että isommat yllyttävät pienempiä vaikka mihin tai sitten jossain vaiheessa kun oman ikäistä seuraa tai omia kavereita tulee, pienet jää heitteille. Pahalta tuntuu katsoa, kun pikkuset istua kyköttävät hiekkalaatikolla yksinään. Huomasin, että alla oli keskustelua samasta aiheesta. Eli ei tartte enää vastata ellei välttämättä halua. Jotkut äidit ain kritisoivat siitä, kun en jätä lastani pihalle. Kuitenkin pitäs tuntea toiset vanhemmat niin hyvin, että voisi luottaa siihen, että he myös vahtivat. Kuitenkin en näe lapsia aikuisten seurassa, vaan keskenään ovat vaan.


    • sirpale

      mun lapsi on nyt 8v. en päästänyt häntä koskaan yksin ulos ennen kun hän täytti 7 mutta nyt hän ei uskalla mennä yksin ulos, pelkää mennä leikkimään muiden kanssa ja vaatii et menisin hänen kanssa. toisaalta olen onnellinen että en päästänyt koska selvisi että meidän alakerrassa asui pedofiili kuka käytti hyväkseen ainakin 10 lasta, 3-10 v.

    • Riippuu...

      Aiemmin asuimme vähemmän mukavalla alueella, ja 7 kerroksessa. Näköyhteyttäkään leikkipaikalle ei ollut. Silloin en päästänyt esikoista yksin ulos, vaikka ikää oli jo 5v.

      Nykyisessä asuinpaikassa asumme toisessa kerroksessa, mukavalla ja rauhallisella alueella. Keittiön ikkunasta näen leikkipaikalle. Piha-alue on hyvin aidattu ja naapurit kohtuullisen tuttuja. Nyt päästän kuopuksenkin kaverin kanssa pihalle, ikää on 3 ja puoli vuotta.

      Nämä asiat eivät ole niin mustavalkoisia minun mielestä. Olen itsekin valellellut lähipelloilla maaseudulla lapsena jo 3 vuotiaana, useimmiten matkassa 5v isoveli, mutta eipä sellaista vapautta osaa kuvitellakaan antavansa kaupungin lähiössä omille lapsilleen...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      69
      4938
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1846
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe