Erätaitoja etsimässä

tompez

Eräopaskurssia suorittelen ja on herännyt kauhia into vanhoihin erätaitoihin.
Kirjoja oon koittanu ettiskellä ja joitain löytänytkin. "Vanhat hyvät erätaidot" esimerkiksi on mukavaa luettavaa.
Erilaisia perehdyttäviä kursseja oon koittanut etsiskellä netistä ja siellä löyty ainakin muinaistekniikka kurssi joka kiinnostaa kovasti. Sama yritys tarjoo muitakin kursseja mutta en oo vielä yhteyttä ottanut. Se oli tollanen osoite http://tuluskivi.suntuubi.com/
Sieltä löyty myös mielenkiintoinen "rautasarvi-foorumi".
Laittakaas linkkejä tollasista foorumeista jos niitä on lisääkin ja kirjavinkkejä vanhoista erätaidoista ja noista muinaisista erä-ja kädentaidoista.
Ja ei kun takas veistelemään kuksaa ku vesisade näkyy tauonneen! ;)

3

1002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräöömeli

      Etpä saa suuttua seuraavasta:
      On jotain ristiriitaista sanoissa vanhat erätaidot ja kurssi, siis joku kertoo mihin jalka asetetaan. Siis kysymys oli vanhoista erätaidoista, ymmärrän jos joku haluaa uusia opetella kurssilla. Ei entisaikaan ainakaan kursseilla niitä opittu, joku saattoi vinkkejä antaa tai vastaavasti salata. Hyvä tapa olisi aloittaa normaalivarustuksella ja sitten vähentää mukana olevia mukavuuksia. Varmasti lähinnä aitoa kokemusta olet silloin kun jätät kaikki nailonit vähin erin pois.
      Mikä sitten on vanha erätaito? Onko se 40v sitten? 80? 200? 2000? 6000?

      • Talvivaeltajastangajoogi

        "Mikä sitten on vanha erätaito?"

        Vanha erätaito perustui paljon siihen, että metsästää ja kalastaa sai surutta eikä keloon ja muuhun puustoon kajoaminen ollut rikollista. Näin pystyttiin vähilläkin varusteilla selviämään pitkiä aikoja poissa ihmisten ilmoilta.

        Vaan eipä siitä mitään tulisi, jos nykyään hylättäisiin keittimet ja ruvettaisiin keittelemään tulilla ja yöpymään rakovalkeiden ääressä. Nykyaika on nykyaikaa ja monet sen ratkaisut ovat välttämättömiä, jotta luonto säästyisi.

        Sinänsähän vanhojen taitojen opettelu voi olla mukavaa riippumatta siitä, saako niitä soveltaa käytäntöön.


      • tompez

        Älä sinäkään suutu vastauksestani:
        No ei noilla kursseilla mitä oon käynyt, opeteta tyyliin "aseta jalka tähän ja sitten tähän.."
        Jos noin kuvittelet, niin et ole tainnut taitavien ja osaavien henkilöiden kursseilla sitten koskaan olla? Ilmeisesti olet sitten syntymästäsi saakka jo osannut kaiken? Tunnen muutaman niin ajattelevan ihmisen ja voin sanoa, että ovat aika pilipali-tyyppejä.
        "Vanhoista" erätaidoista kun puhutaan, niin ainakin mä tarkoitan sillon sellasia taitoja joita käytettiin kun ei kaikkea saanut valmiina kaupan hyllyltä kuten nykypäivänä.
        Kyllä mun mielestä on ok, että ottaa opikseen ihmisiltä joilla on oikeasti tietoa ja taitoa ja jotka vielä haluaa ne jakaa muillekin. Kaikilla ei ole isoisiä enää opettamassa erätaitoja kuten joskus. Mä ainakin otan opin mielelläni vastaan enkä tosiaan luule, että se on sitten siinä. Mä otan ne opit ja tiedot sillä tavalla, että ne toimii niinkuin pohjana jolle sitten voin itsenäisesti paremmin hakea kokemusteni kautta lisää tietoja ja taitoja.

        Kun noita aitoja erämiehiä nykyään on vain hyppysellinen ja maailma on nyt mikä on niin ymmärrän jopa sen, että ne tyypit mielellään ottavat korvauksena rahaa opetuksistaan. Ennen erämies opettaessaan nuorempaa erämiehen alkua turvasi varmasti omaa vanhuuttaan sillä, että sai kunnioitusta ja sitäkautta vanhuksena oppilaansa pyytämän pyyn tai jäniksen myös omaan pöytäänsä silloin tällöin.
        Voishan kaikille musiikista kiinnostuneillekin sanoa, että ei ennenkään mitään kursseja ollut, itse sitä hanuria opeteltiin soittamaan. Varmasti on joka alalla sama juttu; alunperin on itse opittu.

        Saanko kysyä ammattiasi? Ja onko sinulla siihen mitään koulutusta vai oletko itseksesi oppinut, ilman kenenkään neuvoja tai ohjeita?

        On niitä varmaan jotain huonojakin kursseja, joissa vaan vedetään kurssi läpi ja opetetaan jotain knoppitietoja suoraan jostain kirjasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      388
      1533
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1220
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      165
      1145
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      804
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      701
    Aihe