Oikaiskaa jos olen väärässä. Onko kansa määritettävä tieteen, taiteen ja elinolojensa kautta, taikka sitten kielensä kautta?
Onko sen mukaan mustalaiset ymmärrettävä yhtenäisenä kansana vai elin, ansiotapojensa ja sukulais suhteittensa kautta yhteen liittynyt joukko, jonka geneettinen alkuperä saattaa olla missä hyvänsä.
Jos taas se on pidettävä yhtenäisenä kansana, taikka kansan osana enemmistötöisessä väestössä, niin missä on se yhteinen kieli. Tietääkseni suomen mustalaiset eivät puhu, enää omaa kieltään, joka ollut jonkunlaisessa kielisukulaisuudessa muden maiden mustalaisiin.
Kansaa ilman omaa kieltä ei voi oikein olla olemassa.
Ps. Yleensä eripura kansanosien kesken on peräisin kahdesta asiasta, Eri uskonosta, taikka sitten eriaisesta käytetystä kielestä. Mutta mistä mustalaisien kohdalla on tuo eripura lähtöisin? Se jää arvoitukseksi.
kansa vai tavat
14
1726
Vastaukset
- romani1
Yleensä kansa määritetään kielen ja kulttuurin mukaan. Suomen romanit puhuvat Kale murretta, joka on hyvin samanlainen, kun muut murteet, indoeurooppalasiskieliryhmään ja sanskriitiittin kuuluva romanes, erli romaneiden kieli. Jotkut väittä että, ei pärjää ulkomaalaisten romneiden kanssa. Minä ja minun huono romaninkiele olemme pärjäneet hyvin ulkomailla. Tietysti on eri sanoja, jotka ovat tulleet sen maan kilestä mutta, pääasiassa, kielirunko on sama. Vähän aikaa kun harjoittelee, niin pärjää. Jos osaa jonkunverran vanhoja sanoja, suomen romanikielestä, niin se auttaa. Tässä jotain esmerkkejä. Tukato = nasvalo, Pero = Vorba fäärdy, Romaniassa mashina (tulee romanian kilestä), Pengalo jossain = peng, Hielipa = shudro, Romaniassa myös chili, chall, tulee romaniasta, Hyöliä, ei ole tullut vastaan missään maassa, Barkiba = av sazto, shukar yleensä kaunis, komea ym. So hunjula = Sar san, huom suomessa sanotaan sar but hin kamana, siinä sana sar on kuinka. Bahtalo, bahtale, yleisiä tervehdys-sanoja. Jumala kanssasi. Devel model = o del, moneessa maassa. Peero on monella, vene, Au pehhell = bestele, pesh, Petskoa en ole tavannut missään, hyöli pitäisi tulla savusanasta. Sovela = sama. Tinalo = diloo ym. enemmän on samaa kun erilaista, muiden romnimurteiden kanssa. On monia maita, missä on käynyt, ninkuin Suomessa, meinattiin menettää kielemme. Espajassa Francon aikana, oli kielettyä puhua romanin kieltä, jos puhuit, niin kieli katkaistiin. Tuli mieleen, Esanjan romanit sanovat että, puhuvat kaalokieltä, Louvo/love = kurha, kartiini = puhka. siis samoja sanoja, kun meidän kielessä, toisena sanana. Khoro = ruukku, melkein joka muissa murteissa. Siis kuulumme tapa ja kieliryhmään romanit.
Kyllä romaneiden eripura on ihan samaa kuin muualla. Uskovat/ei uskovat. Kuinka monta kertaa, ollankaan kuultu että, tämä on sitä oikeata romaninkieltä. Myös tyyppillisiä, huonon elintason vuoksi, on erimielisyyksiä.
Meidän tavat, ovat aika ainutlaatuisia mutta, on maita joiden tavat muistuttaa paljon Suomen romaneiden tapoja, esim. Skottlannissa on paljon samaa. Englannissa, vanhat ihmiset, muistaa näitä tapoja. On myös niin että, raamatun lisäksi, meillä on paljon muslimitapoja, Suomen romaneissa.
Elinolot, tapakulttuuri, yhteinen kieli (eri murteineen) ja jopa sama ulkonäköm määrittävät kansan ja sen huomaa romaneissa, olet sitten Amerikassa, , Euroopassa, Afrikassa, Aasiassa jossa on myös veneromanit lisäksi, niin yhtäläisyyksiä on tarpeeksi että, pystyy sanomaan, maailman romanikansa.
Tässä minu mielipiteeni.- Manfari Tuk
Mielipide se tietysti oli, mutta ei se tuonut yhtään valaistusta tähän kysymykseen. Tervehdysten viemiseen ei kovin kummaa kieltä tarvita.
Täissä jossakin vuosien varrella oli ohjelma ruotsiin muuttaneista suomen romaneista, joiden tukihenkilönä oli paikallisen sosiaalitoimiston palkkaama suomalaisniinet.
Romanien ongelmia pohdittiin ja tämän naisen mukaan suurin syy oli siinä, etteivät romanit osanneet ruotsia, - mutta eivät ne osaa suomeakaan, oli tämän naisen lopullinen lausunto.
Se saattaa kuulostaa liimoitetulta pahalta kieleltä, mutta sitä se ei ole. On nimitäin niin, että sekä romanian, että suomen mustalaisien kohdalla on kaikkein suurimpana muurina sekä ensimmäisen, että toisen kielen kielellinen vajavaisuus, yleisten käsitteiden köyhyys, tai useassa tapauksessa – kokonaan uupuminen.
Liian usein käsiteitä on korvattu sanalla – Sellainen mukava. - romani1
Manfari Tuk kirjoitti:
Mielipide se tietysti oli, mutta ei se tuonut yhtään valaistusta tähän kysymykseen. Tervehdysten viemiseen ei kovin kummaa kieltä tarvita.
Täissä jossakin vuosien varrella oli ohjelma ruotsiin muuttaneista suomen romaneista, joiden tukihenkilönä oli paikallisen sosiaalitoimiston palkkaama suomalaisniinet.
Romanien ongelmia pohdittiin ja tämän naisen mukaan suurin syy oli siinä, etteivät romanit osanneet ruotsia, - mutta eivät ne osaa suomeakaan, oli tämän naisen lopullinen lausunto.
Se saattaa kuulostaa liimoitetulta pahalta kieleltä, mutta sitä se ei ole. On nimitäin niin, että sekä romanian, että suomen mustalaisien kohdalla on kaikkein suurimpana muurina sekä ensimmäisen, että toisen kielen kielellinen vajavaisuus, yleisten käsitteiden köyhyys, tai useassa tapauksessa – kokonaan uupuminen.
Liian usein käsiteitä on korvattu sanalla – Sellainen mukava.En pystynyt vastamaan, siihen asiaan, vaan annoin omia arviointeja, kiinostavaan kysymykseen.
Olin ruotsissa, perhepedagogina, samoihin aikoihin, joten muistan keskustelua aiheesta.
En tarkoittanut tervehdys-sanoja vaan sasanoja jotka ovat erilaiset, tai samat. Listaa olisi voinut jatkaa, vaikka kuinka pitkään. Tässä vielä muutama. Djuuli = romni kaikissa muissa, murteissa. Siinä tapakulttuuri muokkaa sanaa. Muissa maissa, voidaan puhua tyttöystävästä mutta, ei meillä. Siksi käytetään tyttöystävää, kun tarkoitetaan vaimoa. Toinen sonati = sonjakai tai Kosovossa ja Makedoniassa, käytetään serbian sanaa slato.
Romanien suomenkieli, on parantunut viimevuosikymmenillä, paremmaksi. Ei kuule enää sana - se mukava, varsinkaan nuorempien kielenkäytössä mutta, vanhempien kyllä, vaikka myös vähemmän. Romanien suomenkieli on tehnyt suuren harppauksen eteenpäin, viimeisinä vuosina.
Minua kiinnostaa se että, suomen kielellä on monta sanaa, jotka tarkoittaa toista kun romanien suomen kielessä. Kuten tiedät, kriisin tultua, yhdellä sanalla voi olla suuri merkitys, kun esim. vastapuoli soittaa ja keskustellaan. Siinä pitää olla tarkka, mitä sanaa käyttää. Kesti kauan, ennenkuin ymmärsin että, romanien suomenkilessä on samoja sanoja, kun vanhassa raamatun suomenkilessä. Vesat, antaa suuta ym. Olisi kiinnostavaa, tutkia romanien suomenkilen sanojen tarkoitusta ja kirjaa ne muistiin. Niin sanarikasta se on, kun keskustelu yltyy. Vaikka köpö, mukava, fytskä ym. ovat olleet mukana, niin toisella puolella taas, sanarikas, vähän erilainen suomenkieli, on myös mukana. Ken Suomen romani esim. kehuu jotain, niin silloin tulee ne erikoiset sanat. "poika on niin kaunis että, ei puntari ota päälle".
Nykyään yleisten käsitteiden köyhyys, on mennyttä. Siinä ollaan menty eteenpäin. Tämä ei tietysti koske kaikia romania, Suomessa tai Ruotsissa. Sellainen muuri on ollut mutta, se miten ollaan silti pärjätty, kertoo jostain.
Yksi asia, mitä en ymärrä on se että, jos puhut jonkun ihmisen murteesta, niin suututaan. Jos vaikka kysytään, miksi melkein kaikki puhuvat mie ja siä, niin se on varallista. Olin joskus 1970 luvulla sanonut että, huomaan että olet Turusta, murteestasi. Se oli virhe. En tiedä syytä. Minä olen sitä mieltä että, on köyhä suomen kieli ja tarkka hyvin kertova suomen kieli, suomen kieli. "Pojan kasvot ovat niin kauniit, kun ne olisivat tehty käsin"
Tässä lisää mietteitä
Siunauksia - Manfari Tuk
romani1 kirjoitti:
En pystynyt vastamaan, siihen asiaan, vaan annoin omia arviointeja, kiinostavaan kysymykseen.
Olin ruotsissa, perhepedagogina, samoihin aikoihin, joten muistan keskustelua aiheesta.
En tarkoittanut tervehdys-sanoja vaan sasanoja jotka ovat erilaiset, tai samat. Listaa olisi voinut jatkaa, vaikka kuinka pitkään. Tässä vielä muutama. Djuuli = romni kaikissa muissa, murteissa. Siinä tapakulttuuri muokkaa sanaa. Muissa maissa, voidaan puhua tyttöystävästä mutta, ei meillä. Siksi käytetään tyttöystävää, kun tarkoitetaan vaimoa. Toinen sonati = sonjakai tai Kosovossa ja Makedoniassa, käytetään serbian sanaa slato.
Romanien suomenkieli, on parantunut viimevuosikymmenillä, paremmaksi. Ei kuule enää sana - se mukava, varsinkaan nuorempien kielenkäytössä mutta, vanhempien kyllä, vaikka myös vähemmän. Romanien suomenkieli on tehnyt suuren harppauksen eteenpäin, viimeisinä vuosina.
Minua kiinnostaa se että, suomen kielellä on monta sanaa, jotka tarkoittaa toista kun romanien suomen kielessä. Kuten tiedät, kriisin tultua, yhdellä sanalla voi olla suuri merkitys, kun esim. vastapuoli soittaa ja keskustellaan. Siinä pitää olla tarkka, mitä sanaa käyttää. Kesti kauan, ennenkuin ymmärsin että, romanien suomenkilessä on samoja sanoja, kun vanhassa raamatun suomenkilessä. Vesat, antaa suuta ym. Olisi kiinnostavaa, tutkia romanien suomenkilen sanojen tarkoitusta ja kirjaa ne muistiin. Niin sanarikasta se on, kun keskustelu yltyy. Vaikka köpö, mukava, fytskä ym. ovat olleet mukana, niin toisella puolella taas, sanarikas, vähän erilainen suomenkieli, on myös mukana. Ken Suomen romani esim. kehuu jotain, niin silloin tulee ne erikoiset sanat. "poika on niin kaunis että, ei puntari ota päälle".
Nykyään yleisten käsitteiden köyhyys, on mennyttä. Siinä ollaan menty eteenpäin. Tämä ei tietysti koske kaikia romania, Suomessa tai Ruotsissa. Sellainen muuri on ollut mutta, se miten ollaan silti pärjätty, kertoo jostain.
Yksi asia, mitä en ymärrä on se että, jos puhut jonkun ihmisen murteesta, niin suututaan. Jos vaikka kysytään, miksi melkein kaikki puhuvat mie ja siä, niin se on varallista. Olin joskus 1970 luvulla sanonut että, huomaan että olet Turusta, murteestasi. Se oli virhe. En tiedä syytä. Minä olen sitä mieltä että, on köyhä suomen kieli ja tarkka hyvin kertova suomen kieli, suomen kieli. "Pojan kasvot ovat niin kauniit, kun ne olisivat tehty käsin"
Tässä lisää mietteitä
SiunauksiaTässä tulee mieleen tapaus vuosien takaa, jolloin yritin selittää eräälle konepajamiehelle erään laitteen rakennepiirustuksia, tämä kuunteli ja viimein sanoi, - Pääasia on, että itse ymmärrät mitä yrität sanoa.
Se oli siihen tilanteeseen sopiva kommentti ja sopii mainiosti tähän myös. - Manfari Tuk
Manfari Tuk kirjoitti:
Tässä tulee mieleen tapaus vuosien takaa, jolloin yritin selittää eräälle konepajamiehelle erään laitteen rakennepiirustuksia, tämä kuunteli ja viimein sanoi, - Pääasia on, että itse ymmärrät mitä yrität sanoa.
Se oli siihen tilanteeseen sopiva kommentti ja sopii mainiosti tähän myös.Kun katson tuota ykkösromanin kirjoitusta ja sitä asiaa, mitä sillä pyritään välittämään, niin ei voi tulla muuhun kuin siihen loppupäätelmään, että hän on juuri oikea henkilö välittämään ja sanomaan romaneista, mitä hän sitten pyrkikään sanomaan, siitä minä en aina ole kovin hyvin selvillä. Eikä ole tarpeenkaan.
Puhuttaessa romanikulttuurista sellaisena kuin se käsitteenä kansainvälisesti ymmärretään, niin mielestäni olisi hyvä ymmärtää sen alkuperäisluonne, jota sivistys ei ole päässyt turmelemaan. Sillä sivistys on aina mustalaiskulttuurin suurin uhka. Yksittäisien mustalaisien hetkittäinen elinolojen kohoaminen ei sitä uhkaa, mutta elinolojen vakiintuminen helpoimmiksi, eräänlainen poroporvaristuminen - se johtaa vääjäämättömästi ensin yksittäisien romanien vieraantumisen itsestään ja sitä kautta koko yhteisöstä. Koko kulttuuri on sillitavoin muuttumassa eräänlaiseksi sunnuntai tiedoksi ja keinotekoisesti ylläpidettäväksi kansalliseksi harrastukseksi.
Romanit haluavat säilyttää kulttuurinsa, mutta vain harrasteellisesti ja vain sen sopivaksi katsomansa puolet, jotka soveltuvin osin voidaan ottaa käyttöön arkipäiväiseen elämään.
Todellisuudessa vieraantuminen on alkanut jo silloin kun romanit lakkasivat aterioimasta makkaraansa ja valkoista leipäänä kahvien kera, suoraan kassista ja avoimella kedolla. Silloin kun ensimmäinen romani nousi auton rattiin, Jo silloin kun ensimmäinen romani on alkanut olla tietoinen järjestyneistä yhteiskunnista ja niiden toiminnoista. Tuosta kaikesta on seurannut se, että tuo kirjoittamaton etuoikeus koskemattomuuteen on pikkuhiljaa purettu ja vastuuta on lisääntyneen tietoisuuden mukaan siirretty romaneille.
Lisäksi yhteisluokkien keskinäisen paremmuuden katkera kilpailu on nyt ulottunut romaneihin, jotka niin pitkään saivat olla sivussa kaikesta luokka-arvojen kiistoista.
Se mitä tuo pyrkiminen tasavertaisuuteen (johon entiset orjat eivät koskaan voi tyytyä) on näkyvissä niissä katkerissa ja joskus epätoivoisissa vetoomuksissa romanien rikollisuuteen. - ja kaaleen kieltä
Manfari Tuk kirjoitti:
Mielipide se tietysti oli, mutta ei se tuonut yhtään valaistusta tähän kysymykseen. Tervehdysten viemiseen ei kovin kummaa kieltä tarvita.
Täissä jossakin vuosien varrella oli ohjelma ruotsiin muuttaneista suomen romaneista, joiden tukihenkilönä oli paikallisen sosiaalitoimiston palkkaama suomalaisniinet.
Romanien ongelmia pohdittiin ja tämän naisen mukaan suurin syy oli siinä, etteivät romanit osanneet ruotsia, - mutta eivät ne osaa suomeakaan, oli tämän naisen lopullinen lausunto.
Se saattaa kuulostaa liimoitetulta pahalta kieleltä, mutta sitä se ei ole. On nimitäin niin, että sekä romanian, että suomen mustalaisien kohdalla on kaikkein suurimpana muurina sekä ensimmäisen, että toisen kielen kielellinen vajavaisuus, yleisten käsitteiden köyhyys, tai useassa tapauksessa – kokonaan uupuminen.
Liian usein käsiteitä on korvattu sanalla – Sellainen mukava.enkä englantia ole vieläkään oppinut vaikka olen kovasti yrittänyt.
Olishan se mukava osata mutta kun ei vaan kilei käänny vaikka kuinka yrittäs. - kirjoituksias
Helge
- valo herkko
ja kaaleen kieltä kirjoitti:
enkä englantia ole vieläkään oppinut vaikka olen kovasti yrittänyt.
Olishan se mukava osata mutta kun ei vaan kilei käänny vaikka kuinka yrittäs.huonoille kielipäille, ihan oikeassa olette. ja ihan hyvä asia että tänne laitat tuon tuntemuksesi ja olet kuitenkin siis nimenomaan saanut sanottavasti esitetyksi, et yhtään sen huonommaksi saisi tuntea itseäsi, vaikka on huono kielipää.
sen halusin sanoa, kokemuksestani
että
jokaisella on mahdollisuus joskus oppia jotakin hyvää,
aina valitettavasti kaikki ei opi
joillekin tulee tuo kunnia sitten ylpeillä siitä miten hyvin osaavat kieliä, ollana siitä mekin innoissamme. mutta eletään elämäämme onnellisena
autuaaksi tuo asia ei tee
ketään!
omassa kielelliseessä ilmaisussamme, koulua tai ei-
siel missä nyt ollaankin kukakin. - fbfdbfbdfbgf
Manfari Tuk kirjoitti:
Kun katson tuota ykkösromanin kirjoitusta ja sitä asiaa, mitä sillä pyritään välittämään, niin ei voi tulla muuhun kuin siihen loppupäätelmään, että hän on juuri oikea henkilö välittämään ja sanomaan romaneista, mitä hän sitten pyrkikään sanomaan, siitä minä en aina ole kovin hyvin selvillä. Eikä ole tarpeenkaan.
Puhuttaessa romanikulttuurista sellaisena kuin se käsitteenä kansainvälisesti ymmärretään, niin mielestäni olisi hyvä ymmärtää sen alkuperäisluonne, jota sivistys ei ole päässyt turmelemaan. Sillä sivistys on aina mustalaiskulttuurin suurin uhka. Yksittäisien mustalaisien hetkittäinen elinolojen kohoaminen ei sitä uhkaa, mutta elinolojen vakiintuminen helpoimmiksi, eräänlainen poroporvaristuminen - se johtaa vääjäämättömästi ensin yksittäisien romanien vieraantumisen itsestään ja sitä kautta koko yhteisöstä. Koko kulttuuri on sillitavoin muuttumassa eräänlaiseksi sunnuntai tiedoksi ja keinotekoisesti ylläpidettäväksi kansalliseksi harrastukseksi.
Romanit haluavat säilyttää kulttuurinsa, mutta vain harrasteellisesti ja vain sen sopivaksi katsomansa puolet, jotka soveltuvin osin voidaan ottaa käyttöön arkipäiväiseen elämään.
Todellisuudessa vieraantuminen on alkanut jo silloin kun romanit lakkasivat aterioimasta makkaraansa ja valkoista leipäänä kahvien kera, suoraan kassista ja avoimella kedolla. Silloin kun ensimmäinen romani nousi auton rattiin, Jo silloin kun ensimmäinen romani on alkanut olla tietoinen järjestyneistä yhteiskunnista ja niiden toiminnoista. Tuosta kaikesta on seurannut se, että tuo kirjoittamaton etuoikeus koskemattomuuteen on pikkuhiljaa purettu ja vastuuta on lisääntyneen tietoisuuden mukaan siirretty romaneille.
Lisäksi yhteisluokkien keskinäisen paremmuuden katkera kilpailu on nyt ulottunut romaneihin, jotka niin pitkään saivat olla sivussa kaikesta luokka-arvojen kiistoista.
Se mitä tuo pyrkiminen tasavertaisuuteen (johon entiset orjat eivät koskaan voi tyytyä) on näkyvissä niissä katkerissa ja joskus epätoivoisissa vetoomuksissa romanien rikollisuuteen.että on ne muutkin kansat joutuneet sopeutumaan uusiin aikoihin ja tapoihin, kulttuurit jatkuvasti muuttuneet ja ihmiset sopeutuneet.
Kehitys on vääjäämätöntä ja niinhän sen pitääkin olla, mikään ei voi jäädä ajassa seisomaan tai taantumaan.
Siitä on ihmisyydessäkin kysymys, kaikki mukaan vain rakentamaan tulevaisuutta tavallaan. - opiskelemaan
fbfdbfbdfbgf kirjoitti:
että on ne muutkin kansat joutuneet sopeutumaan uusiin aikoihin ja tapoihin, kulttuurit jatkuvasti muuttuneet ja ihmiset sopeutuneet.
Kehitys on vääjäämätöntä ja niinhän sen pitääkin olla, mikään ei voi jäädä ajassa seisomaan tai taantumaan.
Siitä on ihmisyydessäkin kysymys, kaikki mukaan vain rakentamaan tulevaisuutta tavallaan.näin laman aikana kannattaa opiskella,sitten kun tulee paremmat ajat niin pääsee heti hyökkäämään työhön käsiksi.
- Anonyymi
Shun,shanez tu,sar me bhelnnel tukke,y
ieg tzaovo ztigakas besge budhi menge.Yo sas latzo manus,gatzo dighatas lesgo ,butiango zertiba,l romni darutas .Tässä esimerkki kielen kirjoitustavasta.jos kirjoitan samat sanat suomalaisen kirjoitustavan mukaan,ne näyttää aivan erillaiselta.Saamelaiset ovat vieneet kielensä kirjoitustavan aivan kuin Puolan kieleen.Konsonantteja vilisee melkein joka toinen kirjain. Mielestäni tällä tavalla yritetään tehdä vaikeammaksi kielen lukeminen sellaiselta ihmiseseltä jonka äidinkieli eiole sama,halutaanko sillä että pitää jopa jonkinlaista salakieltä hengissä??.Romanien eri maiden kirjoitustavan ovat kaikki täysin erilaiset,Katsoin yhtä aikaa 6maan samojen sanojen kirjoitustapaa,ei ollut kahta samanlaista.Tässä pari esimerkkiä. PARKAVAA,BARGERAVAA BAARKIBA,BARONAIZ BANZEPA PARZOIBA.Sana on kiitos.
- maanmainiot ja vähäiset
Muutaman asian mainitsemastasi, luettelen omana näkemyksenä, jollakin tasolla vain uskomuksena ja toisaalla ihan vain huvittuneena, koska en tiedä miten on...
Kansan erimielisyyksiin, joskus liittyy uskonto, nk mainitsittekin, sitten tämä voisi selittyä uskonnnollisella ja taas toisaalta esimerkiksi
magian ja ennustamisen aiheuttaman vihaamisen myötä.
alkukantaisissa heimoissa pelko ja pelon torjunta jumaluskolla on luontaista. tätä on vieläkin muualla euroopassa rajusti näkyvissä, mustalaisten keskuudessa.
sitten kieltä ei puhuta enään, monessakaan "kansassa alkuperäisesti"
Siitä miten osallistuva ja muuttuva jokin joukko on. Ollaan yhtä mieltä, että on väärin toisaalta korostaa ja toisaalta vaatia muutoksia ilman väestön omien tarpeiden ja tahdon ilmaisemista. Kuten esim. nyky nuoret tarvitsevat omat asunnot- mutta kuitenkin heimotapojen vuoksi ei samasta asunnosta ole kysymys missä on asunut muita!
Miten korostaa
elinolojen tai
joukkoon liittyen muiden kansallisuuksien myötä, mustalaisuutta?
Mitä mustalaisuus oikeastaan on ? veren perintöä kasvatuksn tulosta ja yhteyttä,
yhtenäisyyttäkö? On paljon muitakin keskeisiä asioita, joita riitaisuuteen asti puolustavat vanhoilliset. toki heidän eläm'ntapaansa ei tulekaan järkyttäää!
"kirjoittaja sanoo:
"Onko mustalaiset kansa?
Ehkä ei . Koska heidän hajaantumisensa ja omaleimaisuutensa on jokaisen kansan alakultuuria.
Miten on näkyväiset mustalaisuuden määrittteet välittyvänä hengellisen- tai tieteellisen ,musiikin tai taiteen ja mikä lähenpänä jokaisen maanosan ja maansa elinolojensa kautta, alisteisena ja työttömänä
tai onko kansaa edes jos ei elä oman "sisäisen kielensä kautta?"
voiko tämä olla tapojen kieltä, puhuttujen elämän kertomusten aikaansaamaa tunnetta kuuluvansa vähemmistöön, omaleimaisuutensa hyväksyminen sisäsyntyisenä verenperintönä ja oikeutenaan kokea erityisesti....-
Onko sen mukaan mustalaiset ymmärrettävä yhtenäisenä kansana, onko se sitä mistä romantisoiden puhutaan leirinuotiolla ja neidonryöstöinä, ja toisen mustalaisen auttaminen ehdoitta, ei myymällä, eikä varastamalla, eikä lainaamalla
"yhteen liittynyt joukko"
"geneettinen alkuperä saattaa olla missä hyvänsä.
"
Ihminen on jonkin jäsen, ollessaan yhteiskunnassaan osallinen kansaansa.
Jos juuret on hukkuneet on vaikea sitoutua ja muuttaa omaa käsitystään valtakultuurin keskellä. nimenomaan tästä puolimustalaisen ristiriitaisuudet sielussaan ovat ilmeisimmät
Tätä ei ole tieteelisesti todennettu, joten on vaikea kertoa niille joilla ei ole kokemusta.
Jatkan lyhyesti eräästä asiasta ,minkä toteamme ulkoisen sopivuuden määritteenä...ja sehän on julmaa....
mutta jos kuitenkin yritän tätä paikkaa tavoittaa sanomalla, että joissakin suvuissa on esim. adhd taustaa voimakkaana, ja se on todennettu ihan tutkimuksien perusteella että se esiintyy suvuittain. )))))
asia liittyy siten
että jos ei löydä paikkaansa yhteisössä yhteiskunnassa ja tule hyväksytyksi, ulkonäkönsä puhetapansa, esitystapansa tai olemuksensa vuoksi voi jääd' sekä' työvoimatoimitsijoiden että myös kelan etuuksien ulkopuolelle, ja sosiallisesti syrjäytymään (jotenkin kahdenman ksansalaisena. ei mistään kotoisin)
Tavallaan. sehän on ensin heimo- sitten
rotu-asia, ja loppujen lopuksi ihmisarvo kysymys. - Sekarotuinenenainekasn
Voi hyvæ tavaton etkø tienyt et oss Kurdeitakaan ei osaa omaa kieltææ ja silti he ovat yksi kansa ,
He tuntevat tavoista toisensa
Oon tæssæ seurannu teitæ siellæ suomessa tehæn opetatte ihan væærin kasleen historia kieltææ kaikki mitæ te niin sanotut lukeneet ja væhæ kaajeenkin verys suonissa ,
Ottakaa væhæn enemæn selville ennen kun opetatte muita ei kaikki ole totta mitæ netiltæ ensin opitte ja sitten vielæ jatkatte sitæ ,kuten tæmæ kieli esimerkiksi te opetatte ettæ mønet sanat tuleva ruotsin kielestæ mutta se om vææræ tiotooo ,kato sattuu olee niin ettæ intilaisetkin sit on kæyny ruottist ja englannis hakemassa sanat sanat kun me ,ja tiesittekøs ettæ jos osaa suomen kasleen kirken niin voit seurata hindu elokuvia , niin ja kuinkaha monta sanaa englannis on suoraan sanskrit monta sataa sanaa ,perehtykæ væhæn enemæn varsinkin te jotka opetatte muita oprttamaa ,
Mutta ølen huomannut nykyisistæ suomen kaaleista ettæ te ootteko maalais kaajeita te otte perinneet maalais kaajeita monia periaateita mutta ei ne mitææn romanoa ole ,esim, nyt saatetaan elææ kahta elæmææ .
Ennen ei ollut mhdollista ettæ kun olit kasvanu kaajeiten kanssa,kun joku tuli kaaleista niin heti kun de oppi ymmærtæmææn niin sen piti kyllæ tietæ perus asiat tai jos se ei halunut elææ meidæ tavolla niin ei semmosi kuleteltu ihmisten ees mut,n yt esim, joku on kasvanu kaajeiten keskellæ sanotan et se on nainen ja. Housut jalas No eihæn siinæ eka kerras mitææn,mut sit onkin mennyt vuosi ,kaksi kolmekin ja vielækin sillæ om housut jalassa No kato kun se on kasvanu kaajeissa , kato ninhæn ne uskovatki kun ne lukee ramstusta mikæ on væærin tai oikein ,mikæ sitten helevetti erottaa sen toisen minusta ?ulkomaan kaajeiten joukossa ei sitten kyllæ peli kævid ,
Oon muuten næhnyt senkin .
Heti eka pæivænæ siellæ vaativat heidæn tapoka, aivan kuka vaan voi olla romani tai sanottasko doman ,tænææn siellæ suomessa. Vika on siinæ et yli puolrt suomen nyky kaaleista on tattareita jos ei muita niin æitykkæ on kaaji ,ja kukas muu se kultuuri jalas kuin æiti ,næin on joka kultuuris
No nyt kun se æiti sattuu olemaan joka toisella kaaji niin kukas sitæ kultuuria vie eteen pæin ,?? Hæ??!!!vastaus ei ketææn ,katoi tossa nuorista kuvia konelta kulkaa en tunnistanut puoliakaan niistæ lapsists ,sit mulle kerotiin ettæ ne lapset jots en tunnistanut næøn perusteella oli æitykkæ kaaji,niin en ollut koskaan tavannut næitæ kaajeitensukuja .
Eikæ siinæ vielæ mitææn mut ne lapset jotka oli kaajeita oli sen nækøsiæ kun ennen kuletiin mailla toisen kanssa kajeen taloissa oli niin ruman nækøsiæ ihmisæ oikeen peruna nokat jokaisella , kyllæ on sit heti kerralla hævæisty meidæn esi vanhemmat .
Mitææn ne miehet kun ne kattoo niitæ lapsiasn pottunenæt kyllæ on miehillæ pokkaaaaaaaa," he olivat ennen Mongolia s hækissæ ,sit tuli joku ja aukas hækin øvet eikæ siinæ kaikki lanatekseni iso isæn sitaatia ," ja ny ne on jo meidæn kanssa samas ruoka pøydæssæ,
Lanatekseni minun vanhimman sitaatia,"mitæ yhteistæ on talon pojilla ja meillæ ? No raha tietenkin ,huom,ei lapset ,sanonpa vaan et pelastautukoon se joka voi ,ottakaa ennenmin ulko maan kaaleista on kasleen henkisiæ ainakin
Pitæis tehæ kunnon rotu puhdistus siellæ suomessa,
Kyllæ jæi hitleriltæ paljon tekemmættæ,olen vain rehellinen
Kaipaan romano kasvoja enkæ maan viljelijøitæ, kaikki kaks beruset jotka elææ medæn kans pitæis tehæ niin et ne ei sais jatkaa sukua , mæ vihaan kaikee seka sikiyttæ hyi helevetti ja vielæ teitæ ei ees hævetæ deidæn pottunenæset kulta kutrit - Sekarotuinenenainekasn
Niin unohdin aivan sen iki ihanansuomalaise lauseen"rakkaus on sokea mutta avio liitto ei aukaise romani pojan silmiæ,
Ne varmaan nuolee sitæ pottunenææææ
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1337365Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654450Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen553493Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5073207Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2972144Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361793Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201751- 911583
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791505Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151446