varoitus halpalentoyhtiötä käyttäville

onward flight

jatkolennon lähtöselvitys ei ole mahdollista, eli se on aina tehtävä uudelleen. ja tämä tarkoittaa sitä, että veskat on aina raahattava uudestaan punnittavaksi. esim Frankfurt Hahn.
kun taas jos lähdet Finnairilla tms tunnetulla lentoyhtiöllä, voit Heslsingistä tehdä lähtöselvityksen kaikille lennoille, jos vain ko lennot ovat yleisesti avoinna lähtöselvitykseen.
esim itse mennessäni Australiaan, sain kaikki lennot lähtöselvitettyä ! eli siis istumapaikkanumerotkin sain jo Helsingin kentällä. upeaa toimintaa Finnairilta.

17

3749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aurum

      No jokainen maksaa sen mukaan, minkälaista palvelua haluaa: jotkut haluavat lentojen edullisuutta ja toisille taas helppous on se tärkein tekijä . Itse olen nähnyt pientä vaivaa ja huolehtinut matkatavarat omatoimisesti seuraavalle lennolle, minkä tuloksena parhaimmillaan on tullut usean sadan euron säästö. Ja toisaalta ainakin Ryanairin käyttämät kentät ovat kooltaan niin pieniä, että matkatavaroiden siirtämisen vaiva on omasta mielestäni ollut loppujen lopuksi hyvin pieni.

    • Busse

      Jatkolennolla veskat menee kylla suoraan mutta lahtoselvitys on tehtava uudelleen. Paitsi jos lentaa "kimppayhtion" koneella myos jatkot. Silloin saa kaikkiin lippuihin jo istumapaikatkin. Esim. Hel-Ams Finnair, Ams-Nrt Jal laukut menee hesasta Tokioon saakka. Lahtoselvitys on tehtava Amsterdamissa uudelleen. Sekin kay helposti jatkolennon portin pielessa olevalta transfer tiskilta. Finnairin tisin loytaa esim. Amsterdamissa helposti. Katsoo vaan happamimman nakosen naaman joka yleensa viela jauhaa purkkaa...Ja paluu Tokiosta Suomeen pain hoituu yhta katevasti, mikali Finnair muistaa ottaa laukut Amsterdamsissa kyytiin. No, viimeksi odottelin kolme vuorokautta!!!

      • Anu

        Noh itse en ole lennellyt jatkolennoilla kauhean kauas Euroopasta. Esim.viimeksi mennessäni Lufthansalla Helsinki-Frankfurt-Amman(Jordan) sain jo kotimaassa istumapaikan välille Frankfurt-Amman ja matkalaukkunikin näin vasta seuraavan kerran Ammanin lentokentällä. Ja sitten takaisinpäin homma toimi aivan samalla tavalla, istumapaikan sain myös jatkolennolle Frankfurt-Helsinki jo Ammanissa ja matkalaukkuani sain raahata vasta Hesan kentällä.
        Tietenkin ne tarkistaa lippusi välilaskun jälkeen jatkuvan lennon portilla.
        Ja sama asia toimi myös, kun lensin Helsingistä Istanbuliin Austrian Airlinesillä..ei tarvinnut kapsäkkiä kantaa kuin alussa ja lopussa. Että ei se Finnair ole ainoa jolla palvelu pelaa.


      • lennot

        Jos sä jatkat muulla yhtiöllä kuin Finnairilla, niin et varmasti tee lähtöselvitystä Amsterdamissa Finnairin tiskillä. Oli sitten kuinka tylyn näköinen virkailija siinä. Ja Finnair ei itse ota niitä laukkuja mukaan, vaan sen hoitaa huolintayhtiö jota lentoyhtiö käyttää. Ihan hyvin laukku voi jäädä sinne Tokioon tai mennä alunperin väärään koneeseen. Periaatteessahan tuossa tapauksessa olisi pitänyt tullata laukku jo Amsterdamissa koska saavuit Schengen alueelle. Tulli ja passintarkastushan läpäistään saavuttaessa tai poistuttaessa Schengen alueelle.


      • Meira

        ...itse tullata laukkusi Amsterdamissa? Euroopan ulkopuolelta tultaessa tulee matkatavarat tullata ensimmäisen kerran EUn alueelle saavuttaessa. Eli tuossa sinun tapauksessasi Amsterdamissa.

        Jos et tullannut, ei ihme, etteivät tulleet ajoissa.

        Eikä Finnair sitä paitsi itse hoida matkalaukkuja enää varmaan muualla kuin Helsinki-Vantaan lentokentällä, muilla kentillä matkalaukkujen käsittelyn hoitaa alihankkija. Joka tietenkin on Finnairin palkkaama...


      • joo

        ei se ole Finnair tai sas tai lufthansa joka ottaa laukut kyytiin, vaan ne toimittaa jos toimittaa paikallinen ground handling yhtiö. ja useimmiten ko lentoyhtiöllä ei ole valinnanvaraa, mitä handling-yhtiötä käyttää. JA MUUTENKIN TUNNETTU TOSIASIA ON SE, ET AMSTERDAM ON YKS EUROOPAN PAHIMMISTA PAIKOISTA - LÄHES AINA JÄÄ VESKAT JÄLKEEN. pari vuorra sitten systerini tuli kreetalta martinairilla ja klmllä ja 67stä koneessa olleesta 56lla ei ollut matkatavaroita !! hankipas pöllö lisää tietoa ! siis tämä vastaus Busselle.


      • Busse
        joo kirjoitti:

        ei se ole Finnair tai sas tai lufthansa joka ottaa laukut kyytiin, vaan ne toimittaa jos toimittaa paikallinen ground handling yhtiö. ja useimmiten ko lentoyhtiöllä ei ole valinnanvaraa, mitä handling-yhtiötä käyttää. JA MUUTENKIN TUNNETTU TOSIASIA ON SE, ET AMSTERDAM ON YKS EUROOPAN PAHIMMISTA PAIKOISTA - LÄHES AINA JÄÄ VESKAT JÄLKEEN. pari vuorra sitten systerini tuli kreetalta martinairilla ja klmllä ja 67stä koneessa olleesta 56lla ei ollut matkatavaroita !! hankipas pöllö lisää tietoa ! siis tämä vastaus Busselle.

        Vai on Asmterdam yksi euroopan pahimmista paikoista? No kiitos kun valaisit minua. Olen aina valttanyt Heathrown perslapea taman johdosta, mutta etta Amsterdamkin. Mitahan kautta seuraavaksi lentaisi Suomeen??


      • juups
        joo kirjoitti:

        ei se ole Finnair tai sas tai lufthansa joka ottaa laukut kyytiin, vaan ne toimittaa jos toimittaa paikallinen ground handling yhtiö. ja useimmiten ko lentoyhtiöllä ei ole valinnanvaraa, mitä handling-yhtiötä käyttää. JA MUUTENKIN TUNNETTU TOSIASIA ON SE, ET AMSTERDAM ON YKS EUROOPAN PAHIMMISTA PAIKOISTA - LÄHES AINA JÄÄ VESKAT JÄLKEEN. pari vuorra sitten systerini tuli kreetalta martinairilla ja klmllä ja 67stä koneessa olleesta 56lla ei ollut matkatavaroita !! hankipas pöllö lisää tietoa ! siis tämä vastaus Busselle.

        Lentoyhtiöillä on paljon varaa vaikuttaa siihen keneltä ostaa ground handling-palvelut. Ja yhtiöt myös ovat aika tarkkoja keltä palvelut ostavat. Jo hesassa palveluja tarjoaa viisi eri yhtiötä, eli kyllä varmaan ams:ssa yms. valinnanvaraa riittää.


      • Nokia
        Meira kirjoitti:

        ...itse tullata laukkusi Amsterdamissa? Euroopan ulkopuolelta tultaessa tulee matkatavarat tullata ensimmäisen kerran EUn alueelle saavuttaessa. Eli tuossa sinun tapauksessasi Amsterdamissa.

        Jos et tullannut, ei ihme, etteivät tulleet ajoissa.

        Eikä Finnair sitä paitsi itse hoida matkalaukkuja enää varmaan muualla kuin Helsinki-Vantaan lentokentällä, muilla kentillä matkalaukkujen käsittelyn hoitaa alihankkija. Joka tietenkin on Finnairin palkkaama...

        "Euroopan ulkopuolelta tultaessa tulee matkatavarat tullata ensimmäisen kerran EUn alueelle saavuttaessa."

        Toi ei pidä paikkaansa. Esim ruotsalainen matkustaja kulkiessaan reitin Bangkok-Helsinki-Tukholma tullaa laukkunsa vasta Tukholmassa. Sen sijaan passia vilautetaan jo Helsingissä tultaessa Schengenalueelle.


      • PekkaJ
        Nokia kirjoitti:

        "Euroopan ulkopuolelta tultaessa tulee matkatavarat tullata ensimmäisen kerran EUn alueelle saavuttaessa."

        Toi ei pidä paikkaansa. Esim ruotsalainen matkustaja kulkiessaan reitin Bangkok-Helsinki-Tukholma tullaa laukkunsa vasta Tukholmassa. Sen sijaan passia vilautetaan jo Helsingissä tultaessa Schengenalueelle.

        Itse tulin juuri SAS:lla Bangkokista Kööpenhaminan kautta Tampereelle. Köpiksen kentällä oli passintarkastus, mutta matkatavarat tulivat suoraan Tampereelle. Matkatavarat EU:n alueella tullataan vasta kohdemaassa, mutta passi tarkastetaan saavuttaessa ensimmäiseen Schengen maahan.

        Loppuysyksystä tulin Thai airwaysillä ja Lufthansalla Bangkokista Frankfurtin kautta Helsinkiin. Passi tarkastettiin ekan kerran alustavasti jo tuloportilla Frankfurtissa ja huumekoirat nuuhkivat käsimatkatavarat. Varsinainen passintarkastus oli siirryttäessä Schengen terminaaliin, josta Helsingin lento lähti. Matkatavarat tulivat suoraan Helsinkiin Schengen maiden tuloaulaan, jossa ei ollut ollenkaan tullivirkailijoita paikalla.


    • JusssiK

      Halpalentoyhtiöiden halpuus perustuu juuri mm. siihen, että ne ovat point-to-point lentoyhtiöitä. Matkatavaroiden selvittämisestä jatkolennoille kertyy lentoyhtiölle kustannuksia.
      Halpalentoyhtiöt eivät myöskään vastaa siitä, mikäli ei ehdi jatkolennolle lentojen myöhästyessä tai muun syyn takia. Riski on asiakkaan.

      Olen lentänyt Ryanairilla Skavstan kauta Pariisiin ja Osloon ja en kokenut uutta lähtöselvitystä mitenkään ongelmallisena. Aikaa välilaskuun on kuitenkin varattava riittävästi, vähintään 2-3 tuntia. Jos voin ko. menettelyllä säästää jopa satoja euroja, miksi en tekisi niin. Ryanairin lennot lentävät lähes aina aikataulun mukaan tai hieman etuajassa. Myöhästymisiä on tosi harvoin, mutta niihinkin on varauduttava.

      Sillä, että matkatavarat selvitetään vain seuraavaan kohteeseen voi olla myös etuja. Todennäköisesti matkatavarat myös tulevat perille. Minulle on esim. Finnairilla ja SAS:lla käynyt luvattoman usein niin, että matkatavarat ovat jääneet välilaskukentälle.

      Ryanairin käyttäjille huomioitavaa:
      -ruumaan menevää matkatavaraa esintään 15 kg/henkilö (lisämaksu 6 euroa/kilo)
      -käsimatkatavaa 1 kpl enintään 7 kg

      Samalla varauksella olevien matkatavarat punnitaan yhdessä. Muuten kiloja ei saa siirtää muille matkustajille.

      Lähtöselvitys suljetaan kaikilla lentokentillä 40 min. ennen aikataulun mukaista lähtöä, lähtöportti 10 min. ennen.

      • fiammetta

        Maksoin kahdesta lennosta 30 euroa. Sama olis maksanu ehkä kuusinkertasesti jollain "tavallisella" ja "hyvällä" (koska en joutuis vetämään matkalaukkua 500 metriä!) lentoyhtiöllä. Valitsin halvemman, koska halusin, että mulle jäis vähän rahaa päämäärässänikin oloon. Ainoa mikä Ryanairilla maksaa on koneessa tarjoilu.

        ps. Miksi Ryanair mainostaa olevansa ajoissa melkein aina? Niillä on pidemmät lentoajat, eli vaikka lento lähtis myöhässä niin se on etuajassa perillä koska sillä on paljon varaa siihen. Oletteko samaa mieltä???


      • JussiK
        fiammetta kirjoitti:

        Maksoin kahdesta lennosta 30 euroa. Sama olis maksanu ehkä kuusinkertasesti jollain "tavallisella" ja "hyvällä" (koska en joutuis vetämään matkalaukkua 500 metriä!) lentoyhtiöllä. Valitsin halvemman, koska halusin, että mulle jäis vähän rahaa päämäärässänikin oloon. Ainoa mikä Ryanairilla maksaa on koneessa tarjoilu.

        ps. Miksi Ryanair mainostaa olevansa ajoissa melkein aina? Niillä on pidemmät lentoajat, eli vaikka lento lähtis myöhässä niin se on etuajassa perillä koska sillä on paljon varaa siihen. Oletteko samaa mieltä???

        On selvää, että Ryanairin lentoaikoihin on laitettu joku 10-20 min. ylimääräistä aikaa varmuuden vuoksi. Yleensä esim. Tampere-Lontoo kestänee melko paljon alle 3 tuntia, mutta aikaa lentoon on varattu 3 t. 10 min. Itse olen vain kerran käytänyt ko. reittiä ja silloin menolento kesti kovasta vastatuulesta johtuen tasan 3 tuntia. Paluu olikin sitten vain 2 t 40 min. ja 40 min. etuajassa Tampereella.
        Koska Ryanair käyttää kääntymiseen kentillä periaatteessa aikaa vain 35 minuuttia on hyvä, että aikataulu on ilmassa löysä. Jos jotain yllättävää sattuu, kone on kuitenkin aikataulussa perillä ja esim. nahdollliset jatkolennot eivät vaarannu. Esim. nyt talvella Ryanairin koneet ovat seisseet Tampereen kentällä pääsääntöisesti lähes tunnin, koska jäänesto vie oman aikansa.


    • jag

      itse lensin vuosi sitten SASilla USAan ja Tukholmassa oli sama juttu: ensin kassit laukkuhihnalta, sitten lähtöselvitykseen... - Kaikki piti tsekata Tukholmassa uudelleen sisään Jenkki-lentoa varten, vaikka olin lentänyt Hesasta Arlandaan SASin reittikoneella! Joten ei tämä nyt ihan pelkkiä halpis-yhtiöitä koske.

      • KalleK

        USA:n viranomaiset määräävät SAS:n ja muut lentoyhtiöt toiminmaan kyseisellä tavalla. SAS kyllä siirtää laukut automaattisesti kaikkiin muihin maihin meneviin koneisiinsa.


      • Arlandassa?
        KalleK kirjoitti:

        USA:n viranomaiset määräävät SAS:n ja muut lentoyhtiöt toiminmaan kyseisellä tavalla. SAS kyllä siirtää laukut automaattisesti kaikkiin muihin maihin meneviin koneisiinsa.

        Minkä takia laukut joutuu noutamaan ainoastaan Arlandassa, muttei Köpiksessä? Ei USAn viranomaiset ainakaan tietääkseni mitään määräyksiä ole antanut, että laukut pitää noukkua uudestaan lähtöselvitykseen. Ei omalla kohdalla Lontoossa tarvinnut lähtöselvitykseen laukkuja hakea. Eikä tarvitse Suomessakaan Helsinki-Vantaalla laukkuja viedä uudestaan lähtöselvitykseen jos lähtöpaikka on muu kuin Helsinki.


      • EBG
        Arlandassa? kirjoitti:

        Minkä takia laukut joutuu noutamaan ainoastaan Arlandassa, muttei Köpiksessä? Ei USAn viranomaiset ainakaan tietääkseni mitään määräyksiä ole antanut, että laukut pitää noukkua uudestaan lähtöselvitykseen. Ei omalla kohdalla Lontoossa tarvinnut lähtöselvitykseen laukkuja hakea. Eikä tarvitse Suomessakaan Helsinki-Vantaalla laukkuja viedä uudestaan lähtöselvitykseen jos lähtöpaikka on muu kuin Helsinki.

        Muutama vuosi sitten USA kiristi, sattuneesta syystä, vaatimuksia matkatavaroiden tarkistuksen suhteen. Kaikki USAan menevät laukut piti läpivalaista ennen koneeseen lastausta, myös transfer-laukut. Ja Arlandassa ei tätä masiinaa ollut sopivassa paikassa.

        Yli puoli vuotta sitten laite saatiin asennettua ja nyt homma sujuu kuten muillakin kentillä = laukkuja ei tarvitse roudata itse.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4736
    2. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3135
    4. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

      Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2609
    7. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

      Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1549
    Aihe