Olen itse ollut aina sellaisissa ristiäisissä, missä on ollut n.10-15henkeä, eli todellakin vain lähipiiri.
Itse haluaisin kutsua koolle enemmän ihmisiä, olen miettinyt n.50 henkilöä. Siis ensin kirkkoon ja sitten kotiimme kahveelle jne.
Kysymykseni on siis, että onko kastejuhlan oltava aina "pieni" tapahtuma? Ei kai sen pitäisi ketään haitata, jos on talo täynnä juhlioita..
Tietysti teen niinkuin parhaaksi näen, mutta mielipiteitä kyselisin, oletteko olleet millaisissa pippaloissa, siis onko aina ollut vain vähän porukkaa?
JA EI: Ennenkun joku ajattelee että haluan paljon porukkaa lahjojen toivossa, on hän väärässä. Haluaisin vain omaa ja mieheni sukua koolle juhlistamaan meidän esikoistamme. :)
Ristiäis-juhlan
7
683
Vastaukset
- vuosi sitten
sain olla vieraana ristiäisissä joissa vieraita oli noin 40 kappaletta.
Ristiäiset olivat kappelissa ja kahvittelut samassa yhteydessä olevassa seurakunnan tilassa. Vieraita oli 2vuotiaista 80 vuotiaisiin.
Siellä oli lapsilla tilaa temmeltää ja leikkihuoneessa valmiiksi erilaisi leikkikaluja kuin kotonaan, niin heilläkin kului aika mukavasti ja vanhempi väki sai ihastella pientä kastettua ja seurustella myös vanhempien kanssa.
Autoimme myös kahvitilaisuuden jälkeen tiskaamaan ja siivoamaan tilat. - myös vastaus:)
eli viedäänkö teillä lahjoja ristiäistilaisuuteen?Meillä ainoastaan siinä tapauksessa että näkee vauvan ja perheen ensimmäisen kerran lapsen syntymän jälkeen.Ja pääsääntöisesti kaikki ovat käyneet jo ns "rotinoilla",eli lahjoja ei tarvita,paitsi kummeilta.
Meillä yleensä myös vain lähipiiri tilaisuudessa mukana ja sehän on sukukohtaista kuinka monta henkeä siitäkin kertyy.Iso suku niin sisaruksista perheineen tulee jo jommoinen määrä.- aloittaja
Kyllä meidän suvussa on ollut tapana jonkunlainen lahja tuoda mukanaan, myös nämä jotka ovat paljon tekemisissä olleet vaavin kanssa ennen kastejuhlaa. :)
Tietenkään se ei ole pakollista, meidän suvulla vaan sellainen tapa.
- ja hauskaa oli
Olin kerran isoissa kastejuhlissa ja yleensäkin suvussamme halusipa pienetkin ristiäiset väkeä kertyy väkisinkin 20- 30 hlöä. Mutta ne isot olivat seurakunnan tiloissa ja varsin kivat.
Mutta hauskimmat ristiäiset olivat irlantilais-suomalaiset, jossa todellakin juhlittiin uutta elämää. Siis ei tietenkään huonosti käyttäytyen, mutta tunnelma jostakin syystä keveni lapsen isän tarjotessa viiniä ja hyvää ruokaa.
En ole koskaan käsittänyt tosikkomaisten ristiäisten päälle, vaikka ne kristilliset juhlat ovatkin. Uusi elämä on aina ilon juhla ja pitäisi vain nostattaa hymyn kaikkien kasvoille.
Suvussamme on tuotu ristiäisiin myös lahjat kuin myös hemmoteltu tulokas pilalle raahaamalla vaatetta ja tavaraa ennen ristiäisi kuin sen jälkeen.Samoin olen toiminut ystävieni lasten kanssa, koska vauvat kerta kaikkiaan ovat kivoja. - ovat perhejuhla
kukin perhe sitten itse päättää, kuinka laajasti perheen käsittää ;)
Olen ollut sellaisissakin ristiäisissä, missä oli 150 henkeä ja ne juhlittiin vuokratuissa juhlatiloissa. Siinä perheessä oli tapana kutsua suku koolle kaikkiin juhliin. Olen myös ollut sellaisissa ristiäisissä, missä oli läsna vain kummit ja toiset isovanhemmat...Perhe siis itse päättää, miten määrittelee perhe/läheiset käsitteen ja kutsuu vieraita sen mukaan. Ei ole mikään "etikettivirhe" kutstua sukua laajemmaltikin, jos vain itse jaksaa ja rahkeet riittää.
Meillä oli ristiäisiin kutsuttuna vain lähisuku (kummit, isovanhemmat ja meidän sisarukset perheineen), silti vieraita oli 30-40. Tuo 50 henkeä ei minusta kuullosta siis mitenkään suurelta määrältä. Meillä juhlat pidettiin kotona ja leivoin itse, niin tämä rajoitti kutsuttavien määrän lähisukuun. Toki olisi ollut kiva kutsua muitakin läheisiä, mutta sitten vierasmäärä olisi paisunut ja paisunut (jos se kutsutaan niin tuokin täytyy) ja tietty "intiimiys ja harmonia" olisi mielestäni kärsinyt.- ja kyllä
meilläkin on ollut tapana, että myös muut vieraat tuovat kastelahjan lapselle (vaatteita, astioita, jne).
- aloittaja
ja kyllä kirjoitti:
meilläkin on ollut tapana, että myös muut vieraat tuovat kastelahjan lapselle (vaatteita, astioita, jne).
ja huomasinkin että vieraita olisi kasassa tällä hetkellä n.60kpl.
Mies sitten halusikin kutsua omaa sukuaan enemmän, kuin mitä aluksi sanoi. Siis TIETYSTI haluan miehenikin sukua sinne, oli vaan yllätys kun halusikin sukuaan paikalle. :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1233982Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3142049Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481811- 1051727
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21710IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4391661Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4431518Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441266MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar531252Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4401218